S blížícím se veletrhem e-Salon v naší redakci preferujeme pro testy automobily s čistě elektrickým či hybridním pohonem. A proto jsme využili možnost testovat automobil Renault Megane E-tech electric, který v této sekci zastupuje renomovanou francouzskou automobilku.
První dojmy
Pro naše testování nám byl vybrán vůz s velkou výbavou, a tak při usednutí do pohodlných světle šedých sedadel a po letmém rozhlédnutí se po interiéru vozidla nás na první pohled zaujala velká středová obrazovka s informačním panelem. Dalo by se říci, že máte pocit vysoce kvalitního až luxusního vozidla a ten je během několika málo okamžiků umocněn tichou jízdnou elektrického motoru. Protože jsme po delší době měli možnost testovat automobil výrobce Renault, trvalo nám trochu delší dobu zorientovat se v ovládacích prvcích a přiznám se, že nalezení mechanického ovládání rádia a nastavení stanic jsme objevili až druhý den, protože je vpravo pod volantem jako doplňující páčka.
Zvolit můžeme ze čtyř jízdních režimů: komfort, sport, eco, a vlastní nastavení.
Další zajímavostí interiéru vozidla je zpětné zrcátko, které je propojeno s kamerou umístěnou v kabině za zadním stěračem. Zde opět musíme podotknout, že nám trvalo nějaký čas, než jsme zjistili, že lze jej jednoduše překlopit to klasického zpětného zrcátka.
Automobil se rozjel a jeho zvuk jež je možné v dalším nastavení zvolit ze tří variant, doplňoval plynulou jízdu po silnici. Vyhřívaná sedadla a vyhřívaný volant v chladných podzimních dnech také potěší. Když jsme nalezli i tlačítko pro masážní funkci sedadel, bylo cestování jako v ráji.
Vozidlo také disponuje mnoha kamerami, kdy máme možnost sledovat okolí jako z ptačí perspektivy.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Každý vůz s elektrickým pohonem je již předem určen pro městský provoz, a to v jakékoliv velikosti provedení. Renault Megane E-tech toto naplňuje měrou vrchovatou. V současné době, kdy jeden z našich největších dopravních uzlů v republice Barrandovský most je stále v rekonstrukci a v ranních špičkách se tvoří dlouhé kolony, jízda s tímto automobilem byla naprosto pohodová, a to z důvodu možnosti nastavení adaptabilního tempomatu s automatickým rozjezdem, pokud se vozidlo v koloně před vámi pohne. Senzory po celém obvodu automobilu sledují vozidla vzadu i z boku, čímž se předchází nehodám. Pokud se rozhodnete vypnout tempomat, vozidlo vás upozorňuje na nebezpečnou vzdálenost na palubní desce s barevným rozlišením na stupňující se nebezpečí, a to v počtu sekund do možného nárazu. Jako bonus pro městský provoz je zde možnost využít automatického parkování, kdy automobil sám dokáže zaparkovat. Podmínkou jsou však čisté vnější senzory. Na jejich znečištění automobil sám upozorňuje.
Jízda po okresních silnicích je s tímto automobilem pohodová a klidná.
Díky dobře nastavenému podvozku a váze baterií je vozidlo dobře ovladatelné. Jen si je třeba zvyknout na trochu jiné rozložení váhy, protože grandiozně pojatá hloubka zavazadlového prostoru zřejmě posunula umístění baterie trochu vpřed a vozidlo tedy při prázdném zavazadlovém prostoru a obsazené pouze řidičem mírně ujíždí na zadních nápravách. Na to jsme si však během pár prvních kilometrů zvykli, protože nutnost korekce je minimální. Díky dobře nastavenému rekuperování, které je zde podobně jako u jiných vozidel řešeno, „pádly“ pod volantem můžeme v členitém terénu české krajiny velmi výhodně rekuperovat energii, čímž se nám zvyšuje dojezdová vzdálenost již dostatečně dlouhá při prvním nabití. Výrobcem uváděná dojezdová vzdálenost je až 450 km.
Jízda po dálnici
Každé vozidlo, které je plně elektrické je vybavenou řadou softwarových pomocníků, to znamená adaptabilní tempomat, hlídání rozestupu vozidel, predikování možné kolize, a to vše u tohoto automobilu na dálnici plně využijeme. Za příznivých povětrnostních podmínek, kterými je využití některých asistenčních prvků podmíněno, se pak stáváme dohližiteli na bezpečný provoz vozidla případně nutnosti zásahu do řízení. Dokáže automaticky držet rozestup, byť vám vjede náhle neomalený řidič před vozidlo, nebo když potřebujete rychlým manévrem se zařadit do pomalého pruhu, velmi rychle nalezne vůz před sebou. To vše máte vizuálně zobrazeno na palubním displeji, kdy víte, že automobil tzv. vidí vůz před vámi. I zde platí v případě, kdy asistenční prvky nejsou aktivovány, nebo jsou z různých důvodů vypnuty, vždy jste upozorněni na vozidlo nebezpečně blízko před vámi a dokonce když odbočujete a na vozidlo ve vedlejším jízdním pruhu.
Upozorňujeme, že to, co je povinností každého řidiče před jízdou seznámit se s technickým stavem vozidla je zde na místě a to z důvodu kontroly čistoty senzorů. Nejedná se o žádný složitý proces, k očištění stačí použít hadřík nebo papírový kapesník. Na skutečnost, že některý senzor není funkční jste upozorněni, abyste se vyhnuli situaci, kdy dojde ke kolizi z důvodu nefunkčnosti systému, který je deaktivován. Samozřejmě, spotřeba energie je stále ožehavou otázkou u elektrických vozidel a pokud se nalézáme na dálničním úseku s několika stoupáními, je tím dojezdová vzdálenost snižována. Díky efektivnímu rekuperačnímu systému se tento automobil dostal na nižší spotřebu, jež je obvyklé i při rychlosti 130 km/hod.
Závěrem
Pokud si chceme užít plně užít elektromobilitu a máme chuť a finanční možnosti ji spojit s elegancí, tak volba tohoto vozidla je přímo ideální. Při dlouhých cestách, které můžeme bez problémů absolvovat díky dostatečné dojezdové vzdálenosti, nám k pohodě přispívají pohodlná vyhřívaná sedadla s možností masážní funkce, pro klidnou a bezpečnou jízdu dostatek asistenčních prvků, pro bezstarostné parkování, automatický parkovací asistent a v neposlední řadě velký úložný prostor a nulové emise.
Cena námi testované verze byla kolem 1,200 tis. Kč.
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | vynikající |
Pocit z jízdy | 8 | pohodový |
Pohodlí | 8 | Přijemné |
Ovládání vozidla | 8 | vynikající |
Dojezdová vzdálenost | 7 | odpovídající vozu |
Design vozidla |
7 |
Aerodynamický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 95 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 145 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Praha | 120 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Beroun |
150km | městský provoz, okresní silnice, dálnice |
den pátý |
Beroun a okolí |
100 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 30 km | okresní silnice, městský provoz |