
Do naší redakce jsme dostali k otestování elektrický model DS 3. Tento vůz jsme měli k testu čisté elektromobility a také k vyzkoušení nových rychlodobíjecích stanic. A to především z důvodu že v České republice se s rozšiřováním dobíjecích míst současně upgradují na vyšší výkon i místa již dříve postavená.
S elektromobilitou do budoucnosti s vozem DS 3
Malý kompaktní vůz francouzského výrobce DS s plně elektrickou pohonnou jednotkou je ideálním reprezentantem budoucnosti elektromobility v městském a příměstském provozu. Díky kvalitnímu nabíjecímu systému a vysoce dobře nastavené rekuperaci je jízda s automobilem DS 3 pohodová a bezproblémová. V testu jsme se snažili využívat vozidlo bez jakéhokoliv omezení, nebyl kladen důraz na ekonomičnost, ale na provoz vozu v klasickém příměstském a městském provozu. Dojezdová vzdálenost při plně nabité baterii je něco málo přes 300 km a to je pro naprostou většinu českých řidičů více než dostačující vzdálenost pro každodenní dojíždění do zaměstnání a za nákupy.
















Jízda po městě a okresních silnicích
Automobil DS 3 je svými rozměry přímo předurčeno k městskému provozu a díky ekologické a tiché jízdě neznečisťuje své okolí zplodinami a je ideální vůz do města. Během několika málo let byla vybudována dostatečně hustá síť dobíjecích stanic, a tak není problém vyrazit do města a během nákupu si automobil dobít či dokonce nabít na plný výkon. Dnes, naopak, při městském provozu a posílení výkonu dobíjecích stanic začínáme dostávat do situace, kdy nám například delší nákup nestačí k tomu, abychom včas odpojili automobil od dobíjecí stanice, protože je velice rychle dobito.
Jednoduchý příklad za všechny: Nově otevřená dobíjecí stanice u Hornbachu ve Velké Chuchli disponující velkým výkonem dokázala automobil DS 3 ze 45 % dobít na 80% procent za neskutečně krátkou dobu, která byla srovnatelná s nákupem zmrzliny a její konzumací. To si v dřívější době nedovedeme představit. Výkon zmíněné dobíjecí stanice byl 150 kW, ale vozidlo se dobíjelo podstatně menším výkonem ale rychle.
Jízdní vlastnosti v městském provozu při využití adaptabilního tempomatu a všech asistenčních a bezpečnostních prvků jsou naprosto vynikající. Jsme upozorňováni na blízkost vozidla před námi, pravidelně jsme upozorňováni na nutnost držet volant. A to z důvodu, že vůz si často přebírá řízení. Je tomu stejně tak, kdy rekuperace i v klasickém režimu je velice kvalitní a v případě, že chceme získat ještě více, můžeme použit jízdní režim označený „B“, kdy rekuperace je podstatně vyšší.
Jízda po okresních silnicích ve spletitém a členitém terénu České republiky vás nikdy nezklame a vždy máme dostatečný výkon a díky vyšší váze vozidla oceníme velmi dobrou stabilitu v zatáčkách. My jsme opět pozorovali velkou rekuperační schopnost.








Jízda po dálnici
Jízda po dálnici s elektromobilem byla vždy postrachem řidičů těchto automobilů z důvodu velkého úbytku kapacity baterií při využití maximální povolené rychlosti. Dnes po naší zkušenosti je tomu již trochu jinak, protože software vozidla se vyvíjí a spotřeba i na dálnici se pohybuje v rozumných úrovních a zároveň díky rychlému dobití není problém po svižné jízdě si u dobíjecí stanice během vypití kávy opět dobít energii. Nebudeme zastírat skutečnost, že zvýšená spotřeba je stále v dálničním provozu přítomna, není to již tak velký problém a v pohodě bychom si s automobilem DS 3 troufli absolvovat i podstatně delší trasy než jsme během testu ujeli.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Závěrem
Během našeho testu proběhla zpráva, že poprvé v EU bylo vyrobeno více automobilů s elektrickým a hybridním pohonem než s klasickým. Je tedy více než nabíledni, že elektromobilita v osobní dopravě bude a je budoucností automobilismu. Mnozí škarohlídové věštící elektromobilitě jepičí život musí dnes uznat, že neměli pravdu. Elektromobilita v sobě skrývá spoustu věcí, které si ani neuvědomujeme : tichý provoz, možnost dobíjet ze solárních elektráren a současně využívat pro dobíjení energii například v nočních hodinách, kdy bývá v energetických sítích přebytek energie. S velkým rozvojem, který přichází do České republiky v oblasti fotovoltaických elektráren přichází další bonus, že k těmto elektrárnám jsou také dodávány bateriové soustavy. To znamená, že energii, kterou získáme během dne ze slunečních paprsků, si můžeme uložit do baterií a v nočních hodinách z nich dobít svůj vůz. Stáváme se tak ve své podstatě nezávislý na jakýchkoliv dodavatelích energie.
Fotovoltaika v roce 2023: začínáme dohánět vlak, který nám skoro ujel
Každá novinka v sobě nese odpůrce, kteří budou se vracet ke starému a osvědčenému. Nikdo nikomu nic nenutí, ale postupem času tak, jako zmizely továrny z center velkých měst a přestěhovaly se na jejich okraje, stejným způsobem elektromobilita vytlačuje kouřící vozy. Oba tyto způsoby pohonu automobilů budou ještě nějaký čas souběžně vedle sebe fungovat a stejně si dnes nedovedeme představit, že by v centrum Nového Smíchova místo velkého nákupního střediska vyrostla fabrika s kouřícími komíny, tak se v budoucnu budeme divit, že jsme mohli jezdit automobily, které znečišťovaly své okolí.
Je přece jasné, že pomineme-li solární energii, která je vždy ekologická a budeme brát klasické elektrárny pro výrobu energie, tak tato místa je jednodušší přizpůsobit novým trendům, aby vypouštěly co nejméně exhalátů a přinášely čistší energii. Protože odpůrci elektromobility občas poukazují na kouřící uhelné a plynové elektrárny. Elektromobilita má již dlouhá léta nakročeno vpřed a důkazem toho budiž, že v nejbližší době špička závodů jako je Formule 1 bude zvyšovat procento využití elektrické energie svých vozů.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 7 | výborné |
Pocit z jízdy | 7 | uspokojivý |
Pohodlí | 7 | příjemné |
Ovládání vozidla | 8 | výborné |
Dojezdová vzdálenost | 7 | dostatečná |
Design vozidla |
7 |
Standardní |
Průměr |
7 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 102 m | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 150 km | okresní silnice, městský provoz, |
den třetí |
Praha |
85 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Příbram |
80 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den pátý |
Beroun |
75km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 82 km | městský provoz, okresní silnice |