
Do naší redakce, kde se specializujeme na testování automobilů s hybridním pohonem či čistě elektrickým pohonem, jsme dostali na test první elektromobil od japonského výrobce Mazda.
První dojmy
Tento vůz nám byl představen na posledním konaném veletrhu na výstavišti v Praze-Letňanech a to při prezentaci od Mazdy. Již zde nás auto oslovilo, a tak jsme se těšili, až jej budeme moci otestovat. Na první pohled se zdá, že tento vůz zapadá do kategorie rodinných automobilů střední nižší třídy. Karoserie příjemného vzhledu a relativně velkých rozměrů nás překvapila při prvním nasednutí, jak výrobce nechal málo prostoru na zadních sedadlech. Další unikátností a zvláštností jsou křídlové dveře, to znamená užší zadní dveře lze otevřít pouze při otevřených předních dveřích. Tedy automobil je ve své podstatě třídveřový. Avšak po usednutí do vozidla a nastartování jsou všechny prvky dostupné a jelikož se jedná o první vůz Mazda, který v naší redakci tetujeme, překvapilo nás joystickové ovládání. Zde ona metoda „bankovní lupič“ byla úspěšná a během několika málo kilometrů jsme se s vozem velice dobře seznámili. Ovládací prvky jsou intuitivně rozmístěny a jízda byla příjemná.
Jízda po městě a okresních silnicích
Mazda MX 30 svojí konstrukcí a zevnějškem se neřadí do typicky městských automobilů, ale opak je pravdou. Jeho doménou je město a příměstské dojíždění. Ve městě se tato Mazda pohybuje ekonomicky a na místech řidiče a spolujezdce poskytuje dostatek prostoru a při sklopení zadních sedaček i relativně velký prostor pro odvoz nákupu. Stejně tak na klasický týdenní nákup je zavazadlový prostor dostačující. Tedy městský a příměstský provoz je naprosto ideální a poskytuje všechny vymoženosti elektromobility.
My jsme po dobu testu z tohoto hlediska byli naprosto spokojeni, trošku zde snižuje bodové ohodnocení delší doba strávená na rychlodobíječce, která je od výrobce omezena zřejmě z důvodu prodloužení životnosti baterie. Přes noc však automobil v pohodě dobijeme z klasické domácí zásuvky a máme k dispozici minimálně 180 km jízdy.

Dálnice a rychlostní komunikace
Na úvodní prezentaci tohoto automobilu byly specifikovány podmínky, na které je tento automobil určen a bylo uvedeno, že se jedná o druhý, případně třetí automobil „do rodiny“. Tedy na rychlostních komunikacích a dálnicích musíme počítat, pokud chceme dojet alespoň 150 km s jízdou okolo 100 km/hodinu. Protože při vyšších rychlostech se elektrická energie velmi rychle spotřebovává, a to je s největší pravděpodobností na konto vysoké bezpečnosti, kterou tento vůz poskytuje. Výrobce dbá na mnoho bezpečnostních prvků na úkor dojezdu. Tedy není při příměstském dojíždění není problém využít kratší dálniční úseky, ale v žádném případě není tento automobil určen na dlouhé cesty při maximální povolené rychlosti na rychlostních komunikacích.
Závěrem
Dle informací výrobce se jedná o zatím o jediný elektromobil, a to jak v sekci plug-in hybridů tak v sekci plně elektrických vozidel. Je to tedy unikátní vůz, kterým zřejmě tento renomovaný výrobce testuje chuť zákazníků této značky k elektromobilitě. Pokud chceme pomoci naší planetě a nebudeme hledět na pořizovací cenu, potom je tento automobil opravdu ideálním řešením na druhý vůz „do rodiny“ a jeho spotřeba je vysoce ekonomická a přináší řadu výhod: vysokou bezpečnost, ekonomický provoz a pohodlí. Domníváme se tedy, že výrobce Mazda, pokud bude tento typ úspěšný bude chtít rozšířit nabídku elektromobilů a navázat tak na tento unikátní vůz. Pro nás splnil, co jsme od něho očekávali. Vždy nás bezpečně a pohodlně do cíle.
Více informací naleznete ZDE
Speciální edice Mazdy MX-30 ke 100. výročí existence automobilky
Mazda oslavuje sté výročí své existence několika modely ve speciální edici, které se inspirují jejich vůbec prvním osobním vozem. Speciální edice Mazdy MX-30 ke 100. výročí existence je oslavou hned dvou modelů – Mazdy MX-30 a Mazdy R360, kterou se inspirovala. Speciální edice Mazdy MX-30 ke 100. výročí existence je elektromobil, který naprosto mění zavedené pořádky.
Mazda MX-30 je první Mazdou, která dosáhla celkové pětihvězdičkové hodnocení v rámci nových, přísnějších hodnocení odolnosti proti nárazu Euro NCAP 2020. hodnotení odolnosti proti nárazu Euro NCAP 2020.












Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 7 | Sedí na silnici |
Pocit z jízdy | 8 | Bezpečné |
Pohodlí | 7 | Splňuje pořadavky své kategorie |
Ovládání vozidla | 8 | výborné |
Dojezdová vzdálenost | 8 | nízká spotřeba |
Design vozidla |
7 |
Masivní |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 67 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 100 km | městský provoz, dálnice |
den třetí | Jílové | 95 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý | Slapy | 89 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý | Karlštějn | 75 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 95 km | okresní silnice, městský provoz |