DS 4 – elegantní šelma na silnici

Do naší redakce jsme dostali k testování nejnovější model francouzského výrobce elegantních vozidel DS 4.  Tento poslední typ byl uveden v nedávných měsících na český trh. Jako předchozí námi testované modely v sobě spojuje eleganci, pohodlí, rychlost a vysokou kvalitu s ohledem na bezpečnost.

První dojmy

Musíme konstatovat, že u všech modelů DS je nutné se podrobně s vozidlem seznámit. Zvláště u tohoto modelu si „osahat“ ovládací prvky a také aplikované novinky jako například dotykový joystick DS Smart touch umístěný ve středovém panelu. Výrobce DS Automobiles má jiný systém rozložení ovládacích prvků a ovládání proto jsme si se zájmem prošli  průvodce použití a nastavení asistenčních prvků. První dojem z vozu:  velice příjemný, sympatický vůz s maximálně výkonným motorem a s důrazem na eleganci. Výhodou námi testovaného vozidla byla, že se jednalo téměř o nový vůz s velmi nízkým počtem najetých kilometrů, a tak nám i poskytl možnost pocitu z nového vozu.

Malá poznámka: U těchto vozidel vždy najdeme nějaký originální prvek, například jako vysouvací ručičkové hodiny na palubní desky, u tohoto modelu se jednalo o zmíněný dotykový DS Smart touch ve středovém panelu, kterým lze ovládat středový LCD panel, např. navigaci.

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Již při představení vozidla bylo prezentován hlavní důraz kladený na vysokou bezpečnost jízdy. My jsme při testovacím provozu jsme se právě s těmito bezpečnostními prvky setkali a také nás jednou zachránily před kolizí. V městském provozu je kladen důraz na rozestup mezi vozidly, stejně tak jako náhle se přiblíživší vozidlo při couvání, například při výjezdu z parkovacího místa. Bezpečnostní prvek, který sleduje rozestup mezi vozidly, nás zachránil při vjezdu k parkovacím závorám, kdy před námi jedoucí vozidlo z neznámých důvodů náhle prudce zabrzdilo. Automobil okamžitě zareagoval na tuto situaci a zastavil. Dalším prvkem, který je zde skutečně velkým bonusem z hlediska bezpečnosti je noční vidění. V okamžiku, kdy se zešeří, automobil identifikuje zvěř, chodce, cyklisty v zorném poli řidiče a upozorní, případně také vozidlo zastaví.

Nyní se dostáváme k samotným jízdním vlastnostem: Můžeme volit ze tří jízdních variant: Sport, Normal a Eco.  Každá varianta v sobě zahrnuje prvky odpovídající názvu, avšak pokud zvolíme variantu sport, dostáváme do rukou „ďábelský nástroj“. Bez problémů předjedeme dva až tři automobily a zrychlení u automobilu této velikosti je fascinující. V návaznosti na bezpečností prvky, i toto můžeme považovat za jeden z nich, protože v krizové situaci můžeme využít podstatné zvýšení výkonu motoru. Vůz výborně sedí na vozovce v zatáčkách a v noci se automaticky natáčejí světlomety a přizpůsobují se situaci a to včetně dálkových a tlumených.

 

Nesmíme opomenout, že všechny ovládací prvky: světla, stěrače, přepínání na tlumená a dálková světla fungují na automatické bázi. Řidiči je zde svěřena úloha sledování provozu a eliminace krizových a rizikových okamžiků.  Například, řada řidičů řeší problém použití dálkových světel na dálnici. DS 4 je vybavenou celou škálou různých dálkových světel a tak podle situace zvýší nebo ubere intenzitu.

Jízda ve městě přináší pohodlné cestování bez větších problémů a s vozidlem zaparkujeme  v klidu a v pohodě. Pokud si navolíme automatické zamykání a odmykání, při odchodu od vozidla se automaticky zamkne. U automobilů této třídy nebývá možnost otevřít zavazadlový prostor využitím čidla umístěným pod nárazníkem.  Zkrátka: v městském provozu a na okresních silnicích nás automobil nikdy nezklamal.

 

Jízda na dálnicích

Vůz je vybaven velice silným a výkonným motorem a tedy jízda po dálnicích je pro něj plynulá a klidná. Maximální povolená rychlost 130 km/hod je pro něj málo a má na mnohem více. Klasicky navolíme všechny asistenční a bezpečností prvky včetně adaptabilního tempomatu a můžeme uhánět po dálnici v klidu. Dalším zatím nezmíněným bezpečnostním prvkem je sledování únavy řidiče. Kamery umístěné ve vozidle sledují řidiče a  dokáží identifikovat únavu a  upozorňují na nutnost odpočinku.  Pokud delší dobu nedržíte volant, nebo automobil nejede v příslušném pruhu, upozorní vás vizuálním i zvukovým signálem.

Ve všech druzích provozu díky výkonnému motoru musíme počítat s vyšší spotřebou, která se pohybuje mezi 7 l/ 100 km a při režimu sport až 9 l/100 km benzínu. Máme však možnost zvolit variantu Eco a dostaneme se na nižší spotřebu za cenu nižšího výkonu vozu. I zde musíme konstatovat, že vozidlo splnilo veškeré naše požadavky na provoz na daném typu komunikace.

 

Závěrem

Lze shrnout do jedné věty: Automobil DS 4 splňuje všechny požadavky moderního řidiče a bez jakýchkoliv kompromisů vás doveze k cíli, pohodlně, bezpečně a elegantně. Můžeme závěrem rozvinout jednu myšlenku: Co je v životě nejdůležitější. Pro každého z nás zdraví. Tento automobil, u kterého je pořizovací cena vyšší než u ostatních vozidel této třídy, vám díky zmíněným bezpečnostních prvků chrání vaše zdraví a bezpečnost jízdy.  Všichni výrobci automobilů vám poskytnou vůz, který vás doveze z bodu A do bodu B, ale vždy je důležité dojet pohodlně a bezpečně. To vám tento model poskytne. My jsme se s automobilem po testu těžko loučili a věříme, že si vůz na českém trhu najde dost příznivců. Vůz DS 4 je automobil určený pro zákazníka požadujícího bezpečnost a originálnost.

Ze stránky výrobce

DS ACTIVE SCAN SUSPENSION Předvídá nerovnost vozovky : S pomocí kamery umístěné v horní části čelního skla, čtyř čidel světlé výšky a tří akcelerometrů působí systém DS ACTIVE SCAN SUSPENSION okamžitě a nezávisle na odpružení každého kola a citlivě upravuje intenzitu tlumení v závislosti na nerovnostech povrchu.

DS Automobiles

 

DS 4 ZÍSKAL CENU ZA NEJKRÁSNĚJŠÍ auto ROKU 2022

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 9 vynikající
Pocit z jízdy 9 pohodový
Pohodlí 9 výborné
Ovládání vozidla 9 výborné
Dojezdová vzdálenost 7 uspokojivá
Design vozidla
9
elegantní
Průměr
9
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 106 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý
Praha a okolí 102 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí
Praha 80 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý
Plzeň 181km městský provoz, okresní silnice, dálnice
den pátý
Beroun
88 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 110km okresní silnice, městský provoz

 

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV SSang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.

MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Renault Arkana HEV

Hyundai – Santa Fe.

Honda Jazz Crosstar HEV

DS 7 Crossback PHEV Louvre