PRE mobilita – díl 4 – Po Praze a okolní s energií od PRE – Závěrečné zhodnocení

Po dobu jednoho měsíce jsme měli k dispozici zapůjčený elektromobil Škoda Citigo e iV. Díky tomuto dlouhodobému testu jsme mohli zhodnotit přínosy elektromobility pro obyčejného uživatele vozidla, který dojíždí každý den do zaměstnání a současně využívá automobil k jízdám ve svém okolí.

Co test nám test dal a co nám vzal?

Pravidelné jízdy do zaměstnání a ze zaměstnání jsme v průběhu našeho testu nasimulovali, a to na vzdálenost zhruba 30 km do města a zpět. Vytvářeli jsme tak model většiny řidičů dojíždějících z příměstských oblastí do zaměstnání. Je již celkem jedno, zda v Praze, Brně či Ostravě. I tento, dalo by se říci, nejlevnější elektromobil, poskytuje dostatek pohodlí a řadu asistenčních prvků jako je tempomat a hlídání jízdy v pruzích. Postupně jsme se naučili nakládat s energií baterií, a tak naprosto v pohodě výrobcem udávaná dojezdová vzdálenost se shodovali s námi ujetými kilometry.

Tento test nám dal zkušenost, která bude jistě v budoucnosti velkým plusem a to: že v městském provozu má elektromobil minimální spotřebu energie a v tomto testu byla průměrná rychlost vozidla okolo 30 km/hod, tedy naplňovala přesně parametry pro to, k čemu je tento vůz určen.  Díky široké síti dobíjecích stanic poskytovaných PRE, a.s. (Prepoint) můžeme optimalizovat svoji dojezdovou vzdálenost a v mezičase při nákupech, při pobytu v zaměstnání můžeme vozidlo pohodlně dobít, čímž se stáváme operativnější. Protože uvedený model poskytuje více než 200 km na dojezd, nestalo se nám během testu, že bychom zažili stresující situaci kvůli nízkému obsahu baterie na cestě nebo nemožnosti nalézt nejbližší dobíjecí stanici.

Díl třetí – Po Praze a okolí s elektromobilem a energii od PRE – 3

Elektromobil není automobil.

Protože již dlouhodobě testujeme elektromobily a automobily s hybridním pohonem a snažíme se během těchto testů maximálně využívat elektrický pohon, musíme konstatovat, že je nutné pro nové majitele těchto vozidel, naučit se jinak řídit automobil, jinak pracovat s energií vozidla, aby dosáhly maximální využití těchto nových pohonů. V případě, kdy řidič klasického automobilu s benzínovým či vznětovým motorem, začne používat stejným stylem elektromobil, jeho dojezdová vzdálenost se radikálně sníží. Řidič tak může být ovlivněn a získá negativní náhled na tento vůz. Je třeba přijmout odlišný styl jízdy a část předat automatickým funkcím vozidla.

Automobil s elektrickým pohonem využívá během své jízdy rekuperaci, je velice náchylný na velké zrychlení a je tedy nutné jezdit s rozumem a s rozmyslem a popřípadě předem plánovat trasy. Pokud jako tomu bylo v našem případě, využíváte stejnou trasu, je nutné eliminovat zbytečné zrychlování a předjíždění.

Tedy závěrem: Pro nové řidiče elektromobilu je třeba seznámení se, jak jezdit a bylo by vhodné zavádět kurzy řízení elektromobilu.

