V naší redakci jsme se rozhodli provést test elektromobilu v zimním období. Jako první z testovaných vozidel byl Peugeot e-Traveller – plně elektrický mikrobus s možností cestování pro 7 +1 pasažérů.
Elektromobilita a zimní období
Nemusíme chodit daleko, každý z nás vlastní mobilní telefon. V zimním období poznáme, jak se snižuje délka výdrže baterie a je nutné častější nabíjení. Tuto situaci jsme si ověřili v dobách nedávných, kdy jsme se v zimě kdy teploty klesaly hluboce pod bod mrazu vydali do bývalého vojenského prostoru Jince. Byli jsme vybaveni dvěma mobilními telefony a dvěma powerbankami. Po osmihodinovém výletu jsme měli oba telefony i obě powerbanky vybité. Zimní období nepřeje bateriím. Podobně je tomu i u elektromobilů.
Testování a dobíjení v zimním období
Při prvním dobíjení jsme se rozhodli dobít baterii na 100 %. Teplota se pohybovala kolem bodu mrazu a my jsme zahájili dobíjení z úrovně 50 % baterie. Do úplného dobití na 100 % nám to trvalo 1 hod 18 min, kdy poslední část dobíjení byla už pouze 11 kWh. Pro objektivitu musíme uvést, že do 80 % baterie trvalo dobíjení 34 minut. Tedy v zimním období posledních 20 % trvá velmi dlouho zhruba 60 minut.
Dalším překvapením bylo, že během nočního parkování z dojezdové vzdálenosti, aniž se vůz hnul z místa, zmizelo 15 km. Můžeme se tedy domnívat, že pokud v zimním období necháme vůz stát venku, dojde k určité degradaci baterie. To jsme během testu neověřovali.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Počtem míst pro pasažéry je zřejmé, že se nejedná o rodinný vůz ale lze jej využít spíše pro svoz zaměstnanců menších firem, popřípadě pro svoz hotelových hostů od vlaku či autobusu nebo nalezne využití pro dopravu imobilních občanů v rámci obcí. Právě v zimním období je u tohoto automobilu výhodou, že během chvíle je vozidlo zásobováno teplem a na krátkých úsecích díky své výborné rekuperaci zvyšuje dojezdovou vzdálenost. Takže pokud se v menších městech rozhodneme jej využít pro občany, budeme možná udiveni, kolik kilometrů s tímto automobilem najezdíme. Totéž je i v příměstském provozu: i v zimním období Peugeot e-Traveller dokáže výrobně rekuperovat a využívat schopnosti elektromobility v městském provozu rekuperovat energii. Námi testovaný vůz nebyl bohužel vybaven adaptabilním tempomatem, a tak při popojíždění v koloně jsme museli být neustále ve střehu. A právě to je výhoda i v zimním období, protože si automobil hospodaří s energií a dokáže ji vracet zpátky do baterií.
Jinou otázkou je jízda po okresních silnicích. V členitém terénu České republiky se kapacita baterií snižuje s vyšší rychlostí a kopcovitým terénem. Speciálně u tohoto modelu s dojezdovou vzdáleností 200 km musíme velice dobře plánovat cestu s místem, kde budeme baterii dobíjet. Je důležité upozornit, že námi testovaný vůz je již dva roky v provozu a měl najeto kolem 20 tisíc km. Musíme konstatovat, že po prvním mírném zděšení ze snížení dojezdové vzdálenosti na 180 km jsme při jízdě zjistili dobré možnosti rekuperace a dovedeme si představit s tímto automobilem po okresních silnicích absolvovat cestu až 250 km dlouhou bez nutnosti dobíjet. Je to vše o schopnosti využívat jízdní režim B a místo agresivního brzdění brzdit dobíjecím módem. Domníváme se tedy, že i v zimním období, kdy prudce neakcelerujeme a maximální rychlost využíváme jen v omezené míře, dokážeme jezdit ekonomicky a zvládnout i delší vzdálenosti.
Jízda po dálnicích
Pokud si vzpomeneme na základní školu a hodiny fyziky kapitolu aerodynamiky, je nám zřejmé, že s tímto typem automobilu nemůžeme v elektrickém provedení jezdit po dálnici jezdit rychleji než 110 km/hod a to s ohledem na větší spotřebu energie. Je třeba také zohlednit povětrnostní podmínky a profil dálnice. Zde platí jak v letním, tak i v zimním období: pomalejší a plynulejší jízda vede k ekonomickému provozu a delšímu dojezdu. Test jsme neprovedli, ale s největší pravděpodobností dojet na jedno dobití z Prahy do Brna není reálné. Proto musíme volit při delších trasách dobíjení a zároveň si uvědomit prodloužený čas u dobíjecí stanice.
Automobil je vybaven několika asistenčními prvky a tak jízda po dálnici je pohodová a klidná, především díky elektrickému pohonu také tichá.
Závěr
Specifický zimní provoz v českých krajích, kdy je nutné mít od listopadu do března obuté zimní pneumatiky, a také se zvyšují nároky na vytápění vozidla, přináší nižší dojezdovou vzdálenost a vyšší nároky na péči o baterii. Pro objektivitu je třeba uvést, že stejnými problémy trpí i vozidla vybavená spalovacími motory. U elektromobilů je nutné brát v zimním období v úvahu delší dobu u dobíjecích stanic, degradaci baterie při delším stání na mrazu a také v určitých jízdních režimech zkrácení dojezdové doby s nutností vícekrát dobíjet než v letním období.
Nám se velmi líbilo rychlé vyhřátí vozu, možnost využití vyhřívaných sedaček s režimem masáže, výbornou rekuperaci v dlouhých kolonách a co bylo velmi příjemné a využili jsme při dobíjení: stolečky na zadních sedadlech, které jsme využili k podávání oběda.
Více informací naleznete na stránkách výrobce https://www.peugeot.cz/