Ve třetím týdnu dlouhodobého testu elektromobility s Pražskou energetikou jsme se rozhodli zaměřit na efektivitu dojezdové vzdálenosti, to znamená úspora versus rychlost. Tedy kladli jsne velký důraz na dojezdovou vzdálenost na jedno dobití baterie. Tak jako v předcházejících týdnech uvidíte ve spodní části článku počet najetých kilometrů za den a spotřebu energie, využití rekuperace, spotřebu klimatizace, a naopak tentokrát vypouštíme tabulku s přehledem míst dobíjení a destinací, protože jsme jezdili pouze trasu Řevnice – Praha a zpět a po Praze.
Co dle našeho zhodnocení rozhoduje o dobré dojezdové vzdálenosti elektromobilu
Vycházeli jsme z předchozí zkušenosti z testování 8 elektromobilů a automobilů s hybridním pohonem a ověřili jsme si, jak nejefektivněji využívat elektrický pohon. Díky možnosti měsíčního testování s jedním automobilem od společnosti PRE, a.s., kterým byl elektromobil Škoda Citigo, můžeme nyní zobjektivizovat naše předchozí závěry.
Jedná se o zcela nový styl jízdy a je třeba pochopit tyto rozdíly. Pro úsporu a zvýšení dojezdové vzdálenosti znát předem trasu cesty. Efektivní jízda při příměstském a městském cestování v sobě zahrnuje každodenní cestu po většinou stejné trase. Tak zjistíme možnosti a přizpůsobíme jízdu spotřebě elektromobilu. Vyhýbáme se dálničním úsekům, nebo zde jedeme max.rychlostí 100 km/hod. Při cestách do kopce a z kopce velice pružně pracujeme s plynovým pedálem a úplně nejefektivnější je nastavit tempomat a přenechat řízení rychlosti a zrychlování na vozidle. Lze toho dosáhnout tím, že dokážeme předvídat, jakou rychlostí budeme vjíždět do zatáčky a nastavíme tuto rychlost na tempomatu.
Dalším důležitým faktorem je umění pracovat s rekuperací a s využitím klimatizace. Při efektivním způsobu jízdy je možné oba tyto faktory mít na stejné úrovni: tedy, co získáme rekuperací spotřebujeme klimatizací. Protože v aglomeraci hlavního města Prahy poskytuje Premobilita dostatek dobíjecích míst, jsme schopni i s automobilem s dojezdem 200 km obsáhnout celé hlavní město na jedno dobití. Tedy zde musíme znovu zdůraznit, že způsob jízdy s elektromobilem se zcela liší od jízdy s automobilem se spalovacím nebo dieselovým motorem.
Naše praktické zkušenosti ve třetím týdnu testu s Premobilitou
Dojezdová vzdálenost zapůjčeného vozidla Škoda Citigo e IV je zhruba 210 km na jedno dobití baterie. Během tohoto týdne jsme provedli několik jízd po identické trase a podařilo se nám, jestliže před výjezdem byla dojezdová vzdálenost např. 165 km a cílové místo ve vzdálenosti 65 km, aby v cílové destinaci zůstala dojezdová vzdálenost 100 km. To znamená, že lze při výše popsaných parametrech jízdy dosáhnout automobilem predikovanou vzdálenost a to opakovaně. Několikrát jsme si ověřili, žeje možná i jízda po dálničním úseku s nižší než maximální povolenou rychlostí, tedy cca kolem 100 km/hod je možné takto úsporně jezdit. Takový test jsme si mohli dovolit také díky tomu, že jsme měli po celém městě záchytné body dobíjecích stanic.
Důležitým faktorem je však také počítat se situací, že vytipovaná stanice může mít poruchu nebo může být obsazena , proto jsme nikdy k dobíjecí stanici nedojížděli zcela vybití. Teprve nyní jsme měli možnost dlouhodobého testování, protože klasické testy u automobilek probíhají v týdenních cyklech, a proto nyní díky třítýdennímu testování můžeme prohlásit, že výrobci udávaný dojezd vozidla je skutečně v možnostech těchto automobilů. Dříve jsme nazývali tento dojezd OPTIMISTICKÝM ODHADEM. Nyní můžeme říci, že je jen na nás, abychom tuto vzdálenost dokázali skutečně dojet. A to jsme si testem ověřili.
