Do naší redakce jsme dostali k testování luxusní vůz DS 9 – TENSE 360 k 4×4 v hybridním provedení, tudíž včetně dobíjecí baterie. V tomto automobilu se snoubí elegance s bezpečností a hospodárností.
První dojmy
Při usednutí do tohoto automobilu se ocitáte v pohodlném a pro oko příjemném prostředí, kde vnímáte každý dokonale propracovaný detail. Toto vozidlo je koncipováno jako luxusní sportovní limuzína. V naší redakci se jednalo o druhý testovaný vůz tohoto modelu, a proto jsme měli představu, co nás bude čekat. I tentokrát při prvním rozjezdu a po prvních ujetých kilometrech vnímáte kvalitní podvozek a velice přívětivý vůz.
Jízda po městě a okresních silnicích
Velkou předností tohoto modelu v provedení E-Tense, tedy s elektrickým motorem a baterií je, že jej můžete využívat při příměstském provozu jako čistě elektrický vůz. Plně nabitá baterie poskytuje 54 km dojezdu a při dobré rekuperaci je dojezd podstatně delší. Při testu jsme vyzkoušeli variantu dojezdu do hlavního města a zpět, a to pouze na elektrický pohon. Samozřejmě, musíme počítat s delší dobou dobití baterie u nabíječky v řádu hodiny a půl z nuly na 100 %. Dále jsme v testu využili kombinovaný hybridní pohon, kdy důležitým aspektem při delších cestách s tímto vozidlem je mít při výjezdu plně nabitou baterii. To není problém z klasické zásuvky nebo wall boxu při nabíjení přes noc. Vzhledem k tomu, o jakou kategorii vozu se jedná je nám jasné, že většina majitelů tohoto vozu má k dispozici místo na pravidelné dobíjení doma.
Pro městský provoz i když se jedná o dlouhou limuzínu je vozidlo velice dobře připraveno.
Najde se ještě dost řidičů, kteří se obávají parkování, a proto byl v tomto vozidle nainstalován parkovací asistent, DS park pilot, který veškerou práci převezme za řidiče.
Výrobce k tomu uvádí: „Se systémem DS PARK PILOT se manévrování s vozem stane neuvěřitelně snadným. Aby systém našel místo k zaparkování odpovídající vnějším rozměrům vozu DS 9, stačí ho aktivovat a kolem místa projet rychlostí do 30 km/h. Díky této nové technologii se vůz sám zaparkuje podélně či kolmo k chodníku bez nutnosti zásahu řidiče.“
Další velkou výhodou u tohoto hybridního modelu je jeho vyšší váha, díky které jsou jízdní parametry podstatně lepší a díky automatické volbě pohonu všech náprav, vozidlo na okresních silnících má velmi dobrou přilnavost. Spotřeba při tomto stylu jízdy ve městě a na okresních silnicích se dokáže pohybovat kolem 4 l/200 km. Samozřejmě v případě využití čistě elektrické jízdy na 0 l /100 km.
Jízda po dálnicích
Ještě jsme nezmínili mnoho asistenčních prvků, kterými je toto vozidlo vybaveno. Speciálně námi testovaný automobil byl vybaven i nočním viděním. Tyto prvky jízdu na dálnicích usnadňují a ve spojitosti s adaptabilním tempomatem se stává auto více méně „autonomním“. V okamžiku, který je pro mnoho řidičů nepříjemný, a to je stmívání, se automaticky aktivuje noční vidění a pomáhá nám sledovat objekty, které by mohly ohrozit bezpečnou jízdu, např. zvířaty či lidé vyskytující se na vozovce. Tento systém dle naší zkušenosti je velice sofistikovaný a pokud se chodec nepohybuje na vozovce, ale na chodníku, systém ho nevyhodnotí jako nebezpečný. Při jízdě na dálnici hrozí největší nebezpečí od lesní zvěře.
Ve tmě a za šera jsme ocenili výhody systému DS ACTIVE LED VISION kdy se hlavní i tři otočné světlomety dokonale přizpůsobí tvaru vozovky a dosah světelného paprsku se tak ideálně kopíruje aktuální podmínky.
Další systém, kterým je vozidlo vybaveno, DS DRIVE ASIST popisuje výrobce následovně : „Systém DS DRIVE ASSIST usnadňuje řidiči jízdu a zároveň mu umožňuje kdykoli znovu převzít kontrolu nad vozem. DS DRIVE ASSIST upravuje rychlost vozu podle před ním jedoucího vozidla a drží ho v pruhu, který si řidič zvolil. Systém zasahuje do řízení místo řidiče – řídí rychlost a dráhu jízdy, čímž přispívá k bezpečnosti a pohodlí cestování.“
Únava a nepozornost řidiče jsou silným rizikovým faktorem, proto řidiče sledují senzory a v případě známek únavy se ozve zvukové upozornění.
Hned si uvědomíte, že je nejvyšší čas udělat krátkou přestávku.
Zjistili jsme, jakým způsobem vozidlo funguje a jak na dálnici využívá pohon všech čtyř kol a současně i pomoc elektromotoru. Je zde zřejmé, jak sofistikovaně je nastaven systém, aby spotřeba paliva byla co nejnižší. V případě nutnosti rychlé akcelerace je připojen k motoru automaticky elektromotor, čímž se sníží spotřeba paliva a v momentě, kdy výkon motorové jednotky není využit na 100 %, je tato energie vracena do baterií. U vozidla s výborně navrženým aerodynamickým tvarem umožní dosahovat dlouhodobé spotřeby kolem 5 l/100 m, což v porovnání vozidlem na čistě benzínový pohon je rozdíl 3 l/100 km.
Závěrem
V současné době, kdy se celý svět ubírá k ochraně planety a ovzduší je vynikajícím krokem vytvořit luxusní limuzínu s hybridním pohonem. Vozidlo tak v sobě snoubí ekologický přístup k planetě a současně poskytne svému majiteli rychlost, bezpečí a pohodlí. Pokud někdo hledá v tomto ohledu ideální automobil a je ochoten zaplatit vyšší částku, je toto naprosto ideální vůz.
Dohromady i s testováním verze s čistě benzínovým pohonem jsme s těmito dvěma automobily strávili čtrnáct dní a byly to automobily, se kterými jsme se těžko loučili, protože v sobě splňují všechny parametry, které si přeje každý řidič a jako bonus tento hybridní model i úsporu, protože během našeho testu průměrná spotřeba byla 5,3 l/100 km a najeli jsme něco málo pod tisíc kilometrů. Pokud si kladete otázku kde najít kvalitní, pohodlný, bezpečný a ekonomický vůz, odpověď je DS 9 E-Tense.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 10 | vynikající |
Pocit z jízdy | 10 | skvělý |
Pohodlí | 10 | Super |
Ovládání vozidla | 10 | intuitivní |
Dojezdová vzdálenost | 10 | excelentní |
Design vozidla |
10 |
aerodynamický |
Průměr |
10 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 95 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 145 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Praha | 120 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Manětín |
330km | městský provoz, okresní silnice, dálnice |
den pátý |
Beroun a okolí |
100 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 30 km | okresní silnice, městský provoz |
Blíží se historicky největší e-SALON 2022: Hvězdy čisté mobility se v listopadu sjedou do Letňan