Naše redakce měla možnost testovat automobil kategorie mild-hybrid ve sportovní verzi, a to Ford Focus ST- line. Je to vůz na rozhraní s klasickým pohonem a elektrickým pohonem bez nutnosti a možnosti dobíjet energiii ze zásuvky či dobíječky.
První dojmy
Ford Focus jako takový je nám velice dobře znám, protože s tímto vozidlem máme zkušenosti, protože jsme jej často používali s reportážním cestám a také jsme s ním absolvovali několik cest po Evropě. Proto víme, že se jedná vysoce spolehlivý vůz se sportovním duchem. Námi testovaný model naplňoval tento popis více než dobře, jelikož se jednalo o sportovní řadu. První dojem z vozidla: velký, kompaktní, sportovně laděný vůz s neskutečným zvukem motoru.
Jak jsme již v předchozích recenzích anoncovali, snažíme se využít naši metodu „tzv. bankovního lupiče“, to je bez předchozího seznámení se naučit rychle vozidlo ovládat a seznámit se s ním. V případě vozu Ford Focus mild hybrid to nebyl žádný problém. Jedinou výjimkou bylo manuální řazení a to proto, že posledních patnáct let jezdíme s automatickou převodovkou. Stačila však chvilka a vůz nám „padl do ruky“
Jízda po okresních silnicích a ve městě
Díky silnému motoru, který byl podporován elektromotorem a bateriemi má vozidlo velký výkon a relativně nízkou spotřebu. Výrobce pojal tento mild-hybrid tak, že baterie podporují motor, tedy na zvýšení výkonu přišla energie získaná z rekuperace. Můžeme sledovat, kdy je dodávaná energie do baterií a průběžně v kombinace se spotřebou vidět její efektivní využití, tzn. při dojíždění nechávat vyšší rychlostní stupeň a jiným stylem jízdy získávat energii na okamžiky, kdy potřebujeme vyšší výkon. Ford Focus jako takový má sám velice dobré vlastnosti: sedí v zatáčkách a stejně tak na rovných úsecích i bez asistenčních prostředků drží stopu. U tohoto modelu bylo vše ještě umocněno vyšším výkonem a možností využít asistenčními prvky.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | Sedí na silnici skvěle |
Pocit z jízdy | 8 | Výborný |
Pohodlí | 8 | Vysoké |
Ovládání vozidla | 8 | vynikajíví |
Dojezdová vzdálenost | 8 | nízká spotřeba |
Design vozidla |
8 |
Sportovní |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Městský provoz tomuto automobilu nevadí, ale jelikož se jednalo o vůz combi ve sportovním provedení, není určeno svojí konfigurací pro město. Tedy pokud byste se rozhodovali pro využití tohoto vozidla převážně v městském provozu, nemůžeme jej k tomuto účelu doporučit. Naopak, v příměstském provozu a na delších trasách oceníte jeho jedinečné přednosti.
Jízda na dálnici
Charakteristický zvuk motoru, při zvolení sportovní varianty jízdy vás provází při jízdě , že občas máte chuť vypnout si rádio a zaposlouchat se do zvuku, který připomíná zvuk vozů F1. Zrychlení, akcelerace a především plynulá návaznost řadících stupňů, kterých je zde šest. Velice šikovně je u tohoto vozu proveden tempomat a byť se jedná o kombinaci mechanické převodovky, bylo řazení ideální, jelikož na displeji se objevoval doporučený rychlostní stupeň, který jste zařadili bez nutnosti přidávat či ubírat plyn. Jízda se tak stává plynulou a pohodovou. Jedinou výtkou byla absence adaptabilního tempomatu, což znamená, že při dojetí pomalejšího auta automobil nezačal automaticky zpomalovat a naopak.
Zhodnocení mild-hybridního provedení
Jelikož jsme měli možnost testovat vozidla v mild-hybridním provedení, a to Suzuki Ignis, Honda Jazz a tento vůz, můžeme konstatovat, že pro řidiče, kteří chtějí zvolit ekologičtější a úspornější variantu provozu svého vozidla a nechtějí se zdržovat dobíjením baterií a vyhledáváním dobíjecích stanic, představuje Ford Focus mild-hybrid vhodné řešení.
Dalo by se říci, určitý přechod k hybridním až elektrickým pohonům. Jednou nevýhodou je, že tato vozidla nedisponují tzv. elektrickými značkami, a proto nemůžete využít výhody elektromobility. Z našeho pohledu vozidla tohoto typu postupem času z trhu postupně vymizí, popřípadě během vývoje a zvýšené možnosti rekuperaci zvýší kapacitu baterií natolik, že se z nich stanou hybridní vozidla bez nutnosti dobíjet. To vše ukáže čas.
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 67 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 100 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Litomyšl | 220 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý | Praha a okolí | 45 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý | Kunratický les | 75 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 95 km | okresní silnice, městský provoz |
Závěr
Ford Focus v tomto mild-hybridním provedení a v kategorii ST-line naprosto splňuje požadavky sportovní jízdy a zároveň vozidlo v provedení Combi odpovídá požadavkům na rodinný vůz. Kdo tedy uvažuje o koupi vozidla a je sportovně naladěn a již založil rodinu může si vybrat právě tento vůz. Za cenu prostorného vozu s velkým zavazadlovým prostorem pro rodinu získá zároveň sportovní, vysoce dynamický vůz, v mild-hybrid provedení, který je úsporný a na cestě na výlet či na dovolenou, splní oba požadavky pro sportovní zážitek z jízdy pro muže a pro pohodovou jízdu pro členy rodiny. Ona sportovní jízda není vykoupena vyšší spotřebou, protože máme k dispozici elektrický pohon.
Hlavní rozdíl mezi mild-hybridním (mHEV) a plně hybridním (HEV) pohonem je v tom, že mHEV neumí jet jen na elektrický pohon. Elektromotor zde asistuje motoru spalovacímu. Spalovací motor může zhasnout například při dojezdu ke křižovatce nebo po zastavení. Jakmile je znovu zapotřebí, startér-generátor pod napětím 48 V ho rychle a hladce znovu spustí. Samostatný 48V Li-Ion akumulátor se automaticky dobíjí rekuperací kinetické energie při brzdění nebo jízdě setrvačností. Není zapotřebí připojovat ho k externímu napájecímu zdroji.
Více informací naleznete ZDE
Hybrid | Elektromobil |
Opel Grandland X Hybrid 4 | |
Peugeot 3008 hybrid | Hyundai Kona Electric SUV |
Honda Jazz | Renault ZOE |
MĚSÍČNÍ TEST PRE Škoda Citigo e iV. | Peugeot 2008 e-GT |
DS 7 CROSSBACK | DS 3 Crossback e-tense |
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip | Peugeot 208 e GT |
Ford Focus ST-LINE | |
nyní testujeme – Citroën C5 Aircross hybrid |