Srovnávací test Peugeot 3008 Hybrid a 3008 GT se spalovacím motorem

Do naší redakce jsme dostali na srovnávací test dvě vozidla od francouzského výrobce Peugeot, a to SUV model 3008 GT 1.6 PureTech 180 S&S EAT8 benzínový a 3008 GT PACK HYBRID4 300 e-EAT8 s hybridním pohonem.

První dojmy Peugeot 3008

Na první dojem oba dva automobily svým vzhledem vypadají identicky, avšak při nastoupení poznáme rozdíl. Námi testovaný vůz s hybridním pohonem měl ve své výbavě náhon na všechna kola a velký výkon. Naopak benzínový model byl podstatně lehčí – rozdíl v hmotnosti byl 300 kg – a s menší výbavou, avšak obě vozidla při první jízdě jela plynule, bezpečně a splňovala všechny podmínky pro jízdu v současném dynamickém provozu.  V případě modelu s hybridním pohonem byl znát zvýšený výkon při předjíždění a současně maximálně tichý chod v městském provozu, kdy se vůz přepnul na elektrický pohon.  Abychom stejného výkonu dosáhli u benzínového modelu, bylo nutné zvolit režim Sport. Zde již vidíme první výhodu hybridních pohonů.

Peugeot 3008 s hybridním pohonem

Peugeot 3008 benzínový

Jízda po městě a okresních silnicích

Automobily od výrobce Peugeot se vyznačují u posledních modelů, které jsme měli možnost testovat, velice příjemnými jízdními vlastnostmi a stejně tomu bylo i u těchto testovaných automobilů. Pro městský provoz a jízdu po okresních silnicích byl Peugeot 3008 s hybridním pohonem ideálním vozidlem. Díky výrobcem uváděnému dojezdu na elektrický pohon až 59 km se dostáváme v městském provozu na čistě elektrický vůz s nulovými emisemi a naprosto tichým a ekonomickým chodem. Velkou výhodou je schopnost rekuperace, čímž navyšujeme dojezdovou vzdálenost, a to i na okresních silnicích. Zkušený řidič dokáže šikovně na okresních silnicích rekuperovat a dojezd na baterii podstatně prodloužit. Další výhodou je vyšší váha vozidla, tudíž automobil v zatáčkách lépe „sedí“ ve srovnání s testovaným benzínovým typem. Pro objektivnost jsme se snažili minimálně využívat náhon všech čtyř kol u automobilu s hybridním pohonem, ale i tak byl stabilnější a z našeho pohledu bezpečnější Peugeot 3008 s hybridním pohonem.

Peugeot 3008 s hybridním pohonem

Je samozřejmě nutné brát v úvahu nutnost v cílových místech hybridní typ dobíjet u dobíjecích stanic, což u klasického benzínového pohonu není nutné. Tedy před jízdou bylo třeba zvolit trasu, kde bylo možné baterie dobít. Samotné dobití baterií u těchto hybridních pohonů z nuly na plnou kapacitu odhadujeme hodinu a čtvrt. Velkou výhodu vidíme v možnosti dobíjení také z klasické zásuvky a v tom případě se automobil dobil během šesti hodin, tedy přes noc naprosto v pohodě. A opět se domníváme, že v každém ubytovacím zařízení vám po domluvě mohou umožnit dobití vašeho vozu ze zásuvky. Tedy při srovnání obou automobilů z pohledu jízdních vlastností a ekonomičnosti nákladů vychází podle našeho názoru automobil s hybridním pohonem lépe. Poskytuje nám více možností, jak uspořit palivo a stejně jak rekuperovat a zvýšit tak dojezdovou vzdálenost bez nutnosti čerpat benzín, či dobíjet baterii. Můžeme říci, že více záleží na šikovnosti a předvídavosti řidiče k docílení delšího dojezdu.

Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích

Na těchto komunikacích se rozdíly mezi oběma typy automobilů při povětrnostních podmínkách, které nám současné letní dny poskytly stírají.  Využití elektromotoru na dálnici je minimální, avšak vůz dokáže i ve vysokých rychlostech při brždění či dokonce při jízdě po rovině rekuperovat a zachovávat energii v bateriích využití v okamžiku, kdy tento typ komunikace opustíme. Výhoda hybridního pohonu byla znát lepší stabilitou díky vyšší váze a v případě nutnosti akcelerace vyššího výkonu, což však ve srovnávacím testu dokázal i ve sportovním režimu vůz s benzínovým motorem.

Můžeme tedy shrnout na rychlostních komunikacích a dálnicích se v současné době rozdíl jízdy s oběma vozidly zdá být nepatrný, ale nastala situace, že klesl obsah benzínové nádrže pod nezbytné minimum a vozidlo hlásilo nutnost doplnění paliva. V tomto okamžiku jsme zvolili jízdní režim „B“ znamenající zvýšenou rekuperaci energie, a i na dálnici jsme dosáhli prodloužení dojezdu bez nutnosti čerpání paliva. To automobil s klasickým benzínovým motorem nám neposkytuje a jsme jen odkázáni na schopnost řidiče šetřit palivo, aby měl delší dojezdovou vzdálenost. V našem případě při testu jsme dosáhli prodloužení dojezdové vzdálenosti o 20 km.

Peugeot 3008 hybrid u dobíječky

Závěrem:

V tomto srovnávacím testu jsme si potvrdili naše poznatky z dřívějších testovaných automobilů, že cesta přechodu od klasických motorů k elektromobilitě vede cestou hybridních pohonů. Je to cesta, která řidiče zvyklého používat k pohonu benzín či naftu naučí díky úspoře paliva postupnému přechodu k elektrifikaci, a to především ve městech, protože každý velice rád ušetří a když zjistíte, že v městském provozu s hybridním motorem jezdíte pod 1 Kč/ km a i méně, je v současné době, kdy cena benzínu stoupá, velice příjemné.  Musíme však zdůraznit, že jízdu s těmito automobily je důležité se naučit, protože pokud nepochopíme filosofii elektromotorů a elektrických pohonů, může se stát, naopak, že to bude kontraproduktivní.  Naše závěrečné doporučení pro řidiče je využívat v budoucnosti více vozidla s hybridním pohonem, která vás dovede ke snížení nákladů na provoz. Ideálním řešením jsou solární panely a dobíjení hybridního automobilu přes noc.

 

Peugeot 3008 hybrid

Bližší informace a technické specifikace naleznete ZDE