Do naší redakce jsme dostali k testování další elektromobil od francouzské automobilky Peugeot – Peugeot 2008 e-GT. Tento elektromobil nás velice potěšil a v článku si přečte, jak dokáže plně elektrický vůz naplnit touhy řidiče. Je to příjemný, vstřícný, pohodlný a lehce ovladatelný vůz.
První pocity
Jelikož Peugeot 2008 e-GT byl již druhým vozem renomované francouzské automobilky, který jsme testovali, seznámení nám po předchozím vozu Peugeot 3008 Hybrid netrvalo dlouho. A stejně tak bylo první nasednutí do vozu velice příjemné. Řešení interiéru a ovládacích prvků vozidla vstřícné řidiči. U tohoto modelu se jedná o pohodlný automobil pro rodinu, ideální na cesty s celkem příjemnou dojezdovou vzdáleností.
Tedy shrňme první pocity z tohoto vozu: příjemný automobil již na první nasednutí.
Vyrážíme na silnice
Hlavním aspektem při používání plně elektrických automobilů je, jak jsme zjistili po několika testech, dojezdová vzdálenost a možnost dobití energie.
Výrobce uvádí dojezdovou vzdálenost baterie 310km. Musíme však brát v úvahu řadu faktorů, které mají vliv na dojezd a to jsou především rychlost, teplota a styl jízdy.
V závislosti na dojezdu tohoto automobilu jsme si tedy vybrali středně dlouhý výlet a zároveň jsme chtěli vyzkoušet provoz ve městě. Musíme ocenit u tohoto vozidla maximálně přívětivé jízdní vlastnosti s využitím všech pomocných prvků, které poskytují moderní vozidla a tento typ je ještě o něco lepší. Když jsme zapojili tempomat, udržování vzdálenosti od automobilu jedoucího před námi, udržování vozidla v jízdních pruzích a další bezpečnostní prvky, jízda s tímto Peugeotem je naprosto pohodová a příjemná. Musím zdůraznit, že podobné asistenční prvky jsme využívali i u ostatních testovaných automobilů, ale zde byly velice vstřícné k řidiči. Tedy z tohoto hlediska velká spokojenost.
Jízda ve městě
Hlavním aspektem elektromobility je ekologický provoz v městských aglomeracích a ekologický přístup k mobilitě. Zde u Peugeotu 2008 e-GT oceňujeme plynulost v městském provozu, lehkou ovladatelnost a samozřejmě nízkou spotřebu energií. Nemůžeme posoudit, zda je to výjimečné pouze u tohoto vozu, ale všimli jsme si zde velice nízké spotřeby i za silného provozu a pomalého popojíždění v kolnách. Proto tak jako i u ostatních plně elektrických vozidel dáváme v městském provozu velkou jedničku.
Silnice mimo město a dálnice
Během našeho výletu jsme využili cestou dálnici a nechali jsme se strhnout rychlým provozem a naše průměrná rychlost na zhruba 100 km úseku byla přibližně 120 km/hod a využili jsme tedy sportovního módu tohoto vozidla, což nám přineslo zážitek z jízdy ale na druhou stranu velký pokles kapacity energie. To u všech elektromobilů včetně tohoto testovaného vozu je zatím velký problém, že odhadovaná cílová vzdálenost při vyšší rychlosti se snižuje podstatně více. Zde platí jedna rada: lehká noha na plynu = delší dojezdová vzdálenost. Přesto jízdní vlastnosti odpovídají a někdy předčí klasický benzínový motor a naše spokojenost při jízdě na dálnici při vyšších rychlostech splnila všechna naše očekávání. Automobil reaguje plynule a při mírné chvilkové nepozornosti automatické systémy pomohou.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | pohodový vůz |
Pocit z jízdy | 7 | |
Pohodlí | 7 | |
Ovládání vozidla | 8 | S asistenčními prvky skvělé |
Dojezdová vzdálenost | 7 | |
Design vozidla |
8 |
|
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dovolili jsme si vyzkoušet a nechat automobil jet tzv. samostatně. Znamenalo to jen lehce přidržovat volant a nechat automatické systémy ovládat vůz. Zde u tohoto vozidla vše probíhalo naprosto brilantně: zatáčení, udržování rychlosti a vzdálenosti od vozidla před námi, a to i při rychlosti 130 km/hod. Jednu věc je zde důležité uvést: vždy musí být řidič pozorný, protože při jakékoliv nepozornosti vozidlo upozorní výrazným zvukovým efektem.
Bezpečnost
Tento automobil díky svému sofistikovanému systému automatického řízení poskytuje velkou bezpečnostní ochranu. V momentě, kdy dáme ruce z volantu následuje vizuální i akustický signál. Pokud otevřeme dveře a vozidlo není vypnuté a zatažena ruční brzda, ozve se velmi výrazný alarmující akustický signál. Stejně tak při jízdě vozidlo sleduje jakékoliv zvláštnosti. Shrnuto: Automatizované systémy ovládání vozidla jsou zároveň provázeny velkou bezpečnostní pojistkou ze strany výrobce. Samozřejmě v případě, kdy dlouhodobě nedochází k odezve, dojde k automatickému vypnutí systémů, aby vozidlo převzal do plného řízení řidič.
