Parní lokomotiva řady 354 nazývaná „Všudybylka“ a „Sedma“

Oblíbené lokomotivy osobních vlaků a lehkých rychlíků, zejména pro svoji snadnou obsluhu a dobrou přechodnost. Vyráběly se v několika sériích a modifikacích. Původní rakouská konstrukce byla ve Škodových závodech postupně upravována. Několik lokomotiv bylo vybaveno unikátním ventilovým rozvodem páry. Poslední dojezdily v pravidelném provozu v roce 1978.

Lokomotiva řady 354 „Všudybylka“

Vznik této řady byl způsoben objednávkou společnosti Jižní dráhy (Südbahn) na dodávku zdokonalených lokomotiv rakouské řady 229 (u ČSD řada 354.0). Toto zdokonalení spočívalo především v úpravě kotle. Výroba byla zadána strojírně státních drah (StEG). Ta v letech 1913-1914 vyrobila devět lokomotiv této řady. Dalších šest lokomotiv bylo vyrobeno roku 1915 lokomotivkou ve Vídeňském Novém Městě (VNM). Mezi lety 1917 a 1918 bylo vyrobeno dalších 25 lokomotiv tentokrát pro rakouské státní dráhy (KkStB), které dodala StEG.

Od roku 1921 se začaly tyto lokomotivy vyrábět také v Československu. Nejprve byly vyráběny podle původní dokumentace, později však začalo docházet k mírnému zdokonalování. Výroba zprvu probíhala ve Škodových závodech v Plzni, později se do výroby zapojila také Českomoravská-Kolben a někdejší Breitfeld-Daněk Slaný. Celkem bylo mezi lety 1921-1941 vyrobeno celkem 219 lokomotiv pro ČSD/ČMD/SŽ. Všechny tyto lokomotivy byly vyrobeny na území Československa.

Zachovaly se tyto lokomotivy:

Parní lokomotiva 354.7152 – „Sedma“

Charakteristická lokomotiva Gölsdorfovy konstrukce určená pro osobní vlaky.

Lokomotivy původní řady 429 kkStB byly určeny pro vozbu rychlíků a osobních vlaků. Vyrobeno jich bylo celkem 380 kusů v letech 1909 – 1917, z nichž ČSD převzaly 152 kusů a označily je řadou 354.7. Po druhé světové válce bylo k ČSD přiděleno dalších 10 kusů těchto lokomotiv. Z osobní dopravy byly vyřazeny v průběhu šedesátých let 20. století, poslední z nich pak dosloužila v roce 1970.

Souhrnné informace

Majitel:      KHKD

Stav:         provozní

Přezdívka: Všudybylka sedma

Rok výroby:       1917

Výrobce:    První českomoravská továrna na stroje, Praha

Maximální rychlost:     80 km/h

Indikovaný výkon:       898 kW

Služební hmotnost:     61,2 t

Průměr hnacích dvojkolí:      1574 mm

354.195

Lokomotiva byla vyrobena v roce 1925 v továrně Českomoravská – Kolben pro vozbu lehkých rychlíků a osobních vlaků.

Její rychlost byla až 90 km/h, přetlak páry v kotli 13 bar, služební hmotnost 85 tun a výkon 1150 koní. Uspořádání pojezdu bylo pro tendrovou lokomotivu výjimečné. V provozu patřily tyto lokomotivy k nejzdařilejším u ČSD. Nevykazovaly téměř žádné poruchy, byly spolehlivé, rychlé a úsporné. Podle svého rozšíření si získaly přezdívku „Všudybylka“. Tato lokomotiva dojezdila koncem sedmdesátých let v depu Letohrad. V muzeu v Lužné u Rakovníka byla opět zprovozněna a v současnosti je zde udržována a provozována jako funkční exponát.

Souhrnné informace

Majitel:      ČD

Stav:         provozní

Přezdívka: Všudybylka

Rok výroby:       1925

Výrobce:    Českomoravská – Kolben, Praha

Maximální rychlost:     80 km/h

Indikovaný výkon:       810 kW

Služební hmotnost:     84,8 t

Průměr hnacích dvojkolí:      1625 mm

 

 354.1178

Lokomotiva byla vyrobena v roce 1931 ve Škodě Plzeň. Druhou světovou válku přečkala pod ČMD. V roce 1960 byla umístěna v depu Letohrad, kde 16.3.1978 ukončila svoji službu. Poté byla přesunuta do kovošrotu v Polance nad Odrou. Následně započala snaha o její zachování a v roce 1984 ji získalo Múzejno-dokumentačné centrum v Bratislavě. Od roku 1999 probíhají práce s cílem tuto lokomotivu zprovoznit. Lokomotiva byla svěřena Klubu historickej techniky pri RD Zvolen, jehož členové pomáhají při rekonstrukci stroje.

354.1217

Lokomotiva byla vyrobena v roce 1938 ve Škodě Plzeň. Za války, stejně jako stroj 354.1178, sloužila u ČMD. Zrušena byla v roce 1976 a rok později byla zařazena do sbírek Národního technického muzea v Praze. Jako provozuschopný exponát byla udržována v lokomotivním depu Brno. V roce 2005 lokomotivě propadly tlakové zkoušky, a navíc jí při rozlučkové jízdě prasklo těsnění. Lokomotiva tak musela být odtažena zpět do Brna, aniž jízdu dokončila. Po dvou letech byla odtažena do depozitáře NTM v Chomutově, kde se nachází dosud.

 

Zdroj: ČD Nostalgie a Wikipedie

Foto: JB Cysnews a archiv ČD

 

 

Parní lokomotiva „Všudybylka Sedma“ 354.7152 oslaví 100. narozeniny v Kořenově