Citröen ëC4 – s tímto elektrickým elegánem dosáhneme hravě svých cílů

Naše redakce se zaměřuje při testování automobilů především na automobily s hybridním pohonem a s důrazem na elektromobilitu. Proto nás velmi potěšilo, že jsme mohli v nedávné době otestovat plně elektrický vůz od renomované francouzské automobilky Citroën.

První dojmy

Při prvním pohledu je již jasné, že tento automobil má svoji specifičnost. Jeho elegantní karoserie zakončená za zadním okně spojlerem vybízí k sportovní jízdě a stejně tak i interiér je laděn v poněkud sportovním duchu. Po nastoupení je seznámení se s vozidlem rychlé a bezproblémové, kromě jednoho specifického prvku, a tím bylo, jak zařadit převodový stupeň. Nenajdete zde žádnou řadící páku jen přepínač utopený ve středovém panelu vedle řidiče, s čímž jsme dosud v žádném vozidle nesetkali, a tak nám chvilku trvalo pochopit filosofii řazení. Ve své podstatě jen zatlačíte a převodový stupeň se přeřadí. Jelikož po zhruba ročním testování máme již s plně elektrickými vozidly určité zkušenosti, rozjíždíme se do víru velkoměsta a užíváme si klidného chodu elektromotoru.

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Svými rozměry je tento automobil naprosto předurčen pro městský a příměstský provoz, a to jsme si při našem testu ověřili. Vozidla značky Citröen v poslední době vykazují vysoce plynulou jízdu, a i při náhlém vjetí jiného automobilu před vozidlo, je schopnost zabrzdění a přizpůsobení se této situaci v případě použití adaptabilního tempomatu je naprosto úžasná, a to nejen ve městě. Další velkou výhodou je vynikající schopnost rekuperace v městském provozu, kdy s tímto vozidlem jsme schopni jezdit skoro za nulu. To znamená, když jsme vjeli na samé severní částí hlavního města a projeli až na jih s využitím tunelového komplexu Blanka byla spotřeba na úrovni 1/10 ujetých kilometrů, a to díky vynikající rekuperační technologii. Podobně i na okresních silnicích automobil dokázal při využití režimu „B“ naprosto špičkově rekuperovat. Plynule jsme s ním projížděli zatáčky, sjížděli z kopce a stoupali do kopců a užívali si cestu prosluněnou českou krajinou. Na tyto silnice a do měst tento automobil doporučujeme, a to i s ohledem na celkem velký zavazadlový prostor, který samozřejmě můžeme zvětšit sklopením zadních sedadel.

 

Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích

Zde musíme konstatovat skutečnost, kterou si  každé jízdě elektromobilem ověřujeme a to, že pokud chceme jezdit ekonomicky, je nutné na těchto komunikacích dodržovat maximální rychlost do 100 km/hod. My jsme měli v aktuálních povětrnostních podmínkách možnost si ověřit, jak velký vliv má síla větru a rychlosti na zvýšenou spotřebu elektromobilu. Naplánovali jsme si trasu, kdy podle propočtů by nám při tzv. optimistickém odhadu mělo ještě zbýt minimálně 40 km dojezdu. Tento automobil je totiž schopen na plné nabití dojet až 320 km. Bylo nám jasné, že realita bude trochu jiná, ale vyzkoušeli jsme na všech typech komunikací, kdy převážná část cesty vedla po dálnici, jet maximální povolenou rychlostí.

Po celou dobu naší jízdy foukal velice silný protivítr, což tento vůz neovlivňovalo v jízdních vlastnostech a krásně „seděl“, avšak spotřeba elektrické energie stoupala až trojnásobně. Takže díky již relativně dostupné síti dobíjecích stanic jsme naši cestu absolvovali celkem na dvě dobití. Druhé dobití bylo hlavně z důvodu další jízdy následující den.

Opět se budeme v této sekci u plně elektrických automobilů opakovat: Dálnice a rychlostní komunikace lze využívat s maximální povolenou rychlostí jen za předpokladu, že jsme si vědomi zvýšené spotřeby a na cestě jsou k dispozici dobíjecí stanice. Pokud tomu tak není, doporučujeme rychlost do 100 km/hod. Zde jsme schopni spotřebu udržet na stejné úrovni jako na jiných komunikacích.

