Parní lokomotiva 310.0 má řadu přezdívek

Oblíbená mašinka přezdívaná železničáři „Kafemlejnek“, „Názdárek“ nebo „Matylda“ byla na tratích nahrazena modernějšími stroji, přesto dojezdil poslední stroj (lokomotiva 310.097) na posunu v Bratislavě až roku 1968.

Lokomotivní řada 310.0

je typickou parní lokomotivou bývalých československých drah. Byla to řada malých trojspřežních tendrových lokomotiv, označená u Rakouských státních drah 97. V letech 1878-1913 bylo vyrobeno 228 lokomotiv řady 97 a k tomu neurčitý počet lokomotiv pro jiné místní dráhy (s jiným označením). Tuto řadu lokomotiv lze rozdělit do dvou skupin: Lokomotivy 97.01-97.98 (včetně) a ostatní stroje. Lišily se svými parametry, ale větší rozdíl nebyl. Všechny lokomotivy se vyznačovaly baňatým komínem a vysokým parním dómem, umístěným hned za komínem.

 

Foto: Archiv ČD

Z hlediska historie českého průmyslu je nejvýznamnější z této řady lokomotiva 97.182. Byla to první lokomotiva, kterou vyrobila v roce 1900 První česko-moravská továrna na stroje v Praze. Její osud není znám, po 1. světové válce zůstala někde na území Rakouska.

Po roce 1918 převzaly Československé státní dráhy celkem 133 lokomotiv a přeznačily je na řadu 310.0. Po znárodnění všech soukromých drah přibyly k ČSD dalších 5 lokomotiv podobných řadě 97. Byly to lokomotivy Novojičínské dráhy:

  •     310.908 „Zauchtel“ přeznačená na 310.0136
  •     310.909 „Neutitschein“ přeznačené na 310.0137
  •     310.910 „Kunewald“ přeznačené na 310.0138
  • Foto: archiv ČD

a dále lokomotivy, které jezdily v oblasti Hané na místní dráze Litovel-Senice:

„Litovel“ přeznačené na 310.0134 (mezi nadšenci, kteří se o ní starají přezdívaná také „Babička“ )

„Cholina“ přeznačené na 310.0135

Foto: JB Cysnews

Zdroj: Wikipedie