Elektromobilita pokračuje mílovými kroky a není tomu jinak ani u renomovaného japonského výrobce automobilů Mitsubishi. A tak jsme uvítali možnost v naší redakci otestovat nový plug-in hybrid Mitsubishi ASX PHEV.
První dojmy
Jelikož jsme v dřívější době již tento model měli možnost testovat v jiné verzi, byli jsme překvapeni jakou změnou prošel. Vozidlo na první dojem působí kompaktnější a modernější. Dřívější trochu neotesané tvary karoserie jsou dnes oblé a příjemné a tak usedáme do tohoto vozidla a vyjíždíme.
Druhým překvapením na první dojem je právě pocit uvnitř vozidla. Ten na vás působí jako že řídíte velké SUV. Prostorný výhled, velký volant a vysoko posazené sezení evokuje podstatně větší vůz. Ale není to na obtíž ovládání vozidla. Ovládací prvky jsou rozloženy intuitivně a zdálo se nám, že se tento japonský výrobce přibližuje v tomto modelu ASX evropskému standardu. K automobilu stačí připojit přes blue tooth mobilní zařízení a automaticky se spustí Android auto či stejná verze u Apple. Také nás potěšila možnost dobíjení mobilního telefonu pomocí dotykového dobíjení. Příjemná byla možnost využít otvírací prosklené střechy, kdy ovládání je umístěno na stropě vozidla nedaleko samotné prosklené střechy. Toto samozřejmě se dodává za příplatek.
Jízda po městě a okresních silnicích
Jak bylo uvedeno, jedná se o plug-in hybrid, tedy o automobil, který má dobíjecí baterii. Je důležité vždy před vyražením na cesty u tohoto typu vozidel mít dobitou alespoň z poloviny baterii, aby vůz mohl operativně využívat elektrický pohon. U tohoto modelu se dostáváme na velice nízkou spotřebu a to i v městském provozu při využívání elektrického pohonu a to můžeme posílit když zařadíme na automatické převodovce variantu B. Zde automobil více využívá rekuperačních možností, a vy tak můžete v hustém městském provozu většinu času být v elektrickém módu. Vozidlo můžeme dobíjet z domácí klasické zásuvky, což k plnému nabití baterie trvá 4,5 hod a dosáhneme 48 km dojezdu.
Jízdní vlastnosti tohoto automobilu jsou výborné a my jsme měli možnost to otestovat v celodenním deštivém dni, kdy na žádném povrhu a při žádné rychlosti jsme nezažili kritické okamžiky. Díky vyšší váze způsobené elektrickým pohonem a baterií vnímáme při jízdě stabilitu a v zatáčkách vozidlo dobře drží stopu. V případě, že potřebujeme rychle předjet a chceme si být jisti tímto manévrem, můžeme zvolit na palubním počítači jízdní variantu Sport a získáme tak větší akceleraci a větší výkon. Velmi nás překvapila při variantě město i okresní silnice průměrná spotřeba, která byla vykazována kolem 3,7 l/100 km. Na závěr musíme opět zdůraznit, že k této spotřebě se dostaneme využíváním elektrické části motoru a pravidelným dobíjením baterie.
Jízda po dálnici
V tomto vozidle najdeme mnoho asistenčních prvků a speciálně při jízdě na dálnicích je využijeme. Můžeme kombinovat a přepínat mezi udržováním v jízdním pruhu, adaptabilním tempomatem a hlídáním vybočení z jízdního pruhu. Dále je výborná možnost nastavení zvukového signálu při překročení nejvyšší povolené rychlosti. Při jízdě po dálnici si nejvíce užijeme pohodlné a bezpečné jízdy. Můžeme za jízdy sledovat na palubní desce jak automobil efektivně využívá možností volby pohonné jednotky. I v dálničním provozu jsou okamžiky, kdy vozidlo jede na elektrický pohon. Velmi nás překvapilo, jak efektivně dokáže rekuperovat elektrickou energii a následně jí využívat v další jízdě.
Při našich testech využíváme vždy na maximální možnost asistenčních prvků. Velice to, speciálně na dálničním provozu pomáhá a řidič má více času se věnovat řešení možných krizových situací. Tyto asistenční prvky je třeba mít na zřeteli, že se jedná vždy jen o asistenci a musíme sledovat stále provoz. Přesto se nám během testu nestalo, aby nás tyto asistenční prvky zklamaly. Je jasné, že za ztížených povětrnostních podmínek musíme dbát na čistotu senzorů, které snímají jízdu automobilu. Zde je třeba zdůraznit, že průměrná spotřeba paliva se pohybovala kolem 4 l/100 km.
Závěrem
V současné době je celosvětový trend elektrifikací vozidel, což vede ke snižování spotřeby, zvyšování dojezdové vzdálenosti, a pokud dobíjíme z ekologických zdrojů tak také k ochraně planety. Automobil Mitsubishi ASX PHEV je velkým příslibem do budoucna, kdy se může ještě zefektivnit rekuperace energie a dostaneme se na ještě nižší spotřebu než je v průměru zde otestovaná pod 4 l/100 km. Hybridní vozidla se mílovými kroky zlepšují a zefektivňují a elektrická složka bude brzy rovnocenným partnerem klasickému motoru. Díky tomu, že můžeme dobíjet z jakékoliv elektrické zásuvky není tak problém automobil kdykoliv a kdekoliv ve volném čase dobít. Možná jsme nezdůraznili, že samozřejmě u tohoto typu můžeme využívat dobíjecích stanic u benzínových čerpadel či v dobíjecích hubech, kde plného dobití dosáhneme za cca 2,5 hod. Celkově můžeme toto vozidlo doporučit pro začínající příznivce elektromobility, pro lidi, kteří myslí na naši planetu a uvítají úsporný vůz a chtějí cestovat v pohodlí a v klidu.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | přesné |
Pocit z jízdy | 8 | uspokojivý |
Pohodlí | 7 | příjemné |
Ovládání vozidla | 8 | výborné |
Dojezdová vzdálenost | 9 | vynikající |
Design vozidla |
7 |
inovativní |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 102 m | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Všeradice | 50 km | okresní silnice, městský provoz, |
den třetí |
Praha |
85 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Bechyně |
245 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den pátý |
Beroun |
75km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 82 km | městský provoz, okresní silnice |