Elektromobilita pokračuje mílovými kroky. O tom nás přesvědčil automobil DS 3

Do naší redakce jsme dostali k otestování elektrický model DS 3. Tento vůz jsme měli k testu čisté elektromobility a také k vyzkoušení nových rychlodobíjecích stanic. A to především z důvodu že v České republice se s rozšiřováním dobíjecích míst současně upgradují na vyšší výkon i místa již dříve postavená.

S elektromobilitou do budoucnosti s vozem DS 3

Malý kompaktní vůz francouzského výrobce DS s plně elektrickou pohonnou jednotkou je ideálním reprezentantem budoucnosti elektromobility v městském a příměstském provozu. Díky kvalitnímu nabíjecímu systému a vysoce dobře nastavené rekuperaci je jízda s automobilem DS 3 pohodová a bezproblémová. V testu jsme se snažili využívat vozidlo bez jakéhokoliv omezení, nebyl kladen důraz na ekonomičnost, ale na provoz vozu v klasickém příměstském a městském provozu. Dojezdová vzdálenost při plně nabité baterii je něco málo přes 300 km a to je pro naprostou většinu českých řidičů více než dostačující vzdálenost pro každodenní dojíždění do zaměstnání a za nákupy.

 

 

Jízda po městě a okresních silnicích

Automobil DS 3 je svými rozměry přímo předurčeno k městskému provozu a díky ekologické a tiché jízdě neznečisťuje své okolí zplodinami a je ideální vůz do města. Během několika málo let byla vybudována dostatečně hustá síť dobíjecích stanic, a tak není problém vyrazit do města a během nákupu si automobil dobít či dokonce nabít na plný výkon. Dnes, naopak, při městském provozu a posílení výkonu dobíjecích stanic začínáme dostávat do situace, kdy nám například delší nákup nestačí k tomu, abychom včas odpojili automobil od dobíjecí stanice, protože je velice rychle dobito.

Jednoduchý příklad za všechny: Nově otevřená dobíjecí stanice u Hornbachu ve Velké Chuchli disponující velkým výkonem dokázala automobil DS 3 ze 45 % dobít na 80% procent za neskutečně krátkou dobu, která byla srovnatelná s nákupem zmrzliny a její konzumací. To si v dřívější době nedovedeme představit. Výkon zmíněné dobíjecí stanice byl 150 kW, ale vozidlo se dobíjelo podstatně menším výkonem ale rychle.

Jízdní vlastnosti v městském provozu při využití adaptabilního tempomatu a všech asistenčních a bezpečnostních prvků jsou naprosto vynikající. Jsme upozorňováni na blízkost vozidla před námi, pravidelně jsme upozorňováni na nutnost držet volant. A to z důvodu, že vůz si často přebírá řízení. Je tomu stejně tak, kdy rekuperace i v klasickém režimu je velice kvalitní a v případě, že chceme získat ještě více, můžeme použit jízdní režim označený „B“, kdy rekuperace je podstatně vyšší.

Jízda po okresních silnicích ve spletitém a členitém terénu České republiky vás nikdy nezklame a vždy máme dostatečný výkon a díky vyšší váze vozidla oceníme velmi dobrou stabilitu v zatáčkách. My jsme opět pozorovali velkou rekuperační schopnost.

 

Jízda po dálnici

Jízda po dálnici s elektromobilem byla vždy postrachem řidičů těchto automobilů z důvodu velkého úbytku kapacity baterií při využití maximální povolené rychlosti. Dnes po naší zkušenosti je tomu již trochu jinak, protože software vozidla se vyvíjí a spotřeba i na dálnici se pohybuje v rozumných úrovních a zároveň díky rychlému dobití není problém po svižné jízdě si u dobíjecí stanice během vypití kávy opět dobít energii. Nebudeme zastírat skutečnost, že zvýšená spotřeba je stále v dálničním provozu přítomna, není to již tak velký problém a v pohodě bychom si s automobilem DS 3 troufli absolvovat i podstatně delší trasy než jsme během testu ujeli.

