Na týden jsme měli možnost otestovat novinku od japonské automobilky Honda a s elektrickým pohonem. Jedná se o ojedinělý a unikátní automobil s mnoha odlišnostmi od ostatných vozidel této kategorie. Vozidlo jsme testovali ve všech možných druzích provozu, ve městě, na delší trase i na středně dlouhé trase. Byli jsme plně obsazení a také jsme vyzkoušeli jízdu jen s řidičem. Dobíjení bylo z domácí klasické zásuvky i z dobíjecích stanic po dobu celého testu. Terén testovacích jízd přesně kopíruje naši republiku, a tedy ve všech možných prostředích jsme prověřili tento vůz.
První pocity
Po nasednutí do auta a zmáčknutí knoflíku START se rozjíždíme. Klasický klíček zde nehledejte. Vše na ovládání bez klíčku. Ani jej nemusíte vyndat z kapsy. Otevření kliky, zamknutí také. Vše, co takový automobil má mít a zde v kategorii malých městských aut i mnoho navíc. Automatické zamykání i otvírání dveří.
Řadu nastavení nastavení lze provést pomocí palubního počítače. Auto je ideální pro městský provoz. Nastavení tempomatu a udržování vzdálenosti od vozidel a nemusíte se o nic starat. Vaše Honda e vše hlídá: auta vedle vás, vzdálenost mezi vozidly a drží Vás v jízdních pruzích. Navíc v tomto nastavení je velká úspora energie baterií.
Interiér a ovládání je intuitivní a velký displej s navigací vynikající. Mnoho informačních obrazovek zleva doprava na palubní desce. A jako bonus dvě obrazovky jako zpětná zrcátka. I středové zpětné zrcátko je řešeno kamerou.
První dojem – auto sedlo tzv.do ruky, ale zde je něco jiného než u podobných vozidel. Vstupujete do malého vozu a uvnitř máte pocit vozidla střední třídy. Píšu o sedadlech řidiče a spolujezdce. Úmyslně jsem před testem nestudoval žádné materiály ani návod a nechal se vest vozidlem. Uspořádání palubní desky a přístrojů je přehledné, a tak pomalu jedeme do centra Prahy vyzkoušet plusy elektromotoru v městském provozu.
Vyrážíme na silnice
Vozidlo má hnanou zadní nápravu, což je v současné době rarita, protože většina vozidel je vyráběna s náhonem přední nápravy.
Město
Klasický tichý chod elektomobilů doplněn zvuky jako z jiné planety je součástí rozjezdu. Při sportovním modu je rozjezd jako vozu formule 1. Rychle tedy vjíždíme do ruchu velkoměsta. Praha nás přivítala hustým provozem a právě na toto je tento malý vůz připraven. Projíždíme centrem města a doslova skáčeme metr po metru. Jelikož jsme si nastavili automatické udržování vzdálenosti mezi vozidly a ve městě nastavili na tempomatu 50 km/hod, stejně tak hlídání bočních odstupů v jízdních pruzích, tak v městském provozu jsme v podstatě dohližiteli a řadu úkonů přebírá samo vozidlo. Ekonomicky nakládá s kapacitou baterií a tak i při dlouhé, více jak hodinové cestě centrem města ubývá energie v bateriích minimálně. Zde plně poznáváme hlavní výhody tohoto vozu: ideální pro městský provoz.
Dalším velkým plusem tohoto vozu je velikost předních sedadel. Interiér nepůsobí jako malý automobil, ale naopak jako interiér vozidla střední třídy, čímž se jízda stává pohodlnější než ve vozech podobné velikosti. A třešnička na dortu: automatický systém parkování.(můžete vidět na videu níže).
Dálnice
Rozhodli jsme se, jako u ostatních automobilů, i tento malý vůz do městského provozu vyzkoušet na dálnici. Vyrazili jsme tedy za krásného slunečného počasí, což u elektromobilů je výhodnou jelikož nemusíte používat stěrače a světlomety, a za příznivých teplotních podmínek, kdy nebylo nutné využívat ve velké míře klimatizaci. Všechny tyto aspekty snižují kapacitu baterií. Jak byl tento vůz v městském provozu ekonomický a úsporný, v provozu na dálnici při využití maximální povolené rychlosti ubývá baterie velice rychle a odhadovaná doba dojezdu se rychle zkracuje. Při maximálním dobití se zobrazila dojezdová vzdálenost 190 km. Nepopiratenou výhodou však speciálně na těchto dlouhých trasách je, že pokud volíme ekonomičtější styl jízdy, nejedeme maximální povolenou rychlostí a využíváme kopcovitého terénu, můžeme doslova a do písmene „dolévat energii do žil“ tohoto vozu, protože zde působí tzv. rekuperace. Vyjdřeno slovy pro benzínový pohon, vyrábíme si sami benzín do nádrže. Stručně řečeno: Chceme-li prodloužit dojezdovou vzdálenost, šikovnou jízdou je to možné. A naprosto překvapující je ohromné zrychlení při rozjezdu i při předjíždění, avšak na úkor velké spotřeby energie.
