
Do naší redakce jsme dostali k redakčnímu testu plně elektrický automobil od korejské automobilky KIA a to e-Niro. Jelikož se nejednalo o první typ od zmíněného výrobce poskytnutý k testování, věděli jsme, že nás čeká kvalitní vůz a stejně tak jsme znali z předešlých testovacích dní jiná plně elektrická vozidla. Přesto úvodem musíme konstatovat, že tento typ elektromobilu nás velice mile překvapil svými jízdními vlastnostmi a také spotřebou energie během celého testu.
První dojmy
Díky velké vstřícnosti českého zastoupení Kia jsme měli možnost zápůjčky k dlouhodobému testu ale přesto níže popíši první dojem z tohoto automobilu: při prvním nastartování zjistíme dojezdovou vzdálenost přes 400 km, kompaktní palubní deska s dobře dosažitelnými ovládacími prvky a hned jsme překvapeni, jak sedadlo řidiče při nastoupení odjede do zadní pozice a při nastartování se vrátí do poslední pozice nastavené při jízdě. Toto je příjemný prvek zejména pro velké a mohutné řidiče. Zmínit můžeme také řadu asistenčních a bezpečnostních prvků jako je systém autonomního nouzového brzdění auto/chodec/cyklista, asistent následování v jízdním pruhu, aktivní systém pro jízdu v pruzích, systém sledování mrtvého úhlu, pokročilý adaptabilní tempomat. První pocity z jízdy jsou velice dobré, vozidlo díky velké baterii poskytuje stabilitu a také pohodlí a dojezd bez starostí. Náš dojem tedy byl více než dobrý.
Jízda po městě a okresních silnicích
Vyjíždíme do městského provozu a zjišťujeme již při prvních pár ujetých kilometrech velkou rekuperační schopnost tohoto elektromobilu. Proto neváháme a provedeme první test průjezdem centrem Prahy při silné polední špičce. Automobil díky bezpečnostním prvkům a nastavení adaptabilního tempomatu automobil plynule a bez problémů projíždí hustým provozem a operativně rekuperuje elektrickou energii. Tak tomu bylo i po všechny dny testu. Tedy v městském provozu získáváme dalo by se říci „perpetum mobile“, protože energie na samotný pohyb je okamžitě nahrazována rekuperací při brždění, popojíždění v kolonách a tak spotřeba ve městě někdy klesla i pod 10 kW/hod.



Při jízdě po okresních silnicích tento automobil v podstatě stírá rozdíl mezi vozidlem s klasickým pohonem benzínovým nebo naftovým motorem, pohybuje se naprosto v pohodě a využívá všech předností elektromobility. Při volbě sportovního módu bez problémů předjíždí pomalejší vozidla aniž by se nějakým způsobem zvýšila průměrná spotřeba. Další podstatnou stránkou je schopnost velice rychle doplnit energii do baterií při dobíjení. Během celého dlouhodobého testu jsme neměli jedinou potřebu dobíjet z domácích zdrojů, jelikož u čerpacích stanic vybavených dobíjecí jednotkou jsme během vypití šálku kávy či rychlého obědu měli vůz dobitý. Tím můžeme konstatovat, že jsme se s průměrnou spotřebou dostávali během denního nájezdu hodně pod 15 kW/hod. Spotřebu každý den zaznamenával palubní počítač. Musíme konstatovat, že toto vozidlo jako jedno z prvních během své jízdy na okresních komunikacích a ve městě stíralo rozdíl a nebylo skoro poznat, že se jedná o elektromobil. Dalo by se tedy říci, že je to další stupeň elektromobility.
Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích
Při testu automobilu Kia e-Niro na těchto druzích komunikací jsme byli předem informováni, že zde dochází ke snížené spotřebě oproti ostatním elektromobilům a na dálnicích není spotřeba dlouhodobě zvýšena jako je tomu u ostatních elektromobilů námi testovaných. Nechtěli jsme tomu uvěřit. Zde je zřejmě jedná o další stupeň ve vývoji elektromobility a i při rychlosti 130 km/hodinu si vozidlo udržuje spotřebu kolem 16 kW/h na 100 km. Nemuseli jsme tedy omezovat rychlost vozidla s ohledem na dojezdovou vzdálenost a v pohodě absolvovali jízdy v klasickém rytmu jako se spalovacím motorem. Díky dojezdové vzdálenosti až 455 km a v městském cyklu až 615 km dostáváme plnohodnotný automobil, který můžeme využít pro delší výlety, dojíždění do zaměstnání, jízdou za nákupy a to vše jak po dálnici, tak po městských komunikacích.
Závěrečné zhodnocení
Po celou dobu dlouhodobého testu jsme s automobilem byli velmi spokojeni a nenacházeli jsme negativní stránky. Pohodlné dokonce nejen vyhřívané, ale také ventilované sedačky , vyhřívaný volant, kvalitní jízdní vlastnosti. Snad jedině delší brzdná dráha díky jinému rozložení hmotnosti vozidla než u klasických vznětových motorů, k čemuž zřejmě přispívá velká baterie. Jednalo se však o drobnost, která dobře volenou jízdnou lze naprosto eliminovat. Vysoce kvalitní navigace, přehledné informace na palubní desce i informačním panelu uprostřed vozidla. Možnost volby jízdních módů ECO, Normal a Sport. U tohoto typu automobilu oceňujeme také umístění dobíjecího konektoru na přední masce. Vysoká schopnost rekuperace a naprosto pohodové jízdní vlastnosti nám přinesly posun ve vnímání elektromobility.
Cena námi testovaného modelu: Kč 1 199 980,-















Informace ze stránky výrobce :
DRIVE WiSE
Technologie Kia DRIVE WiSE, zahrnující naše nejmodernější vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), zvyšují bezpečnost a komfort cestování automobilem.5 Díky menšímu stresu si můžete jízdu ve Vašem novém voze Kia e-Niro skutečně užívat.
- Systém následování v jízdním pruhu (LFA)-Udržuje bezpečnou vzdálenost v hustém provozu.
- Systém autonomního nouzového brzdění (FCA)-Výstražné signály a automatické brzdění.
- Pokročilý adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go (SCC)-Chytré ovládání vozidla s funkcí Stop & Go pro větší hospodárnost a bezpečnost.
- Ukazatel rychlostních limitů (ISLW)-Ukáže Vám, co je povoleno – přímo na panelu sdružených přístrojů.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | Sedí na silnici skvěle |
Pocit z jízdy | 9 | Velmi dobrý |
Pohodlí | 9 | Velmi dobré |
Ovládání vozidla | 8 | Vynikající |
Dojezdová vzdálenost | 10 | vynikající |
Design vozidla |
9 |
Sportovní |
Průměr |
9 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | KhW/100kn | silnice , zajímavosti |
den první | Beroun | 163 km | 13,2 |
okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 82 km | 12 |
okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den páty |
Plzeň |
223 km | 15,9 |
okresní silnice, dálnice, |
den osmý |
Praha a okolí | 148 km | 13,1 |
okresní silnice, , dálnice |
den desáty |
Praha |
189 km | 13,3 |
okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 142 km | 12,5 |
okresní silnice, městský provoz |
Více informací naleznete ZDE