Do naší redakce jsme dostali k testování automobil DS 7 Crossback v limitované edici Louvre. Motiv této proslulé pařížské obrazárny – pyramidu – jsme nalezli na několika místech interiéru i na vnějších částech automobilu. A bonus pohodlné, příjemné a bezpečné jízdy byla aplikace „Den v Louvre“, kdy jsme si mohli na displeji prohlédnout 182 exponátů a audio popis v angličtině a francouzštině nám tyto umělecké skvosty blíže přiblížil.
První dojmy
Jelikož jsme již v loňském roce měli možnost testovat standardní model automobilu DS 7, hledali jsme při prvním setkání rozdíly mezi námi dříve testovanou verzí a limitovanou edicí Louvre. Samozřejmě, vozidlo překypuje bezpečnostními prvky a pohodlným interiérem v luxusním provedení a ty jsou v tomto provedení ještě umocněny designovými detaily a to jak v interiéru, tak v exteriéru. Jelikož se jedná o automobil PHEV, volili jsme jako první alternativu pohonu elektrický pohon. Proto se elegantní, robustní vůz se neslyšitelně pohyboval centrem hlavního města. Právě tato skutečnost neslyšitelného chodu je pro mnoho přihlížejících překvapující a zvláště v městských garážích budí pozornost.
Usedáme do automobilu a rozhlížíme se po interiéru vozidla. Na první pohled zaujme svou elegancí a zajímavým designem ovládacích prvků a propracovaným prošíváním a gilošováním. Přejdeme-li od pohledu „pro potěchu oka“ a zaměříme se na praktičnost, je zde pamatováno na potřebu odkládání různých drobností během jízdy a oceníme třeba na stropě nad sedadlem řidiče umístěné pouzdro na brýle. Ze zkušenosti víme, jak je důležité mít brýle proti slunci včas po ruce.
Jízda po městě a okresních silnicích
Tento automobil díky svým velkým rozměrům není samozřejmě určen pro městský provoz, ale díky elektrickému pohonu naplňuje požadavek, který má v současné době velký význam, a to že zanechává minimální uhlíkovou stopu při provozu na elektrický pohon. Proplétáme-li se hustým městským provozem s tímto vozem, nezatěžujeme okolí exhalacemi. Je nutné podotknout, že jsme při testu dodržovali základní pravidlo hybridního pohonu a to: vyjíždět s plně nabitou baterií. K nabíjení této baterie není nutné žádné další zařízení a z obyčejné domácí zásuvky dobijeme během šesti hodin baterii do plné kapacity a to za minimální náklad.
Při našem testování jsme zjistili spotřebu zhruba 4.9 kWh na nabití poloviny baterie z domácí zásuvky
Provedli jsme test příměstského provozu a to s plně nabitou baterií, který předpokládal dojezd 26 km a náš cíl byl vzdálen 41 km. Díky schopnosti rekuperace a využívání všech možností vozidla jsme tuto vzdálenost dokázali ujet. Je nutné využívat při rekuperaci vyšší hmotnosti auta a vyhnout se zbytečné akceleraci. Naše cesta při této jízdě zahrnovala jak okresní silnici, tak průjezdy vesnicemi a posléze i cestu po městském okruhu. Přesto jsme dokázali, že tento automobil může fungovat v příměstském provozu na čistě elektrický pohon. Při dojetí do zaměstnání si automobil zapojíme k dobíječce či do zásuvky a na zpáteční cestě vracíme-li se po stejné trase a dojedeme opět v elektrickém režimu.
Na okresních silnicích s tímto vozidlem využijeme možnost volby několika jízdních stylů a protože námi testované vozidlo mělo náhon na všechna čtyči kola 4×4, v zimním období v určitých úsecích cesty jsme přepínali právě na tento režim. Nesmíme však nikdy zapomenout, že řídíme velký automobil a je třeba obezřetnosti, protože po dobu celého testu byla znát jeho dominantní pozice na vozovce a jeho velká hmotnost, projevující se občas mírným pohupováním při jízdě avšak v žádném případě nikoliv na úkor bezpečnosti, která je zde podtržena a to zvláště v zimním období, kdy se brzo stmívá nočním viděním. V kombinaci se všemi dalšími bezpečnostními prvky dostáváme kvalitní, bezpečný, luxusní automobil a jako velký bonus v případě pojíždění v kolonách či snad dokonce dlouhém čekání, je v předních sedadlech implementováno masážní zařízení, které lze využít i během jízdy.