Dny testu | Místa | Cca km |
Dobíjení |
ČAS |
silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 150 km |
Z domácí zásuvky |
8 hodin |
okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den druhý | Praha a okolí | 140 km |
Rychlé u nabíjecí stanice |
44 minut |
okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Teplice | 220 km |
Z domácí zásuvky | 10 hodin |
okresní silnice, městský provoz, dálnice, |
den čtvrtý | Praha a okolí, Davle |
120 km | Rychlé u nabíjecí stanice | 49 minut |
okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den pátý | Střední Čechy |
100 km | Rychlé u nabíjecí stanice | 50 minut |
okresní silnice, městský provoz |
den šestý | Praha a okolí | 120 km |
Rychlé u nabíjecí stanice | 60 minut |
okresní silnice, městský provoz |
Jaké jsou hlavní výhody elektromobility?
- Nabíjení z pohodlí domova
- Veřejně dostupné rychlodobíjecí stanice
- Nízké provozní i servisní
- Parkování ve městech bez omezení
- Nulové lokální emise a tichý provoz
Honda e – postřehy spolujezdce
Vůz je překvapivě prostorný, jakmile nastoupíte nemáte pocit omezení prostorem ani určité stísněnosti. Díky náhonu na zadní kola výborně sedí i v zatáčkách si užíváte pocitu stability. Šikovné jsou možnosti nastavení a ovládání klimatizace. Na obrazovkách na palubní desce můžete průběžně sledovat nejrůznější informace: dobíjení baterie, vyhledávat nejbližší dobíjecí stanice. A když třeba čekáte u železničního přejezdu a máte chuť úplně „vypnout“ můžete si na displeji navolit akvárium s rybičkama. Prosklená střecha přidává interiéru světlo i prostor a když máte pocit,že slunce příliš pálí, zatáhnet přes skleněnou střechu stropní potah.Odkládací prostory na kávu či lahev s vodou jsou také vhodně řešeny. Je příjemné sledovat situaci za vozidlem na obrazovkách na palubní desce,stejně jako detaily parkovacího manévru od výběru parkovacího místa, přes pohyb vozidla ve vymezeném prostoru až po konečné zaparkování. Díky kameře umístěné v horní části předního skla máte přehled o provozu kolem vás i o pohybu vozidla, jen v určitém úhlu umístění kamery mírně znesnadňuje řidiči výhled na semafory.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | unikátní vůz |
Pocit z jízdy | 8 | Zrychlení F1 |
Pohodlí | 6 | Na předních sedadlech výborné |
Ovládání vozidla | 8 | S asistenčními prvky skvělé |
Dojezdová vzdálenost | 6 | Na město dostačující |
Design vozidla |
6 |
Malý velký automobil |
Průměr |
7 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Závěrem
Tento automobil vás v bezpečí a klidu doveze do cíle vašich cest. Celkově můžeme konstatovat , že jízda je velmi pohodlná a splňuje požadavky na moderní vůz. Po týdenním testu jsme se s tímto automobilem sžili a stal se součástí naší redakce a bylo pro nás docela smutné se s ním loučit, protože působí milým dojmem. Je to mazlíček,který v sobě skrývá duši ďáblíka. Vždy nás dovezl do cíle našich cest. Neočekávali jsme zázraky v oblasti velkého objemu zavazadlového prostoru ani míst pro další další spolucestující, přesto jsme se i tři dospělí a dítě v dětské sedačce, s jejímž připevněním se zde konstrukčně počítalo. Možnost připojení HDMI zařízení umožňuje připojit notebook nebo jiný systém a využít obrazovky na palubní desce k promítání filmů či prezentací, ale pouze pokud vozidlo není v pohybu. Tento vůz je vybaven všemi elektronickými systémy, se kterými se setkáváme u vozidel vyšší kategorie: např. automatické rozsvěcení světel, spouštění stěračů.
Tedy celkově spokojenost a splnění všech předpokladů vozu s bonusem navíc – sportovní jízdy.
Hybrid | Elektromobil |
Opel Grandland X Hybrid 4 | |
Peugeot 3008 hybrid | Hyundai Kona Electric SUV |
Renault ZOE | |
Peugeot 2008 e-GT |
|
Nyní testujeme DS 3 Crossback e-tense |