Naše redakce testovala automobil francouzské automobilky Citroën a to plug-in hybrid C5 Aircross. Jedná se o prostorné SUV s doplňkovým elektrickým pohonem a vysoce kvalitním vybavením. Po delší době jsme testovali automobil s možností dobíjení baterií, a tak jsme se snažili při tomto testu dosáhnout co nejnižší spotřeby pohonných hmot, a to maximálního využití energie z baterií.
První pocity
Po nasednutí do vozidla jsme vnímali velký a prostorný automobil a po zmáčknutí plynového pedálu jsme cítili sílu motorových jednotek. Rozjíždíme se a krátkým seznámením zjišťujeme výbornou přístupnost ovládacích prvků, dobrý výhled z vozidla a velkým překvapení pro nás byla plynulost v městském provozu při využití adaptabilního tempomatu. Chvíli nám trvalo, než jsme si zvykli na 4,5 m dlouhé vozidlo více než 2 m šíroké, ale jeho technické provedení nám umožnilo v klidu proniknout do tajů ovládání tohoto automobilu.
První pocity z vozu tedy můžeme shrnout: Velké SUV s vysoce kvalitním ovládáním, a intuitivním řídícím panelem.
Jízda po městě a okresních silnicích
Rozměr vozidla dle výrobce byl 4,5 délka, 2 m šířka a výška více než 1,5 m. Jedná se tedy o velký automobil, kdy při sklopení zadních sedadel není problém, aby se zde mohl položit dospělý muž. Přesto v městském provozu se s tímto automobilem neztratíte. Díky svým rozměrům však není určen primárně pro městský provoz. Jiné je to však když vyrazíte mimo město. Zde velký výkon motoru v kombinaci dvou pohonných jednotek a špičkově postavená převodovka vám poskytne pocit jistoty a s vozidlem se cítíte jako ryba ve vodě. Špičkově je u tohoto vozidla propracován adaptabilní tempomat, kdy zrychlování a zpomalování je plynulé a to i v případě, že před vás náhle vjede automobil, tento vůz zcela plynule zpomalí a plynule zrychlí. Tedy při jízdě po okresních silnicích využijeme všech výhod tohoto vozu a jsme překvapeni jeho adaptabilností v zatáčkách, při výjezdech a sjezdech v terénu. Každý řidič jistě ocení automatické přepínání dálkových světel, hlídání mrtvého bodu ve zpětných zrcátkách, a také systém varování před srážkou a další bezpečnostní prvky.
Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích
Rozhodli jsme se díky hybridnímu pohonu automobilu pro delší výlet, kdy více než 80 % cesty spočívalo v jízdě po dálnici. Zde jsme opravdu vysoce ocenili kvalitu vozidla ve všech směrech. Jelikož naše testování probíhalo v zimním období s námrazou, se sněhem, byla jízda naprosto bezpečná a využili jsme všech výhod, které vůz poskytuje: automatické stírání, automatické rozsvěcení dálkových světel, highway driver assistant, adaptabilní tempomat, a další.
Prostě, naprosto plynulá jízda při ztížených podmínkách v zimním počasí, kdy někteří řidiči nejsou schopni dodržovat vzdálenost mezi vozidly a ve vysoké rychlosti vám při předjíždění vjedou před vozidlo, byla jízda s Citroënem C 5 Aircross klidná a překvapivě plynulá.
U některých předchozích testovaných automobilů docházelo také k automatické regulaci rychlosti při náhlém vjetí vozidla, ale nikdy to nebylo snížení rychlosti tak plynulé, jako tomu bylo u tohoto vozu. Bylo překvapivé, jak si brzdová soustava a převodovka s touto situací dokázala poradit. Stejně plynulý byl i rozjezd a akcelerace. Proto při jízdě po dálnici byl tento vůz králem. To vše přispělo k bezpečnosti jízdy a snížení únavy řidiče.
Velké výhody plug-in hybridu v tomto provedení
Jak jsme již zmínili v úvodu, rozhodli jsme se naplno využít elektrického motoru a baterie a vyvrátit tak mylné závěry o vysoké spotřebě plug-in hybridů. Díky dnes již poměrně široké síti dobíjecích stanic, a to nejen ve velkých městech, máme možnost vždy na cestě doplnit energii do baterií, popřípadě vhodnou kombinací udržovat baterii nabitou. A tak u tohoto velkého SUV se nám podařilo udržet spotřebu benzínu 5,5 l/100 km. Což považujeme u tohoto velkého vozidla za dobrý výsledek. Vyžadovalo to pravidelně dobíjet baterii, pokud se kapacita baterie snižuje, přepnout do modu „B“, což způsobí, že díky dobržďování motorem se baterie intenzivně dobíjí. A tak toto velké vozidlo s robustním designem se dostane na spotřebu malých městských vozidel. Vyžaduje to jen u jízdy a plánování tras přemýšlet, kde vozidlo dobijeme a volit různé varianty ekonomické jízdy. Proto jsme při tomto testování prakticky nevyužívali sportovní mód, omezili jsme zbytečnou akceleraci při předjíždění, ale na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla jsme vždy využívali jízdu maximální povolenou rychlostí.
