Do naší redakce jsme po delší době dostali k testování vůz japonského výrobce Mitsubishi typ Eclipse Cross PHEV 4×4. Tento výrobce automobilů má trochu jinou filosofii elektromobility a proto jsme byli zvědavi, jakým způsobem postoupil vývoj ve vozech této kategorie SUV u zmíněného výrobce.
První dojmy
Jelikož předchozí vůz od výrobce Mitsubishi, který jsme testovali a to Mitsubishi Outlander byl podobné velikosti, čekali jsme podobný či dokonce stejný pocit z tohoto vozu. Nebylo tomu tak. Tento typ je díky vývoji o generaci dále a to jak díky prvním pocitům z jízdy tak prvním dojmům výhledu z vozidla tak pocitu mohutnosti. Automobil, byť je velký jeho ovládání je velice mrštné a nevzbuzuje při řízení pocit takto rozměrného vozu. Zřejmě zde výrobce zapracoval na poměrech karosérie a výhledu a na první dojem je auto při řízení podstatně menší než při vystoupení z vozu a pohledu zvenku. Palubní deska, ovládací prvky jsou rozmístěny trochu jinak, než je zvykem u evropských vozidel, ale po krátkém seznámení není žádný problém vozidlo pohodově a v klidu ovládat. Příjemné je sledovat navigaci a další informace k nastavení přímo před sebou na head up displeji.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Jak jsme již zmínili v úvodu, tento výrobce používá odlišný systém pohonu a výroby elektrické energie, takže se ve své podstatě jedná o elektromobil s přídavnou benzínovou motorovou jednotkou. Tento vůz v městském provozu z 90% je schopen fungovat jako elektromobil a to stejně tak v příměstském provozu. Plně nabitá baterie poskytuje dojezdovou vzdálenost cca až 40 km a díky umně zvolenému rekuperačnímu systému lze s minimálním využitím motoru u klasického motoru ujet podstatně delší vzdálenost. Takže v příměstském provozu do 35 km je možnost využívat tento vůz v módu elektromobilu, a to z důvodu velmi rychlého dobíjení, kdy na rozdíl od řady ostatních hybridních automobilů poskytuje možnost rychlodobíjení, což v tomto rytmu znamená dobití za cca 30 minut na 80 % kapacity baterie.
Jízdní vlastnosti na obou jmenovaných typech silnic jsou více než dobré a zvláště využití pohonu všech čtyř kol vám dává jistotu na všech druzích povrchu, protože je zde volba z pěti variant, kdy jednou variantou je štěrk a tak jsme neváhali navolili tuto možnost a poprvé při testování automobilů si dovolili projet do prudkého kopce po nezpevněném štěrkovém povrchu a automobil s tím neměl problémy a navíc ve vozidle zřejmě díky nastavení podvozku nedocházelo k výraznému kymácení. Využití dalších možností nastavení je v zimních měsících na režim „sníh“. Také můžeme využít nastavení v případě kdy chceme využít ECO režim na úsporu paliva.
Poznámka: V případě, že se ocitneme na místě, kde není dodávka elektrické energie například na parcele bez inženýrských sítí, můžeme využít tohoto automobilu, protože je zde instalována zásuvka s výkonem 1500 W, která využívá kapacitu baterií, avšak v momentě, kdy baterie jsou zcela vybity, nastartuje se motor a ten plynule bateriím dodává energii, takže můžeme bez obav využít vozidlo jako zdroj elektrické energie. My jsme to vyzkoušeli při sekání trávy a vysávání zavazadlového prostoru.
Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích
Zde není třeba psát rozsáhlé statě, protože Mitsubishi Eclipse Cross PHEV splňuje parametry společníka na dlouhé trasy a na všech sedadlech ve vozidle poskytuje dostatečné pohodlí . Díky adaptabilnímu tempomatu bezpečnou jízdu a s využitím bezpečnostních prvků poskytuje bezpečné parametry jízdy. U vozidel japonských výrobců a speciálně u tohoto výrobce se nejedná o převzetí řídících prvků, ale o trvalou kontrolu dodržování parametrů bezpečné jízdy. To znamená že zvukové upozornění se ozve při vyjetí z pruhu, při nebezpečném přiblížení vozidlo upozorní na nutnost brždění. Na rozdíl od jiných výrobců však většinu správa řízení je ponechána na řidiči, tudíž jeho pozornost je trvale soustředěna na jízdu, což zvláště na dálnicích a rychlostních komunikacích je třeba.
Vozidlo poskytuje pohodu, klid ekonomický způsob jízdy.
Závěrem:
Na závěr musíme konstatovat velké překvapení, jak tento rozměrný vůz, ve kterém bez problémů můžeme nouzově přenocovat a otevřít si střechu a dívat se na hvězdy. Musíme se přiznat, že dříve jsme nebyli příznivci těchto velkých SUV vozidel a ani některá z námi testovaných vozidel nám pro svoje těžkopádné ovládání nepřirostla k srdci, tento vůz si získal naše srdce a také spokojenost. Pro upřesnění těm, kteří neznají využití systému využívaného v těchto vozech na pohon kol je, že pouze při určité rychlosti a to jedním převodem je využíván benzínový motor, jinak je slouží pro výrobu elektrické energie, která pohání všechna čtyři kola . Díky tomu se dostáváme na nízkou spotřebu, která se pohybuje kolem 3 l benzínu/100 km při pravidelném dobíjení baterií.
Cena vozu se pohybuje od 1 200 000 Kč.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | vynikající |
Pocit z jízdy | 9 | vynikající |
Pohodlí | 9 | vynikající |
Ovládání vozidla | 9 | vynikající |
Dojezdová vzdálenost | 9 | vynikající |
Design vozidla |
8 |
Klasický |
Průměr |
9 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 102 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Slatiňany |
340km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Brno | 280 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý |
Praha |
112 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 142 km | okresní silnice, městský provoz |