Postřehy spolujezdce
Vůz má velmi přehledné uspořádání interiéru. Ovládací prvky pro nastavení klimatizace, navigace, rádia připomínají klávesnici klavíru a umožňují tak velmi rychlé a pohodlné ovládání a změny nastavení. Po celou dobu máte možnost sledovat navigaci, kterou je možné ovládat ručně i hlasovými povely. Vozidlo při jízdě velmi dobře sedí, takže v zatáčkách nemáte pocit, že vám ujíždí pod sedačkou. Využití nalezla i lednička umístěná mezi sedadlem řidiče a spolujezdce.
Dny testu | Místa | Cca km |
Dobíjení |
ČAS |
silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km |
doíjecí stanice PRE rychlé nabíjení |
60 minut | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 122 km |
Z domácí zásuvky | 7 hodin | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Bezděz,Doksy |
258 km |
Z dobíjecí stanice
rychlé nabíjení pomalé nabíjení |
60 minut 60 minut |
okresní silnice, městský provoz, dálnice, |
den čtvrtý | Praha |
90 km | Z dobíjecí stanice | 60minut |
okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den pátý | Příbram |
80 km | Z dobíjecí stanice | 60 minut | okresní silnice, městský provoz,dálnice |
den šestý | Černolické skály | 86 km |
Z domácí zásuvky | 5 hodin | okresní silnice, městský provoz |
Styl jízdy elektrickým automobilem
Jízda s plně elektrickým vozidlem
V případě, že máme elektrický vůz výhradně závislý na bateriích, je dobré tomu přizpůsobit styl jízdy. To znamená. Lehká noha na plynu, využívání terénu silnice, jelikož podstatným aspektem je rekuperace. Pokud známe profil naší cesty a víme,že při návratu se budeme většinou vracet z kopcovitého terénu do nížiny, může být dojezdová vzdálenost mnohem větší je predikovaná automobilem. Pro řidiče vozidel s benzínovým motorem to vypadá, jako bychom si během jízdy vyráběli benzín. Zjednodušeně můžeme uvést, že při využití všech možností rekuperace jsme schopni dodržet výrobcem uváděnou dojezdovou vzdálenost. Jízda s elektromobilem je odlišná od jízdy s automobilem s benzínovým motorem, záleží pak jen a jen na nás, jakým způsobem budeme s energií nakládat. Jedná se tedy o určitou předvídavost, dopředu plánování trasy a potom nám elektromobil poskytne ekonomickou a pružnou jízdu a stejně tak tomu bylo u tohoto testovaného vozidla.
Pro lepší představu můžeme využít z dob minulých dynamo na jízdním kole, jehož pomocí se dobíjelo osvětlení kola, protože při maximálním využití rekuperace se automobil při jízdě z kopce velice zpomalí, ale získáváme přitom energii do baterií.
Naše zkušenost v situaci, kdy se dostaneme na kritickou hodnotu baterií je, že musíme výrazně snížit rychlost, omezit klimatizaci a využívat všech aspektů terénu vozovky. Neznamená to však, že naše jízda bude pomalá, nýbrž že v okamžiku sjíždění kopců byť malých, uvolníme plynový pedál a necháme vozidlo dobít baterie a to i za cenu krátkodobé velice pomalé jízdy. Na dlouhých úsecích můžeme vozidlo nechat rozjet a poté pomalu dobíjet baterie. Toto vysledujeme, pokud si na monitoru během jízdy zobrazíme, jakým způsobem vozidlo nakládá s energií. Tedy, elektrický automobil nám poskytuje další možnosti ekonomického ovládání vozidla. Jelikož elektromobilita je v začátcích, všichni se tomu teprve učíme. V tomto případě je úplně ideální využívat v maximální míře tempomat. Při automatickém nastavení tempomatu a všech bezpečnostních prvků, můžeme sledovat jak automobil nakládá se energií a později toto využít při jízdě, kdy vůz ovládáme sami.
Závěrem:
Ze všech námi doposud testovaných vozidel je Peugeot 2008 e-GT nejpříjemnější v ovládání a řízení na silnicích i dálnicích, a to s využitím všech bezpečnostních prvků. Byli jsme s ním velice spokojeni a můžeme jej doporučit pro rodiny, které uvažují o plně elektrickém vozidle k jízdě po městě i na středně dlouhé výlety. Zavazadlový prostor poskytuje možnost standardního využití. Při rozšiřování sítě dobíjecích stanic pak můžeme vyrazit i na delší cesty v pohodlném, přívětivém automobilu.
Hybrid | Elektromobil |
Opel Grandland X Hybrid 4 | |
Peugeot 3008 hybrid | Hyundai Kona Electric SUV |
Renault ZOE | |
Peugeot 2008 e-GT |
|
Nyní testujeme DS 3 Crossback e-tense |