Test – Volkswagen ID.4 PRO

Do naší redakce jsme dostali k týdennímu testu plně elektrický automobil VW ID.4. PRO. Jedná se z našeho pohledu o vlajkovou loď elektromobility tohoto koncernu, která splňuje všechny předpoklady pro plnohodnotný automobil nahrazující klasická vozidla se spalovacími motory. Náš test probíhal již v předjarním počasí.  

První dojmy

V naší redakci jsme již předchozí typy ID testovali, a tak naše první dojmy odpovídaly našim zkušenostem z minulých testů. Při nastoupení do vozidla není již nutné cokoliv jiného podnikat než sešlápnout brzdový pedál a nastavit rychlost buď dopředu či dozadu, vozidlo se automaticky uvede do provozního chodu a vyrážíme na silnice. Kompaktní, tichý elektrický vůz s intuitivně rozloženými ovládacími prvky se od prvních okamžiků přirozeně pohybuje po silnici. Automaticky hlídající senzory vás upozorní na blízkost vozidla před vámi či na jinou překážku, což jsme okamžitě po rozjezdu zaznamenali. Vysoká dojezdová vzdálenost více než 350 km je umocněna i kvalitní rekuperací, což také při prvních ujetých kilometrech poznáváme.

Tedy stručně a jednoduše: na první dojem kvalitní auto, které padne do ruky. Můžeme si vybrat jízdní režim: Comfort, Sport, Eco a vlastní.

 

 

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Je jasné, že vozidlo s rozměry, kdy jeho délka přesahuje 4,5 m, není primárně určen jako městský vůz, ale právě v městském provozu velmi dobře využijeme schopnost rekuperace a výborné ovladatelnosti vozu. V kombinaci s velmi dobrým výhledem a couvací kamerou v klidu a v pohodě zaparkujeme i ve složité městské zástavbě. Stejně tak i velký zavazadlový prostor nabízí využití tohoto vozidla k velkým nákupům. V současné době, kdy je elektromobilita na vzestupu, je ideální kombinace podzemních garáží s dobíjecí stanicí a během času než se nám dobije baterie, stihneme nakoupit a protože tato místa se objevují i například u Hornbachu ve Velké Chuchli, můžeme navštívit prodejny v okolí.

Automobily VW ID a nejinak tomu je i u tohoto modelu jsou vybavena intuitivním naváděním řidiče na silnicích a ve své podstatě nemusí řidič dělat nic jiného, než sledovat provoz a točit volantem.

Při navolení trasy, aktivováním adaptabilního tempomatu, asistenta jízdy v pruzích jsme po okresních silnicích provázeni vozidlem bez další nutnosti zasahování brzdění či akcelerování. Současně se nemusíme obávat překročení rychlosti, protože automaticky při vjezdu do obce je rychlost automaticky upravena stejně je tomu tak při opuštění obce, nebo pokud je rychlost omezena dopravní značkou, automobil automaticky reaguje a rychlost snižuje.  Je samozřejmě potřeba vše sledovat a dohlížet, aby nedocházelo k některým omylům, které by mohly zapříčinit nehodu. Během našeho testu však spolehlivost tohoto systému byla téměř stoprocentní.  Díky vyšší hmotnosti a baterii umístěné pod podlahou je stabilita cítit z každého pohybu. Máme tak pocit vysoce stabilního vozidla v zatáčkách a povětrnostní podmínky, například vítr, nás tolik neovlivňují.

Dojezdovou vzdálenost si také můžeme zvýšit použitím jízdního módu „B“, kdy se podstatně zvýší rekuperace vozidla.

My jsme však při našem testu využívali jedny z nejvýkonnějších dobíjecích stanice v ČR a tak dobití netrvalo nikdy déle než 20 min.  Užitečné je, že jsme předem informováni na palubním počítači, v jakém čase bude baterie dobita, a  tomu můžeme operativně přizpůsobit i naše další plány. Během testu se odhadovaný čas vozidlem shodoval se skutečným časem odjezdu od dobíjecí stanice.

 

Jízda po dálnicích

Prubířským kamenem každého elektromobilu je jízda po dálnici při využití maximální povolené rychlosti. Většinou vozidlo spotřebovává podstatně vyšší část energie, než jsme běžně zvyklí. U tohoto modelu samozřejmě dochází k navýšení spotřeby elektrické energie, ale ne tak velkému, aby se nám rapidně snižovala dojezdová vzdálenost. Vždy jsme se pohybovali na vzdálenosti 80 km ujetých po dálnici na průměrné spotřebě kolem 20 kWh/100 km. Také samozřejmě můžeme sledovat průměrnou i okamžitou spotřebu na středovém displeji během jízdy a stejně tak, pokud si navolíme na displeji v zorném poli řidiče pod volantem.  Zajímavostí je možnost posouvat obrazovky monitoru na středovém panelu gestem ruky. Nás během testu spíše, než okamžitá spotřeba na dálnici zajímal čas dojezdu a protože víme, že na dálnici D8 je nejmodernější dobíjecí hub firmy E.ON a to u Sulejovic, využili jsme to. Zde vysokým výkonem jsme automobil rychle dobili a pokračovali plnou rychlostí k cíli.

Opět s maximálním využitím všech dostupných prvků pro bezpečnou jízdu aktivovaným adaptabilním tempomatem, nastavenou navigací, udržováním v jízdních pruzích, jsme mířili k cíli bezpečně a rychle. Naše spokojenost byla stoprocentní.

Závěrem

Každému, kdo sleduje současné dění je jasné, že budoucnost bude patřit elektromobilitě, hybridním vozidlům a vozidlům na alternativní pohon a stejným směrem směřuje i koncern Volkswagen. Vývoj těchto automobilů jde mílovými kroky vpřed a ve velmi blízké budoucnosti již nebude onen klasický problém, který často uvádějí příznivci spalovacích motorů, a to je dojezdová vzdálenost. Pokud automobil, jako je VW ID.4 PRO schopno dojet na jedno dobití až 400 km , stává se plnohodnotným dopravním prostředkem a při volbě jízdního režimu Eco lze dojezd ještě prodloužit. Také díky trvale se rozšiřující síti dobíjecích stanic při dvacetiminutovém čase na dobití do 80 % kapacity baterie není problém projet s tímto automobilem Evropu. Na závěr musíme konstatovat naši naprostou spokojenost s automobilem VW ID.4 PRO a při dlouhodobějším testu bychom jistě objevili další výhody tohoto vozidla.

Více informací naleznete ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 9 výnikající
Pocit z jízdy 9 výborný
Pohodlí 8 Kvalitní
Ovládání vozidla 9 intuitivní
Dojezdová vzdálenost 9  dobrá
Design vozidla
8
SUV
Průměr
9
1 – nejhorší , 10 – nejlepší

 

 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 91 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý
Praha a okolí 135 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí
Praha 120 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý
Teplice
215 km městský provoz, okresní silnice, dálnice
den pátý
Praha
95 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha  30 km okresní silnice, městský provoz

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV Ssang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Dacii Spring

Peugeot Rifter e-GT
Renault Megane E-tech electric

Citroën ë-Berlingo

Renault Arkana HEV
PEUGEOT e-Traveller – zimní test
Hyundai – Santa Fe. CITROËN ë-C4. – zimní test
Honda Jazz Crosstar HEV MG EHS
DS 7 Crossback PHEV Louvre
Citroën C5 Aircross

SsangYong Korando 1.5

DS 9 – TENSE 360 k 4×4

Honda Civic e:HEV