Do naší redakce jsme dostali k testování vůz od koncernu VW – ID.4. Po předchozí zkušenosti s modelem ID.3 jsme byli překvapeni kontinuální prací tohoto koncernu a povýšení elektromobility ještě o další stupeň dál. Je vidět, že proklamace tohoto koncernu v oblasti elektromobility jsou pravdivé. Důkazem toho je tento automobil.
První dojmy
Jak jsme již v úvodu předeslali, nejedná se o první automobil řady ID, tudíž jsme měli představu o jaký vůz se jedná a jakým způsobem bude ovládán. Přesto všechno nám na první dojem přinesl řadu milých překvapení. Jedním z nich byla panoramatická střecha s výhledem na oblohu, pohodlnými anatomicky tvarovanými sedadly, skvělými a pohodovými jízdními vlastnostmi. Snad jediné mínus v prvních chvílích byla velikost vozu a obtížné odhadnutí jeho délky, což se během prvních několika kilometrů jízdy projevovalo hlášením blízkosti vozidla před námi v kolonách.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Vozidlo svými rozměry není primárně určeno výhradně pro městský provoz, avšak svými parametry a spotřebou energie v městském provozu uspěje na výbornou. Pokud si zvykneme na jeho rozměry, v pohodě zaparkujeme a není problém díky jeho velkému poloměru otočení se otáčet i na úzkých silnicích. Jeho ovladatelnost je s ohledem na jeho velikost opravdu obdivuhodná. Spotřeba při volbě všech asistenčních prvků je v městském provozu minimální, podobně jako u ostatních elektromobilů i zde musíme tento parametr zdůraznit. VW ID.4 projíždí městem a kontroluje si situaci za sebou, před sebou i vedle sebe, automaticky v případě nebezpečí zpomalí případně zastaví a dokáže dokonce předjímat možnost kolize.
Na okresních silnicích se díky svým inteligentním asistentům řízení stáváte spoluasistenty, protože vozidlo samo automaticky určuje rychlost a tempo jízdy, před každou zatáčkou jste upozorněni, jaká je doporučená rychlost pro průjezd zatáčkou, a pokud se tomu dokážete přizpůsobit, držíte volant a necháte se vozidlem vést. Tento parametr přináší velice bezpečný způsob jízdy, na který si však musíte zvyknout, protože některé nájezdy do zatáček vám mohou připadat rychlé nebo naopak pomalé, ale v celkové úrovni jízdy zjistíte, že tímto způsobem je nejlépe ona místa projíždět. Celá koncepce asistenta řízení vychází z faktu, že není důležité, jakou rychlostí do zatáčky vjedete, ale jakou rychlostí jste schopni z ní vyjet, což je pro ekonomiku jízdy velice důležité. Samozřejmě je důležité mít vždy v patrnosti, že se jedná o asistenta řízení, celý systém je závislý na snímačích vzdálenosti, snímači přilnavosti vozidla a ty jsou ovlivněny různými faktory. Proto musíte stále věnovat řízení pozornost. Například pokud někdo z vozidla před vámi vyhodí papírový obal, vozidlo na to zareaguje, podobně jako pokud při větrných poryvech odletí objekty, které se dostanou do zorného pole vozidla a jsou vyhodnoceny jako důvod pro brzdění.
Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích
Koncernu VW se podařilo ,podobně jako některým jiným výrobcům, odstranit jedno z bolavých míst elektromobility, kterým je vysoká spotřeba při jízdě na dálnicích a rychlostních komunikacích. VW ID.4 díky své vysoké schopnosti rekuperace dokáže na dálnici udržovat spotřebu na celkem dobré úrovni a i při jízdě maximální povolenou rychlostí 130 km/hodinu se spotřeba pohybuje těsně kolem 20 kWh/100 km. Díky tomu, že provoz na českých rychlostních komunikacích není plynulý, a dostáváme se často do situací brzdění v případě jízdy kamionů a pomalejších vozidel, rekuperační systémy zde funguji naprosto špičkově. Na dálnicích oceníme intuitivní promítání informací na čelní sklo, kdy veškeré důležité informace máme v zorném poli.
Výborná komunikace s vozidlem
Komunikace vozidla je oboustranná, což můžeme doložit na příkladu naší redakční cesty až na hranice s Německem, kdy jsme testovali dojezd vozidla téměř až na hranu vybití. Automobil nám sám příjemným hlasem sdělil, že naše dojezdová vzdálenost neodpovídá kapacitě baterií a bude tedy nutné vložit zastávku pro dobití a vůz sám vybral dobíjecí stanici na trase. Protože jsme věděli, že nás bude čekat na trase více než 10 km uzávírka se snížením rychlosti na 80 km/hod a ze zkušenosti jsme věděli, že zde automobil bude vysoce rekuperovat, nepovažovali jsme toto upozornění za podstatné. Jaké bylo naše překvapení, když v polovině uzávěry nám automobil opět oznámil, že další dobíjecí zastávka již nutná nebude, z důvodu zvýšení kapacity baterií, což bylo výsledkem výborné rekuperace. Můžeme konstatovat, že i pro dálniční síť v České republice je tento automobil velice vhodný zvláště díky dojezdovému rádiusu nad 500 km.
Závěrem
Po zkušenosti s automobilem VW ID.4 musíme konstatovat, že proklamace koncernu Volkswagen nejsou jen pouhými slovy a vydáváním dokumentů, ale tento automobil je důkazem neustálého vývoje elektromobility a posunu dál. Dle našeho názoru jsou modely ID.3 a ID.4 vývojovými vozy pro další aplikace elektromobility v dalších typech vozidel a všechny tyto vývojové prvky budou využity u dalších modelů a stanou se standardem elektromobility a hybridní doby. U těchto vozidel je třeba zdůraznit jednoduchost a přímočarost bez zbytečných dalších doplňků a když i cena tohoto vozidla je těsně pod milion Kč, přináší pro uživatele velkou hodnotu.
Poznámka redakce:
Krásná panoramatická střecha s výhledem na oblohu v sobě nemá možnost otevření střechy, což vnímáme jako ekonomický prvek, protože samotný systém otvírání a zavírání střech je vysoce náročný a pokud jej zde nerealizujeme, ušetří se velké náklady .
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | Sedí na silnici skvěle |
Pocit z jízdy | 9 | Velmi dobrý |
Pohodlí | 9 | Velmi dobré |
Ovládání vozidla | 8 | Vynikající |
Dojezdová vzdálenost | 10 | vynikající |
Design vozidla |
9 |
Klasický |
Průměr |
9 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Beroun | 163 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 82 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Bezdružice |
305 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Ostrá | 148 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý |
Praha |
189 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 142 km | okresní silnice, městský provoz |
S VW modelem ID.3 do budoucnosti elektromobility a ještě dál