Do naší redakce jsme na závěr prázdnin dostali k otestování plně elektrický vůz francouzského výrobce Peugeot Rifter e-GT. Rozhodli jsme se tedy jej důkladně otestovat a to včetně přenocování v kempu v tomto voze. Naplánovali jsme také delší trasu až na východ Čech. V testu jsme chtěli zdůraznit univerzálnost použití tohoto automobilu.
První dojmy
Tento automobil vídáme po delší dobu na českých silnicích a navazuje na velmi úspěšné předchozí typy pick-upů a dodávek od tohoto výrobce. Jelikož doba postupně míří k elektrifikaci vozidel, a naše redakce tento trend podporuje, Peugeot Rifter e-GT nás na první dojem nepřekvapil. Klasický design užitkového vozidla zde prezentovaný v provedení pro pět cestujících a zavazadlový prostor není ničím vyjímečný, jediná odlišnost je vybavení elektromotorem. Nejvíce na námi testovaném voze nás upoutala jeho příjemně hnědá barva.
Jízda po městě a okresních silnicích
Jako každý automobil tohoto typu, i námi testovaný vůz je připraven na jízdu po městě i okresních silnicích, aby dovezl řemeslníky na práci, popřípadě větší rodinu do cíle cesty. Automobil s dojezdem cca 250 km naprosto s přehledem dostačuje na pracovní dojezd na místo určení a zpět stejně tak pro cestování rodiny, požadující větší zavazadlový prostor.
Především však vidíme využití tohoto vozidla pro rodiny pro cestování a zároveň s možností přespání. Ve městě, podobně jako u ostatních automobilů vybavených elektrickým pohonem, je jízda ekonomická a vysoce rentabilní. Rekuperace výborně funguje ,a tak po městě cestujeme s minimálními náklady. Stejně tomu je i když vyrazíme mimo město na okresní silnice. Vozidlo díky své hmotnosti dokáže využívat setrvačnost při jízdě z kopce a při jízdě v členitém českém terénu se prodlužuje i dojezdová vzdálenost. Navíc, zvláště u velkých měst a na hlavních tazích již není problém najít dobíjecí stanici. Než vypijete kávu a dopřejete si chvilku odpočinku, dobijete vozidlo do 80 % kapacity baterie.
Jízda po dálnici
Od začátku elektromobility byl velký problém u všech vozidel na dálnici jezdit rychlostí více než 110 km/ hod. To u tohoto typu vozidla, kde je funkčnost a užitnost nad aerodynamikou, je také problém a to především při nevýhodných povětrnostních podmínkách. Pokud jsme se vydali na cestu od západu na východ a spotřeba byla až překvapivě nízká. Bohužel při cestě opačným směrem, kdy jsme jeli proti větru, naopak spotřeba dost podstatně stoupla. Na dálnici automobil velice dobře sedí a spolehlivě vás drží v pruzích, jedinou výtkou může u námi testovaného vozidla být absence adaptabilního tempomatu. Ale opět musíme podotknout, že i na hlavních tazích je již dostatek dobíjecích stanic a tak bez delšího zdržení jsme dojeli do cíle vzdáleného kolem 200 km pouze na jedno dobití. Pokud zvolíme rozumný kompromis a rychlost na dálnici udržujeme mezi 115-120 km/hod s využíváním terénu, nemusíme mít obavu z dojezdu vozidla.
Náš test v kempu u rybníku Staňkov
Kromě toho, že jsme absolvovali 500 km na dálničních površích, vydali jsme se ještě otestovat vozidlo jako obytný vůz pro přespání v kempu. Vybrali jsme si kemp Oasa u rybníku Staňkov. Cestou jsme ve městě Třeboň automobil plně dobili a do kempu dojeli tedy se skoro plnou baterií. Při rozhovoru s majitelem kempu, který sám vlastní elektromobil, jsme zjistili, že ani zde není problém si automobil za určitý poplatek dobýt.
My jsme v kempu automobil nedobíjeli, zvolili jsme si menší stání a přizpůsobili vozidlo k nocování. Zásuvka na tomto typu stání postačí pouze pro dobití notebooku, telefonu a provoz přenosné elektroniky. Jednoduchým a rychlým složením zadních sedadel a vytvořením prostoru pro spaní, jsme zde naprosto pohodlně přenocovali jednu noc. Díky řadě úložných prostor po celém interiéru vozu, včetně stropních poliček nad sedadlem řidiče a spolujezdce, nebyl žádný problém strávit v kempu celý den a noc. Tedy test kempování proběhl úspěšně.
Závěrem
Tento automobil díky své univerzálnosti lze použít jak pro jízdy nadšených cestovatelů, kteří nekladou příliš vysoké nároky na ubytování a spíše upřednostňují ekonomickou variantu. Dále bude velice úspěšný pro řemeslníky, kteří pro svoji práci hledají ekonomického parťáka s velkými úložnými prostory, popřípadě pro početnou rodinu, která ráda cestuje s velkým vybavením.
Vozidlo je vybaveno třemi jízdními režimy: Normal, eco a power.
K dispozici jsou také dva režimy rekuperace: Standardní a zesílený dostupný po stisknutí tlačítka B na voliči jízdních režimů. Při nainstalování aplikace My Peugeot do telefonu a propojení s vozidlem můžete na dálku ovládat klimatizaci a sledovat nabíjení, v případě, že dobíjíte z domácí stanice i spustit vzdálenou správou dobíjení. Současně vám tato aplikace eviduje jízdy a spotřebu elektrické energie. Tu můžete také v průběhu jízdy sledovat na centrálním displeji. Stejně vám aplikace identifikuje poslední místo parkování a tak snadno naleznete zaparkovaný vůz.
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 7 | uspokojivé |
Pocit z jízdy | 8 | pohodový |
Pohodlí | 7 | průměrné |
Ovládání vozidla | 7 | dobré |
Dojezdová vzdálenost | 6 | průměrná |
Design vozidla |
7 |
Klasický |
Průměr |
7 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 106 km | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Třeboň | 220 km | okresní silnice, městský provoz, dálnice |
den třetí |
Mělník | 120 km | okresní silnice, dálnice, |
den čtvrtý |
Beroun | 80km | městský provoz, okresní silnice, dálnice |
den pátý |
Náchod |
177 km | okresní silnice, dálnice |
den šestý | Praha | 177km | okresní silnice, městský provoz |