S VW ID.4 nepoznáme, jaký motor nás veze, dojedeme k cíli bez problémů či krize

Do naší redakce jsme dostali k testování vůz od koncernu VW – ID.4. Po předchozí zkušenosti s modelem ID.3 jsme byli překvapeni kontinuální prací tohoto koncernu a povýšení elektromobility ještě o další stupeň dál. Je vidět, že proklamace tohoto koncernu v oblasti elektromobility jsou pravdivé. Důkazem toho je tento automobil.

První dojmy

Jak jsme již v úvodu předeslali, nejedná se o první automobil řady ID, tudíž jsme měli představu o jaký vůz se jedná a jakým způsobem bude ovládán. Přesto všechno nám na první dojem přinesl řadu milých překvapení. Jedním z nich byla panoramatická střecha s výhledem na oblohu, pohodlnými anatomicky tvarovanými sedadly, skvělými a pohodovými jízdními vlastnostmi. Snad jediné mínus v prvních chvílích byla velikost vozu a obtížné odhadnutí jeho délky, což se během prvních několika kilometrů jízdy projevovalo hlášením blízkosti vozidla před námi v kolonách.

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Vozidlo svými rozměry není primárně určeno výhradně pro městský provoz, avšak svými parametry a spotřebou energie v městském provozu uspěje na výbornou. Pokud si zvykneme na jeho rozměry, v pohodě zaparkujeme a není problém díky jeho velkému poloměru otočení se otáčet i na úzkých silnicích. Jeho ovladatelnost je s ohledem na jeho velikost opravdu obdivuhodná. Spotřeba při volbě všech asistenčních prvků je v městském provozu minimální, podobně jako u ostatních elektromobilů i zde musíme tento parametr zdůraznit. VW ID.4 projíždí městem a kontroluje si situaci za sebou, před sebou i vedle sebe, automaticky v případě nebezpečí zpomalí případně zastaví a dokáže dokonce předjímat možnost kolize.

 

 

Na okresních silnicích se díky svým inteligentním asistentům řízení stáváte spoluasistenty, protože vozidlo samo automaticky určuje rychlost a tempo jízdy, před každou zatáčkou jste upozorněni, jaká je doporučená rychlost pro průjezd zatáčkou, a pokud se tomu dokážete přizpůsobit, držíte volant a necháte se vozidlem vést. Tento parametr přináší velice bezpečný způsob jízdy, na který si však musíte zvyknout, protože některé nájezdy do zatáček vám mohou připadat rychlé nebo naopak pomalé, ale v celkové úrovni jízdy zjistíte, že tímto způsobem je nejlépe ona místa projíždět. Celá koncepce asistenta řízení vychází z faktu, že není důležité, jakou rychlostí do zatáčky vjedete, ale jakou rychlostí jste schopni z ní vyjet, což je pro ekonomiku jízdy velice důležité. Samozřejmě je důležité mít vždy v patrnosti, že se jedná o asistenta řízení, celý systém je závislý na snímačích vzdálenosti, snímači přilnavosti vozidla a ty jsou ovlivněny různými faktory. Proto musíte stále věnovat řízení pozornost. Například pokud někdo z vozidla před vámi vyhodí papírový obal, vozidlo na to zareaguje, podobně jako pokud při větrných poryvech odletí objekty, které se dostanou do zorného pole vozidla a jsou vyhodnoceny jako důvod pro brzdění.

Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích

Koncernu VW se podařilo ,podobně jako některým jiným výrobcům, odstranit jedno z bolavých míst elektromobility, kterým je vysoká spotřeba při jízdě na dálnicích a rychlostních komunikacích. VW ID.4 díky své vysoké schopnosti rekuperace dokáže na dálnici udržovat spotřebu na celkem dobré úrovni a i při jízdě maximální povolenou rychlostí 130 km/hodinu se spotřeba pohybuje těsně kolem 20 kWh/100 km. Díky tomu, že provoz na českých rychlostních komunikacích není plynulý, a dostáváme se často do situací brzdění v případě jízdy kamionů a pomalejších vozidel, rekuperační systémy zde funguji naprosto špičkově. Na dálnicích oceníme intuitivní promítání informací na čelní sklo, kdy veškeré důležité informace máme v zorném poli.

 

Výborná komunikace s vozidlem

Komunikace vozidla je oboustranná, což můžeme doložit na příkladu naší redakční cesty až na hranice s Německem, kdy jsme testovali dojezd vozidla téměř až na hranu vybití. Automobil nám sám příjemným hlasem sdělil, že naše dojezdová vzdálenost neodpovídá kapacitě baterií a bude tedy nutné vložit zastávku pro dobití a vůz sám vybral dobíjecí stanici na trase.  Protože jsme věděli, že nás bude čekat na trase více než 10 km uzávírka se snížením rychlosti na 80 km/hod a ze zkušenosti jsme věděli, že zde automobil bude vysoce rekuperovat, nepovažovali jsme toto upozornění za podstatné. Jaké bylo naše překvapení, když v polovině uzávěry nám automobil opět oznámil, že další dobíjecí zastávka již nutná nebude, z důvodu zvýšení kapacity baterií, což bylo výsledkem výborné rekuperace. Můžeme konstatovat, že i pro dálniční síť v České republice je tento automobil velice vhodný zvláště díky dojezdovému rádiusu nad 500 km.

Závěrem

Po zkušenosti s automobilem VW ID.4 musíme konstatovat, že proklamace koncernu Volkswagen nejsou jen pouhými slovy a vydáváním dokumentů, ale tento automobil je důkazem neustálého vývoje elektromobility a posunu dál. Dle našeho názoru jsou modely ID.3 a ID.4 vývojovými vozy pro další aplikace elektromobility v dalších typech vozidel a všechny tyto vývojové prvky budou využity u dalších modelů a stanou se standardem elektromobility a hybridní doby. U těchto vozidel je třeba zdůraznit jednoduchost a přímočarost bez zbytečných dalších doplňků a když i cena tohoto vozidla je těsně pod milion Kč, přináší pro uživatele velkou hodnotu.

 

Poznámka redakce:

Krásná panoramatická střecha s výhledem na oblohu v sobě nemá možnost otevření střechy, což vnímáme jako ekonomický prvek, protože samotný systém otvírání a zavírání střech je vysoce náročný a pokud jej zde nerealizujeme, ušetří se velké náklady .

 

Více informací naleznete ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 9 Sedí na silnici skvěle
Pocit z jízdy 9 Velmi dobrý
Pohodlí 9 Velmi dobré
Ovládání vozidla 8 Vynikající
Dojezdová vzdálenost 10 vynikající
Design vozidla
9
Klasický
Průměr
9
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Beroun 163 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý Praha a okolí 82 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí
Bezdružice
305 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý
Ostrá 148 km okresní silnice, , dálnice
den pátý
Praha
189 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 142 km okresní silnice, městský provoz

 

Testované automobily – www.cysnews.cz
Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV. Peugeot 2008 e-GT
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4
Renault CLIO E-TECH Hybrid Mitubishi Outlander PHEV 4×4
Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8

Mazda MX-30

Honda Jazz Crosstar

KIA e-Niro

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer

 

S VW modelem ID.3 do budoucnosti elektromobility a ještě dál