Honda Jazz e:HEV – technologie Formule 1 v praxi se osvědčila

Dalším automobilem, které se stalo v naší redakci testovacím, byl unikátní koncept japonské automobilky Honda: Jazz Hybrid. Tento koncept vychází ze zkušeností z prostředí Formule 1. Zážitky s tímto vozem při týdenním testu byly vskutku unikátní.

.

První pocity

Protože se jednalo již o několikátý vůz v nové linii automobilového průmyslu, kde se kombinuje klasický vznětový či benzínový motor s elektrickým pohonem, při převzetí jsme hledali dobíjecí kabely. Koncepce tohoto vozu neumožňuje baterie dobíjet – ty jsou dobíjeny pouze během jízdy rekuperací. Model Honda Jazz je již velmi dlouhou dobu vyráběn, ale tento je unikátní. Po nastoupení a stisknutí startovacího tlačítka se rozjíždíme a vrháme se do víru velkoměsta.

Model Jazz

Nově byl pro model Jazz vyvinut systém e:HEV, který byl zkonstruován tak, aby poskytoval optimální úsporu paliva a příjemný zážitek z jízdy. Obsahuje dva kompaktní a výkonné elektromotory propojené s 1,5litrovým benzínovým motorem DOHC i-VTEC, lithium-iontovým akumulátorem a inovativní převodovkou s pevným převodovým poměrem řízenou inteligentní řídicí jednotkou. Všechny tyto součásti fungují v harmonii pro zajištění hladké a přímé odezvy.

 

Zcela nový model Honda Jazz čerpá inspiraci z poznatků o hybridním pohonu Formule 1

Srdcem zcela nového modelu Jazz je nové hybridní hnací ústrojí. Vůz rychle reaguje: přenos výkonu je hladký a plynulý. Je kultivovaný: má nejmodernější převodovku s přímým pohonem a uhlazený, pohodlný interiér. A je úsporný: využívá nejnovější technologie, které snižují emise a spotřebu paliva. Sečteno a podtrženo, užijete si bezpečnou jízdu s vědomím, že výkon je naprosto optimální.

Celkový výkon 107 PS 107 k / 80 kW a točivý moment elektrického pohonu 253 Nm dokáže vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy, maximální rychlost vozu činí 175 km/h. Výsledkem je nenáročná a pohodlná jízda, ať už projíždíte městem nebo jedete vysokou rychlostí po dálnici. Tento úsporný hybridní systém produkuje emise CO2 od 82 g/km (NEDC) se spotřebou 3,6 l/100 km (NEDC).

Již ve standartní výbavě můžeme najít plné LED světlomety, 10 airbagů včetně airbagu kolenního a středového, technologii podpory řízení Honda SENSING poslední generace a špičkovými bezpečnostními prvky. V sadě Honda SENSING nechybí systém pro zmírnění následků nehody, systém udržování jízdního pruhu, systém informující o objektech v mrtvém úhlu a další užitečné prvky, které pomáhají zajistit, abyste vy a vaši blízcí byli v bezpečí.

Zcela nový model Honda Jazz poskytuje intuitivní konektivitu uvnitř vozu, která umožňuje řidiči udržovat snadné spojení s každodenním životem. Připojené infotainmentové služby jsou přístupné prostřednictvím dotykové obrazovky nebo je lze aktivovat hlasem. Patří mezi ně počasí, parkovací místa, hudba, navigace, vyhledávání polohy a telefonní služby. Ucelenou nabídku integrovaných aplikací lze doplnit o zrcadlení smartphonu prostřednictvím služeb Android Auto a Apple CarPlay, přičemž tyto služby jsou k dispozici prostřednictvím bezdrátového připojení nebo pomocí USB kabelu. V novém modelu Honda Jazz je poprvé k dispozici také Wi-Fi hotspot.

 

 Zdroj : Honda.cz

Dva modely Honda Jazz – vlevo starší model , foto JCCysnews.cz

Vyrážíme na silnice

Jízda s tímto automobilem je velice plynulá, bezpečná a unikátní právě v kombinaci kdy tři pohonné jednotky vzájemně spolupracují. Pro čtenáře, kteří neznají prostředí závodu F1 trochu upřesníme, co na silnicích tento automobil vlastně dělá. V závodech F1 je v současné době do monopostu instalován rekuperační systém, který z výfukových plynů a brzdové energie dobíjí baterie, které později pilot F1 použije ke zvýšení výkonu. To v praxi znamená, že pokud motor je schopen vyvinou maximální rychlost 300 km/hod, tak s pomocí baterií se jeho rychlost zvýší řádově o několik procent. Tento systém Honda aplikovala do tohoto vozu. Při sešlápnutí plynového pedálu na velkou akceleraci, pokud máme dobité baterie, je nám výkon zvýšen a automobil dosahuje velké akcelerace. Celý tento proces dobíjení baterií můžeme sledovat během jízdy, kdy na levé straně palubní desky vidíme kapacitu baterií a na pravé straně palubní desky kapacitu paliva.

