Na týden jsme měli možnost otestovat novinku od automobilky Hyundai Kona Electric SUV a to s elektrickým pohonem. Vozidlo jsme testovali ve všech možných druzích provozu, ve městě, na delší trase i na středně dlouhé trase. Byli jsme plně obsazení a také jsme vyzkoušeli jízdu jen s řidičem. Dobíjení bylo z dobíjecích stanic po dobu celého testu. Terén testovacích jízd přesně kopíruje naši republiku, a tedy ve všech možných prostředích jsme prověřili tento vůz.
První pocity
Po nasednutí do auta a zmáčknutí knoflíku START se rozjíždíme. Klasický klíček zde nehledejte. Vše na ovládání bez klíčku. Ani jej nemusíte vyndat z kapsy. Otevření auta dotykem na kliku dveří. Vše, co takový automobil má mít. Je pravda, že zde chvilku déle trvalo seznámení s autem. Delší čas jsem hledal logiku některých nastavení a ovládací prvky vozidla nejsou tolik intuitivní. Avšak později tedy druhý den a třetí jsme si již oba navzájem rozuměli
Řadu nastavení nastavení lze provést pomocí palubního počítače. Auto je ideální pro městský provoz , jízdu na delší trasu i při příměstském provozu. Nastavení tempomatu a udržování vzdálenosti od vozidel a nemusíte se o nic starat. Vaše Kona Electric vše hlídá: auta vedle vás, vzdálenost mezi vozidly a drží Vás v jízdních pruzích. Navíc v tomto nastavení je velká úspora energie baterií.
První dojem – elektické SUV s velkým prostorem a dojezdem nás překvapilo krásnou línii karoserie a velkým prostorem v kufru i v prostoru pro cestující .
Vyrážíme na silnice
Nastavíme navigaci, dobijeme baterie na 80 % a jedem po dálnici směr Mělník. Dynamický rozjezd a zrychlení nám umožnuje pohodovou jízdu. Tři mody jízdy – Eco, Comfort, Sport.
- Sportovní nastavení velké zrychlení, auto jde za plynem, avšak větší spotřeba energie z baterii.
- Comfort – nejvíce používaný mód, pohodová a klidná jízda. Ekonomická k baterii.
- Eco – zde je vše podřízeno dobíjení baterii a šetření zbytečné energie. Tedy dobrzďuje rychlé bez plynu a jízda je méně plynulá, avšak zvyšuje dojez vozidle.
Město
Klasický tichý chod elektomobilů je součástí rozjezdu. Projíždíme Prahou a v hustém odpoledním provozu nastavujeme asistenty a Kona nás provede centrem až na okrak k Proseku. Praha nás přivítala hustým provozem, a právě na toto je vůz připraven. Projíždíme centrem města a doslova skáčeme metr po metru. Jelikož jsme si nastavili automatické udržování vzdálenosti mezi vozidly a ve městě nastavili na tempomatu 50 km/hod, stejně tak hlídání bočních odstupů v jízdních pruzích, tak v městském provozu jsme v podstatě dohlížiteli a řadu úkonů přebírá samo vozidlo. Ekonomicky nakládá s kapacitou baterií, a tak i při dlouhé, více jak hodinové cestě centrem města ubývá energie v bateriích minimálně. Zde plně poznáváme hlavní výhody tohoto vozu: ideální i pro městský provoz i když se jedná o SUV.
Dálnice
Rozhodli jsme se, jako u ostatních automobilů, i tento automobil vyzkoušet na dálnici. Zde byly voleny delší trasy s ohledem na kapacitu baterií, a tedy delší dojezd. A právě provoz na dálnici je pro elektromobilitu po našich zkušenostech největší problém při spotřebě energie. Kona dokáže jet velice svižně a rychle jako benzínový vůz, avšak při sportovním režimu klesá kapacita baterii rychleji dolu, než je předpokládaný dojez na začátku trasy.
Musíme tedy na dálnici mírnit své závodnické choutky a ekonomicky rozvažovat s cestou zpět.
Zde je velkou výhodou Hyundai Kona Electric SUV dojezd až 460 kilometrů na jedno nabití.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 5 | pohodový vůz |
Pocit z jízdy | 6 | Nanáhavé řízení |
Pohodlí | 7 | Prostorný vůz |
Ovládání vozidla | 5 | S asistenčními prvky průměrné |
Dojezdová vzdálenost | 8 | Výborná |
Design vozidla |
6 |
Standartní SUV |
Průměr |
6 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Výlet do Nových Hradů s vycházkou do romantického Terčina údolí
Dny testu | Místa | Cca km |
Dobíjení |
ČAS |
silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí , Mělník |
120 km |
Rychlé u nabíjecí stanice | 45 minut |
okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den druhý | Praha a okolí | 110 km |
Rychlé u nabíjecí stanice |
44 minut |
okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Praha a okolí | 100 km |
Rychlé u nabíjecí stanice | 40 minut |
okresní silnice, městský provoz, dálnice, |
den čtvrtý | Pardubice , Kuks |
380 km | Rychlé u nabíjecí stanice | 40 minut |
okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den pátý | Střední Čechy |
100 km | Rychlé u nabíjecí stanice | 1,5 hodiny |
okresní silnice, městský provoz |
den šestý | Nové Hrady, České Budějovice |
420 km |
Rychlé u nabíjecí stanice | 60 minut |
okresní silnice, městský provoz, dálnice |
Jaké jsou hlavní výhody elektromobility?
- Nabíjení z pohodlí domova
- Veřejně dostupné rychlodobíjecí stanice
- Nízké provozní i servisní
- Parkování ve městech bez omezení
- Nulové lokální emise a tichý provoz
Hyundai – postřehy spolujezdce
Velký prostor pro odklánání věcí do úložných prostorů. Odklací místo pro brýle nad středovým zpětným zdcátkem. Velký prostor mezi spolujezdce a řidičem a další odkladový prostor pod středem vozidla tedy mezi řidičem a spolujezdcem. Prostorný kufr a jednoduchí nastupování a vystupování z auta. Tichý provoz .
Závěrem
Tento automobil vás v bezpečí a klidu doveze do cíle vašich cest. Celkově můžeme konstatovat, že jízda je velmi pohodlná a splňuje požadavky na moderní vůz. Je vždy mít na zřeteli, že předpokládaný dojezd baterie je ovlivněn mnoha faktory – rychlost jízdy, déšť, mlha, teplota venku. Všechny tyto faktory ovlivňují možnosti dojezdu. předjíždění, avšak na úkor velké spotřeby energie. U tohoto vozu je tedy velkým plusem dojezd na jedno nabití. Pak můžeme trochu přimhouřit oko nad méně komfortními plasty a provedení interiéru. Celkový dojem je velice technicky dobře odvedená práce, dobré jízdní vlastnosti, kdy nerozeznáme, jaká jednotka pohání náš vůz. Rychlé nabíjení a velká akcelerace.
Tento automobil se hodí do všech druhů jízdy tedy jak do města, tak na dálnici i okresní silnici. Všude Vás doveze v klidu a pohodě.
Tedy celkově spokojenost a splnění všech předpokladů vozu SUV s elektrický pohonem, vždy nás spolehlivě dovezl do cíle výletu i zpět.