
Do naší redakce jsme dostali k otestování vůz korejského výrobce a dnes již můžeme s předstihem říct KGM Tivoli. Jednalo se o malé SUV s pohonem všech náprav. Kompaktní vůz s charakteristickým designem byl naším průvodcem na cestách českou krajinou.
První dojmy
Nová generace vozu Tivoli již předznamenává onen přerod značky Ssangyong na značku KGM. Proto nemůžeme najít charakteristický znak na vozidle a jediným označením je název vozu. Avšak i tento vůz si ponechává svoje charakteristické prvky tohoto korejského výrobce a co nás překvapilo je návrat k mechanické převodovce. Tento testovaný vůz byl vybaven šestistupňovou převodovkou se zpátečkou a pohonem na všechny nápravy. Malou chvilku nám trvalo se zorientovat v kabině a s ovládacími prvky a již vyrážíme na cesty. Upřímně řečeno, v porovnání s ostatními vozy tohoto výrobce se Tivoli jeví jako mladší bratr.

Jízda ve městě
Vozidlo svými rozměry, jak již bylo uvedeno v předchozím odstavci, je kompaktní a relativně malý vůz. Samozřejmě nejedná se o typický městský vůz, ale v městském provozu se velice dobře pohybuje. Trochu v městském provozu řidiče zvyklého na automatickou převodovku omezuje nutnost volení rychlostních stupňů pomocí mechanické převodovky. A díky kombinaci mechanické převodovky je zde pouze tempomat nikoliv adaptabilní tempomat. My jsme se po několika málo kilometrech s vozem sžily a pak nebyl problém tedy se proplétat i městským provozem. Při parkování vám pomáhá parkovací kamera a asistenti hlídající vozidla na boku.
Pro vozidlo je zavazadlový prostor poměrně velký a není problém jej rozšířit sklopením zadních dělených sedadel. Což využijeme v městském provozu pro nákup rozměrných předmětů jako třeba žehlící prkno či prkna na poličky. Zavazadlový prostor je také členěn na více úrovní. Zajímavostí je uchycení předmětů na sedadlech za řidičem netradičním řešením.
Ještě malá poznámka k pohonu všech čtyř kol jeho využití v městském provozu. Dnes kdy se využívají velice mnoho kruhové objezdy se stáváte s tímto pohonem na kruhových objezdech králem provozu. Naprosto v pohodě a v klidu obkroužíte kruhový objezd a rychlostí blesku jej opustíte úplně cítíte, že chvíli zabírá přední a chvíli zadní náprava a nemusíte mít starost, že byste se neudrželi na silnici. Je to docela velká pomoc, a zvláště v městském provozu.
Jízda okresních silnicích
S pohonem všech čtyř kol a končícím zimním obdobím jsme si užili jízdu naprosto perfektně. Právě na okresních silnicích poznáme, jak je výhodný pohon na všechny nápravy, a především v zimním a podzimním čase. Tivoli vás proveze po Českem ve složitém terénu bez jakýchkoliv pochybností a udrží vás násilníci i mimo ni velice dobře a pohodově. Je pravda že v některých situacích je třeba se přizpůsobit vozidlu, protože není řízení tolik jednoduché jako s některými jinými vozidly s náhonem na všechny nápravy. Řečeno jednoduše, musíte si na tento vůz zvyknout a trochu se mu přizpůsobit. Během testu jsme měli také možnost vyzkoušet sice krátkou ale přesto zkušební jízdu mimo asfaltový povrch a bez problému to vozidlo zvládlo. Nejedná se v žádném případě o terénní vůz, s kterým se můžeme prohánět mimo silnice, ale pohon umožňuje využít i nezpevněný povrch polních cest a v pohodě poté to druhu silnice se také pohybovat bez strachu z uváznutí. Ve vozidle máme také tlačítko na uzávěrku diferenciálu.
Jízda po dálnici
Během našeho testu jsem se vydali s vozidlem také po dálnici a musíme i že jízda byla celkem bez problémů díky tempomatu se nastavíme rychlost díky hlídání jízdy v pruzích máme zajištěnu bezpečnost a můžeme uhánět. Samozřejmě by bylo velice příhodné mít u tohoto vozidla adaptabilní tempomat ale je zde klasický tempomat. Tedy i na dálnici musíme hlídat vozidla před námi. Jízda je po dálničním povrchu bezpečná rychlá. Díky výkonnému motoru se nemusíme ohlížet na vlnitý terén českých dálnic a v pohodě i na šesti rychlostní stupeň zvládáme i jízdu po dálnici i při stoupání. Výhoda je že se nám na displeji vozidla zobrazuje, jaký rychlostní stupeň si automobil tedy motor vyžaduje. V případě že je nutné přeřadit jsme upozorněni. Také si musíme zvyknout na to, že v momentě, kdy měníme rychlostní stupeň tempomat se vypne. Na všechny tyto zvláštnosti si v pohodě zvyknete a přizpůsobíte si jim během několika málo kilometrů. Tedy stručně a jednoduše tímto vozidlem se na dálničním povrchu neztratíte a o rychlou a bezpečnou jízdu máte postaráno.
Závěrem
Tento korejský výrobce vozidel je charakteristický svojí robustní konstrukcí a odlišným vzhledem oproti ostatním vozidlům. Dnes kdy přechází pod značku KGM budu ještě čitelnější a pro český trh zajímavější. Tento námi testovaný model Tivoli nás přesvědčil o tom, že se vydávají správným směrem. Karosérie kompaktní interiér kvalitně upravený palubní deska a středový panel čitelný a novinky zajímavé. Jistě zákazníka potěší i příznivý poměr cena : výkon. Za naší redakci můžeme říct, že s tímto vozem jsme byli spokojeni i když jsme si na některé jeho specifika museli nejprve zvyknout.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | kvalitní |
Pocit z jízdy | 7 | bezpečný |
Pohodlí | 7 | výborné |
Ovládání vozidla | 7 | přijemné |
Dojezdová vzdálenost | 7 | odpovídající vozu |
Design vozidla |
6 | SUV |
Průměr |
7 | 1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha |
88 km | městský provoz, |
den druhý |
Hostomice | 42km | okresní silnice, |
den třetí |
Bochov | 233 km | okresní silnice, dálnice |
den čtvrtý |
Beroun | 55 km |
okresní silnice,dálnice |
den pátý |
Praha | 81 km |
městský provoz |