Na závěr této části bychom rádi zdůraznili, že je důležité před každý výjezdem mít alespoň z části nabitou baterii, jinak u tohoto mohutného automobilu spotřeba rychle stoupá.
Co přináší limitovaná edice Louvre?
Jak již jsme v úvodu uvedli, tento automobil zahrnuje řadu prvků, které jej odlišují od ostatních automobilů této modelové řady. A to jak označením vozidla tak různými designovými prvky v interiéru vozidla i na vozidle, ale především je to bonus, který nalezneme v aplikacích, kterými je tento vůz vybaven. Aplikaci si nainstalujeme a během čekání si můžeme procházet legendární pařížskou obrazárnu: audio nahrávka v anglickém a francouzském k vybraným obrazům funguje i za jízdy a obrazy si můžete na středovém displeji prohlédnout když vozidlo není v pohybu. Rozdíl této limitované edice je viditelný na první pohled.
Zmíněný motiv pyramidy jsme viděli například na krytech zpětných zrcátek, na spodní straně dveří u řidiče a spolujezdce, na kapotě, na víku zavazadlového prostoru, na kolech. V interiéru vozu jsme tento motiv našli také na řadě míst.
Jízda po dálnici a na rychlostních silnicích
Automobil svými rozměry a to nejen na předních sedadlech ale i na zadních sedadlech spolucestujících je určeno k dlouhým jízdám, jelikož poskytuje maximální pohodlí ve všech oblastech: jak v interiéru, tak řadou bezpečnostních prvků, které vám umožní klidnou a bezpečnou jízdou na dálnicích při využití maximální povolené rychlosti 130 km/hod a v zahraničí například v Německu je možné využít povolenou rychlost vyšší.
Zadní sedadla jsou vybavena odklopitelným středovým stolkem, vozidlo na dálnici při využívání všech bezpečnostních prvků maximálně využívá své možnosti a můžeme zažít sportovní pocit z jízdy při navolení režimu Sport. Můžeme zvolit také režim Komfort. Především při jízdě večer a v noci oceníme režim nočního vidění, kdy nás na palubní desce upozorní na přítomnost zvěře či chodců. Tento režim je sofistikovaně nastavený, protože v momentě, kdy se chodec pohybuje po chodníku, byť v blízkosti vozidla, není systémem vyhodnocen jako nebezpečný objekt, naopak v případě pohybu chodce či cyklisty po silnici, a to po levé či pravé straně vozidla je vyhodnocen a identifikován varovným symbolem na palubní desce a zvukovou výstrahou. Především na dálnicích, kdy se zde může náhle pohybovat zvěř, nebo někdo vystoupí z nepojízdného vozidla, je tato aplikace velice výhodná. Můžeme tedy konstatovat, že jízda po dálnicích s automobilem DS 7 Crossback – je ideálním prostředím.
Závěrem
Naše redakce se snaží podporovat elektromobilitu a vozidla na hybridní pohon, proto jsme velice uvítali možnost testovat tento automobil. Přinesl nám mnoho pohody na cestách a když jsme si zvykli na jeho velké rozměry, které zpočátku přivodily úsměvné příhody, způsobené neodhadnutím velikosti parkovacího místa při parkování v garážích. Dále můžeme zmínit, že při sklopení zadních sedadel vznikne prostor pro nouzové přenocování, které v kombinaci vybavením otevíratelnou střechou u námi testovaného automobilu může v letních měsících přinést neopakovatelné zážitky při pohledu na hvězdnou oblohu. Tento automobil samozřejmě není určen k masovým prodejům, ale jistě si najde i u nás své příznivce. My jsme se s ním po týdením testování jen neradi loučili.
DS 3 CROSSBACK LOUVRE & DS 7 CROSSBACK LOUVRE: Umění na cestě
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | skvělé |
Pocit z jízdy | 8 | výborný |
Pohodlí | 9 | pohodlné |
Ovládání vozidla | 9 | špičkové |
Dojezdová vzdálenost | 8 | výborná |
Design vozidla |
8 |
umělecký |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 102 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Praha a okolí | 80 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Kutná Hora |
240km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý |
Beroun |
120 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 110km | okresní silnice, městský provoz |