 

Formule 1 – DHL Turkish Grand Prix  – 13.-15.11.2020

 

Hodnocení vozidla – www.cysnews.cz
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 9 Sedí na silnici skvěle
Pocit z jízdy 8 Zrychlení a pohoda
Pohodlí 7 Dobré odpovídajíci vozu
Ovládání vozidla 8 Výborné
Dojezdová vzdálenost 7  nízká spotřeba
Design vozidla
6
Zajímavý a odlišný
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší

Jízda ve městě

Díky dvěma elektromotorům a inteligentní rekuperaci probíhá jízda v městském provozu výhradě na bateriový pohon. V městském provozu při využití všech dostupných asistenčních nastavení tento automobil je velice úsporný a většinou využívá elektrického pohonu. Výrobce uvádí průměrnou spotřebu paliva někde pod 4 litry. My jsme se dostali k průměrné spotřebě těsně pod 5 l a to včetně jízdy na dálnici a silnici mimo město.

I tento vůz jako všechny předchozí je ideální pro městský provoz a to svojí ekologičností, kdy elektrický tichý pohon a bezemisní průběh jízdy.

Silnice mimo město a dálnice

Díky vynikajícímu podvozku a velké síle motoru je jízda s tímto automobilem, byť se nejedná o čtyřkolku, tomuto konceptu podobná. Protože vozidlo sedí v zatáčkách jako přibité. Stabilitu mu dodává dobře fungující podvozek a velká akcelerace při výjezdech ze zatáček. Jak na dálnici, tak na silnicích při vyšších rychlostech dodává řidiči naprostou jistotu a klid a bezpečnostní prvky skvěle doplňují hladký průběh jízdy. Řidiči také ocení eliminaci chyby, kterou tento vůz má citlivě nastavenou, a to jak při dojetí vozidla před vámi, či vybočení z pruhů a velice důsledně sleduje pozornost řidiče a jeho držení volantu a na nepozornosti upozorňuje zvukovými signály.

Bezpečnost

Japonská automobilka ve svých vozidlech zřejmě dbá vysoce na bezpečnostní prvky. Vozidlo je vybaveno mnoha airbagy a mnoho možností nastavení dává řidiči pocit jistoty a ve své podstatě dohlíží řidič na průběh jízdy. Vůz sám indikuje povrch na vozovce, brání prokluzu kol, udržuje vozidlo v jízdním pruhu, eliminuje chybu nárazu do vozidla před vámi, a to všechno velice citlivě a s velikým ohledem na spolupráci s řidičem. Někdy má člověk až pocit, že vozidlo převzalo roli přísného rodiče, který na vás dohlíží. Protože nastavení hlídání je odstupňováno barevnými symboly od bílé přes žlutou až k červené. Každý symbol v určitém rytmu, který se nám nepodařilo rozšifrovat, jedná se většinou o držení volantu, a to i v docela banálních jízdních podmínkách. Tedy závěrem: bezpečnost je zde na prvním místě a za to také tento vůz oceňujeme.

Pocity spolujezdce

Když usednete do sedadla pro spolujezdce, na první pohled vás překvapí velký prostor mezi palubní deskou a čelním sklem. K velmi dobrému výhledu napomáhají boční prosklené části ve tvaru trojúhelníku. Palubní deska je velmi dobře uspořádaná a zbyl v ní dokonce úložný prostor „navíc“ v podobě druhé uzavíratelné schránky přímo před spolujezdcem. Na sezení v anatomicky tvarovaných sedačkách si vaše tělo sice v prvních dnech zvyká, protože je nuceno být ve správné poloze, ale potom oceníte jejich pohodlí a perfektní propracovanost.

Závěrem

S tímto vozidlem jsme byli po týdenním testu naprosto spokojeni. Poskytnul nám bezpečnou jízdu, navíc vysoce ekonomickou a také možnost sportovní jízdy. Vozidlo hodnotíme velice dobře a můžeme doporučit i jako rodinný vůz.

Během testu byla naše průměrná spotřeba 4,7 l/100 km benzínu. A ti včetně sportovního stylu jízdy v některých okamžicích testu .

 
Dny testu Místa Cca km
Dobíjení
ČAS
silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 132 km
okresní silnice, městský provoz,
den druhý Praha a okolí 67 km
—- okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí Pňovany,Dobříč
250 km
okresní silnice, městský provoz, dálnice,
den čtvrtý Praha
123 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den pátý Tišice
130km okresní silnice, městský provoz,dálnice
den šestý Praha 32 km
okresní silnice, městský provoz

 

Stránka výrobce

Testované automobily – www.cysnews.cz
Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
Peugeot 2008 e-GT
DS 3 Crossback e-tense
Nyní v testu : PRE Škoda Citigo

Honda e malý – velký elektromobil se srdcem zavodníka