Naše redakce měla možnost testovat automobil ASX 4WD benzín+LPG. Po velmi dlouhé době jsme testovali automobil na jiný hybridní pohon než elektrický, a to LPG pohon. Zde na rozdíl od elektrických hybridních vozidel je již řadu let využíván systém, kdy motor je poháněn buď benzínem nebo LPG. Naše první setkání s výrobkem na stejném principu od této japonské firmy bylo více než před dvaceti lety.
První dojmy
Jelikož jsme kontinuálně s přestávkou několika málo dní mohli testovat vozidla Mitsubishi, byli jsme již připraveni na specifičnost těchto automobilů, která v sobě snoubí techniku s mírně konzervativním přístupem vybavení vozidla. Ovládací prvky přístupné a nastavení změny pohonu v dolní části u řadící páky velmi přehledné.
Co na tomto modelu nás na první pohled a první pocit překvapilo, byla jeho robustnost, byť se nejedná o extrémně velký vůz, na první dojem, a to ani po týdnu testování, jsme se nemohli zbavit pocitu, že ovládáme malý tank, což je myšleno v dobrém. Současné klimatické podmínky se sněhem, ledem nahrávaly variantě pohonu všech čtyř kol což zvyšovalo bezpečí jízdy.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Jízda po okresních silnicích přináší více méně pohodovou a klidnou jízdu. Možnost přepínání varianty ze čtyřpohonu na náhon na přední nápravu je variabilní a může být využívána během provozu vozidla. Nezažili jsme žádnou kritickou situaci, automobil v zatáčkách výborně drží a po městě přináší také velice uspokojivou a při využití LPG pohonu také ekonomickou jízdu. Samozřejmě musíme počítat při pohonu všech kol se zvýšenou spotřebou, která se v průměru pohybuje zhruba kolem 10 l, ale dokázali jsme dosáhnout při jízdě na LPG spotřeby 1 Kč/ 1km.
Jak již jsme uvedli japonská automobilka Mitsubishi používá konzervativní přístup, a tak tempomat není adaptabilní, tedy část ovládání vozidla je ponecháno výhradně v rukou řidiče. Podobně asistenční prvky v tak široké paletě, jako u vozidel podobného segmentu. Klasická palubní deska s kruhovými ukazateli je doplněna na středové části dotykovou obrazovkou. Opět elektronika s konzervativním přístupem, protože u některých předchozích námi testovaných vozidel nastavení variant palubní deky čítaly až 10 možností. Musíme však z našeho hlediska říci, že nám tento přístup vyhovoval více než někdy přetechnizované i nepřehledné palubní desky u automobilů jiných výrobců.
Tento automobil není cíleně určen pro městský provoz, ale hravě si s ním poradí, ale na cestách na okresních silnicích, zejména však v podhorských oblastech je to naprosto ideální vůz. Poskytuje dostatek pohodlí, bezpečnou jízdu a spolehlivost.
Jízda po dálnicích
Je samozřejmé, že v dnešní době musí vozidla splňovat podmínky pro jízdu na dálnicích a rychlostních silnicích. Je tomu tak i u tohoto automobilu. Hravě zvládá za deště, ve sněhu jízdu maximální povolenou rychlostí, a to samozřejmě při využití pohonu všech čtyř kol a ukrajuje kilometry bez ohledu na podmínky na vozovce, tedy kromě náledí. Samozřejmě vždy platí něco za něco, a zde je to na úkor vyšší spotřeby. My jsme se snažili využívat maximálně možností jízdy na LPG a tak nám i při spotřebě přesahující 10 l/100 km vycházela cesta vysoce ekonomická.
Jízda po dálnicích není tedy žádný problém a poskytuje pohodlnou a bezpečnou jízdu.
LPG – benzín
Poznámka pro řidiče neznalé těchto kombinovaných pohonů: jak dochází k výměně hnacího média. Za jízdy nejsme schopni neustále kontrolovat kolik máme kterého paliva v nádržích a kdy nám dojde alternativní LPG pohon. Vše je však řešeno naprosto jednoduchým systémem. V určitém okamžiku se ozve zvukové oznámení a blikající červená kontrolka upozorňuje na docházející LPG palivo a jedním stisknutím tlačítka přejdeme na benzínový pohon. Je zde i možnost vizuální kontroly kolik máme LPG v nádrži, což je vidět na tlačítku umístěném před řadicí pákou.
Závěrečné shrnutí
Jak již bylo uvedeno, před mnoha lety jsme měli možnost vyzkoušet na velmi dlouhé trase dodávku Mitsubishi L300 v kombinaci benzin + LPG. Zkušenosti z této doby jsme mohli nyní využít i při jízdě modelem ASX. Objektivně musíme konstatovat, že při jízdě na LPG pohon automobil částečně snižuje svůj výkon, což neznamená, že není schopen jet rychle po dálnicích, ale jeho akcelerační schopnost je asi o 20 procent nižší, ale přináší ekonomičtější provoz. Je tedy nutné při jízdě na LPG pohon s tím počítat a přizpůsobit jízdu a podle našeho názoru je jízda plynulejší a rozvážnější.
Automobil Mitsubishi ASX nás opravdu po celou dobu testu přesvědčovalo o tom, že nás bezpečně doveze v těžkých zimních podmínkách a po celou dobu jsme vnímali jeho robustnost a jak bylo v úvodu přirovnáno pocitu „malého bezpečného tanku“. Můžeme tedy konstatovat, že automobil je ideálním vozidlem pro naši krajinu a můžeme doporučit do podhorských oblastí, na místa, kde nejsou vysoce kvalitní silnice a často se zde mění ráz počasí.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | Sedí na silnici skvěle |
Pocit z jízdy | 7 | Výborný |
Pohodlí | 7 | Splňuje pořadavky své kategorie |
Ovládání vozidla | 7 | uspokojivé |
Dojezdová vzdálenost | 8 | ekonomická jízda |
Design vozidla |
7 |
Praktický |
Průměr |
7 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 67 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 100 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí | Klatovy | 220 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý | Praha a okolí | 45 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý | Karlštejn | 75 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 95 km | okresní silnice, městský provoz |