Do naší redakce jsme dostali k testu automobil C5 Aircross SHINE PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8. Provedli jsme s ním velký test na šumavských horských silnicích, kde jsme detailně testovali možnosti jeho elektrického motoru.
První dojmy
Tento vůz je ideální k rodinným dovoleným a výletům díky svému velkému prostoru uvnitř kabiny a velkorysému zavazadlovému prostoru. Velmi šikovně jsou řešeny i dobíjecí kabely, které jsou v kufru umístěny pod hlavní deskou a nezabírají tak místo pro zavazadla. Na první dojem na vás dýchne cestovatelská atmosféra a volání dálek. Pohodlná sedadla s masážní funkcí navíc vás na první pocit usadí ve vozidle a přispějí k pohodlné jízdě.
Jízda po městě a okresních silnicích
Kromě toho, že jsme se rozhodli o víkendu s tímto vozidlem cestovat po šumavských silnicích, ještě předtím jsme jej otestovali v městském provozu. Automobil svými rozměry sice není primárně určen pro městský provoz, ale díky elektrickému motoru a bateriím je schopen ujet až 55 km na čistě elektrický pohon. My jsme tak vyzkoušeli i jeho manévrovatelnost v podzemních garážích, kde jsme jej také dobíjeli. Tedy můžeme říci, že pro městský a příměstský provoz při pravidelném dobíjení může být tento automobil používán jako 100 % elektrický. Baterii v pohodě během necelých dvou hodin dobijeme, a tak během návštěvy nákupního centra či oběda můžeme doplňovat energii a pohybovat se po městě i v příměstském provozu na čistě elektrický pohon. Musíme však mít na zřeteli větší rozměry tohoto automobilu a podle toho se přizpůsobit výběru parkovacího místa.
Šumavské silnice
Díky naší cestě do šumavských hvozdů jsme důkladně otestovali jízdní vlastnosti na okresních a speciálně horských silnicích, kdy jsme vystoupali do výšky nad 1 000 m n.m. Vozidlo díky své váze a kvalitnímu podvozku poskytuje pohodlnou jízdu. Pokud ctíme ekologii, můžeme v čistých horských partiích přepnout na elektrický pohon. My jsme měli velkou výhodu, že v nedaleko od našeho ubytování jsme mohli využít dobíjecí stanici. Každý den večer jsme dobili baterii na 100 % kapacity. V klikatém a náročném terénu jsme zjistili, že je výhodnější používat hybridní pohon, kdy vozidlo automaticky vybírá, který pohon je nejvhodnější a současně velice dobře rekuperuje. V těchto fázích se můžeme dostat až na spotřebu kolem 1,5 l/100 km. Celkově při delších trasách jsme se dostali v kombinované spotřebě pod 5 l/100 km. Ale celý šumavský víkend jsme z 90 % absolvovali na elektrickou energii. A to také z důvodu, že i v malých místech, jako je třeba Nová Pec již nalezneme dobíjecí stanice. Pro mnoho řidičů bývá někdy komplikované se na úzkých a klikatých silnicích se pohybovat a tento vůz díky svým asistenčním prvkům nám dával pohodu a klid, zvláště pokud jsme využívali adaptabilní tempomat a udržování v jízdních pruzích.
Jízda po dálnicích
Bez velkých gest a vět můžeme shrnout: Tento hybridní vůz je ideálním parťákem na dlouhé cesty, kdy ekonomicky, pohodlně a rychle nás doveze do našeho cíle. Výkony obou dvou pohonných jednotek poskytují jistotu při předjíždění a ekonomický provoz zajišťuje kvalitní rekuperace. Na dálnicích vyžadujeme ve vozidle pohodlí, dobrý výhled a to vše nám Citroën C5 Aircross poskytuje. Dalším bonusem je ekonomický provoz, který při dodržení zásady nabité baterie před startem jízdy poskytuje nízkou spotřebu pohybující se kolem 5 l/100 km. U všech vozidel této kategorie je samozřejmostí kvalitní navigace, kvalitní rádio a také možnost propojení telefonu s mobilním zařízením a to včetně Android Auto.
Závěrem
Díky naší návštěvě a cestám okolo Lipenského jezera jsme dostatečně otestovali možnosti tohoto automobilu. I v extrémně vysokých teplotách přesahující 35 stupňů byla během chvilky v automobilu teplota, která neunavovala a klimatizace fungovala výborně. Stejně tak jsme se nesetkali s žádnými problémy během dobíjení a velice nás v průběhu týdenního testu překvapovala vysoká ekonomičnost vozidla. Výrobce ke každému tomuto typu vozidla dodává dva dobíjecí kabely: jeden je určen k dobíjení z dobíjecích stanic od dodavatelů energií a druhý pro dobíjení z klasické domácí zásuvky. Při nabíjení z domácího zdroje musíme počítat s minimální dobou dobíjení kolem 4-6 hodin. Při dobíjení z dobíjecí stanice s kapacitou 22 kW se do plného nabití dostaneme zhruba za 2 hodiny.
Šumavské dobijecí stanice
V šumavských lokalitách jsme se setkali také s dobíječkami s kapacitou 11 kW. Zde se samozřejmě doba dobíjení adekvátně prodlužuje. Při každém tomto testu zdůrazňujeme a znovu zopakujeme, že pro ekonomické využití hybridního automobilu je důležité před výjezdem mít alespoň z 50 % kapacity nabitou baterii. S touto kapacitou dokáže vozidlo kvalitně využívat hybridní pohon, ale lepší je vyjíždět vždy s plnou baterií. Doporučujeme při jakékoliv možnosti vždy tuto baterii alespoň z části dobít. Tato péče o baterii se nám vrátí na vysoce ekonomickém provozu.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | výborné |
Pocit z jízdy | 8 | výborný |
Pohodlí | 8 | výborný |
Ovládání vozidla | 8 | výborné |
Dojezdová vzdálenost | 8 | vynikající |
Design vozidla |
7 |
Standardní |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 102 m | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 150 km | okresní silnice, městský provoz, |
den třetí |
Praha |
220 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Hůrka |
140 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den pátý |
Horní Planá |
160 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 82 km | městský provoz, okresní silnice |