S blížícím se veletrhem čisté mobility e-SALON jsme do naší redakce jsme dostali k otestování další plně elektrický vůz Citroën ë-Berlingo. Tento vůz patří do kategorie pracovní, rodinný a také pro vyznavače sportu. Dalo by se tedy říci, že se jedná o univerzální automobil s širokou možností uplatnění.
První dojmy
Vozidlo je svým uspořádáním a rozměry určenou pro pohodlnou jízdu. Stejně tak vzhled karoserie v této kategorii se neliší od konkurentů, protože efektivita je postavena nad krásu. Ale velice příjemně vás překvapí vstřícnost vozidla a přístupnost ovládacích prvků stejně tak jeho dobře zpracovaný interiér. Praktický je třeba úložný prostor nad předním sklem, takže máte vše potřebné na dosah přímo nad hlavou. Na první dojem není to jen pracovní vůz pro partu řemeslníků, kteří se potřebují dopravit na stavbu či do lesa, ale je to kvalitně zpracovaný osobní automobil využitelný k mnoha účelům. Jako bonus pro budoucnost plně elektrický. Tedy jízda je tichá a pohodová.
Jízda ve městě a okresních silnicích
Jak již bylo předesláno, tento automobil má široké spektrum použití, a tak v městském provozu díky ekonomickému elektrickému pohonu je jako štika ve vodě. Za minimální spotřebu ujedete mnoho kilometrů a přivezete nákup, materiál, zavazadla. Pohodlně se s ním parkuje v podzemních garážích a velmi dobře se do něho nastupuje a vystupuje. Velkým plusem jsou posuvné zadní dveře a také velký zavazadlový prostor a velké zadní dveře vyklápějící se nahoru. Stejně tak ocení řemeslníci dobře přístupný zavazadlový prostor, jehož dno je poměrně nízko a nakládané předměty není třeba příliš zvedat. Jediné mínus, které jsme za celou dobu testu zaznamenali, byla absence adaptabilního tempomatu, ve vozidle byl pouze tempomat.
Při jízdě po okresních silnicích díky rozložení váhy baterie je vozidlo vysoce stabilní a v zatáčkách vykazuje velmi dobré parametry jízdy. Tedy jízda je klidná a pohodová. Tedy pracovní vůz, ve kterém máte uvnitř pocit z jízdy v osobním automobilu, jediná výjimka je relativně velký volant. Prvky řízení a navigace jsou velice dobře umístěny a velkým bonusem je head-up diplej, kde máte přímo před sebou v zorném poli řidiče všechny důležité informace. Spotřeba u elektrických vozidel je často diskutovaná otázka: U Citroënu ë-Berlingo je v městském provozu spotřeba minimální, protože se v maximální míře rekuperuje energie a na okresních silnicích se dostáváme hodně pod 20 kW/100 km.
Jízda po dálnicích
Každý, kdo si prohlédne automobil tohoto typu, musí konstatovat, že aerodynamika není hlavní devízou při konstrukci vozidla. Stručně můžeme shrnout, že nejdůležitějším prvkem je co největší prostor pro materiál a osazenstvo. Tedy z toho vyplývá, že jízda na dálnici a specielně s elektrickým pohonem nebude ekonomickou, pokud nedodržíme základní pravidlo elektromobility: Po dálnici nejvyšší rychlostí 110 km/hod.
Během našeho testu jsme vyzkoušeli různé varianty rychlosti a spotřeby a vyšlo nám, že 100 km/hodině je ideální rychlost při dálničním provozu, kdy spotřeba se pohybuje mírně nad 20 kW/100 km. Dalším výrazným aspektem, který u tohoto automobilu na dálnici výrazně zvyšuje spotřebu je vítr. Pokud máme „tzv. vítr v zádech“, můžeme si dovolit jet i rychleji, naopak při větru „proti nám“ je spotřeba i při rychlosti 100 km/hodině vyšší.
Závěrem
Vozidlo umí velice dobře rekuperovat a hospodařit s energií a výrobcem udávaná dojezdová vzdálenost odpovídá skutečnosti. Během jízdy jsme na maximální možnou míru využívali při dojíždění do obcí rekuperaci, a to stisknutím tlačítka režimu B, tudíž maximální rekuperace. Jedním z našich cílových míst byla Česká Lípa a s plně nabitým vozidlem jsme celou cestu o vzdálenosti více než 180 km absolvovali včetně jízdy po dálnici. Stejně tomu bylo i na zpáteční cestě, kdy jsme však před nájezdem na dálnici plně dobili baterii, abychom si ověřili spotřebu při různých rychlostech jízdy. Pokud chceme s tímto automobilem jezdit na výlety, popřípadě na dovolenou, můžeme jednoduchým aritmetickým propočtem vydělit vzdálenost dojezdovou vzdáleností a vyjde nám, kolikrát musíme cestou dobíjet.
Celkově můžeme konstatovat, že vůz je velice pohodlný a jeho určení není jen pro řemeslníky a malé firmy, ale pro vyznavače cyklistiky, popřípadě zimních sportů a samozřejmě rozměrnější zavazadla lze umístit na střechu. Také tento vůz dobře využijí vášniví zahrádkáři a zahradníci. Dobře přístupný zavazadlový prostor ocení senioři při jednoduchém nakládání a vykládání nákupu. Domníváme se, že ideální kombinací pro tento vůz pro malé firmy je domácí solární elektrárna, ze které se vozidlo přes noc dobíjí, čímž náklady klesnou na minimum.
Informace ze stránek výrobce naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 7 | Přijemné |
Pocit z jízdy | 7 | pohodový |
Pohodlí | 7 | Přijemné |
Ovládání vozidla | 7 | odpovídající vozu |
Dojezdová vzdálenost | 8 | odpovídající vozu |
Design vozidla |
6 |
klasický |
Průměr |
7 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 95 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 145 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Praha | 120 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Česká Lípa |
320km | městský provoz, okresní silnice, dálnice |
den pátý |
Beroun a okolí |
100 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 30 km | okresní silnice, městský provoz |
Blíží se historicky největší e-SALON 2022: Hvězdy čisté mobility se v listopadu sjedou do Letňan