Dalším automobilem, které se stalo v naší redakci testovacím, byl unikátní koncept japonské automobilky Honda: Jazz Hybrid. Tento koncept vychází ze zkušeností z prostředí Formule 1. Zážitky s tímto vozem při týdenním testu byly vskutku unikátní.
.
První pocity
Protože se jednalo již o několikátý vůz v nové linii automobilového průmyslu, kde se kombinuje klasický vznětový či benzínový motor s elektrickým pohonem, při převzetí jsme hledali dobíjecí kabely. Koncepce tohoto vozu neumožňuje baterie dobíjet – ty jsou dobíjeny pouze během jízdy rekuperací. Model Honda Jazz je již velmi dlouhou dobu vyráběn, ale tento je unikátní. Po nastoupení a stisknutí startovacího tlačítka se rozjíždíme a vrháme se do víru velkoměsta.
Model Jazz
Nově byl pro model Jazz vyvinut systém e:HEV, který byl zkonstruován tak, aby poskytoval optimální úsporu paliva a příjemný zážitek z jízdy. Obsahuje dva kompaktní a výkonné elektromotory propojené s 1,5litrovým benzínovým motorem DOHC i-VTEC, lithium-iontovým akumulátorem a inovativní převodovkou s pevným převodovým poměrem řízenou inteligentní řídicí jednotkou. Všechny tyto součásti fungují v harmonii pro zajištění hladké a přímé odezvy.
Zcela nový model Honda Jazz čerpá inspiraci z poznatků o hybridním pohonu Formule 1
Srdcem zcela nového modelu Jazz je nové hybridní hnací ústrojí. Vůz rychle reaguje: přenos výkonu je hladký a plynulý. Je kultivovaný: má nejmodernější převodovku s přímým pohonem a uhlazený, pohodlný interiér. A je úsporný: využívá nejnovější technologie, které snižují emise a spotřebu paliva. Sečteno a podtrženo, užijete si bezpečnou jízdu s vědomím, že výkon je naprosto optimální. Celkový výkon 107 PS 107 k / 80 kW a točivý moment elektrického pohonu 253 Nm dokáže vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy, maximální rychlost vozu činí 175 km/h. Výsledkem je nenáročná a pohodlná jízda, ať už projíždíte městem nebo jedete vysokou rychlostí po dálnici. Tento úsporný hybridní systém produkuje emise CO2 od 82 g/km (NEDC) se spotřebou 3,6 l/100 km (NEDC). Již ve standartní výbavě můžeme najít plné LED světlomety, 10 airbagů včetně airbagu kolenního a středového, technologii podpory řízení Honda SENSING poslední generace a špičkovými bezpečnostními prvky. V sadě Honda SENSING nechybí systém pro zmírnění následků nehody, systém udržování jízdního pruhu, systém informující o objektech v mrtvém úhlu a další užitečné prvky, které pomáhají zajistit, abyste vy a vaši blízcí byli v bezpečí. Zcela nový model Honda Jazz poskytuje intuitivní konektivitu uvnitř vozu, která umožňuje řidiči udržovat snadné spojení s každodenním životem. Připojené infotainmentové služby jsou přístupné prostřednictvím dotykové obrazovky nebo je lze aktivovat hlasem. Patří mezi ně počasí, parkovací místa, hudba, navigace, vyhledávání polohy a telefonní služby. Ucelenou nabídku integrovaných aplikací lze doplnit o zrcadlení smartphonu prostřednictvím služeb Android Auto a Apple CarPlay, přičemž tyto služby jsou k dispozici prostřednictvím bezdrátového připojení nebo pomocí USB kabelu. V novém modelu Honda Jazz je poprvé k dispozici také Wi-Fi hotspot.
|
Vyrážíme na silnice
Jízda s tímto automobilem je velice plynulá, bezpečná a unikátní právě v kombinaci kdy tři pohonné jednotky vzájemně spolupracují. Pro čtenáře, kteří neznají prostředí závodu F1 trochu upřesníme, co na silnicích tento automobil vlastně dělá. V závodech F1 je v současné době do monopostu instalován rekuperační systém, který z výfukových plynů a brzdové energie dobíjí baterie, které později pilot F1 použije ke zvýšení výkonu. To v praxi znamená, že pokud motor je schopen vyvinou maximální rychlost 300 km/hod, tak s pomocí baterií se jeho rychlost zvýší řádově o několik procent. Tento systém Honda aplikovala do tohoto vozu. Při sešlápnutí plynového pedálu na velkou akceleraci, pokud máme dobité baterie, je nám výkon zvýšen a automobil dosahuje velké akcelerace. Celý tento proces dobíjení baterií můžeme sledovat během jízdy, kdy na levé straně palubní desky vidíme kapacitu baterií a na pravé straně palubní desky kapacitu paliva.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | Sedí na silnici skvěle |
Pocit z jízdy | 8 | Zrychlení a pohoda |
Pohodlí | 7 | Dobré odpovídajíci vozu |
Ovládání vozidla | 8 | Výborné |
Dojezdová vzdálenost | 7 | nízká spotřeba |
Design vozidla |
6 |
Zajímavý a odlišný |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Jízda ve městě
Díky dvěma elektromotorům a inteligentní rekuperaci probíhá jízda v městském provozu výhradě na bateriový pohon. V městském provozu při využití všech dostupných asistenčních nastavení tento automobil je velice úsporný a většinou využívá elektrického pohonu. Výrobce uvádí průměrnou spotřebu paliva někde pod 4 litry. My jsme se dostali k průměrné spotřebě těsně pod 5 l a to včetně jízdy na dálnici a silnici mimo město.
