Do naší redakce jsme po delší době dostali k otestování automobil od výrobce Hyundai a to Nový Tucson 1,6 T-GDI HEV 169 kW.
První dojmy
Protože do naší redakce k testování od výše jmenovaného výrobce byl tento vůz druhý , trvalo určitou dobu, než jsme se s automobilem a jeho ovládáním seznámili. Automobil na první dojem působí robustně a prostorně, avšak ovládací prvky jsou uspořádány odlišně, než v jiných automobilech a je nutné se seznámit s celou filosofií a nastavením tohoto vozidla. Na první dojem a po prvních kilometrech nepřevládal pocit úplně komfortní, avšak po delším seznámení automobil fungoval výborně.
I při nastoupení a nastartování vozidla bylo třeba určitou dobu počkat, než se všechny systémy zaktivují , ale to zřejmě z důvodu aktivace vyšších bezpečnostních prvků a onen čas neovlivnil další jízdu. Protože jsme se hned první den vraceli v pozdních večerních hodinách, velice milým překvapením byly adaptabilní světlomety, které v zatáčce osvětlují pravou část více, abychom viděli, co se děje na krajnici a v zatáčce, automatické přepínání na dálkové a tlumená světla. Jako velký bonus, na který si je třeba zvyknout, je, že při odbočování se v rychloměru a otáčkoměru, podle toho, na kterou stranu odbočujete, objevuje kamera zpětného zrcátka, takže přímo před sebou na palubní desce sledujete co se děje před vámi a vedle vás. S tímto prvkem jsme se setkali teprve u druhého automobilu v průběhu našeho testování.
Jízda po městě a okresních silnicích
Svými rozměry a prostorným interiérem není tento vůz primárně určen pro jízdu ve městě, avšak jelikož se jedná o HEV, máme k dispozici baterii s elektromotorem a můžeme ve městě využívat elektrický pohon a nezatěžujeme tak planetu, není problém jezdit tímto automobilem v městském provozu. Samozřejmě, parkování, byť můžeme využít parkovací asistent není úplně jednoduché, protože potřebujeme více prostoru. V městském provozu se celkem v pohodě můžeme pohybovat. Naopak, na okresních silnicích s využitím naší motorizace, která obsahovala pohon 4×4 se stává tento vůz stabilním a pohodlně projíždí s pomocí inteligentních asistenčních prvků . adaptabilního tempomatu s funkcí automatického zpomalení do zatáčky a následného zrychlení na předvolenou rychlost . Vozidlo tak bezpečně projíždí po silnici a pokud přijmete filosofii tohoto automobilu a naučíte se je využívat, je to velice příjemný společník na cesty do krátkých i vzdálených cílů.
U tohoto vozidla je velice důležité prozkoumat nastavení a možnosti, které poskytuje a vytěžit z tohoto nastavení maximum. Jak již bylo zmíněno v úvodu, seznámení s vozidlem, nebylo úplně jednoduché, a právě ono nastavení ovládacích a bezpečnostních prvků a pochopení filosofie tohoto korejského výrobce automobilů, je nezbytkou součástí využití maximálního potencionálu nového Tusconu.
Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích
Jak jsme již zmínili, vozidlo svými rozměry není primárně určeno pro městský provoz, ale při jízdě na dálnicích a rychlostních komunikacích naopak velmi dobře využijeme všech jeho konstrukčních prvků a ve své podstatě, dálnice je „jeho revírem“. Nastavení adaptabilního tempomatu na maximální povolenou rychlost a všech bezpečnostních a asistenčních prvků můžeme z větší části předat správu řízení vozidlu a věnovat se sledování dopravní situace a plně se soustředit na jejich předvídání, byť i tuto funci vozidlo v sobě zahrnuje. Pokud se vám při jízdě když si udržujete správný rozestup mezi vozidly stane, že některý z pirátů silnic vám neočekávaně vjede před vozidlo,automobil automaticky plynule zpomalí, takže to ani posádka nezaregistruje. Bezpečnostní výstrahy v momentě kdy se blížíte k vozidlu jsou zde světelné i akustice a právě zde musíme vysoce ocenit toto nastavení, a to i v situaci, kdy není aktivován adaptabilní tempomat, protože k jedné extrémní situaci jsme se během testování dostali a to na pražském okruhu, kdy při rychlosti 80 km/hod a chvilkové nepozornosti se před námi náhle objevila stěna kamionu a nebýt velké výstrahy Nového Tusconu, mohlo dojít ke kolizi. Tedy na dálnicích a rychlostních komunikacích je tento automobil naprosto pohodový, klidný a pohodlný a až na pár okamžiků, kdy při určité rychlosti jsme vnímali mírné vibrace, avšak nedokážeme identivikovat, zda to bylo způsobeno provozem automobilu nebo stavem vozovky. Za celou dobu testování jsme se s tím setkali maximálně třikrát.
Závěrem
Po týdenním testování a v porováním s předchozím testovaným vozidlem od tohoto výrobce, Hyundai Kona, který jsme testovali zhruba před rokem, musíme konstatovat, že kvalita se výrazně posunula a jízdní vlastnosti byly více než uspokojivé. Samozřejmě všechny bezpečnostní prvky, které jsme měli v testovaném automobilu, představují nárůst celkové ceny vozidla, a tak nemůžeme opomenout, že cena námi testovaná verze automobilu byla něco málo přes milion korun. Ale s přihlédnutím k tomu, kolik bezpečnostních prvků automobil zahrnuje a nejvyšší hodnotou v životě je zdraví, musíme konstatovat, že vůz je vysoce bezpečný, pohodlný a splňuje podmínky současných ekologických požadavků, protože jsme se dostali na spotřebu pod 7 l /100 km a to při využití pohonu všech čtyř kol. Automobil poskytuje velký zavazadlový prostor , při sklopení zadních sedaček umožňuje nouzové přespání.
Informace ze stránek výrobce
Zcela nový TUCSON Hybrid není jen evolucí svého předchůdce, ale plnohodnotnou designovou revolucí. Jako průkopník v oblasti progresivního designu nabízí také nejmodernější inteligentní technologii a hybridní motorizaci, díky které dojedete dál s nižší spotřebou paliva. Nový TUCSON Hybrid je vybaven zážehovým motorem i elektromotorem: takzvaný plně paralelní hybridní pohon. Oba motory pracují společně za podpory lithium-iontového polymerového trakčního akumulátoru s kapacitou 1,49 kWh, aby poskytly maximální účinnost a výkon. Hybridní motorizace plynule přepíná mezi zážehovým motorem a elektromotorem – někdy využívá oba současně.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | výborné |
Pocit z jízdy | 8 | potěšující |
Pohodlí | 8 | vynikající |
Ovládání vozidla | 8 | milé |
Dojezdová vzdálenost | 7 | dobrá |
Design vozidla |
7 |
Klasický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 102 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Martinice v Krkonoších |
340km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Svijany | 280 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý |
Lužná |
212 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 142 km | okresní silnice, městský provoz |