Naše redakce dostala k testování hybridní automobil Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8 . Při našem testu jsme chtěli vyvrátit pověst o vysoké spotřebě u těchto hybridních vozů. Proto našim cílem bylo ve vozidle při výjezdu mít vždy plně nabitou baterii.
První dojmy
Automobily francouzského výrobce Peugeot jsou v poslední době velice přívětivé k pasažérům i řidiči a poskytují maximální možné pohodlí propojené s vysokou bezpečností. Stejně tomu bylo i u tohoto modelu.Jednalo se o nízko posazený automobil a nastupování pro méně pohyblivé osoby či silnější a větší postavy může být poněkud složitější.
Zpracování, ovládání a všechny prvky jsou vstřícně uspořádány a první dojem je z tohoto vozidla, podobně jako z jiných námi testovaných vozidel této značky velice dobrý. Připojení mobilního telefonu, bezdotykové nabíjení velice intuitivně umístěné, navigace výborná, hlasové ovládání, tedy po malé chvilce se cítím jako doma.
Při mnohých předchozích testech jsme se snažili využívat tzv. „metodu bankovního lupiče“, ale u tohoto vozu to nebylo úplně možné, protože ovládací prvky a rozložení je intuitivní stejně jako u předchozích námi testovaných modelů, takže jsme s nimi již byli obeznámeni.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Tento automobil v provedení kombi s nízko posazeným podvozkem je přímo předurčen k pohodové jízdě po okresních silnicích, kde se uplatní jeho výborné jízdní vlastnosti v kombinaci s využitím asistenčních prvků. V zatáčkách velmi dobře sedí a vyšší hmotnost díky váze elektromotoru a baterie dodává tomuto vozidlu větší stabilitu. Je až s podivem, jak se výrobci podařilo vyvážit podvozek a někdy máte při jízdě pocit, jako by vůz měl pohon na všechna čtyři kola. I zde v mnohých situacích můžeme pro zvýšení výkonu a akcelerace požít elektromotor, který svojí pružností a rychlou reakcí umožňuje vozidlu velice plynulý průjezd náročným terénem. Pro městský provoz je tento automobil poměrně dlouhý. Jeho délka může být někdy komplikací při parkování a v nákupních centrech musíme šikovně manévrovat, což ale vyvažuje veliký zavazadlový prostor, takže nemáme problém odvézt velký nákup. Tento vůbz můžeme charakterizovat jako příjemné a spolehlivé rodinné auto se sportovním duchem.
Jízda po dálnici a rychlostních komunikacích
Našim cílem při tomto testu bylo dosáhnout co nejnižší spotřeby pro kombinaci elektrický pohon + benzín, avšak ne za cenu pomalé až hlemýždí jízdy, tedy i na dálnicích a rychlostních komunikacích jsme jezdili maximální povolenou rychlostí, pokud to podmínky a stav vozovky dovolily. U automobilu jsme oceňovali jeho stabilitu i ve vysokých rychlostech. Musíme však zároveň upozornit, že v případě využití pouze elektrického pohonu je akcelerace nižší. To však na dálnici nevadilo, protože jsme zde využívali převážně hybridní pohon a průběžně sledovali, jakým způsobem auto funguje. Stabilita vozidla, rychlost, a především skutečnost, že při zprůměrování ve spojitosti s jízdou po okresních silnicích a ve městě, se nám podařilo snížit spotřebu benzínu na velice nízkou úroveň.
Dálnice a rychlostní komunikace je pro tento vůz jeho pravým revírem. Když k tomu ještě přidáme možnost ve výbavě doobjednat masážní programy pro sedadla řidiče i spolujezdce, tak dlouhá cesta se stává příjemnou.
Test spotřeby
Jelikož tento test je vlastně ve své polovině, protože v jeho druhé části budeme testovat identické vozidlo, avšak s naftovým pohonem, soustředili jsme se na využití výhod hybridního, tedy alternativního pohonu, který zde představuje druhý elektrický pohon.
