Citroën ë-Berlingo dobrý a hospodárný parťák na cesty

S blížícím se veletrhem čisté mobility e-SALON jsme do naší redakce jsme dostali k otestování další plně elektrický vůz Citroën ë-Berlingo. Tento vůz patří do kategorie pracovní, rodinný a také pro vyznavače sportu. Dalo by se tedy říci, že se jedná o univerzální automobil s širokou možností uplatnění.

První dojmy

Vozidlo je svým uspořádáním a rozměry určenou pro pohodlnou jízdu. Stejně tak vzhled karoserie v této kategorii se neliší od konkurentů, protože efektivita je postavena nad krásu. Ale velice příjemně vás překvapí vstřícnost vozidla a přístupnost ovládacích prvků stejně tak jeho dobře zpracovaný interiér. Praktický je třeba úložný prostor nad předním sklem, takže máte vše potřebné na dosah přímo nad hlavou. Na první dojem není to jen pracovní vůz pro partu řemeslníků, kteří se potřebují dopravit na stavbu či do lesa, ale je to kvalitně zpracovaný osobní automobil využitelný k mnoha účelům. Jako bonus pro budoucnost plně elektrický. Tedy jízda je tichá a pohodová.

 

Jízda ve městě a okresních silnicích

Jak již bylo předesláno, tento automobil má široké spektrum použití, a tak v městském provozu díky ekonomickému elektrickému pohonu je jako štika ve vodě. Za minimální spotřebu ujedete mnoho kilometrů a přivezete nákup, materiál, zavazadla. Pohodlně se s ním parkuje v podzemních garážích a velmi dobře se do něho nastupuje a vystupuje. Velkým plusem jsou posuvné zadní dveře a také velký zavazadlový prostor a velké zadní dveře vyklápějící se nahoru. Stejně tak ocení řemeslníci dobře přístupný zavazadlový prostor, jehož dno je poměrně nízko a nakládané předměty není třeba příliš zvedat. Jediné mínus, které jsme za celou dobu testu zaznamenali, byla absence adaptabilního tempomatu, ve vozidle byl pouze tempomat.

Při jízdě po okresních silnicích díky rozložení váhy baterie je vozidlo vysoce stabilní a v zatáčkách vykazuje velmi dobré parametry jízdy. Tedy jízda je klidná a pohodová. Tedy pracovní vůz, ve kterém máte uvnitř pocit z jízdy v osobním automobilu, jediná výjimka je relativně velký volant. Prvky řízení a navigace jsou velice dobře umístěny a velkým bonusem je head-up diplej, kde máte přímo před sebou v zorném poli řidiče všechny důležité informace. Spotřeba u elektrických vozidel je často diskutovaná otázka: U Citroënu ë-Berlingo je v městském provozu spotřeba minimální, protože se v maximální míře rekuperuje energie a na okresních silnicích se dostáváme hodně pod 20 kW/100 km.

Jízda po dálnicích

Každý, kdo si prohlédne automobil tohoto typu, musí konstatovat, že aerodynamika není hlavní devízou při konstrukci vozidla. Stručně můžeme shrnout, že nejdůležitějším prvkem je co největší prostor pro materiál a osazenstvo. Tedy z toho vyplývá, že jízda na dálnici a specielně s elektrickým pohonem nebude ekonomickou, pokud nedodržíme základní pravidlo elektromobility: Po dálnici nejvyšší rychlostí 110 km/hod.

Během našeho testu jsme vyzkoušeli různé varianty rychlosti a spotřeby a vyšlo nám, že 100 km/hodině je ideální rychlost při dálničním provozu, kdy spotřeba se pohybuje mírně nad 20 kW/100 km. Dalším výrazným aspektem, který u tohoto automobilu na dálnici výrazně zvyšuje spotřebu je vítr. Pokud máme „tzv. vítr v zádech“, můžeme si dovolit jet i rychleji, naopak při větru „proti nám“ je spotřeba i při rychlosti 100 km/hodině vyšší.

Závěrem

Vozidlo umí velice dobře rekuperovat a hospodařit s energií a výrobcem udávaná dojezdová vzdálenost odpovídá skutečnosti. Během jízdy jsme na maximální možnou míru využívali při dojíždění do obcí rekuperaci, a to stisknutím tlačítka režimu B, tudíž maximální rekuperace. Jedním z našich cílových míst byla Česká Lípa a s plně nabitým vozidlem jsme celou cestu o vzdálenosti více než 180 km absolvovali včetně jízdy po dálnici. Stejně tomu bylo i na zpáteční cestě, kdy jsme však před nájezdem na dálnici plně dobili baterii, abychom si ověřili spotřebu při různých rychlostech jízdy. Pokud chceme s tímto automobilem jezdit na výlety, popřípadě na dovolenou, můžeme jednoduchým aritmetickým propočtem vydělit vzdálenost dojezdovou vzdáleností a vyjde nám, kolikrát musíme cestou dobíjet.

 

Celkově můžeme konstatovat, že vůz je velice pohodlný a jeho určení není jen pro řemeslníky a malé firmy, ale pro vyznavače cyklistiky, popřípadě zimních sportů a samozřejmě rozměrnější zavazadla lze umístit na střechu. Také tento vůz dobře využijí vášniví zahrádkáři a zahradníci. Dobře přístupný zavazadlový prostor ocení senioři při jednoduchém nakládání a vykládání nákupu. Domníváme se, že ideální kombinací pro tento vůz pro malé firmy je domácí solární elektrárna, ze které se vozidlo přes noc dobíjí, čímž náklady klesnou na minimum.

 

 

 

 

Informace ze stránek výrobce naleznete ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 7 Přijemné
Pocit z jízdy 7 pohodový
Pohodlí 7 Přijemné
Ovládání vozidla 7 odpovídající vozu
Dojezdová vzdálenost 8 odpovídající vozu
Design vozidla
6
klasický
Průměr
7
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 95 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý
Praha a okolí 145 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí
Praha 120 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý
Česká Lípa
320km městský provoz, okresní silnice, dálnice
den pátý
Beroun a okolí
100 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha  30 km okresní silnice, městský provoz

 

Blíží se historicky největší e-SALON 2022: Hvězdy čisté mobility se v listopadu sjedou do Letňan

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV SSang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Dacii Spring

Peugeot Rifter e-GT
Renault Megane E-tech electric
Renault Arkana HEV
Hyundai – Santa Fe.
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre
Citroën C5 Aircross