Pocity spolujezdce
Jakmile překročíte práh automobilu, přivítá vás přívětivý interiér nabízející skutečné pohodlí a komfort. Počínaje velmi pohodlnými sedaly umožňující nastavení sklonu i výšky sezení, takže se dovedou přizpůsobit lidem malé i velké postavy. V chladném počasí přijde vhod i nastavení tří stupňů intenzity vyhřívání sedadla. Každé ze tří zadních sedadel lze posunovat po kolejničkách a sklápět, což poskytuje nejen dostatek pohodlí osobám na zadních sedadlech, ale umožňují také rozšířit zavazadlový prostor. Možnosti uspořádání prostoru jsou díky tomu velmi variabilní. Sedadlo řidiče a spolujezdce odděluje široká středová konzole, do které je umístěna chladnička, která pojme lahev o objemu 1,5 l. Protože jsme automobil testovali v zimním období, chladnička nebyla využívána tak, jak by tomu bylo v teplém letním počasí. Velmi jsme však ocenili systém pro zajištění kvality vzduchu v kabině, „Air Quality System“. Automobil velmi dobře sedí na silnici i v zatáčkách a jízda je příjemně plynulá, i při brzdění zůstáváte stabilně v sedadle bez předklonění či jiného vybočení. Díky tomuto pohodlí je automobil vhodným společníkem i na dlouhých cestách.
Závěrem
se přiznat, před testováním tohoto velkého vozu jsme měli trochu obavy: Velké rozměry někdy přinášejí těžší ovladatelnost, problémy s řízením, vysoká spotřeba a velké náklady na provoz vozidla. Tento automobil díky vysoce inteligentnímu systému tlumičů vyvinutými firmou Citroën v kombinaci s využitím všech asistenčních prvků nás zbavilo těchto obav a přineslo nám pohodovou a bezpečnou jízdu. Musíme ještě doplnit, že jsme dobíjeli i z domácí zásuvky, aby při každém našem výjezdu z domova byla baterie dobitá na 100 procent. Tedy z ohromného SUV se stal ekonomický vůz, který poskytuje dostatek komfortu pro rodinu při cestách na dovolenou a výlety s možností přespání ve voze v případě potřeby.
CITROËN C5 AIRCROSSodhaluje Nový SUV C5 Aircross, jehož vzhled a architektura splňují veškeré atributy pravého SUV – velká kola, robustní design vzbuzující pocit jistoty, zvýšená světlá výška a stylová jedinečnost značky Citroën s unikátními prvky jako jsou chrániče Airbump®, kola o průměru 720 mm, světlá výška 230 mm, ochranné kryty podvozku a podběhů kol, střešní lišty a v neposlední řadě také celá škála možností pro vlastní úpravu vzhledu vozu. Nový Citroën C5 Aircross je ve všech směrech dílem programu Citroën Advanced Comfort® a díky dvěma exkluzivním inovacím Citroën – tlumičům s progresivními hydraulickými dorazy® a sedadlům Advanced Comfort – se stává se nejpohodlnějším SUV ve své kategorii. Samostatná zadní sedadla, která jsou sklopná a podélně posuvná s nastavením sklonu opěradla, zajišťují variabilitu a uživatelský komfort na té nejvyšší úrovni a objem zavazadlového prostoru v rozmezí 580 až 720 l definuje v této třídě novou referenci z pohledu přepravní kapacity. Nadto ve výbavě najdeme 20 asistenčních systémů řízení a 6 technologií konektivity a Nový C5 Aircross tak právem získává označení SUV nové generace. Tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy® Odpružení s tlumiči s hydraulickými dorazy je exkluzivní novinka značky Citroën, která Novému SUV Citroën C5 Aircross propůjčuje jedinečný jízdní komfort. Jedná se o inovaci, která umožňuje lépe absorbovat a filtrovat velké i malé nerovnosti na vozovce, vytváří dojem „létajícího koberce“ a současně zajišťuje jisté vedení stopy i skvělou dynamiku jízdy. Zatímco klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, v případě tlumičů s progresivními hydraulickými dorazy® se přidávají dva hydraulické dorazy – jeden pro rozpínání a jeden pro stlačení. V případě výrazného stlačení a rozpínání je pohyb zpomalen postupně, aniž by došlo k prudkému zastavení. Při mírném stlačení a rozpínání se vytváří pocit, že auto nad nerovnostmi vozovky doslova letí. Komfort odpružení je zapsán v samotných genech značky. Díky tomuto know-how nabízejí vozy vynikající kvalitu odfiltrování nerovností vozu prostřednictvím velmi jednoduchého principu. Zatímco klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, systém Citroën přidává dva hydraulické dorazy – jeden pro stlačení, druhý pro uvolnění, každý z jedné strany. Odpružení pak funguje podle typu zatížení. informace od výrobce vozidla |
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | Skvěle sedí na silnici,velmi plynulá jízda |
Pocit z jízdy | 9 | Výborný |
Pohodlí | 9 | Velmi pohodlný vůz |
Ovládání vozidla | 8 | velmi dobré |
Dojezdová vzdálenost | 8 | nízká spotřeba |
Design vozidla |
8 |
Praktický a elegantní |
Průměr |
9 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 110 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 114 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Ratibořoce , Česká Skalice | 351 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý | Praha a okolí | 45 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý | Praha a okolí | 171 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 54 km | okresní silnice, městský provoz |
dle aplikace My Citroen Průměrná spotřena 5,7l/10 km |
Hybrid | Elektromobil |
Opel Grandland X Hybrid 4 | |
Peugeot 3008 hybrid | Hyundai Kona Electric SUV |
Honda Jazz | Renault ZOE |
MĚSÍČNÍ TEST PRE Škoda Citigo e iV. | Peugeot 2008 e-GT |
DS 7 CROSSBACK | DS 3 Crossback e-tense |
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip | Peugeot 208 e GT |
Ford Focus mild-hybrid ST-LINE | |