I tento vůz jako všechny předchozí je ideální pro městský provoz a to svojí ekologičností, kdy elektrický tichý pohon a bezemisní průběh jízdy.
Silnice mimo město a dálnice
Díky vynikajícímu podvozku a velké síle motoru je jízda s tímto automobilem, byť se nejedná o čtyřkolku, tomuto konceptu podobná. Protože vozidlo sedí v zatáčkách jako přibité. Stabilitu mu dodává dobře fungující podvozek a velká akcelerace při výjezdech ze zatáček. Jak na dálnici, tak na silnicích při vyšších rychlostech dodává řidiči naprostou jistotu a klid a bezpečnostní prvky skvěle doplňují hladký průběh jízdy. Řidiči také ocení eliminaci chyby, kterou tento vůz má citlivě nastavenou, a to jak při dojetí vozidla před vámi, či vybočení z pruhů a velice důsledně sleduje pozornost řidiče a jeho držení volantu a na nepozornosti upozorňuje zvukovými signály.
Bezpečnost
Japonská automobilka ve svých vozidlech zřejmě dbá vysoce na bezpečnostní prvky. Vozidlo je vybaveno mnoha airbagy a mnoho možností nastavení dává řidiči pocit jistoty a ve své podstatě dohlíží řidič na průběh jízdy. Vůz sám indikuje povrch na vozovce, brání prokluzu kol, udržuje vozidlo v jízdním pruhu, eliminuje chybu nárazu do vozidla před vámi, a to všechno velice citlivě a s velikým ohledem na spolupráci s řidičem. Někdy má člověk až pocit, že vozidlo převzalo roli přísného rodiče, který na vás dohlíží. Protože nastavení hlídání je odstupňováno barevnými symboly od bílé přes žlutou až k červené. Každý symbol v určitém rytmu, který se nám nepodařilo rozšifrovat, jedná se většinou o držení volantu, a to i v docela banálních jízdních podmínkách. Tedy závěrem: bezpečnost je zde na prvním místě a za to také tento vůz oceňujeme.
Pocity spolujezdce
Když usednete do sedadla pro spolujezdce, na první pohled vás překvapí velký prostor mezi palubní deskou a čelním sklem. K velmi dobrému výhledu napomáhají boční prosklené části ve tvaru trojúhelníku. Palubní deska je velmi dobře uspořádaná a zbyl v ní dokonce úložný prostor „navíc“ v podobě druhé uzavíratelné schránky přímo před spolujezdcem. Na sezení v anatomicky tvarovaných sedačkách si vaše tělo sice v prvních dnech zvyká, protože je nuceno být ve správné poloze, ale potom oceníte jejich pohodlí a perfektní propracovanost.
Závěrem
S tímto vozidlem jsme byli po týdenním testu naprosto spokojeni. Poskytnul nám bezpečnou jízdu, navíc vysoce ekonomickou a také možnost sportovní jízdy. Vozidlo hodnotíme velice dobře a můžeme doporučit i jako rodinný vůz.
Během testu byla naše průměrná spotřeba 4,7 l/100 km benzínu. A ti včetně sportovního stylu jízdy v některých okamžicích testu .
Dny testu | Místa | Cca km |
Dobíjení |
ČAS |
silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 132 km |
— | — | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 67 km |
—- | — | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Pňovany,Dobříč |
250 km |
— | — | okresní silnice, městský provoz, dálnice, |
den čtvrtý | Praha |
123 km | — | — | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den pátý | Tišice |
130km | — | — | okresní silnice, městský provoz,dálnice |
den šestý | Praha | 32 km |
— | — | okresní silnice, městský provoz |
Hybrid | Elektromobil |
Opel Grandland X Hybrid 4 | |
Peugeot 3008 hybrid | Hyundai Kona Electric SUV |
Honda Jazz | Renault ZOE |
Peugeot 2008 e-GT |
|
DS 3 Crossback e-tense | |
Nyní v testu : PRE Škoda Citigo |