Renault Arkana HEV s větrem o závod dojede k cíli bez větších slov !

Do naší redakce jsme dostali k testování novinku od francouzského výrobce automobilů Renault a to model Arkana HEV . Jedná se tedy o nejnižší třídu elektromobility z hlediska dobíjení baterie, která získává energii pouze při jízdě a není nutné používat dobíjecí kabely, ale na druhou stranu nemůžeme využívat všechny výhody elektromobility jako takové, jelikož nejsou tomuto typu automobilů přidělována elektrické SPZ.

První dojmy

Automobil působí na první pohled velice kompaktně a zaujme svým elegantním sportovním vzhledem, kde dominantním prvkem je svažující se zadní okno, díky jehož sklonu není nutné používat zadní stěrač. Jelikož se jedná o výrobce automobilů, který produkuje celou škálu vozidel a také má svou stáj v renomované formulové sérii F1,  očekávali jsme, že tyto svoje zkušenosti z oblasti motoristického sportu zhodnotí i v tomoto vozidle a skutečně tak tomu bylo. Ovládání a palubní deska je kompaktně koncipovaná a musíme podotknout – z dřívějších testů automobilů této značky je nám již známá. Tedy první dojem z tohoto vozidla po několika málo kilometrech byl: pohodlný středně sportovní vůz, který naplňuje požadavky současné doby na snižování uhlíkové stopy.

 

 

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Byť u námi testovaného automobilu se jednalo o kategorii HEV, tedy s dedikovaným malým dojezdem na elektrický pohon, v městském provozu dokáže tento automobil velice šikovně rekuperovat a tak dojezd je obdivuhodně velký. Vozidlo není svými rozměry malé, přesto se dostáváme při vhodné volbě jízdního cyklu na hodnotu spotřeby pod 5 l/100 km a to se jedná o relativně velké sportovně laděné SUV. V městském provozu musíme u tohoto automobilu počítat s jeho rozměry a tudíž není cíleně určen pro městský provoz, ale pohybuje se v něm tiše, mrštně a ekonomicky. 

Naopak, jeho velkou doménou a je cestování po okresních silnicích v členitém terénu naší republiky dokáže kombinací baterií a klasického motoru uhánět krajinou a aerodynamický tvar s jeho dobře posazeným podvozkem vás proveze bezpečně , pohodlně a plynule. Opravdu je  velice překvapivé, s  jak nízkou spotřebou je tento automobil schopen jezdit a můžeme říci, že je to přesně ten typ vozidla, který vás naplňuje klidem a pohodou a po týdenním testování si nedovedeme vybavit kritický okamžik při řízení tohoto automobilu a tudíž naplnil onu představu současného uživatele: ekonomický a přitom prostorný. I na těchto površích jsme si udrželi spotřebu pod 5 l/100 km.  Je však samozřejmě důležité sledovat, jak je kapacita baterií a tomu přizpůsobit styl jízdy. Je dobré mít vždy alespoň 50 % nabité baterie.

 

 

Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích

Vozidlo je vybaveno řadou bezpečnostních prvků, které speciálně na tomto druhu komunikací, prokazují svoje opodstatnění. Adaptabilní tempomat a hlídání jízdy v pruzích vám speciálně při rychlosti 130 km/hod přispěje k pohodové a bezpečné jízdě, a aerodynamický tvar karosérie zde opět pomáhá ke snížení spotřeby. U vozidel francouzského výrobce Renault se nemůžeme ubránit dojmu, že se stále se zlepšujícími výsledky ze závodu Formule 1 přicházejí tyto poznatky do výroby sériových vozidel a tak rekuperační schopnosti speciálně u automobilů tohoto výrobce jsou vynikající. Musíme konstatovat, že pocit i při vysokých rychlostech je výborný a automobil  dobře sedí na silnici. Snažíme se u testovaných vozidel vyzkoušet jejich reakční dobu a to tím, že se zařazujeme v relativně vysoké rychlosti za vozidla, abychom zjistili, jaká bude stabilita vozu při bzdění a akcepování těchto změn při brzdění a musíme konstatovat, že byla vynikající. Je třeba zdůraznit, že na rozdíl od klasických vozidel, při těchto náhlých změnách rychlosti energie nepřichází vniveč ale je rekuperována do baterií a později ji můžeme využít k další jízdě. Díky tomu i zde je spotřeba kolem 5 l/100 km. Samozřejmě je jasné, že v dálničním provozu je o něco vyšší než v provozu městském a příměstském.

 

Závěrem

Automobil umožňuje využít tři jízdní režimy:

  • ECO
  • My sense
  • Sport

Ty můžeme během jízdy libovolně měnit. Také je možné si ke každému nastavení upravit vzhled palubní desky a nastavit různé parametry bezpečnosti, osvětlení interiéru, klimatizace a další nastavení. Automobil Renault Arkana není již svým vzhledem klasický rodinný vůz, ale je to vhodný vůz pro řidiče, kteří preferují velký prostor, sportovní vzhled a sportovní pocit z jízdy. 

Ze stránek výrobce

Arkana vybavená inovativní hybridní technologií E-Tech vám nabízí nesrovnatelné potěšení z jízdy a vynikající energetickou účinnost. Samodobíjecí hybridní pohonná jednotka inspirovaná světem motorsportu nabízí dokonalé spojení úspornosti a výkonu. Při rekuperačním brzdění se během jízdy automaticky dobíjí baterie vašeho vozu Arkana. Nejsou zapotřebí žádné přípojky či kabely. Pro ještě větší svobodu aktivujte režim „B“ (brzdění). Jakmile zvednete nohu z plynového pedálu, váš vůz začne zpomalovat téměř do zastavení, a bude tak rekuperovat co nejvíce elektrické energie.

 

Více informací naleznete ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 9 výborné
Pocit z jízdy 8 potěšující
Pohodlí 8 vynikající
Ovládání vozidla 9 milé
Dojezdová vzdálenost 7 dobrá
Design vozidla
10
Klasický
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 106 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý Praha a okolí 102 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí
Teplice 240km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý
Beroun 80 km okresní silnice, , dálnice
den pátý
Brdy
120 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 142 km okresní silnice, městský provoz

 

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV. Peugeot 2008 e-GT
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT
Renault Mégane ETECH Plug- in
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4
Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller
Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e
Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer