Do naší redakce jsme dostali k testování nejnovější model francouzského výrobce elegantních vozidel DS 4. Tento poslední typ byl uveden v nedávných měsících na český trh. Jako předchozí námi testované modely v sobě spojuje eleganci, pohodlí, rychlost a vysokou kvalitu s ohledem na bezpečnost.
První dojmy
Musíme konstatovat, že u všech modelů DS je nutné se podrobně s vozidlem seznámit. Zvláště u tohoto modelu si „osahat“ ovládací prvky a také aplikované novinky jako například dotykový joystick DS Smart touch umístěný ve středovém panelu. Výrobce DS Automobiles má jiný systém rozložení ovládacích prvků a ovládání proto jsme si se zájmem prošli průvodce použití a nastavení asistenčních prvků. První dojem z vozu: velice příjemný, sympatický vůz s maximálně výkonným motorem a s důrazem na eleganci. Výhodou námi testovaného vozidla byla, že se jednalo téměř o nový vůz s velmi nízkým počtem najetých kilometrů, a tak nám i poskytl možnost pocitu z nového vozu.
Malá poznámka: U těchto vozidel vždy najdeme nějaký originální prvek, například jako vysouvací ručičkové hodiny na palubní desky, u tohoto modelu se jednalo o zmíněný dotykový DS Smart touch ve středovém panelu, kterým lze ovládat středový LCD panel, např. navigaci.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Již při představení vozidla bylo prezentován hlavní důraz kladený na vysokou bezpečnost jízdy. My jsme při testovacím provozu jsme se právě s těmito bezpečnostními prvky setkali a také nás jednou zachránily před kolizí. V městském provozu je kladen důraz na rozestup mezi vozidly, stejně tak jako náhle se přiblíživší vozidlo při couvání, například při výjezdu z parkovacího místa. Bezpečnostní prvek, který sleduje rozestup mezi vozidly, nás zachránil při vjezdu k parkovacím závorám, kdy před námi jedoucí vozidlo z neznámých důvodů náhle prudce zabrzdilo. Automobil okamžitě zareagoval na tuto situaci a zastavil. Dalším prvkem, který je zde skutečně velkým bonusem z hlediska bezpečnosti je noční vidění. V okamžiku, kdy se zešeří, automobil identifikuje zvěř, chodce, cyklisty v zorném poli řidiče a upozorní, případně také vozidlo zastaví.
Nyní se dostáváme k samotným jízdním vlastnostem: Můžeme volit ze tří jízdních variant: Sport, Normal a Eco. Každá varianta v sobě zahrnuje prvky odpovídající názvu, avšak pokud zvolíme variantu sport, dostáváme do rukou „ďábelský nástroj“. Bez problémů předjedeme dva až tři automobily a zrychlení u automobilu této velikosti je fascinující. V návaznosti na bezpečností prvky, i toto můžeme považovat za jeden z nich, protože v krizové situaci můžeme využít podstatné zvýšení výkonu motoru. Vůz výborně sedí na vozovce v zatáčkách a v noci se automaticky natáčejí světlomety a přizpůsobují se situaci a to včetně dálkových a tlumených.
Nesmíme opomenout, že všechny ovládací prvky: světla, stěrače, přepínání na tlumená a dálková světla fungují na automatické bázi. Řidiči je zde svěřena úloha sledování provozu a eliminace krizových a rizikových okamžiků. Například, řada řidičů řeší problém použití dálkových světel na dálnici. DS 4 je vybavenou celou škálou různých dálkových světel a tak podle situace zvýší nebo ubere intenzitu.
Jízda ve městě přináší pohodlné cestování bez větších problémů a s vozidlem zaparkujeme v klidu a v pohodě. Pokud si navolíme automatické zamykání a odmykání, při odchodu od vozidla se automaticky zamkne. U automobilů této třídy nebývá možnost otevřít zavazadlový prostor využitím čidla umístěným pod nárazníkem. Zkrátka: v městském provozu a na okresních silnicích nás automobil nikdy nezklamal.
Jízda na dálnicích
Vůz je vybaven velice silným a výkonným motorem a tedy jízda po dálnicích je pro něj plynulá a klidná. Maximální povolená rychlost 130 km/hod je pro něj málo a má na mnohem více. Klasicky navolíme všechny asistenční a bezpečností prvky včetně adaptabilního tempomatu a můžeme uhánět po dálnici v klidu. Dalším zatím nezmíněným bezpečnostním prvkem je sledování únavy řidiče. Kamery umístěné ve vozidle sledují řidiče a dokáží identifikovat únavu a upozorňují na nutnost odpočinku. Pokud delší dobu nedržíte volant, nebo automobil nejede v příslušném pruhu, upozorní vás vizuálním i zvukovým signálem.
Ve všech druzích provozu díky výkonnému motoru musíme počítat s vyšší spotřebou, která se pohybuje mezi 7 l/ 100 km a při režimu sport až 9 l/100 km benzínu. Máme však možnost zvolit variantu Eco a dostaneme se na nižší spotřebu za cenu nižšího výkonu vozu. I zde musíme konstatovat, že vozidlo splnilo veškeré naše požadavky na provoz na daném typu komunikace.
Závěrem
Lze shrnout do jedné věty: Automobil DS 4 splňuje všechny požadavky moderního řidiče a bez jakýchkoliv kompromisů vás doveze k cíli, pohodlně, bezpečně a elegantně. Můžeme závěrem rozvinout jednu myšlenku: Co je v životě nejdůležitější. Pro každého z nás zdraví. Tento automobil, u kterého je pořizovací cena vyšší než u ostatních vozidel této třídy, vám díky zmíněným bezpečnostních prvků chrání vaše zdraví a bezpečnost jízdy. Všichni výrobci automobilů vám poskytnou vůz, který vás doveze z bodu A do bodu B, ale vždy je důležité dojet pohodlně a bezpečně. To vám tento model poskytne. My jsme se s automobilem po testu těžko loučili a věříme, že si vůz na českém trhu najde dost příznivců. Vůz DS 4 je automobil určený pro zákazníka požadujícího bezpečnost a originálnost.
Ze stránky výrobce
DS ACTIVE SCAN SUSPENSION Předvídá nerovnost vozovky : S pomocí kamery umístěné v horní části čelního skla, čtyř čidel světlé výšky a tří akcelerometrů působí systém DS ACTIVE SCAN SUSPENSION okamžitě a nezávisle na odpružení každého kola a citlivě upravuje intenzitu tlumení v závislosti na nerovnostech povrchu.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | vynikající |
Pocit z jízdy | 9 | pohodový |
Pohodlí | 9 | výborné |
Ovládání vozidla | 9 | výborné |
Dojezdová vzdálenost | 7 | uspokojivá |
Design vozidla |
9 |
elegantní |
Průměr |
9 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 102 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Praha | 80 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Plzeň | 181km | městský provoz, okresní silnice, dálnice |
den pátý |
Beroun |
88 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 110km | okresní silnice, městský provoz |