Pocity spolujezdce

Interiér automobilu je velmi pohodlný, ovládací prvky jsou přehledné a intuitivní. Po dobu jízdy má řidič možnost sledovat spotřebu energie, příjemné je využití head up displeje s navigací pro řidiče, zatímco spolujezdec může sledovat cestu na klasickém displeji navigace. Úložný prostor v palubní desce je velmi dobře vyřešen a navíc na palubní desce spolujezdce je umístěn držák na tablet a výsuvný pultík, který jsme nazývali „stolečku prostři se“. Nový CITROËN C4 může být vybaven až 20 asistenčními systémy řízení. Ty zajistí komfort a, vyšší bezpečnost. Patří sem například Systém  řízení Highway Driver Assist, který kombinuje adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go se systémem udržujícím automobil v jízdním pruhu.

head up displej

 

Závěrem

Již při minulém testu nás automobil značky Citröen překvapil svými vynikajícími jízdními vlastnostmi, pružností adaptabilního tempomatu a plynulým řazením. Tento typ vozidla svojí vysokou schopností rekuperace, relativně rychlým dobíjením a přívětivým interiérem s řadou zajímavostí nás velmi potěšil. Z našeho pohledu je to vozidlo pro mladou rodinu či pro sportovně založené zkušené řidiče, kteří chtějí využívat elektromobilitu a zažít pocit ze sportovní jízdy.

Technické detaily ze stránky výrobce

Nový CITROËN C4 je vybaven exkluzivním odpružením s progresivními hydraulickými dorazy®, které zajišťují maximální jízdní komfort a navozují dojem, že vůz nad nerovnostmi vozovky doslova přeletí. Inovace Citroën pro větší dynamiku a potěšení z jízdy.

Princip fungování je jednoduchý. Speciální systém odpružení má navíc v obou koncových polohách hydraulické dorazy: jeden pro kompresi a druhý pro odskok. Odpružení tak funguje ve dvou fázích v závislosti na namáhání:

  • U mírných stlačení a následném odskoku kontroluje pružina ve spolupráci s tlumičem společně svislé pohyby bez využití hydraulických dorazů. To budí dojem, že auto přes deformace silnice doslova letí.
  • U velkých kompresí a s nimi spojenými odskoky pracuje pružina a tlumič ve spojení s hydraulickým dorazem, který postupně zpomaluje pohyb, čímž se zabrání náhlým zastavením na konci zdvihu. Hydraulický doraz energii absorbuje a rozptýlí. Neexistuje tedy žádný odraz a cestující jsou dokonale izolováni od nerovností vozovky.
  • Nový 100% elektrický CITROËN ë-C4 se vyznačuje tichou a dynamickou jízdou bez rušivých elementů:

    • Motor 100 kW / 136 k
    • Okamžitě dostupný točivý moment 260 Nm
    • Dobití do 80% kapacity baterie za 30 minut* a dojezd až 350 km dle metody WLTP
    • Baterie 50 kWh se zárukou 8 let nebo do 160 000 km s garancí zachování 70% kapacity.

    *U veřejné rychlodobíjecí stanice 100 kW.

    Více informací naleznete ZDE

Hodnocení vozidla – www.cysnews.cz
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 8 Sedí na silnici skvěle
Pocit z jízdy 8 Plynulá jizda
Pohodlí 7 Splňuje pořadavky své kategorie
Ovládání vozidla 8 výborné
Dojezdová vzdálenost 8 velká
Design vozidla
8
Aerodinamycký
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 67 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý Praha a okolí 100 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí Kamenický Šenov
295 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý Praha a okolí 120 km okresní silnice, , dálnice
den pátý Příbram 100km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 95 km okresní silnice, městský provoz
Testované automobily – www.cysnews.cz
Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
MĚSÍČNÍ TEST PRE Škoda Citigo e iV. Peugeot 2008 e-GT
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT
Ford Focus mild-hybrid ST-LINE Mitubishi Outlander PHEV 4×4
Citroën C5 Aircross  
Renault CLIO E-TECH Hybrid  
Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8