Do naší redakce jsme dostali k testování další z řady elektrifikovaných modelů od firmy Hyundai – Santa Fe. Jednalo se opět o variantu HEV, tudíž bez nutnosti používat dobíjecích kabelů, ale podstatně snižující spotřebu vozu a také možnosti většího zrychlení. Tento automobil nám byl skoro týden dobrým společníkem na cestách .
První dojmy
Od testování prvního modelu korejské automobilky Hyundai, která svou produkci z části vyrábí v České republice, již uplynulo několik měsíců a musíme konstatovat, že vozidla postupem času nás stále více a více překvapují svým kvalitním vzhledem jak karoserie, tak interiéru a v neposlední řadě a to musíme zdůraznit – prním pocitem z jízdních vlastností. Neznáme zázemí ani spolupráci mezi jednotlivými korejskými výrobci automobilů, ale zdá se nám, že některé prvky v tomto automobilu byly podobné s některými prvky u vozidel výrobce Kia. První dojem z automobilu Hyundai Santa Fe byl velmi dobrý.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Toto vozidlo svými rozměry samozřejmě není primárně určeno pro městský provoz. V současné době však můžeme pozorovat trend, kdy pro příměstský a městský provoz jsou naopak využívána velká vozidla, například kdy maminka s potomky vyrazí na nákup v nákupních centrech. K tomu právě tento vůz dokáže poskytnout prostor jak pro kočárek, tak pro děti v dětských sedačkách. Pokud však chceme objektivně zhodnotit, pro tradiční městský provoz není tento automobil vhodný. Jelikož se jedná o model HEV, je jeho délka provozu na elektrický pohon minimální a nevzniká tak výrazná úspora pohonných hmot a snížení uhlíkové stopy vozidla tak velká, abychom po našem testování mohli konstatovat, že ho doporučujeme jako vhodný vůz pro město. Avšak tento automobil je však naprosto ideální pro příměstský provoz a provoz po okresních silnicích. Pohon na všechna čtyři kola a možnost nastavení jízdy v pruzích a speciálně zde v členitém českém terénu můžeme operativně dobíjet baterie, které jsou pak využívány nejen při pomalé jízdě, ale například při jízdách v kolonách, uzávěrách, kde je snížená rychlost a v okamžicích, kdy systém vyhodnotí, že je to ekonomické a výhodné pro snížení exhalací. Potom není problém i v členitém terénu, kde se střídá jízda v obci, mimo obec, z kopce, do kopce, prudké zatáčky – dosáhnout spotřeby pod 7 l/100 km. Je samozřejmě nutné mít na zřeteli, aby baterie byla vždy alespoň z poloviny dobitá. Toto sledujeme na palubní desce, kde na pravé straně kruhových ukazatelů vidíme kapacitu baterie a na levé straně sledujeme zbytek pohonných hmot.
Další výraznou pomůckou je, když při odbočování zapneme blinkr se místo otáčkoměru či rychloměru objeví před námi kamera podle toho, do kterého směru odbočujeme. Vidíme tedy přímo před sebou vozidla vedle nás a můžeme sledovat situaci ve směru, do kterého odbočujeme. Stejně tak zde využijeme promítání údajů o jízdě na čelní sklo, kdy víme, jakou rychlostí se pohybujeme, kam budeme odbočovat a při aktivovaném adaptabilním tempomatu jakou rychlostí můžeme jet. V případě kombinace adaptabilní tempomat + udržování jízdy v pruzích + aktivování čtení dopravních značek nám vozidlo automaticky zvyšuje či snižuje rychlost uvedenou na dopravních značkách. Stejně tak tomu bylo i při jízdě na dálnici. Na těchto komunikacích byla tedy jízda s Hyundai Santa Fe naprosto v pohodě.
Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích
Pohodlné sedačky, možnost jejich vyhřívání i ventilace, adaptabilní tempomat a systém udržování v jízdních pruzích předurčuje toto vozidlo k dlouhým jízdám po dálnicích a rychlostních komunikacích, kdy většinu starostí o bezpečný provoz přebírá za řidiče vozidlo, a ten se pak může soustředit na co nejekonomičtější a nejbezpečnější jízdu. toto vše poskytuje Hyundai Santa Fe. Ovládací prvky jsou přehledně umístěny ve středovém panelu a právě obrazovka s údaji promítaná na čelní sklo nenutí řidiče zbytečně hledat na středovém monitoru navigační prvky a na dálnici může pohodlně uhánět nejvyšší povolenou rychlostí, kdy celý systém „jakoby se zakonzervuje“ do rychlosti 130 km/hod a jede bezpečně krajinou k vašemu cíli. I v této rychlosti si vozidlo udržuje spotřebu těšně nad 7 l/100 km. Domníváme se tedy, že je zbytečné se dlouze rozepisovat a stačí konstatovat na dlouhé cesty na jih k moři či na sever do hor může být tento automobil dobrým společníkem. Námi testovaný model měl také možnost odkrýt prosklený strop vozidla a stejně při nižších rychlostech bylo příjemné otevřít střešní okno. Sledovat oblohu nad hlavami může být zajímavé zpestření při delších cestách pro spolujezdce či děti, a při čekání je praktické otevřít si střešní okno a nechat dovnitř proudit vzduch.
Výhodou je velký prostor pro cestující na zadních sedadlech, tedy na delších cestách mají všichni cestující dostatek pohodlí a prostoru.
Závěrem
Závěrem musíme konstatovat, že Hyundai Santa Fe se stal během týdenního testování našim příjemným společníkem na cestách, jelikož jsme s ním absolvovali poměrně dlouhé a náročné cesty a vyzkoušeli dostatečně jeho schopnosti a můžeme ho doporučit pro uživatele, kteří mají na zřetele životní prostředí, a nechtějí přejít k čisté elektromobilitě. Tento automobil představuje příjemný mezistupeň přechodu k čisté elektromobilitě, protože nepotřebujete hledat dobíjecí stanice a přesto využíváte elektrickou energii. Je prostorný na spotřebu úsporný a pro jízdu příjemný a pohodlný.
Ze stránek výrobce
Nové SANTA FE zaujme odvážnějším a osobitějším designem na základě ohromující řady nových technologií, hybridních pohonů a nejmodernějších bezpečnostních prvků. Nové bezpečnostní prvky a vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) jsou nejmodernější konstrukce. Nové SANTA FE se tak může směle srovnávat i s konkurenty z prémiového segmentu. Nižší emise, ale vyšší výkony. Nové hybridní a plug-in hybridní pohony se vyznačují nejmodernější konstrukcí. Díky tomu spotřebujete méně paliva a snížíte emise CO2.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | příjemné |
Pocit z jízdy | 8 | potěšující |
Pohodlí | 8 | vynikající |
Ovládání vozidla | 8 | příjemné |
Dojezdová vzdálenost | 7 | dobrá |
Design vozidla |
7 |
Klasický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 102 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Most | 240km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Most | 210 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý |
Brdy |
120 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 100 km | okresní silnice, městský provoz |