Do naší redakce jsme dostali k testu automobil Kia Niro HEV. Jedná se o vozidlo, které je vybaveno menší baterií, jež je dobíjena pomocí jízdy. Tedy nemáme nutnost hledat dobíjecí stanice.
První dojmy
Korejský výrobce automobilů Kia rozšířil portfolio svých vozidel, a to právě o tento model. Kia Niro se v současné době prodává ve třech variantách a vždy je zde součástí elektromotor. Na první dojem nás překvapilo, že zde není přítomna zásuvka na dobíjení baterie a také velice avantgardně pojatý interiér a palubní deska. Již na první pohled vás upoutá nad středovým pásem ovládací úzký pruh, kde přepnutím buď ovládáme klimatizaci, nebo další prvky vozidla. Dále zaujme řídící joystick umístěný právě pod tímto panelem. Jsou to prvky odlišné od ostatních vozidel a během našeho testu nás velmi potěšily, ale i potrápily. Na první dojem a současně na první poslech zjišťujeme, že rozjezd vozidla je v kompetenci elektrické složky a až po několika málo minutách jízdy naskakuje benzínový motor. Zaujal nás praktický textilní sáček na uložení složené horní desky zavazadlového prostoru. Připomínalo nám to skládání stanu a složenou desku bylo snadné uložit kamkoliv ve voze a potom ji zase rozložit a vrátit do zavazadlového prostoru. Také nás překvapila zásuvka, která byla k dispozici cestujícím na zadních sedadlech, na dobíjení notebooku.
Jízda po městě a okresních silnicích
Automobil Kia Niro HEV se velmi mrštně proplétá hustým městským provozem, kde si účinně dokáže rekuperovat energii a projíždět město na elektrický pohon. Asistenční prvky nás upozorňují při parkování i při jízdě na dodržování odstupu od vozidel a zároveň nám usnadňují pohyb po silnicích. Zajímavým prvkem zvláště při nakupování je možnost ovládání kufru dálkovým ovladačem, kdy při držení tlačítka na dálkovém ovladači se nám zavazadlový prostor sám otevře. Také je možné jej otevřít od řidiče. Některá vozidla, která mají komponentu, jež je na dálkovém ovladači, je možná ovládat na dálku samostatně popojíždět bez účasti řidiče dopředu a dozadu, to lze využít při zajíždění do garáže. Samozřejmostí je vybavení couvací kamerou, která nám usnadňuje parkování. Díky využívání elektrického pohonu se podstatně snižuje spotřeba pohonných hmot.
Když vyrazíme z města na okresní silnice a přepneme si ze dvou možných jízdních režimů na režim „Sport“, staneme se závodníky. Automobil promptně akceleruje, drží v zatáčkách a svižně se proplétá okresními silnicemi. V klasickém režimu „Eco“ se vůz pohybuje standardně a využíváme všech jeho schopností. Díky řadě automatických nastavení, a to jak u stěračů, tak u světel, včetně automatického přepínání na dálková světla, se jízda stává pohodlnou a bezpečnou. Využit asistenčních prvků jízdy v pruzích a adaptabilní tempomat činí jízdu bezpečnou a pohodovou. Zvláště v dnešních brzkých podzimních večerech je tento způsob osvětlení vozidla velice přívětivý. Celá silnice je nádherně osvětlena a nemusíme se obávat, že něco přehlédneme. Spotřeba při jízdě po okresních silnicích se pohybuje kolem 5 l/100 km.
Jízda po dálnici
Jak již bylo zmíněno v předchozím odstavci, automobil Kia Niro HEV je vybaven mnoha asistenčními prvky, a tak jízda po dálnicích je pohodlná a bezpečná. Díky elektrickému motoru, který je zde využíván také pro akceleraci, svižná a ekonomická. Výhodou je také, že jsme nejen na palubní desce upozorňováni na situaci, základní parametry pro jízdu jsou promítány také na čelním skle. To nám pak ulehčuje orientaci ve svízelných dopravních situacích. Takže můžeme konstatovat, že jízda po dálnici je bezpečná, rychlá a ekonomická. Spotřeba paliva se pohybuje těsně nad 5 l/100 km.
Závěrem
Závěrem můžeme konstatovat, že velkou výhodou tohoto systému dobíjení baterie je, že není třeba dobíjet pomocí kabelu a vše je řízeno samotným vozidlem. Automobil je vybaven řadou prvků, které se odlišují od námi dříve testovaných vozů. Především se jedná o onen úzký panel sloužící k ovládání klimatizace a dalších prvků vozidla umístěný pod dolní středovou část panelu. Tento prvek je zajímavý a automaticky se vrací do původní polohy po nastavení klimatizace. Kvalitní navigace a parkovací kamery vozidlu ulehčují provoz. Velkým plusem je nízká spotřeba, která tak poskytuje větší dojezdovou vzdálenost na jedno načerpání paliva. Můžeme konstatovat, že Kia Niro HEV splnila všechny naše požadavky pro moderní vůz zohledňující současnou elektromobilitu.
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | přívětivé |
Pocit z jízdy | 7 | příjemný |
Pohodlí | 7 | uspokojivé |
Ovládání vozidla | 8 | kvalitní |
Dojezdová vzdálenost | 8 | dobrá |
Design vozidla |
7 |
moderní |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
166 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Rakovník | 140km | okresní silnice, dálnice |
den třetí |
Praha |
125 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Lužná u Rak. |
160 km | městský provoz, , okresní silnice |
den páty |
Praha a okolí | 91 km | městský provoz,, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 137 km | městský provoz, okresní silnice |