Prvním předpokladem pro dosažení průměrné spotřeby 3,8 l/100 km je vždy snaha mít nabitou baterii. To znamenalo, naplánovat si trasy tak, aby poskytovaly průběžně možnost dobíjet a stejně tak v dobití cíli cesty. Dobíjeli jsme vozidlo přes noc doma. Každý den po dokončení jízdních testů jsme automobil připojili kabelem do klasické zásuvky a během 4 – 6 hodin do rána baterii dobili na 100 %. To představovalo max 34 km dojezdu. Avšak při využívání terénu a rekuperací lze dosáhnout při využití hybridního pohonu podstatně delšího dojezdu na baterii a tím snižovat spotřebu. V tomto případě se nám tedy podařilo vyvrátit někde publikované tvrzení, že spotřeba u hybridních automobilů je vysoká. Podařilo se nám dokázat, že tomu tak není, při promyšlené jízdě se dostáváme na zhruba poloviční spotřebu vozidla ve stejném provedení. A když do tohoto systému jsme schopni zahrnout i různé bonusové aktivity poskytovatelů dobíjení, jako např. 3 měsíce zdarma u PRE či dobíjení zdarma na čerpacích stanicích MOL, potom se dostaneme na skutečně minimální náklady na pohonné hmoty. Z toho vyplývá, že náš test vyšel velice příznivě.
Postřehy spolujezdce
Na první pohled automobil zaujal zajímavým elegantním designem. Nastupování do vozu připomíná sportovní automobil. Interiér poskytoval maximální pohodlí. Ať se jedná o tvar a použitý materiál u sedadel, snadné ovládání nastavení sedadel. Ocenili jsme dobrý výhled, bezrámová okna u dveří poskytují větší výhledovou plochu a boční zpětná zrcátka byla vybavena sledováním mrtvého bodu.. Uspořádání palubní desky je přehledné a intuitivní. Při jízdě můžete sledovat navigaci, nebo si přepnout na obrazovku sledující spotřebu a dobíjení baterie. Můžete si zvolit ze čtyř jízdních režimů: Electric, hybrid, comfort a sport. Pro maximální rekuperaci jsme volili režim B. Praktická je také chladnička umístěná mezi sedadly řidiče spolujezdce, která pojme 1,5 l lahev.
Závěrem
Automobil Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8 je schopen jezdit s neskutečně nízkou spotřebou, která se představuje částku přibližně 100 Kč/100 km (podle ceny benzínu a elektrické energie). Poskytuje nám prostorný a pohodlný interiér a velký zavazadlový prostor. Řada asistenčních prvků zpříjemní jízdu a dodá pocit bezpečí a stejně tak větší akční rádius , tzn. za málo peněz dojedeme daleko. Spojuje v sobě dobu elektromobility s klasickou motorovou výbavou. Můžeme jet sportovní rychlou jízdou, nebo si nastavit pohodové tempo a automobil se tomu přizpůsobí. Lze tedy shrnout, že automobil je ideální jako rodinný vůz, kdy má řidič možnost si užít sportovní jízdu a ostatní pasažéři v pohodlí a klidu se nechají dovézt do cíle sportovní jízdou. Poté se po dlouhé cestě řidiči vystřídají může se tento vůz stát klidným rodinným vozidlem poskytujícím stejnou radost z jízdy, jako sportovně založenému řidiči. Doporučujeme toto vozidlo pro rodiny, zvláště když je navíc ohleduplné k životnímu prostředí.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | Sedí na silnici skvěle |
Pocit z jízdy | 9 | Vynikající |
Pohodlí | 8 | Slušné |
Ovládání vozidla | 8 | výborné |
Dojezdová vzdálenost | 8 | nízká spotřeba |
Design vozidla |
7 |
Praktický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 67 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 100 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Hlinsko | 380 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý | Praha a okolí | 45 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý | Příbram | 75 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 95 km | okresní silnice, městský provoz |