Do naší redakce jsme dostali k testování první vůz od japonského výrobce Subaru. Tato značka je pro mnohé synonymem pro vůz s pohonem všech čtyř kol. Tak tomu bylo i u nás. A tak jsme byli zvědaví na automobil s hybridním pohonem Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer.
První dojmy
Již na první pohled působí tento vůz robustním dojmem. Mohutná kola a prostorná kabina, která na vás působí bezpečným dojmem. Podobně jako u jiných japonských automobilek, tak i zde vidíme určitou střídmost ve vyvážení elektroniky a původních přístrojů. Tedy na palubní desce najdeme kombinaci klasického kulatého rychloměru a otáčkoměru s propojením s elektronicky zobrazovanými informacemi. Na první dojem převládl pocit bezpeční a velkého prostoru, pohodlná sedadla a luxusní výhled umocněný v námi testovaném automobilu možností otevření průhledu střechou.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Město
Námi testovaný automobil byl vybaven motorem eBoxer o výkonu 110 kW doplněný elektromotorem o výkonu 12,3 kWh. Baterie se dobíjely automaticky, a to během jízdy a na samotný čistě elektrický pohon byl dojezd minimální. A právě v městském provozu se využije nabitých bateriích, které pomáhají při rozjezdu a při pojíždění, aby snížily spotřebu. Výrobce Subaru u svých vozidel používá trvalého převodu na všechny kola. Takže stále za všech podmínek je vůz poháněn na obou nápravách. Toto většinou v městském provozu nevyužijeme. Ale na mnoha místech to dodává pocit bezpečí a vůz vždy za všech povětrnostních podmínek výborně sedí na vozovce.
Okresní silnice
Naopak, jeho velkou doménou se pak stanou okresní silnice a naprosto jako ryba ve vodě se cítí v podhorských místech a horách. Jeho trvalý pohon všech náprav jej doslova přiková k vozovce a vy pak můžete využívat všech prvků, které vám nabízí, a to jako novinku uvedenou na trh „Řidičovy druhé oči“ neboli EyeSight. Tento systém vidí daleko před vůz, a zvláště na okresních silnicích a svazích upozorňuje na možné překážky, stejně jako na chodce a automaticky reaguje. Nám se dokonce během testu stala příhoda, kdy ze stráně vítr sfoukl velký kus papíru a vůz zareagoval snížením rychlosti, protože se mu tento objekt objevil v zorném poli a identifikoval jej jako možnou překážku a předešel tak nehodě. Tyto prvky jsou pomocné, stejně tak jako hlídání mrtvého úhlu při předjíždění a další bezpečnostní prvky, avšak ulehčují jízdu. Během našeho testu kdy jsme si s vozidlem na sebe zvykli, dosáhli jsme situace, kdy vůz řídil „sám sebe“. Samozřejmě při puštění volantu, opuštění jízdního pruhu následují výstražná hlášení a to vizuální i akustická. Dalo by se tedy říci, že na okresních silnicích je tento vůz králem. Ať byl déšť, sucho, během našeho testu foukal velmi silný vítr a vůz si díky své robustnosti a pohonu všech čtyř kol získal naši důvěru.
Pro městský provoz není tento automobil vysloveně určen, ale v pohodě jej můžeme používat na nákupy a cesty do zaměstnání a v provozu mimo město a v podhorských oblastech je naprosto ideální. Samozřejmě, velká bezpečnost a stabilita je vykoupena vyšší spotřebou. Jedná se o trvalý pohon obou náprav a v našem testovacím módu jsme se na těchto komunikacích pohybovali kolem 9 l/100 km.
Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích
Tento velký a prostorný vůz s pohodlnými sedadly je určen k cestování po dálnicích. Zde naplno využijeme všech předností a bezpečnostních prvků vozidla. Nastavíme na tempomatu 130 km/hod, udržování v jízdních pruzích, nastavíme si navigaci a uháníme ke svému cíli. Za deště i větrného počasí, stále bezpečně se pohybujeme a můžeme si vychutnat cestu po dálnici či rychlostní komunikaci. S maximální obezřetností jsme provedli i test, kdy jsme se velice rychle zařadili za pomaleji jedoucí vozidlo a reakce byla plynulá, žádné prudké brždění, ale plynulé přizpůsobení se vozidlu před námi. Když jsme absolvovali delší testovací úsek na dálnici, byl velice silný vítr, a přesto jsme ujížděli krajinou až nám bylo divné, že nás nikdo nepředjíždí. Bylo to tím, že stabilita vozu a pohon všech náprav nám dovolil jet maximální povolenou rychlostí, aniž bychom více pocítili silné poryvy větru. Tyto poryvy větru byly tak silné, že větrný vak na dálnici byl do pravého úhlu. Tedi na dálnicích a rychlostních komunikacích je automobil ve svém živlu. Při dobře nastavených systémech můžete ovládat páčkou tempomatu celý automobil.
A jako v předchozím odstavci, i zde nesmíme zapomenout, že každé plus v životě je vykoupeno i mínusem, a to je zde vyšší spotřeba, která se v průměru při jízdě na dálnici pohybuje kolem 10 l/100 km.
Závěrem
Jelikož se jednalo o první vozidlo výrobce Subaru, které jsme měli možnost testovat, neměli jsme žádné srovnání, musíme konstatovat, že naše očekávání naprosto naplnilo. Díky pohonu všech kol v kombinaci s bezpečnostním systémem a se systémem EyeSight jsme zažili pocit bezpečí a zároveň komfortního cestování a jako třešničku na dortu jsme využili možnost manuální řazení. Kdy si přepnete automatickou převodovku do polohy M a pádly pod volantem přeřazujete rychlostní stupně. Vše vidíte zobrazené na palubní desce a máte možnost přitom zažít podobný pocit, jako má závodní jezdec. U tohoto vozidla však neočekávejte zrychlení Formule 1, jelikož se jedná o vozidlo v kategorii Velký rodinný vůz.
Elektrický pohon je zde skutečně jako pomocný a když si pustíte na druhém displeji ve středovém panelu nad displejem navigace grafické zobrazení pohonu, můžete sledovat, že i při jízdě po dálnici v určitých momentech elektromotor pomáhá. Eliminaci zvýšené spotřeby je nechat i v městském provozu vše na automobilu, jen lehce zmáčknout při rozjezdu plynový pedál a vůz začne zvolna zrychlovat na povolenou rychlost. Někdy se může zdát, že je to příliš pomalu, ale v městském provozu to vůbec nevadí, a čím více takových rozjezdů absolvujeme, tím více ušetříme. Tento automobil je jistě výrobcem primárně určen pro příměstský provoz a pro provoz na těžších površích, tzn. nezpevněných lesních cestách, popřípadě polních cestách, kdy si hravě poradí s výmoly a dalšími terénními nerovnostmi. Velký zavazadlový prostor s možností jej ještě rozšířit sklopením zadních sedadel jej předurčuje k delším dovolenkovým cestám.
Cena námi testovaného modelu byla Kč 980 000 vč. DPH.
Jméno a logo SUBARU
Jméno SUBARU bylo poprvé použito na pojmenování prototypu automobilu dokončeného v únoru 1954. Jmenoval se SUBARU 1500 (P-1). Jméno vymyslel první prezident koncernu Fuji Heavy Industries Ltd. pan Kunji Kita. „SUBARU“ je japonským výrazem pro otevřenou hvězdokupu Plejád v souhvězdí Býka. Původně se tento termín vyslovoval jako „Misumaru“,což znamenalo „hvězdokupa šesti hvězd v souhvězdí Býka“,ale výslovnost se postupně měnila na“Sumaru“ a následně v průběhu let na „SUBARU“.Jméno SUBARU v sobě obsahuje také poselství, že šestice harmonicky spojených společností ( Fuji Heavy Industries Ltd., Fuji Kogyo, Fuji Jidosha, Omiya Fuji Kogyo, Utsunomiya Sharyo a Tokyo Fuji Sangyo) dosáhne velkého úspěchu. Inženýři a designéři zapojení do vývoje prvního sériového vozu SUBARU 360 se vydali za experty z tehdejší astronomické observatoře Tokijské univerzity, která byla v blízkosti tehdejší továrny Mitaka společnosti Fuji Heavy Industries. Zde se dozvěděli informace o původu hvězdokupy Plejád a získali materiály (fotografie, kresby a schémata) o uspořádání a velikosti jednotlivých hvězd. Výsledné logo vzniklo na základě těchto informací o jejich skutečném umístění a jasu.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | Sedí na silnici skvěle |
Pocit z jízdy | 8 | Výborný |
Pohodlí | 8 | Výnikající |
Ovládání vozidla | 8 | uspokojivé |
Dojezdová vzdálenost | 6 | spotřeba odpovídá vozu |
Design vozidla |
7 |
Praktický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 67 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 100 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Teplice a Krušné Hory |
320 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý | Praha a okolí | 140 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý | Větrný mlýn |
124 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 95 km | okresní silnice, městský provoz |
Více informací naleznete ZDE