Na týden jsme měli možnost otestovat novinku od francouzské automobilky Renault a to nové ZOE s elektickým pohonem. Vozidlo jsme testovali ve všech aspektech provozu, ve městě, na delší trase i na středně dlouhé trase. Byli jsme plně obsazení a taky jsme vyzkoušeli jízdu jen s řidičem. Dobíjení bylo výhradně z domácí klasické zásuvky po dobu celého testu. Terén testovacích jízd přesně kopíruje naší republiku a tedy ve všech možných prostředích jsme prověřili tento vůz.
První pocity
Po nasednutí do auta a zmáčknutí knoflíku START se rozjíždíme. Interiér a ovládání je intuitivní a velký displej s navigací vynikající. První dojem – auto sedlo tzv.do ruky. Úmyslně jsem před testem nestudoval žádné materiály ani návod a nechal se vest vozidlem. Uspořádání palubní desky a přístrojů je přehledné, a tak pomalu jedeme do centra Prahy vyzkoušet plusy elektromobilu v městském provozu. Jednoduché ovládání šlapeme na plyn a jedeme, žádné řazení jen tři polohy R, N, D – B . Kdy B je na lepší dobíjení baterie.
Další seznamování se Zoe
Pomalu se rozkoukávám po interiéru a seznamuji s autem. Důležitým parametrem je u elektromobilu sledovat spotřebu energie. A tak je to jeden ze základní parametrů našeho testu. Pružná a rychlá jízda je i s tímto vozidlem možná to poznáváme hned po pár kilometrech. Zjišťujeme velký výkon a mnoho pomocných prvků pro bezpečnou jízdu. Hlášení na volantu „Nechte ruce na volantu“ mě překvapilo, než jsem zjistil, že auto je vybaveno asistentem držení v jízdních pruzích, další pomocník je tempomat.
Velice příjemná jízda po pár minutách. Městský vůz se vším všudy. Rádio hraje a my jedem po dálnici k prvnímu cíli .
Elektromobil a nabíjecí stanice
Během našeho testu jsme zjišťovali možnost kde a jaksi nabít naše auto. Instalovaná navigace Vám dokáže nalézt míst kde nabít energii svého Zoe. My zvolili variantu dobíjení doma z dodaného nabíjecího kabelu.
Po Praze je v mnoha garážích a na místech v nákupních centech možnost dobíjení z nabíjecích stanic. Dobíjení je možné tzv. rychlou variantou 30 minut, či delší dobou 4 hodiny. Při dobíjení doma se baterie dobila za noc tedy s podvečerním zahájením dobíjecího cyklu kolem 19 hodiny do rána 8 hodiny na 99 %. při dojezdu s 35% baterie.
Zoe nabízí během provozu možnost rekuperace – při brždění a při jízdě z kopce se vrací energie do baterie
Během testu byla baterie Zoe nejvíce vybitá na 12 % s dojezdem 59 kilometrů.
Pohodlí a komfort cestování
Jedná se o městský vůz a tomu taky odpovídá velikost. Na snímcích můžete porovnat se Škoda Octavia sedan 2014. Sezení a velikost zavazadlového prostotu odpovídá účelu pro který bylo Zoe konstruováno. Náš nejdelší výlet byl do Teplic s malou zajížďkou tedy za den cca 300 kilometrů. Jeli jsme ve čtyřech tedy plně obsazený vůz. Tato jízda se dala zvládnout, ale myslím si, že to je limitní vzdálenost pro snesitelnost malého vozidla. Jeho určení je pro městský provoz a zde naprosto obstál.
Pohodlí se zvyšovalo s využíváním všech pomocníků řízení Asistenta mrtvého bodu v zrcátkách, asistenta čtení dopravních značek, parkovacího asistenta a asistenta jízdy v pruzích. A pokud si nastavíte tempomat, je možné zrychlovat a zpomalovat pomocí tlačítek na volantu. Všechny tyto pomocníci zvyšují komfort a pohodlí řízení a tak po týdnu jsem se cítil o mnoho lépe a komfortněji i při delší jízdě.
Závěr
Nové Zoe nám přineslo nový rozměr cestování v mnoha směrech. Nehledáte benzinovou stanici, tu máte doma či u přátel či známých. Každý má svou eklektickou zásuvku. Dojezd při plném nabití až 380 km se v reálném provozu ukázal pravdivý. Při ekonomické jízdě je to skutečně reálný dojez.
Tichý provoz a velice ekonomický bez zohlednění prvotní pořizovací hodnoty vozu. Jednoduchost ovládání auta je pro mnoho nezkušených řidičů velké plus. Parkování na Modrých zónách a jízda po dálnici bez nutnosti poplatku taky plus.
Dle naší redakce je to velice povedený automobil do městského provozu a na výlety po naší republice. Příjemný a naplňující větu z brožury k vozidlu „ V bublině pohody“
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 7 | odpovídající kategorii vozu |
Pocit z jízdy | 6 | S pomocí asistentů celkem v pohodě |
Pohodlí | 5 | malé auto na delší vzdálenosti |
Ovládání vozidla | 7 | Průměrné |
Dojezdová vzdálenost | 8 | velký dojezd na malé auto |
Design vozidla |
7 |
Elegantní francouzský vůz |
Průměr |
7 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Zoe a výlety
Den první:
Praha – Benešov
Benešov – Konopiště a okolí
Konopiště – Praha
Praha – Dobřichovice
Den druhý:
Dobřichovice – Lhota u Brandýsa a zpět
Den třetí:
Dobřichovice – Koněprusy a okolí
Den čtvrtý:
Dobřichovice – Praha
Praha – Teplice
Teplice – Praha
Praha – Dobřichovice
SPECIFIKACE VOZU
Hybrid | Elektromobil |
Opel Grandland X Hybrid 4 | |
Peugeot 3008 hybrid | Hyundai Kona Electric SUV |
Renault ZOE | |
Peugeot 2008 e GT | |
DS 3 crossback E-tense |
|
Nyní test : Honda Jazz e:HEV |