 

Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE

Závěrem

Během našeho testu proběhla zpráva, že poprvé v EU bylo vyrobeno více automobilů s elektrickým a hybridním pohonem než s klasickým. Je tedy více než nabíledni, že elektromobilita v osobní dopravě bude a je budoucností automobilismu. Mnozí škarohlídové věštící elektromobilitě jepičí život musí dnes uznat, že neměli pravdu. Elektromobilita v sobě skrývá spoustu věcí, které si ani neuvědomujeme : tichý provoz, možnost dobíjet ze solárních elektráren a současně využívat pro dobíjení energii například v nočních hodinách, kdy bývá v energetických sítích přebytek energie. S velkým rozvojem, který přichází do České republiky v oblasti fotovoltaických elektráren přichází další bonus, že k těmto elektrárnám jsou také dodávány bateriové soustavy. To znamená, že energii, kterou získáme během dne ze slunečních paprsků, si můžeme uložit do baterií a v nočních hodinách z nich dobít svůj vůz. Stáváme se tak ve své podstatě nezávislý na jakýchkoliv dodavatelích energie.

Fotovoltaika v roce 2023: začínáme dohánět vlak, který nám skoro ujel

Každá novinka v sobě nese odpůrce, kteří budou se vracet ke starému a osvědčenému. Nikdo nikomu nic nenutí, ale postupem času tak, jako zmizely továrny z center velkých měst a přestěhovaly se na jejich okraje, stejným způsobem elektromobilita vytlačuje kouřící vozy. Oba tyto způsoby pohonu automobilů budou ještě nějaký čas souběžně vedle sebe fungovat a stejně si dnes nedovedeme představit, že by v centrum Nového Smíchova místo velkého nákupního střediska vyrostla fabrika s kouřícími komíny, tak se v budoucnu budeme divit, že jsme mohli jezdit automobily, které znečišťovaly své okolí.

Je přece jasné, že pomineme-li solární energii, která je vždy ekologická a budeme brát klasické elektrárny pro výrobu energie, tak tato místa je jednodušší přizpůsobit novým trendům, aby vypouštěly co nejméně exhalátů a přinášely čistší energii. Protože odpůrci elektromobility občas poukazují na kouřící uhelné a plynové elektrárny. Elektromobilita má již dlouhá léta nakročeno vpřed a důkazem toho budiž, že v nejbližší době špička závodů jako je Formule 1 bude zvyšovat procento využití elektrické energie svých vozů.

 

 

 

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 7 výborné
Pocit z jízdy 7 uspokojivý
Pohodlí 7 příjemné
Ovládání vozidla 8 výborné
Dojezdová vzdálenost 7 dostatečná
Design vozidla
7
Standardní
Průměr
7
1 – nejhorší , 10 – nejlepší

 

 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 102 m okresní silnice, městský provoz,
den druhý
Praha a okolí 150 km okresní silnice, městský provoz,
den třetí
Praha
85 km městský provoz, dálnice, okresní silnice
den čtvrtý
Příbram
80 km městský provoz, dálnice, okresní silnice
den pátý
Beroun
75km městský provoz, dálnice, okresní silnice
den šestý
Praha  82 km městský provoz, okresní silnice

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV Ssang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Dacii Spring

Peugeot Rifter e-GT
Renault Megane E-tech electric

Citroën ë-Berlingo

Renault Arkana HEV
PEUGEOT e-Traveller – zimní test
Hyundai – Santa Fe. CITROËN ë-C4. – zimní test
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre VW ID.4. PRO
Citroën C5 Aircross

SsangYong Korando 1.5

DS 9 – TENSE 360 k 4×4

Peugeot 408

Honda Civic e:HEV

 

Dacia Jogger Extreme TCe 110

MG EHS DS 3 s benzínovým motorem
Nová DS 7 Opera E-Tense 300 EAT 4X4

Renault Austral

Honda Jazz Crosstar e: HEV

 

Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid