Parní vlaky 2020

Kalendář parních vlaků 2021

Přinášíme Vám kalendář parních vlaků pro rok 2021. Zde opět budeme uveřejňovat kalendář parních vlaků, v České i Slovenské republice a také  v Evropě.

Zatím není uveřejněno pro rok 2021 mnoho jízd, a tak vše se bude během doby upravovat a doplňovat.

Read More

Lokomotiva 387.0 zvaná Mikádo

Lokomotiva 387.0, přezdívaná „mikádo“, je rychlíková lokomotiva, vyráběná v plzeňských Škodových závodech s přestávkami mezi lety 1926–1937. Nahradila staré rakouské lokomotivy a také zánovní řadu 365.0, která na dopravu rychlíků zejména na tratích s většími sklony nedisponovala potřebným výkonem. V celkem pěti sériích bylo vyrobeno 43 kusů.

Read More

Parní lokomotiva 498.1 zvaná Albatros je držitelkou rychlostního rekordu

Lokomotiva 498.1 přezdívaná Albatros jednička nebo jedničkový albatros je pokračováním úspěšných albatrosů řady 498.0. Pro potřeby vzrůstající dopravy vyrobily Škodovy závody v Plzni pro Československé státní dráhy v roce 1954 15 kusů těchto lokomotiv.

Read More

Lokomotiva 431.032 zvaná Ventilovka

Parní lokomotiva 431.032 Ventilovka,  je zajímavá netypickým ventilovým rozvodem páry, čemuž vděčí za svoje jméno. Lokomotiva 431.032 Ventilovka byla vyrobena na přelomu let 1926 a 1927 rakousko-uherskou společností St.E.G.-Landesbefugte Maschinenfabrik der privilegierten Österreichisch-Ungarischen Staatseisenbahn-Gesellschaft pod výrobním číslem 4779.

Read More

Parní lokomotiva řady 423.0 získala přezdívku Velký Bejček

Lokomotiva řady 423.0 je tendrová parní lokomotiva pro místní dráhy. Byla vyráběna v První českomoravské továrně na stroje v Praze (později ČKD) a v menších počtech i v Adamovských strojírnách a Škodových závodech pro Československé státní dráhy. Její výroba proběhla s přestávkami v letech 1921–1946 a celkem vzniklo 231 kusů. Po roce 1918, kdy většina […]

Read More

Parní lokomotiva zvaná Hrboun byla vyrobena před více než sto lety

Lokomotiva si vysloužila přezdívku Hrboun podle tvaru svého kotle, který vytváří dojem hrbu. Velmi impozantně působí lokomotiva díky třem spřaženým kolům o průměru 2,1 metru. Toto dvoukolí si můžete prohlédnout v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově.

Read More

Parní lokomotiva 475.1 zvaná Šlechtična

Lokomotiva 475.1 je univerzální parní lokomotiva vyráběná v letech 1947–1950 Škodovými závody v Plzni pro Československé státní dráhy v celkovém počtu 172 kusů, z nichž však bylo posledních 25 dodáno do KLDR. Pro svůj elegantní vzhled dostala přezdívku Šlechtična. Lokomotivy byly určeny pro vozbu dálkových rychlíků, osobních vlaků a také příležitostně rychlých nákladních vlaků.

Read More

Parní lokomotiva 310.0 má řadu přezdívek

Oblíbená mašinka přezdívaná železničáři „Kafemlejnek“, „Názdárek“ nebo „Matylda“ byla na tratích nahrazena modernějšími stroji, přesto dojezdil poslední stroj (lokomotiva 310.097) na posunu v Bratislavě až roku 1968.

Read More

Parní lokomotiva řady 354 nazývaná „Všudybylka“ a „Sedma“

Oblíbené lokomotivy osobních vlaků a lehkých rychlíků, zejména pro svoji snadnou obsluhu a dobrou přechodnost. Vyráběly se v několika sériích a modifikacích. Původní rakouská konstrukce byla ve Škodových závodech postupně upravována. Několik lokomotiv bylo vybaveno unikátním ventilovým rozvodem páry. Poslední dojezdily v pravidelném provozu v roce 1978.

Read More

Noční požár odstavených historických železničních vagonů v Jaroměři způsobil škodu přes 80 milionů korun.

Noční požár odstavených historických železničních vagonů v Jaroměři způsobil škodu přes 80 milionů korun.
Hasiči požár rychle lokalizovali, ale i tak stačily plameny poškodit celkem pět vagonů. Příčina vzniku události je předmětem vyšetřování.

Read More