
Naše redakce dostala k testování první automobil od japonského výrobce Mitsubishi. Jednalo se o Outlander PHEV 4×4 hybrid. Tento vůz na rozdíl od předchozích námi testovaných plug-in hybridů nabízí zcela jiný koncept elektromobility.
První dojmy
Jelikož se jednalo o první seznámení s automobilem této japonské značky, byl nám vůz před předáním k testování podrobně představen. Tedy nedošlo na naši klasickou metodu „bankovní lupič“, ale odjížděli jsme instruováni, co všechno vůz umí a jakým způsobem ho můžeme využívat. Prvním naším překvapením byl koncept tohoto vozidla. Jedná se o plug-in hybrid, ale ve své podstatě jde o elektromobil, protože hlavní a podstatnou hnací jednotkou jsou dva elektromotory poháněné baterií, která je průběžně dobíjena benzínovým motorem. Tento koncept nám připomněl dieselelektrické lokomotivy na železnici, kdy dieselový motor vyrábí energii, pohání generáto a ten dodává energii pro elektromotor.
Zde je řešení trochu odlišné a to tak, že přibližně ze dvou třetin je pohon automobilu tvořen elektromotory a spalovací motor v případě vybití baterie dodává energii do baterií a v oněch málo procentech je přímým převodem přiveden k nápravě a například při nutnosti velice rychle akcelerovat je jedním převodem připojen k hnací nápravě. Proto tento automobil neobsahuje žádnou převodovou jednotku. Další unikátností tohoto vozidla je vysoce kvalitní rychlodobíjení. Což také není u plug-in hybridů standardem.
První dojem z tohoto automobilu byl více než dobrý a po adaptaci na velký prostor a velký vnější rozměr jsme ho ohodnotili jako naprosto špičkový vůz.
Interiér vozidla
Interiér vozidla je velmi pohodlný a prostorný. Přední sedadla poskytují oporu v zatáčkách umístění ovládacích prvků je ergonomicky uspořádané. Na displeji můžete průběžně sledovat hospodaření s energiemi. A pokud jde o zavazadlový prostor, ten je skutečně velkorysý.
Jízda po městě a okresních silnicích
Jelikož se jedná o pohon všech čtyř náprav s několika možnými variantami využití ( Podle podmínek můžete zvolit režim „normal“,režim „sport“, režim „snow“ a režim „lock“ určený pro prašné nebo štěrkové cesty), neváhali jsme absolvovat s tímto vozidlem ve složitých zimních podmínkách dlouhé cesty po okresních silnicích a dokonce i po zasněžených úsecích a po celou dobu nám tento vůz poskytoval pocit bezpečí a komfort při jízdě. Využili jsme i režim “SNÍH“ a vozidlo si po celou dobu zachovávalo stabilitu a vykazovalo výborné jízdní vlastnosti. Jelikož v tomto zimním období se střídá sníh s deštěm, silnice jsou někdy promrzlé, někdy ošetřené solí – tento automobil si udržel v každém ohledu a s využitím řady bezpečnostních prvků vysokou kvalitu jízdy. Navíc zpráva,která jistě potěší většinu uživatelů automobilů : ověřili jsme si,že s tímto vozidlem je možné po těchto komunikacích při dodržení dostatečného dobíjecího rytmu se dostat na spotřebu kolem 2,5 l/100 km. Vozidlo je totiž vybaveno sofistikovanou rekuperací a pod volantem naleznete dvě páčky, které se normálně používají při řazení, zde je funkce přizpůsobena rekuperačním cyklům. Zjednodušeně: při klesání a dobržďování si páčkou vpravo aktivujeme cyklus B – dobíjení baterie rekuperací a levou páčkou určujeme intenzitu až do stupně B5.
Např. dojíždíme-li ke kruhovému objezdu, který je v klesání, tak zařadíme stupeň B1 či B 0 postupně začínáme zpomalovat, abychom kruhový objezd mohli projet, při vjezdu na kruhový objezd přidržíme pravou páčku déle a dostaneme se do cyklu D a plynule projedeme kruhový objezd, jelikož disponujeme náhonem na všechny čtyři nápravy. Při tomto manévru nespotřebujeme žádný benzín a naopak rekuperačním procesem dodáváme energii do baterií. Opravdu můžeme potvrdit, že tento automobil je schopen v ekonomickém rytmu, který nespočívá v tom, abychom se po okresní silnici loudali rychlostí 30 km/hodinu, nýbrž využili standardní rychlosti 90 km/ hod, se dostat na spotřebu okolo 3 l/100 km. To však předpokládá, že musíme baterii, která má určitou kapacitu v určitém rytmu dobíjet, což při dobití do 80% kapacity zabere zhruba 20 min.
