Dacia Duster se v Čechách neztratí na silnici má hodně kolegů společně na trati

V minulém týdnu jsme dostali k testu klasický benzínový automobil Dacia Duster s pohonem přední nápravy s automatickou převodovkou. Jedná se o automobil kategorie SUV střední velikosti. Námi testovaný automobil měl ve výbavě i vyhřívaná sedadla.

První dojmy

Vozidlo na první pohled má celkem příjemný design a neodlišuje se od ostatních vozidel stejné kategorie. Po usednutí, nastartování bez klíčku a rozjezdu zjišťujeme, že interiér je přehledný a strohý a oproti dříve námi testovaným modelům nepřekypuje množstvím nastavení a mnoha asistenčními prvky. Po ujetí několika málo kilometrů přehledná ovládací obrazovka s navigací vás uvede do tajů tohoto vozidla a není nutné hledat mezi mnoha vypínači a ovladači, protože zde jich není tolik. Tedy první dojem z tohoto automobilu je, jako bychom se ocitli o několik málo let zpátky a nebýt zde instalovaná automatická převodovka, vnímali bychom vozidlo jako návrat do minulosti, kdy se vozidla vyznačovala jednoduchostí a strohostí.

 

 

Jízda po městě a okresních silnicích

Tento automobil svojí konstrukcí a velikosti zřejmě nebyl prvoplánován jako městský automobil. Je to vozidlo určené pro přepravu osob na delší vzdálenost s větším vnitřním prostorem a tak v městském provozu a také díky tomu, že je vybaveno klasickým benzínovým pohonem dochází ke zvýšené spotřebě, není proto určeno pro proplétání se hustým provozem měst. Je zde sice tempomat, ale není adaptabilní, tudíž popojíždění a brzdění je v režii řidiče.Parkování však nečiní problémy a výhled z vozidla je uspokojivý.

Jízda po okresních silnicích je s tímto automobilem celkem příjemná a jízdní vlastnosti odpovídají kategorii, kam se tento vůz řadí, díky své pořizovací ceně a postavení v koncernu Renault. Musíme tedy počítat s tím,  že vozidlo nedrží až tak kvalitně stopu, a potřeba jej více tzv. „řídit“. Je tedy nutné v určitých chvílích korigovat rychlost v zatáčkách ale časem si na tento styl jízdy zvyknete a s automobilem se sžijete. Bohužel, při našem testu jsme zjistili, že sedadla nejsou dostatečně pohodlná a po delší jízdě přispívají k únavě řidiče. Vždy jsme však zohledňovali nízkou pořizovací cenu tohoto automobilu. Spotřeba při jízdě na okresních silnicích se pohybuje kolem 6 l/100 km.

 

Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích

Vyzkoušeli jsme na několika kratších úsecích jízdu po dálnici a Dacia Duster prokazuje celkem klidnou, rovnoměrnou jízdu bez větších zaváhání i ve stoupání díky silnému motoru. Postrádali jsme však adaptabilní automat, systém udržování jízdy v pruzích, což lze opět vyvážit soustředěnou prací řidiče a dovedeme si představit jízdu i na delší trasu s přihlédnutím k menšímu pohodlí na sedačkách je tedy nutné volit více přestávek a pak můžeme s tímto automobilem zvládnout i případnou jízdu na dovolenou k moři i do hor. Jelikož je nutné věnovat větší pozornost řízení, přichází během jízdy dříve únava a tak již zmíněné přestávky se samy nabízejí. I na těchto druzích komunikací se spotřeba pohybovala kolem 6,5 l/100 km. 

 

 

Závěrem

Jak jsme si všimli během našeho testování, automobil Dacia Duster získal oblibu mezi českými řidiči. Velice často jsme při našich cestách potkávali na silnicích a to i jako automobily firemní v několika případech s vlekem a naloženým materiálem. TJe tedy zřejmé, že si tento automobil  svojí cenou a poskytovanými výhodami získal oblibu českých automobilistů. Při testování nám však přišlo zastaralé ohřívání sedadla řidiče volené jedním vypínačem bez možnosti nastavení intenzity, kdy během okamžiku doslova sedíte na horké sedačce. Naopak navigace nás velice příjemně překvapila, byla intuitivní a dokázala i hlídat rychlostní limity a zvukovým signálem upozornit na jejich překročení. Můžeme konstatovat, že ve svém segmentu vozidel s nižší pořizovací cenou poskytuje mnoho prostoru a to jak na předních, tak na zadních sedadlech, variabilitu zavazadlového prostoru a jednoduchost ovládání. Toto auto si na nic nehraje, jezdí spolehlivě a doveze vás bezpečně k cíli. Je vybaveno motorem Renault s velkým výkonem a nízkou spotřebou. Můžeme doporučit pro mladé rodiny a aktivní seniory.

 

 

 

Ze stránek výrobce

Dacia Duster je vybavena řadou asistenčních prvků pro jízdu po dálnici i v terénu. Naleznete zde asistent nouzového brzdění, tempomat a omezovač rychlosti, asistent rozjezdu do kopce, asistent pro sjezd prudkých svahů.

Více informací naleznete ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 6 průměrné
Pocit z jízdy 6 uspokojující
Pohodlí 4 průměrné
Ovládání vozidla 5 dobré
Dojezdová vzdálenost 5 dobrá
Design vozidla
5
Klasický
Průměr
5
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 106 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý Praha a okolí 102 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí
Beroun 85 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý
Příbram 120 km okresní silnice, , dálnice
den pátý
Brdy
120 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 100 km okresní silnice, městský provoz

 

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV SSang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
 
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense  
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT  
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3.
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4  
Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

 

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

 

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller  
Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e  
Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.
Renault Arkana HEV
Hyundai – Santa Fe.