Renomovaný francouzský výrobce automobilů Peugeot nám poskytl k testování léty prověřený typ 5008 v klasickém provedení s dieselovým motorem. Tento typ vozidla je již na trhu mnoho let a přesto se stále vyvíjí a zlepšuje a proto jsme se rozhodli jej otestovat.
První dojmy
K tomuto typu automobilu se váže osobní vzpomínka, a to je pocit že se nejedná o vůz velkých rozměrů. Zmíněná vzpomínka se váže k první prohlídce tohoto typu na výstavě, kdy jsem neodhadl jeho nízko posazený podvozek a domnívaje se, že horní hrana dveří je výše jsem se silně udeřil do hlavy o karoserii. Z toho plyne, že automobil Peugeot 5008 má nízko posazený podvozek a není tedy tak vysoký, jako ostatní vozidla v této kategorii. Dalším překvapením je možnost obsazení automobilu až 7 cestujícími včetně řidiče, což nám nedalo a hned na první zastávce jsme se podívali jak jsou sedadla řešena. Automaticky zvedáme kufr nožním ovládáním a zatažením dvou červených pásků se rozkládají další dvě sedadla v zavazadlovém prostoru. Zavazadlový prostor potom zmenší svoje rozměry na umístění například příruční tašky. Automobily tohoto výrobce se vyznačují příjemným ovládáním a vysoce kvalitními jízdními vlastnostmi a to se nám potvrdilo již po prvních kilometrech ujetých s automobilem Peugeot 5008.
Jízda ve městě a okresních silnicích
V naší redakci se zaměřujeme především na testování automobilů s alternativními pohony. Ale je nutné do portfolia zahrnout i vozidla na klasický benzínový či naftový pohon a právě zde jsme testovali právě typ s naftovým motorem. Díky velkým rozměrům není tento typ automobilu určen přímo pro městský provoz, avšak pokud jej budeme používat v příměstském provozu a využijeme plnou kapacitu obsazenosti vozidla, kdy sedmé místo využijeme pro zavazadla, pak ekonomika provozu získává v městském a příměstském provozu svoji opodstatněnost. Samozřejmě musíme počítat s větším prostorem pro parkování a mírně zhoršeným úhlem výhledu, můžeme použít vozidlo i v městském provozu, byť není primárně do města určen. Naopak na okresních silnicích je toto vozidlo pánem na rozdíl od ostatních automobilů srovnatelných rozměrů. Díky níže posazenému podvozku jsou jízdní vlastnosti podstatně lepší a proplétáme se po silnicích mrštně a naprosto v pohodě. Během našeho testu jsme automobil obsadili na 100 % a ani akceleraci a jízdních vlastnostech nebylo poznat zvýšená obsazenost. Motor vše zvládal bez problémů a podvozek také. Můžeme vřele doporučit právě pro rodinné vícegenerační výlety, kdy místo klasických dvou automobilů využijeme k cestě jeden při zajištění dostatečného pohodlí pro všechny pasažéry. Právě z důvodu testu jsme obsadili v třetí řadě zadní sedačku nejvyšším pasažérem a konstatoval, že jízda pro něho byla pohodlná. Sedadla ve třetí řadě tedy nejsou pouze pro děti. Na zadní sedačky jsme umístili dvě autosedačky a sklopením přídavného sedadla ve třetí řadě vznikl prostor pro přepravu dětského kočárku. V návaznosti na úvod tohoto odstavce jsme u tohoto modelu postrádali jen elektrický motor ve verzi PHEV, kdy by byl provoz ještě ekonomičtější.
Jízda po dálnici a rychlostních komunikacích
Díky propracovanosti a vysoce kvalitním jízdním vlastnostem a asistenčním prvkům je jízda po dálnici vysoce příjemná. Zimní období, ve kterém jsme automobil testovali, přináší řadu rozličných povětrnostních podmínek. Během našeho testu přišel extrémně silný vítr, který prověřil stabilitu a jízdní vlastnosti tohoto vozu na více než 100 %. Vozidlo i při silném bočním větru drželo směr a jen minimálně bylo nutné korigovat jeho řízení. Díky využití adaptabilního tempomatu a systému udržování v jízdním pruhu doplněno nočním viděním jsme se i při vyšších rychlostech cítili bezpečně. Automobil identifikuje blížící se překážku a při předjíždění nebo dokonce podjíždění jinými vozidly reaguje na tuto situaci zpomalením či výstrahou. Diesleový motor, který jsme měli v námi testované verzi, není hlučný a při nízkých otáčkách si i na dálnici vezme kolem 6 L/100 km nafty. Můžeme volit z tří režimů: Sport, Komfort a Eco.Speciálně například při nájezdu od benzínové pumpy využijeme režim sport pro jeho zrychlení.
Závěr
Automobil svojí konstrukcí a provedením je dle našeho názoru určeno k dlouhým jízdám, třeba k moři, protože je vybaveno mnoha prostředky pro pohodlnou jízdu, jako jsou například masážní sedačky řidiče a spolujezdce, lednic mezi sedadlem řidiče a spolujezdce , do které se vejdou 1 lahve objemu 1,5l, do dveří u řidiče a spolujezdce se pohodlně umístí 1, 5 lahev. Díle možnost nouzového nocování a to dvou dospělých a dvou malých dětí , což vyplývá z rozměrného prostoru po složení všech zadních sedadel. Zmínit můžeme také praktické umístění sady na opravu pneumatik pod podlahou v druhé řadě sedaček. Výhodou je operativní možnost rozšíření míst k sezení. Především je však kladem důraz na bezpečnost díky řadě asistenčních prvků.
Cena námi testovaného modelu se pohybuje kolem 800 tis. Kč.
Ze stránek výrobce
Sportovní vzhled a ladné linie 7místného SUV PEUGEOT 5008 zdůrazňují modernizované tvary a odhalují design budoucnosti. Inovované místo řidiče PEUGEOT i-Cockpit v kombinaci s výbornými jízdními vlastnostmi poskytují ještě příjemnější zážitek z jízdy a vlastnosti hodné velkých cestovních vozů. Maximální pohodlí na cestách předčí veškerá vaše očekávání.
Pro vyšší bezpečnost jízdy v noci nebo za snížené viditelnosti detekuje infračervená kamera systému NIGHT VISION přítomnost chodců nebo zvířat mimo dosah světlometů ve vzdálenosti až 200 m před vozidlem. Vizualizace se promítne na digitálním přístrojovém panelu v zorném poli a zazní zvuková výstraha.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | výborné |
Pocit z jízdy | 8 | výborný |
Pohodlí | 8 | pohodlné |
Ovládání vozidla | 8 | špičkové |
Dojezdová vzdálenost | 7 | uspokojivá |
Design vozidla |
7 |
praktický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 102 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Praha a okolí | 80 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Teplice |
223km | okresní silnice, , dálnice |
den pátý |
Dobříš |
88 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 110km | okresní silnice, městský provoz |