V minulém týdnu jsme dostali k testu klasický benzínový automobil Dacia Duster s pohonem přední nápravy s automatickou převodovkou. Jedná se o automobil kategorie SUV střední velikosti. Námi testovaný automobil měl ve výbavě i vyhřívaná sedadla.
První dojmy
Vozidlo na první pohled má celkem příjemný design a neodlišuje se od ostatních vozidel stejné kategorie. Po usednutí, nastartování bez klíčku a rozjezdu zjišťujeme, že interiér je přehledný a strohý a oproti dříve námi testovaným modelům nepřekypuje množstvím nastavení a mnoha asistenčními prvky. Po ujetí několika málo kilometrů přehledná ovládací obrazovka s navigací vás uvede do tajů tohoto vozidla a není nutné hledat mezi mnoha vypínači a ovladači, protože zde jich není tolik. Tedy první dojem z tohoto automobilu je, jako bychom se ocitli o několik málo let zpátky a nebýt zde instalovaná automatická převodovka, vnímali bychom vozidlo jako návrat do minulosti, kdy se vozidla vyznačovala jednoduchostí a strohostí.
Jízda po městě a okresních silnicích
Tento automobil svojí konstrukcí a velikosti zřejmě nebyl prvoplánován jako městský automobil. Je to vozidlo určené pro přepravu osob na delší vzdálenost s větším vnitřním prostorem a tak v městském provozu a také díky tomu, že je vybaveno klasickým benzínovým pohonem dochází ke zvýšené spotřebě, není proto určeno pro proplétání se hustým provozem měst. Je zde sice tempomat, ale není adaptabilní, tudíž popojíždění a brzdění je v režii řidiče.Parkování však nečiní problémy a výhled z vozidla je uspokojivý.
Jízda po okresních silnicích je s tímto automobilem celkem příjemná a jízdní vlastnosti odpovídají kategorii, kam se tento vůz řadí, díky své pořizovací ceně a postavení v koncernu Renault. Musíme tedy počítat s tím, že vozidlo nedrží až tak kvalitně stopu, a potřeba jej více tzv. „řídit“. Je tedy nutné v určitých chvílích korigovat rychlost v zatáčkách ale časem si na tento styl jízdy zvyknete a s automobilem se sžijete. Bohužel, při našem testu jsme zjistili, že sedadla nejsou dostatečně pohodlná a po delší jízdě přispívají k únavě řidiče. Vždy jsme však zohledňovali nízkou pořizovací cenu tohoto automobilu. Spotřeba při jízdě na okresních silnicích se pohybuje kolem 6 l/100 km.
Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích
Vyzkoušeli jsme na několika kratších úsecích jízdu po dálnici a Dacia Duster prokazuje celkem klidnou, rovnoměrnou jízdu bez větších zaváhání i ve stoupání díky silnému motoru. Postrádali jsme však adaptabilní automat, systém udržování jízdy v pruzích, což lze opět vyvážit soustředěnou prací řidiče a dovedeme si představit jízdu i na delší trasu s přihlédnutím k menšímu pohodlí na sedačkách je tedy nutné volit více přestávek a pak můžeme s tímto automobilem zvládnout i případnou jízdu na dovolenou k moři i do hor. Jelikož je nutné věnovat větší pozornost řízení, přichází během jízdy dříve únava a tak již zmíněné přestávky se samy nabízejí. I na těchto druzích komunikací se spotřeba pohybovala kolem 6,5 l/100 km.
Závěrem
Jak jsme si všimli během našeho testování, automobil Dacia Duster získal oblibu mezi českými řidiči. Velice často jsme při našich cestách potkávali na silnicích a to i jako automobily firemní v několika případech s vlekem a naloženým materiálem. TJe tedy zřejmé, že si tento automobil svojí cenou a poskytovanými výhodami získal oblibu českých automobilistů. Při testování nám však přišlo zastaralé ohřívání sedadla řidiče volené jedním vypínačem bez možnosti nastavení intenzity, kdy během okamžiku doslova sedíte na horké sedačce. Naopak navigace nás velice příjemně překvapila, byla intuitivní a dokázala i hlídat rychlostní limity a zvukovým signálem upozornit na jejich překročení. Můžeme konstatovat, že ve svém segmentu vozidel s nižší pořizovací cenou poskytuje mnoho prostoru a to jak na předních, tak na zadních sedadlech, variabilitu zavazadlového prostoru a jednoduchost ovládání. Toto auto si na nic nehraje, jezdí spolehlivě a doveze vás bezpečně k cíli. Je vybaveno motorem Renault s velkým výkonem a nízkou spotřebou. Můžeme doporučit pro mladé rodiny a aktivní seniory.
Ze stránek výrobce
Dacia Duster je vybavena řadou asistenčních prvků pro jízdu po dálnici i v terénu. Naleznete zde asistent nouzového brzdění, tempomat a omezovač rychlosti, asistent rozjezdu do kopce, asistent pro sjezd prudkých svahů.
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 6 | průměrné |
Pocit z jízdy | 6 | uspokojující |
Pohodlí | 4 | průměrné |
Ovládání vozidla | 5 | dobré |
Dojezdová vzdálenost | 5 | dobrá |
Design vozidla |
5 |
Klasický |
Průměr |
5 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý | Praha a okolí | 102 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Beroun | 85 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Příbram | 120 km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý |
Brdy |
120 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 100 km | okresní silnice, městský provoz |