Premobilita a náš test

Společnost Pražská energetika, a.s. Poskytuje svým zákazníkům různé akce, rozšiřuje síť svých dobíjecích stanic Prepoint a to i mimo aglomeraci hlavního města Prahy. V současné době je třeba možnost dvouměsíčního dobíjení zdarma u všech Prepoint stanic. Pražská energetika, a.s. současně spolupracuje s vývojovými týmy z různých oblastí elektromobility např. Auto Škoda a snaží se rozšiřovat poskytované služby svým zákazníkům. V poslední době můžeme najít nabíjecí místa v Moravskoslezském, v Ústeckém či v Plzeňském i v Jihočeském kraji. PRE,a.s. spolupracuje s čerpacími stanicemi OMV a proto zaslouží pochvalu. Dobíjecí místa nalezneme i ve sloupech elektrického osvětlení, jejichž síť rozvijí s firmou Technologie hlavního města Prahy. Zkrátka tato společnost nezaspala dobu a služby pro elektromobilitu rozvíjí v celé České republice.

I u některých trafostanic umístěných v zástavbě v hlavním městě můžeme nalézt dobíjecí místo.

Závěrečné zhodnocení

Elektromobilita v sobě zahrnuje kromě ekologického přístupu k planetě i bezpečnou jízdu, protože každý se snaží jezdit ekonomicky, a tudíž i bezpečně, jelikož je jeho snahou dojet co nejdále.

V městském provozu má elektromobilita opravdu velkou budoucnost a nás měsíční test nám potvrdil, že nastoupená cesta je již nezvratitelná a současní majitelé elektromobilů jsou průkopníky nového stylu městského a příměstského cestová. A to protože většina elektromobilů při jízdě na delší vzdálenost a to zejména na dálnicích není v současné době ještě ekonomicky výhodný.

Velké světové automobilky jako např. VW, Peugeot, Opel, Honda, do tohoto segmentu investují a my jsme díky testům zjistili, že elektromobily mají velkou budoucnost.

 

Poznámka:

Nalezne se jistě mnoho škarohlídů i argumentů, že ropné společnosti budou vyvíjet tlaky proti rozvoji elektromobility. Ale podle našeho názoru opak je pravdou. Protože segment nákladní dopravy, segment pracovních strojů a řada dalších jim poskytuje odbyt z jejich produktů. Naopak, elektromobilita sníží exhalace, zvýší bezpečnost provozu a přinese v budoucnosti užitek. Vznikají zde otázky ohledně životnosti baterií, ale domníváme se, že dlouhodobý vývoj přinese větší kapacitu, možnost recyklace a tudíž tyto obavy mohou být liché.

Velkou výhodou je, že výroba elektrické energie je v dané zemi soustředěna do několika málo míst a díky vývoji a vědě může být elektrická energie vyráběna čistě a ekologicky a může v blízké době pomoci naší planetě.

Spotřeba

datum * Spotřeba energii
Průměrná

rychlost

km/h

Ujete km
Celková spotřeba
kWh/100 km
motor – kWh/100 km
klimatizace – kWh/100 km rekuperace – kWh/100 km
23.11 14,8kWh 13,2
4,9 3,3 32
55
14,5 kWh 12,9
5,0 3,4 22
72
24.11

17,9 kWh 14,9 7,1 4.1 33 74
17,8 kWh
13,6 7,7
3.5
26
70
25.11 17,4 kWh 15,6 5,2 3,4 45 64
16,8 kWh 13,8 6,1 3,0 30 64
26:11. 17,2 kWh 141 6,7 3,6 34 138
16,3 kWh 13,6 5,9 3,2 38 38
Spotřeba kWh/100 km -Spotřeba je jednou z několika výhod elektromobilů oproti autům na spalovací motory. Průměrná hodnota spotřeby se pohybuje kolem 13 kWh na 100 km. V praxi to znamená náklady zhruba okolo 1 Kč na 1 km, což je výrazně méně než u běžných aut. Auto na elektrický pohon , které má spotřebu 12,7 kWh na 100 km. Provozní náklady na 1 km jsou pak 0,47 Kč.
* dle aplikace Škoda Connect



Testované automobily – www.cysnews.cz
 
Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
Peugeot 2008 e-GT
DS 3 Crossback e-tense
VW ID 3
Nyní v testu : PRE Škoda Citigo