Do naší redakce jsme dostali k testování další elektromobil od francouzské automobilky DS Automobiles – DS 3 Crossback E-tense Tento elektromobil nás velice potěšil a v článku si přečte, jak dokáže plně elektrický vůz naplnit touhy řidiče. Je to příjemný, vstřícný, pohodlný a lehce ovladatelný vůz.
DS je samostatná značka patřící do francouzského koncernu PSA (Peugeot, Citroën a Opel a DS Automobiles). V roce 1955 způsobil na pařížském autosalonu automobil Citroën DS senzaci. Tento luxusní automobil zcela převrátil zavedené principy a ukázal, že francouzský luxus je symbolem inovace, elegance, odbornosti a prestiže. Rychle se stal ikonou a dnes je legendou. Značka DS je na trhu několik málo let a navazuje na úspěšný vůz Citroën DS známý z filmu Fantomas se zlobí. My jsme testovali nový vůz DS3 Crossback E-Tense.
První pocity
Po nastoupení do tohoto malého městského vozu Vás osloví zvláštní zajímavé řešení designu palubní desky i sedadel. Námi testovaný vůz byl v bílo-černém provedení a upřímně řešeno, seznámení s ovládacími prvky nám trvalo delší dobu. Jelikož se jednalo o plně elektrický automobil, první informací, kterou jsme zjišťovali byla dojezdová vzdálenost a rychlost nabíjení. Pocit z vozidla je dobrý a v městském provozu po několika prvních kilometrech celkem pohodlný. Interiér vozu na první pohled je propracovaný a příjemný až domáckým vzhledem. Shrnuto: milý, malý vůz do městského provozu.
Vyrážíme na silnice
Nastupujeme do plně elektrického vozidla, kde jedinou pohonnou jednotkou je baterie a je tedy důležité zjistit si dojezdovou vzdálenost a rozmístění dobíjecích stanic. Výrobce uvádí dojezdovou vzdálenost…….. Podobně, jako u předchozích testů musíme zdůraznit, že ona vzdálenost uváděná výrobcem je ovlivněna povrchem, počasím, teplotou, rychlostí , stylem jízdy a schopnostmi řidiče.
Tento vůz bychom zařadili do kategorie vozidel určených pro čistě městský provoz a krátké výlety do 100 km.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 6 | |
Pocit z jízdy | 6 | |
Pohodlí | 6 | |
Ovládání vozidla | 5 | |
Dojezdová vzdálenost | 7 | |
Design vozidla |
7 |
Zajímavý a odlišný |
Průměr |
6 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Postřehy spolujezdce
Ještě před nastoupení do vozu si všimnete zapuštěných klik dveří, které se vysunou v okamžiku, kdy potřebujete otevřít dveře. Po nastoupení do vozu na první pohled zaujme zajímavý interiér.Prošívání na čalouněných částech vytváří řadu kosočtverců, do této plochy jsou zasazeny ovládací prvky též ve tvaru kosočtverců a pohled na palubní desku tvoří kontrast bílé a černé barvy. Všechny detaily jsou pečlivě propracované. Ovládání okének, zámek automobilu a dětskou pojistku jsme nalezli v řadě tlačítek vedle řadící páky v prostoru mezi sedadlem řidiče a spolujezdce.
Chvilku jsme museli pátrat, než jsme odhalili, jakým způsobem otevřít zavazadlový prostor. Vedle prostoru s ovládacími tlačítky bylo pamatováno na místo pro dobíjení mobilního telefonu a otvory kulatého tvaru, kam můžete odložit kelímek s kávou nebo lahev minerálky. K dispozici je také chladnička, do se vejde 0,3 l lahev vody. Sedadla jsou pohodlná a po dobu jízdy můžete sledovat navigaci, ovládat klimatizaci,ohřívání předního nebo zadního skla. Aplikace na displeji mezi řidičem a spolujezdcem také umožňuje průběžně sledovat dobíjení.Umístění ventilátoru klimatizace ve dveřích nad madlem považuji za velmi šťastnou volbu. Sledujete-li provoz za vámi ve zpětném zrcátku, malá oranžová kontrolka vás upozorní na vozidlo v tzv.“mrtvém bodě“.
Test dojezdu
Měli jsme v úmyslu udělat test dojezdu bez možnosti dobití vozidla, ale s ohledem na dojezdové parametry jsme měli vytipované záložní místo dobití. Jelikož však situace v souvislosti s opatřeními v rámci současného nouzového stavu nám neumožnila toto rezervní místo dobití využít a vznikl tak test dojezdu „z nutnosti“.
Dojezdová vzdálenost vozu DS 3 Crossback e-Tense byla 160 km, námi plánovaný výlet měl cíl ve vzdálenosti 130 km. Rozhodli jsme se jít do risku a jet tuto trasu tzv. „na nulu“. Volili jsme ekonomickou variantu jízdy, na dálnici jsme nepřekročili rychlost 110 km/hod, využívali jsme kopcovitý terén k rekuperaci energie, a zpáteční cesta, kdy do cíle navigace hlásila vzdálenost 68 km nám baterie dávala 70 km.
Zpáteční cesta s maximální úsporou energie
Jelikož na zpáteční cestu jsme museli jet po dálnici, byli jsme nuceni byli nuceni maximální úsporný režim: tj omezit klimatizaci, omezit osvětlení interiéru včetně vypnutí obrazovky navigace, rychlost na dálnici snížit na maximálně 100 km. Když jsme se objevili zhruba 15 km do cílového místa, objevila se výstraha oznamující nízkou kapacitu baterie. Zde jsme tedy sjeli z dálnice a naštěstí jsme měli možnost využít cestu z kopce. Pomocí rekuperačních systémů se zhruba při 8 m dlouhém sjezdu vrátila energie zhruba na 15 % kapacity, avšak v okamžiku, kdy nastala nutnost odebírat energii z baterií, následoval opět pokles. Do cíle jsme se dostali s 8 % kapacitou baterie, což automobil hlásil výstražně červeně svítící kontrolkou stavu kapacity baterie, ale do cíle nás dovezl.
Dny testu | Místa | Cca km |
Dobíjení |
ČAS |
silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 132 km |
dobíjecí stanice PRE rychlé nabíjení |
60 minut | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 67 km |
Z domácí zásuvky | 7 hodin | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Bezděz,Doksy |
113 km |
Z dobíjecí stanice
rychlé nabíjení PRE
|
60 minut
|
okresní silnice, městský provoz, dálnice, |
*den čtvrtý | Praha, Zlenice |
123 km | Domácí nabíjení | 10 hodin |
okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den pátý | Příbram |
61 km | Z dobíjecí stanice | 60 minut | okresní silnice, městský provoz,dálnice |
den šestý | Praha | 32 km |
Z dobíjecí stanice – pomalé nabíjení | 1 hodina | okresní silnice, městský provoz |
- TEST REKUPERACE S DOJEZDEM
Hybrid | Elektromobil |
Opel Grandland X Hybrid 4 | |
Peugeot 3008 hybrid | Hyundai Kona Electric SUV |
Renault ZOE | |
Peugeot 2008 e-GT |
|
DS 3 Crossback e-tense | |
Nyní v testu : Honda Jazz |
DS 3 CROSSBACK INES DE LA FRESSANGE PARIS: Exkluzivní kolekce