Do naší redakce jsme dostali k testu nový plně elektrický model Peugeot E-208. Jedná se o sportovně laděný vůz s elegantními křivkami a dostatečně velkým výkonem pro možnost využití sportovní jízdy.
První dojmy
Na první pohled upoutá tento nový typ svými elegantními křivkami a nízko posazeným podvozkem. Již usazení za volant signalizuje, že se jedná o automobil, který osloví sportovně nastavené řidiče. Díky tomu, jak je vozidlo blízko vozovce nastoupení se radikálně liší od SUV a dalších vyšších vozidel, protože zde doslova a do písmene vplujeme za volant. Dále se pak rozhlédneme po interiéru a co nás opět na první pohled překvapí, je prosklená střecha, kterou lze samozřejmě posunutím ztmavit, leč v námi testované verzi nebyla otevíratelná. Další dojmy vychází z rozjezdu vozidla a absolutně tichý a pohodový zvuk elektrického pohonu. Z našeho pohledu vznikla láska na první pohled.
Jízda po městě a okresních silnicích
Můžeme-li o nějakém automobilu prohlásit, že se cítí ve městě jako ryba ve vodě, pak je to právě Peugeot E-208. Ekonomická, bezemisní, tichá jízda spojená s jednoduchostí parkování v kombinaci s využíváním asistenčních prvků tohoto vozidla se stává potěšením a pohodou. Automobil je vybaven třemi jízdními režimy: Eco, Normal a Sport, kdy právě v městském provozu využijeme nejčastěji Normální a v případné nouzi, kdy nám dochází baterie, mám pomůže k prodloužení dojezdu volba Eco. K tomu však ve většině případů nedojde, jelikož dobíjení je rychlé a během nákupu či vypití kávy hravě dobijeme až 30 % energie. Velkou výhodu jsou malé rozměry tohoto vozidla, a tak zaparkujeme na mnohých místech, kam se s podstatně většími vozy nevejdeme. Samozřejmě, musíme počítat s menším objemem zavazadlového prostoru, který však můžeme jednoduše rozšířit sklopením dělených zadních sedadel. A co především na závěr této části recenze musíme zdůraznit: Je v dnešní husté dopravě ve městech vynikající adaptabilní tempomat, který vám ulehčí někdy nekonečné, zdlouhavé popojíždění.
Jízda po okresních silnicích
Jízda s automobilem Peugeot E-208 po českých okresních silnicích je opravdu lahůdkou. Díky nízko posazenému podvozku a kvalitnímu rozložení hmotnosti si můžeme dovolit projíždět zatáčky podstatně vyšší rychlostí než s jinými vozidly a nezažíváme pocit nebezpečí či pocit, že vozidlo neovládáme. Při volbě sportovního režimu se stává předjíždění jednodušším a pružnějším a tak se proplétáme složitými zatáčkami některých okresních silnic či dokonce silnic nižších tříd a chvílemi zažíváme pocit závodníka. Především co ocení řidiči je dostatečný dojezd na plně nabitou baterii, který činí kolem 400 km. Dokonce, zvolíme-li si režim Eco, tento dojezd se zvýší. Do dojezdu nezapočítáváme možnost navýšení díky rekuperaci, a tak nedělní výlet na hrad a zpět čítající vzdálenost 300 km hravě zvládneme bez dobití, a ještě nám zbyde rezerva. Spotřeba vozidla odpovídá parametrům udávaným výrobcem. Nesmíme také opomenout bezpečnostní a asistenční prvky, které vám jízdu ulehčí a usnadní i na složitých okresních silnicích.
Jízda po dálnici
Automobily značky Peugeot i v této nižší kategorii poskytují dostatek prostoru pro řidiče i pro spolujezdce a počítáme-li rodinu se dvěma malými dětmi, potom je toto dobrý malý rodinný vůz. Tím chceme zdůraznit, že na dálnici se automobil Peugeot E-208 chová výborně. Nastavíme rychlost na adaptabilním tempomatu, natavíme udržování vozidla v jízdním pruhu a automobil automaticky převezme všechny funkce řízení. Je důležité samozřejmě, a jsme na to důrazně upozorňováni, držet volant a sledovat okolní situaci a v podstatě vozidlo po dálnici uhání samo a hlídá si všechny parametry pro bezpečnou jízdu včetně čtení dopravních značek. Po stisknutí tlačítka Automatické úpravy rychlosti. Je opravdu zážitkem užít si jízdu při vypnutí rádia, jak tichým chodem uháníme po dálnici a slyšíme jen ševelení větru. Ohledně spotřeby, která byla vždy kritickým bodem pro elektrická vozidla na dálnici, musíme konstatovat, že již tomu tak není, i když je samozřejmé že i zde, podobně jako u vozidel s klasickým motorem, spotřeba stoupá.
Závěrem
Během našeho testu jsme provedli dobití baterie vozidla na 100 % kapacity a výsledkem je na jízdní režim Normal 400 km dojezd, na jízdní režim Eco 418 km dojezd a na jízdní režim Sport 380 km dojezd. Samozřejmě, zkušení řidiči elektromobilů vědí, že nejefektivnější dobíjení je do 80 % kapacity baterie. Dále jsme otestovali rychlost dobíjení, zda odhadovaný čas vozidla na nabíjecí stanici odpovídá realitě času dobití a můžeme konstatovat, že tomu tak skutečně je. Ze všech úhlů pohledu splnil automobil Peugeot E-208 naše požadavky a jezdit s ním bylo výborným zážitkem. Samozřejmě, objektivně musíme uznat, že jízda čtyř nebo pěti dospělých pasažérů není určena na delší vzdálenosti, ale dovedeme si představit sportovně naladěného řidiče jakéhokoliv věku a pohlaví, že si tento vůz brzy oblíbí. V případě námi testovaného modelu jme měli vozidlo v modré barvě, což umocňovalo jeho sportovní a elegantní vzhled. Nesmíme zapomenout na couvací kameru a možnost využití dalších kamer při parkování, elektricky nastavitelná přední sedadla, pohodlné ergometrické sedačky. Zdůrazňujeme mnoho asistenčních a bezpečnostních prvků, které pomáhají s pohodovou a bezpečnou jízdou.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | Vynikající |
Pocit z jízdy | 8 | Bezbečný |
Pohodlí | 8 | Výborné |
Ovládání vozidla | 8 | Skvělé |
Dojezdová vzdálenost | 8 | výborná |
Design vozidla |
9 |
Sportovní |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
111 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha | 130 km | okresní silnice,dálnice |
den třetí |
Zvíkov |
230 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Zbraslav |
48 km | městský provoz, , okresní silnice |
den páty |
Beroun | 81 km | městský provoz,, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 147 km | městský provoz, okresní silnice |