Mazda MX-30 malý – velký vůz s elektrickým srdcem

Do naší redakce, kde se specializujeme na testování automobilů s hybridním pohonem či čistě elektrickým pohonem, jsme dostali na test první elektromobil od japonského výrobce Mazda.

První dojmy

Tento vůz nám byl představen na posledním konaném veletrhu na výstavišti v Praze-Letňanech a to při prezentaci od Mazdy. Již zde nás auto oslovilo, a tak jsme se těšili, až jej budeme moci otestovat. Na první pohled se zdá, že tento vůz zapadá do kategorie rodinných automobilů střední nižší třídy. Karoserie příjemného vzhledu a relativně velkých rozměrů nás překvapila při prvním nasednutí, jak výrobce nechal málo prostoru na zadních sedadlech. Další unikátností a zvláštností jsou křídlové dveře, to znamená užší zadní dveře lze otevřít pouze při otevřených předních dveřích. Tedy automobil je ve své podstatě třídveřový. Avšak po usednutí do vozidla a nastartování jsou všechny prvky dostupné a jelikož se jedná o první vůz Mazda, který v naší redakci tetujeme, překvapilo nás joystickové ovládání. Zde ona metoda „bankovní lupič“ byla úspěšná a během několika málo kilometrů jsme se s vozem velice dobře seznámili. Ovládací prvky jsou intuitivně rozmístěny a jízda byla příjemná.

 

Jízda po městě a okresních silnicích

Mazda MX 30 svojí konstrukcí a zevnějškem se neřadí do typicky městských automobilů, ale opak je pravdou. Jeho doménou je město a příměstské dojíždění. Ve městě se tato Mazda pohybuje ekonomicky a na místech řidiče a spolujezdce poskytuje dostatek prostoru a při sklopení zadních sedaček i relativně velký prostor pro odvoz nákupu. Stejně tak na klasický týdenní nákup je zavazadlový prostor dostačující. Tedy městský a příměstský provoz je naprosto ideální a poskytuje všechny vymoženosti elektromobility.

My jsme po dobu testu z tohoto hlediska byli naprosto spokojeni, trošku zde snižuje bodové ohodnocení delší doba strávená na rychlodobíječce, která je od výrobce omezena zřejmě z důvodu prodloužení životnosti baterie. Přes noc však automobil v pohodě dobijeme z klasické domácí zásuvky a máme k dispozici minimálně 180 km jízdy.

Mazda MX-30

 Dálnice a rychlostní komunikace

Na úvodní prezentaci tohoto automobilu byly specifikovány podmínky, na které je tento automobil určen a bylo uvedeno, že se jedná o druhý, případně třetí automobil „do rodiny“. Tedy na rychlostních komunikacích a dálnicích musíme počítat, pokud chceme dojet alespoň 150 km s jízdou okolo 100 km/hodinu. Protože při vyšších rychlostech se elektrická energie velmi rychle spotřebovává, a to je s největší pravděpodobností na konto vysoké bezpečnosti, kterou tento vůz poskytuje. Výrobce dbá na mnoho bezpečnostních prvků na úkor dojezdu. Tedy není při příměstském dojíždění není problém využít kratší dálniční úseky, ale v žádném případě není tento automobil určen na dlouhé cesty při maximální povolené rychlosti na rychlostních komunikacích.  

 

Závěrem

Dle informací výrobce se jedná o zatím o jediný elektromobil, a to jak v sekci plug-in hybridů tak v sekci plně elektrických vozidel. Je to tedy unikátní vůz, kterým zřejmě tento renomovaný výrobce testuje chuť zákazníků této značky k elektromobilitě. Pokud chceme pomoci naší planetě a nebudeme hledět na pořizovací cenu, potom je tento automobil opravdu ideálním řešením na druhý vůz „do rodiny“ a jeho spotřeba je vysoce ekonomická a přináší řadu výhod: vysokou bezpečnost, ekonomický provoz a pohodlí. Domníváme se tedy, že výrobce Mazda, pokud bude tento typ úspěšný bude chtít rozšířit nabídku elektromobilů a navázat tak na tento unikátní vůz. Pro nás splnil, co jsme od něho očekávali. Vždy nás bezpečně a pohodlně do cíle.

 

Více informací naleznete ZDE

 

Speciální edice Mazdy MX-30 ke 100. výročí existence automobilky

Mazda oslavuje sté výročí  své existence několika modely ve speciální edici, které se inspirují  jejich vůbec prvním osobním vozem. Speciální edice Mazdy MX-30 ke 100. výročí existence je oslavou hned dvou modelů – Mazdy MX-30 a Mazdy R360, kterou se inspirovala. Speciální edice Mazdy MX-30 ke 100. výročí existence je elektromobil, který naprosto mění zavedené pořádky.

Mazda MX-30 je první Mazdou, která dosáhla celkové pětihvězdičkové hodnocení v rámci nových, přísnějších hodnocení odolnosti proti nárazu Euro NCAP 2020. hodnotení odolnosti proti nárazu Euro NCAP 2020.

 

Hodnocení vozidla – www.cysnews.cz
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 7 Sedí na silnici
Pocit z jízdy 8 Bezpečné
Pohodlí 7 Splňuje pořadavky své kategorie
Ovládání vozidla 8 výborné
Dojezdová vzdálenost 8 nízká spotřeba
Design vozidla
7
Masivní
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 67 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý Praha a okolí 100 km  městský provoz, dálnice
den třetí Jílové 95 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý Slapy 89 km okresní silnice, , dálnice
den pátý Karlštějn 75 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 95 km okresní silnice, městský provoz
Testované automobily – www.cysnews.cz
Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
MĚSÍČNÍ TEST PRE Škoda Citigo e iV. Peugeot 2008 e-GT
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT
Ford Focus mild-hybrid ST-LINE Mitubishi Outlander PHEV 4×4
Citroën C5 Aircross  
Renault CLIO E-TECH Hybrid  
Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8