Svými rozměry tento automobil nevyzývá k využívání v městském provozu. Musíme však konstatovat, že po seznámení s velikostí vozu a srovnání se s jeho délkou více než 4, 5 m a výškou více než 1,5 m je i v městském provozu ekonomický a pohodový. Samozřejmě musíme hledat dostateční prostor pro zaparkování, ale parkování nám ulehčí asistenční prvky a kamery, a to jak kamera pro couvání, tak boční kamera, která nám sleduje vzdálenost od obrubníku ato i během jízdy. Samozřejmostí jsou čidla rozmístěná po celém obvodu vozidla. Spotřeba díky využití elektromobility je ve městě také maximálně příznivá.
Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích
Vozidlo bylo za povětrnostních podmínek v zimním období jako ryba ve vodě. Vyzkoušeli jsme jízdu v mokru, sněhu, námraze, za deště s tím vším si Mitsubishi Outlander poradil. Při nastavení adaptabilního tempomatu bezpečným rozestupem za vozidly uháníte maximální povolenou rychlostí po dálnici a vozidlo se povětrnostním podmínkám dokáže přizpůsobit. Samozřejmě na ledu, vyšší vrstvě sněhu musíme rychlost přizpůsobit, ale v každém ohledu se můžeme na vůz spolehnout, a to i pokud se jedná o souvislou vrstvu sněhu – můžeme využít režim „SNOW“ a pokračovat v jízdě. Na dálnicích jsme byli stejně jako na ostatních komunikacích s vozidlem naprosto spokojeni.

Závěrem:
Se značkou Mitsubishi jsme měli z doby dávno minulé jsme měli již jednu zkušenost : tehdy se jednalo také o hybrid – LPG + benzín. Nyní konstatujeme, že vůz majestátních rozměrů byl po celou dobu testu přívětivý, vstřícný a přinášel do řízení pohodu a i po celodenním výletu, s najetou vzdáleností delší než 500 m za obtížných povětrnostních podmínek jsme nepociťovali po vystoupení z vozu větší únavu. Protože řízení bylo pohodové a snoubí se zde technika s praktičností . Některé prvky, které jsou využívány v dnešních moderních vozidlech, jako např. asistent řízení zde není aplikován, ale zastupují ho výstražné signály po vyjetí z pruhu či přiblížení se k překážce. Musíme konstatovat, že tento přístup k bezpečnosti je pro mnoho řidičů lepší, než když můžete pustit volat a automobil řídí sám.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | Sedí na silnici skvěle |
Pocit z jízdy | 10 | Vynikající |
Pohodlí | 9 | Výborné |
Ovládání vozidla | 8 | Výborný |
Dojezdová vzdálenost | 9 | velmi nízká spotřeba |
Design vozidla |
7 |
Praktický |
Průměr |
9 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 67 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 100 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Praha | 148 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý | Mladá Boleslav |
189 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý | Jilemnice | 301 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 95 km | okresní silnice, městský provoz |
Informace ze stránek výrobce
- NEJPRODÁVANĚJŠÍ PLUG-IN HYBRID V EVROPĚ (NAPŘÍČ VŠEMI SEGMENTY) V LETECH 2015, 2016 A 2017
- CELOSVĚTOVĚ NEJPRODÁVANĚJŠÍ PLUG-IN HYBRIDNÍ SUV V ROCE 2017
- SVĚTOVÉ SILNICE UŽ BRÁZDÍ PŘES 250 000 OUTLANDERŮ PHEV 4X4
- MAXIMÁLNÍ SYSTÉMOVÝ VÝKON HYBRIDNÍHO POHONU 224k
- POKROKOVÁ TECHNOLOGIE PLUG-IN HYBRID
- DOJEZD ČISTĚ NA ELEKTŘINU 54 KM
- UNIKÁTNÍ POHON 4X4 S-AWC
- PROSTOR, KVALITA, KOMFORT A BEZPEČÍ VELKÉHO SUV
- 8 LET ZÁRUKA NA BATERII POHONU
- MOŽNOST STANDARDNÍHO I RYCHLÉHO DOBÍJENÍ
Více informací naleznete ZDE