Pro koho a kam je elektromobil ideální
Elektromobil je především určen pro provoz v městských aglomeracích a krátké příměstské cesty, a to především z důvodu ekologie, jelikož neznečišťuje prostředí a má minimální spotřebu a to i v případě všech námi dosud testovaných značek automobilů, které jsme dosud testovali. Elektromobil jako takový je určen pro řidiče, kteří nepovažují automobil za závodní vůz, ale chtějí se s ním dopravit do zaměstnání, na nákup, na výlet a dovedou přemýšlet, jak budou nakládat s energií. Zde více než u ostatních vozidel platí pravidlo, čím lehčí noha na plynu, tím delší dojezd.
Závěr po třetím týdnu testování:
Elektromobil a automobil s hybridním pohonem není určen pro řidiče, který nechce přemýšlet nad stylem jízdy, protože potom, speciálně u hybridních vozidel je to neefektivní a vozíme navíc baterii a další motor. Elektromobil je určen pro řidiče, kteří umí plánovat, úsporně jezdit a nebojí se nových technologií a dovedou využít všech výhod elektromobility. Odměnou je jim potom nízký náklad na provoz, ekologický přístup k planetě a čistá města.
Premobilita
Pražská energetika, a.s. sice ve svém názvu generuje, že se zabývá energií pro hlavní město, ale již překročila hranice regionu a má dobíjecí stanice po celé republice, a to i v Moravskoslezském či Ústeckém kraji. Dobíjecí stanice PREPOINT nyní nalezneme u řady trafostanic přímo v husté zástavbě a většinou se čtyřmi dobíjecími body, jedná se většinou o tzv. pomalé dobíjecí body, ale při vhodně volené trase průjezdu městem spojeného s nákupem, nebo návštěvou zde můžeme pohodlně dobít automobil na další cestu. Premobilita také rozvíjí spolupráci s OMV a umísťuje dobíjecí stanice na jejich čerpacích stanicích.
Během třetího týdne testu nás překvapilo, jak pohodlně a úsporně lze s elektromobilem po městě cestovat. A proto má elektromobilita v tomto ohledu velkou budoucnost.
Proč si pořídit elektromobil od PRE?VÝHODY A ÚSPORY
VÝKON A TECHNOLOGIE
PRESTIŽ
NEJVÝHODNĚJŠÍ PODMÍNKY NA TRHU
|
datum | * Spotřeba energii |
Průměrná
rychlost km/h |
Ujete km |
|||
Celková spotřeba kWh/100 km |
motor – kWh/100 km |
klimatizace – kWh/100 km | rekuperace – kWh/100 km | |||
23.11 | 14,8kWh | 13,2 |
4,9 | 3,3 | 32 |
55 |
14,5 kWh | 12,9 |
5,0 | 3,4 | 22 |
72 |
|
24.11 |
17,9 kWh | 14,9 | 7,1 | 4.1 | 33 | 74 |
17,8 kWh |
13,6 | 7,7 |
3.5 |
26 |
70 |
|
25.11 | 17,4 kWh | 15,6 | 5,2 | 3,4 | 45 | 64 |
16,8 kWh | 13,8 | 6,1 | 3,0 | 30 | 64 | |
26:11. | 17,2 kWh | 141 | 6,7 | 3,6 | 34 | 138 |
16,3 kWh | 13,6 | 5,9 | 3,2 | 38 | 38 | |
Spotřeba kWh/100 km -Spotřeba je jednou z několika výhod elektromobilů oproti autům na spalovací motory. Průměrná hodnota spotřeby se pohybuje kolem 13 kWh na 100 km. V praxi to znamená náklady zhruba okolo 1 Kč na 1 km, což je výrazně méně než u běžných aut. Auto na elektrický pohon , které má spotřebu 12,7 kWh na 100 km. Provozní náklady na 1 km jsou pak 0,47 Kč. | ||||||
* dle aplikace Škoda Connect |
Hybrid | Elektromobil |
Opel Grandland X Hybrid 4 | |
Peugeot 3008 hybrid | Hyundai Kona Electric SUV |
Honda Jazz | Renault ZOE |
Peugeot 2008 e-GT |
|
DS 3 Crossback e-tense | |
VW ID 3 |
|
Nyní v testu : PRE Škoda Citigo |