Do naší redakce jsme dostali k testování novinku od francouzského výrobce automobilů Renault a to model Arkana HEV . Jedná se tedy o nejnižší třídu elektromobility z hlediska dobíjení baterie, která získává energii pouze při jízdě a není nutné používat dobíjecí kabely, ale na druhou stranu nemůžeme využívat všechny výhody elektromobility jako takové, jelikož nejsou tomuto typu automobilů přidělována elektrické SPZ.
První dojmy
Automobil působí na první pohled velice kompaktně a zaujme svým elegantním sportovním vzhledem, kde dominantním prvkem je svažující se zadní okno, díky jehož sklonu není nutné používat zadní stěrač. Jelikož se jedná o výrobce automobilů, který produkuje celou škálu vozidel a také má svou stáj v renomované formulové sérii F1, očekávali jsme, že tyto svoje zkušenosti z oblasti motoristického sportu zhodnotí i v tomoto vozidle a skutečně tak tomu bylo. Ovládání a palubní deska je kompaktně koncipovaná a musíme podotknout – z dřívějších testů automobilů této značky je nám již známá. Tedy první dojem z tohoto vozidla po několika málo kilometrech byl: pohodlný středně sportovní vůz, který naplňuje požadavky současné doby na snižování uhlíkové stopy.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Byť u námi testovaného automobilu se jednalo o kategorii HEV, tedy s dedikovaným malým dojezdem na elektrický pohon, v městském provozu dokáže tento automobil velice šikovně rekuperovat a tak dojezd je obdivuhodně velký. Vozidlo není svými rozměry malé, přesto se dostáváme při vhodné volbě jízdního cyklu na hodnotu spotřeby pod 5 l/100 km a to se jedná o relativně velké sportovně laděné SUV. V městském provozu musíme u tohoto automobilu počítat s jeho rozměry a tudíž není cíleně určen pro městský provoz, ale pohybuje se v něm tiše, mrštně a ekonomicky.
Naopak, jeho velkou doménou a je cestování po okresních silnicích v členitém terénu naší republiky dokáže kombinací baterií a klasického motoru uhánět krajinou a aerodynamický tvar s jeho dobře posazeným podvozkem vás proveze bezpečně , pohodlně a plynule. Opravdu je velice překvapivé, s jak nízkou spotřebou je tento automobil schopen jezdit a můžeme říci, že je to přesně ten typ vozidla, který vás naplňuje klidem a pohodou a po týdenním testování si nedovedeme vybavit kritický okamžik při řízení tohoto automobilu a tudíž naplnil onu představu současného uživatele: ekonomický a přitom prostorný. I na těchto površích jsme si udrželi spotřebu pod 5 l/100 km. Je však samozřejmě důležité sledovat, jak je kapacita baterií a tomu přizpůsobit styl jízdy. Je dobré mít vždy alespoň 50 % nabité baterie.
Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích
Vozidlo je vybaveno řadou bezpečnostních prvků, které speciálně na tomto druhu komunikací, prokazují svoje opodstatnění. Adaptabilní tempomat a hlídání jízdy v pruzích vám speciálně při rychlosti 130 km/hod přispěje k pohodové a bezpečné jízdě, a aerodynamický tvar karosérie zde opět pomáhá ke snížení spotřeby. U vozidel francouzského výrobce Renault se nemůžeme ubránit dojmu, že se stále se zlepšujícími výsledky ze závodu Formule 1 přicházejí tyto poznatky do výroby sériových vozidel a tak rekuperační schopnosti speciálně u automobilů tohoto výrobce jsou vynikající. Musíme konstatovat, že pocit i při vysokých rychlostech je výborný a automobil dobře sedí na silnici. Snažíme se u testovaných vozidel vyzkoušet jejich reakční dobu a to tím, že se zařazujeme v relativně vysoké rychlosti za vozidla, abychom zjistili, jaká bude stabilita vozu při bzdění a akcepování těchto změn při brzdění a musíme konstatovat, že byla vynikající. Je třeba zdůraznit, že na rozdíl od klasických vozidel, při těchto náhlých změnách rychlosti energie nepřichází vniveč ale je rekuperována do baterií a později ji můžeme využít k další jízdě. Díky tomu i zde je spotřeba kolem 5 l/100 km. Samozřejmě je jasné, že v dálničním provozu je o něco vyšší než v provozu městském a příměstském.
Závěrem
Automobil umožňuje využít tři jízdní režimy:
- ECO
- My sense
- Sport
Ty můžeme během jízdy libovolně měnit. Také je možné si ke každému nastavení upravit vzhled palubní desky a nastavit různé parametry bezpečnosti, osvětlení interiéru, klimatizace a další nastavení. Automobil Renault Arkana není již svým vzhledem klasický rodinný vůz, ale je to vhodný vůz pro řidiče, kteří preferují velký prostor, sportovní vzhled a sportovní pocit z jízdy.
Ze stránek výrobce
Arkana vybavená inovativní hybridní technologií E-Tech vám nabízí nesrovnatelné potěšení z jízdy a vynikající energetickou účinnost. Samodobíjecí hybridní pohonná jednotka inspirovaná světem motorsportu nabízí dokonalé spojení úspornosti a výkonu. Při rekuperačním brzdění se během jízdy automaticky dobíjí baterie vašeho vozu Arkana. Nejsou zapotřebí žádné přípojky či kabely. Pro ještě větší svobodu aktivujte režim „B“ (brzdění). Jakmile zvednete nohu z plynového pedálu, váš vůz začne zpomalovat téměř do zastavení, a bude tak rekuperovat co nejvíce elektrické energie.
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | výborné |
Pocit z jízdy | 8 | potěšující |
Pohodlí | 8 | vynikající |
Ovládání vozidla | 9 | milé |
Dojezdová vzdálenost | 7 | dobrá |
Design vozidla |
10 |
Klasický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 102 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Teplice | 240km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Beroun | 80 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý |
Brdy |
120 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 142 km | okresní silnice, městský provoz |