PEUGEOT e-Traveller – zimní test baterie a dobíjení

V naší redakci jsme se rozhodli provést test elektromobilu v zimním období. Jako první z testovaných vozidel byl Peugeot e-Traveller – plně elektrický mikrobus s možností cestování pro 7 +1 pasažérů.

Elektromobilita a zimní období

Nemusíme chodit daleko, každý z nás vlastní mobilní telefon. V zimním období poznáme, jak se snižuje délka výdrže baterie a je nutné častější nabíjení. Tuto situaci jsme si ověřili v dobách nedávných, kdy jsme se v zimě kdy teploty klesaly hluboce pod bod mrazu vydali do bývalého vojenského prostoru Jince. Byli jsme vybaveni dvěma mobilními telefony a dvěma powerbankami.  Po osmihodinovém výletu jsme měli oba telefony i obě powerbanky vybité. Zimní období nepřeje bateriím. Podobně je tomu i u elektromobilů.

Testování a dobíjení v zimním období

Při prvním dobíjení jsme se rozhodli dobít baterii na 100 %. Teplota se pohybovala kolem bodu mrazu a my jsme zahájili dobíjení z úrovně 50 % baterie. Do úplného dobití na 100 % nám to trvalo 1 hod 18 min, kdy poslední část dobíjení byla už pouze 11 kWh. Pro objektivitu musíme uvést, že do 80 % baterie trvalo dobíjení 34 minut. Tedy v zimním období posledních 20 % trvá velmi dlouho zhruba 60 minut.

Dalším překvapením bylo, že během nočního parkování z dojezdové vzdálenosti, aniž se vůz hnul z místa, zmizelo 15 km. Můžeme se tedy domnívat, že pokud v zimním období necháme vůz stát venku, dojde k určité degradaci baterie. To jsme během testu neověřovali.

 

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Počtem míst pro pasažéry je zřejmé, že se nejedná o rodinný vůz ale lze jej využít spíše pro svoz zaměstnanců menších firem, popřípadě pro svoz hotelových hostů od vlaku či autobusu nebo nalezne využití pro dopravu imobilních občanů v rámci obcí. Právě v zimním období je u tohoto automobilu výhodou, že během chvíle je vozidlo zásobováno teplem a na krátkých úsecích díky své výborné rekuperaci zvyšuje dojezdovou vzdálenost. Takže pokud se v menších městech rozhodneme jej využít pro občany, budeme možná udiveni, kolik kilometrů s tímto automobilem najezdíme. Totéž je i v příměstském provozu: i v zimním období Peugeot e-Traveller dokáže výrobně rekuperovat a využívat schopnosti elektromobility v městském provozu rekuperovat energii. Námi testovaný vůz nebyl bohužel vybaven adaptabilním tempomatem, a tak při popojíždění v koloně jsme museli být neustále ve střehu. A právě to je výhoda i v zimním období, protože si automobil hospodaří s energií a dokáže ji vracet zpátky do baterií.

Jinou otázkou je jízda po okresních silnicích. V členitém terénu České republiky se kapacita baterií snižuje s vyšší rychlostí a kopcovitým terénem. Speciálně u tohoto modelu s dojezdovou vzdáleností 200 km musíme velice dobře plánovat cestu s místem, kde budeme baterii dobíjet. Je důležité upozornit, že námi testovaný vůz je již dva roky v provozu a měl najeto kolem 20 tisíc km. Musíme konstatovat, že po prvním mírném zděšení ze snížení dojezdové vzdálenosti na 180 km jsme při jízdě zjistili dobré možnosti rekuperace a dovedeme si představit s tímto automobilem po okresních silnicích absolvovat cestu až 250 km dlouhou bez nutnosti dobíjet. Je to vše o schopnosti využívat jízdní režim B a místo agresivního brzdění brzdit  dobíjecím módem. Domníváme se tedy, že i v zimním období, kdy prudce neakcelerujeme a maximální rychlost využíváme jen v omezené míře, dokážeme jezdit ekonomicky a zvládnout i delší vzdálenosti.

 

 

 

Jízda po dálnicích

Pokud si vzpomeneme na základní školu a hodiny fyziky kapitolu aerodynamiky, je nám zřejmé, že s tímto typem automobilu nemůžeme v elektrickém provedení jezdit po dálnici jezdit rychleji než 110 km/hod a to s ohledem na větší spotřebu energie. Je třeba také zohlednit povětrnostní podmínky a profil dálnice. Zde platí jak v letním, tak i v zimním období: pomalejší a plynulejší jízda vede k ekonomickému provozu a delšímu dojezdu. Test jsme neprovedli, ale s největší pravděpodobností dojet na jedno dobití z Prahy do Brna není reálné. Proto musíme volit při delších trasách dobíjení a zároveň si uvědomit prodloužený čas u dobíjecí stanice.

Automobil je vybaven několika asistenčními prvky a tak jízda po dálnici je pohodová a klidná, především díky elektrickému pohonu také tichá.

 

Závěr

Specifický zimní provoz v českých krajích, kdy je nutné mít od listopadu do března obuté zimní pneumatiky, a také se zvyšují nároky na vytápění vozidla, přináší nižší dojezdovou vzdálenost a vyšší nároky na péči o baterii. Pro objektivitu je třeba uvést, že stejnými problémy trpí i vozidla vybavená spalovacími motory. U elektromobilů je nutné brát v zimním období v úvahu delší dobu u dobíjecích stanic, degradaci baterie při delším stání na mrazu a také v určitých jízdních režimech zkrácení dojezdové doby s nutností vícekrát dobíjet než v letním období.

Nám se velmi líbilo rychlé vyhřátí vozu, možnost využití vyhřívaných sedaček s režimem masáže, výbornou rekuperaci v dlouhých kolonách a co bylo velmi příjemné a využili jsme při dobíjení: stolečky na zadních sedadlech, které jsme využili k podávání oběda.

 

 

 

 

Více informací naleznete na stránkách výrobce https://www.peugeot.cz/

 

 

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV Ssang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Dacii Spring

Peugeot Rifter e-GT
Renault Megane E-tech electric

Citroën ë-Berlingo

Renault Arkana HEV
Hyundai – Santa Fe.
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre
Citroën C5 Aircross

SsangYong Korando 1.5

DS 9 – TENSE 360 k 4×4

Honda Civic e:HEV