Kia Sorento HEV – hbitý obr na silnicích

Do naší redakce jsme dostali k testování druhý vůz korejského výrobce Kia a to přímo jeho největší automobil Sorento. Jednalo se o hybridní vůz s pohonem všech čtyř kol a skutečně úctyhodnými rozměry, který na silnici působil nepřehlédnutelným dojmem.

První dojmy

Již jsme v redakci v dřívějších testech měli možnost testovat velká SUV, ale tento vůz předčil naše představy. Při převzetí vozu mi přišlo zvláštní, že na druhé straně nebyla vidět moje kolegyně, byť není malého vzrůstu a i se svou výškou 170 cm, zmizela a objevila se až na sedadle spolujezdce. Svými úctyhodnými rozměry s možností přepravy až sedmi dospělých osob tento automobil nás na první dojem ohromil.

Překvapil nás i po prvních pár metrech jízdy. Přes svoje velké rozměry se dokázal hbitě proplétat ulicemi hlavního města a velice chytře vymyšlené obrazovky promítání zpětných zrcátek na palubní desce pomáhají řidiči v orientaci v hustém provozu. Shrnuto: ohromující vůz s velice vstřícnou ovladatelností.

 

Kia Sorento: interiér vozu

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Odtajníme si rozměry Kia Sorento : délka 4,81 m, šířka 2,17 m a výška 1,695 m. To samo o sobě vypovídá, že do městského provozu není tento vůz určen. Avšak mnoho uživatelů nerozlišuje malé a velké auto a používají tytou automobily běžně v městském provozu. Zde musíme zdůraznit jednu vlastnost, a to hybridní pohon, tedy elektrický motor, který v městském provozu přebírá většinu pohybu vozidla, což výrazně snižuje spotřebu a pro umožnění parkování např. v podzemních garážích je Kia Sorento vybavena mnoha kamerami a čidly, které nám umožní pohodlné a bezpečné zaparkování. Musíme však u tohoto mohutného vozidla brát v úvahu, že některá parkovací místa nelze využít z důvodu bezpečnosti.  

 

Zobrazení okolí vozidla při zapnutým směrovkách

Jelikož se jedná o automobil s pohonem všech čtyř kol, jeho provoz na okresních silnicích je naprosto pohodový a hravě si poradí se všemi typy povrchů a jízdou ve všech ročních obdobích. Možnosti voleb jízdy máme celkem šest: kdy tři jsou určeny do terénu sníh, písek, bláto a další tři slouží pro nastavení typu jízdy: Smart, Eco a Sport.

 

Navzdory vysoké hmotnosti je automobil velmi hbitý a pružně reaguje na plynový pedál a tak předjíždění v koloně aut a dokonce ani kamionů není při jízdě na okresních silnicích problém. U takto velkých vozidel bychom očekávali pomalé zrychlení, zde k tomu tak není a při volbě Sport nás překvapí hbitá akcelerace, kdy kombinace benzínového a elektrického motoru dodává automobilu velký výkon. A naopak, tato kombinace při delší cestě snižuje spotřebu, protože je ekonomicky využívána energie nastřádaná do baterií. Automobil není vybaven nabíjecím kabelem a energii do baterií získáváme během jízdy, což lze ovlivnit způsobem a managementem jízdy, kdy při jízdě z kopce využíváme váhu vozidla na dojezdový čas a tím si doplňujeme energii do baterii, kterou využijeme při stoupání či zrychlení.

Pokud chceme používat toto auto jako jediný vůz do rodiny, můžeme s ním být jak ve městě tak při jízdě na okresních silnicích naprosto spokojeni a při sklopení zadních sedadel převážet i rozměrné náklady. Například do zavazadlového prostoru bez nutnosti sklopení zadních sedadel lze naložit ledničku nebo pračku. Při tomto cyklu jste schopni jezdit při spotřebě kolem 6 l/100 km.

Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích

Společnost Kia vyvinula pro tyto komunikace speciální program Systém autonomního jezdění na dálnici (HDA) to znamená, že při zapnutí hlídání jízdy v pruzích, adaptabilního tempomatu a dosažení rychlosti 130 km/ za hodinu, pokud držíte volant oběma rukama se tento systém aktivuje a ve své podstatě automobil přebírá většinu bezpečnostních prvků. Hlídá vozidlo před vámi, udržuje standardní vzdálenost, sleduje vozidla vedle vás, udržuje vozidlo v jízdním pruhu a současně sleduje celkový provoz kolem automobilu. Tím se stává jízda na dálnici klidnější a bezpečnější a v neposlední řadě také ekonomičtější.

 

Proto během testování mohl spolujezdec sledovat obrazovku využívání energií, kterou jsme přepnuli na displej,  a z toho jsme zaznamenali, že i při jízdě na dálnici je využíván elektromotor a dochází také k rekuperaci. Musíme konstatovat, že speciálně na dálkové trasy poskytuje tento automobil pohodlí pro všechny členy, tedy bere v úvahu 5 testujících. Během našeho testu jsme neměli možnost vozidlo obsadit 7 cestujícími.

Spotřeba při této variantě jízdy byla kolem 7 l/100 km, což je na takto velký automobil obdivuhodné. Všechny spotřeby jsou počítány při obsazení pouze řidičem a spolujezdcem.

Závěrem:

Musíme konstatovat , že vozidlo splnilo všechny naše požadavky pro bezpečný, pohodlný a ekonomický provoz. Je samozřejmé, že tento vůz není určen pro každého, ale jistě si najde skupinu příznivců, protože se domníváme, že za rozumnou cenu získáváme hodně kvality. Cena námi testovaného automobilu, který měl skleněnou otevírací střechu, vyhřívaný volant, vyhřívané všechny sedačky ve vozidle, velký přehledný displej a průhledový displej a byl vybaven spoustou bezpečnostních prvků, činila Kč 1 420 980.

Informace ze stránky výrobce:

Značka DRIVE WiSE byla vyvinutá jako součást úsilí o zlepšení bezpečnosti. Je navrhnutá tak, aby si všichni řidiči vychutnali jízdu a žili naplno a to tím, že poskytuje lepší míru bezpečnosti a zážitku z jízdy. Níže najdete klíčové prvky, které dělají vaše vozidlo inteligentnejším a bezpečnejším.

Jízdní asistent

  • Systém sledování mrtvého úhlu (BSD)
  • Systém varování vybočení z jízdního pruhu (LDWS)
  • Systém udržení v jízdním pruhu (LKAS)
  • Adaptivní tempomat (ASCC)
  • Systém autonomního jezdění na dálnici (HDA)
  • Asistent v kolonách (TJA)

Parkovací asistent

  • Rozšířený inteligentní parkovací asistent (Rozšířený SPAS)
  • Systém monitorování okolí (AVM)
  • Systém upozorňující na překážky při couvání (RCTA)

Asistent viditelnosti

  • Pokročilý systém osvětlení (HBA)
  • Systém dynamického natáčení světel

 

 

Více informací naleznete ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 9 Sedí na silnici skvěle
Pocit z jízdy 9 Velmi dobrý
Pohodlí 9 Velmi dobré
Ovládání vozidla 8 Vynikající
Dojezdová vzdálenost 8 ekonomická
Design vozidla
9
Sportovní
Průměr
9
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 67 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý Praha a okolí 60 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí Teplice
220 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý Praha a okolí 140 km okresní silnice, , dálnice
den pátý Praha
107 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 95 km okresní silnice, městský provoz

 

Testované automobily – www.cysnews.cz
Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV. Peugeot 2008 e-GT
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4
Renault CLIO E-TECH Hybrid Mitubishi Outlander PHEV 4×4
Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8

Mazda MX-30

Honda Jazz Crosstar
Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer