Do naší redakce jsme dostali k otestování inovovaný vůz Honda Jazz Crosstar e:HEV. Jedná se o hybridní model, který je nejvíce vstřícný k uživatelům, jelikož nevyžaduje dobíjet baterie, tyto se dobíjejí automaticky během jízdy. Tento inovovaný model poskytuje větší výkon a nižší spotřebu.
První dojmy
Honda Jazz Crosstar svou konstrukcí a vzhledem se řadí mezi malá SUV a na první dojem zaujme zvláštním řešením karoserie a co je odlišné jsou v přední části prosklená trojúhelníková okna doplňující čelní sklo a zlepšují výhled řidiče. Toto jsme mnohokrát ocenili, zvláště při odbočování do nepřehledných ulic. Jinak po nasednutí do vozidla, připojení mobilního zařízení a nastavení navigačních systémů se můžeme okamžitě vydat na jízdu bez nutnosti dalšího seznamování, jelikož vůz je vstřícný k řidiči. U tohoto inovovaného modelu nás také při prvních kilometrech překvapilo, jak velice dobře rekuperuje a energie zobrazená nalevo na palubní desce nikdy neklesla na nulu. Můžeme se domnívat a zřejmě to bude i faktická domněnka, že ony vynikající rekuperační vlastnosti vycházejí ze zkušeností z Formule 1. Jistě je všeobecně známo, že poslední dva roky Mistrovství světa ve F1 ovládla stáj Oracle Red Bull Racing , která využívala dříve agregát Honda a v poslední době agregát vycházející z motoru Honda.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Měli jsme možnost tento inovovaný model otestovat v dostatečně dlouhém čase, abychom mohli konstatovat, že jeho jízdní vlastnosti na okresních silnicích a v městském provozu jsou vynikající. Díky již zmiňovaného výborného výhledu a vysoce kvalitně vyladěnému podvozku jsme se pohodlně a bezpečně proplétali horskými i podhorskými vesničkami a nezažili žádný kritický okamžik. Vozidlo má totiž v sobě zabudovaný inteligentní systém, který předem upozorňuje na možnou nehodu a automaticky vozidlo zpomaluje. Vyzkoušeli jsme také na okresních silnicích funkční adaptabilní tempomat, který reaguje na vozidla jedoucí před námi a při zapnutí systému hlídání v jízdních pruzích vás také informuje o pozici vozidla na vozovce.
Tento systém hlídání v jízdních pruzích se vždy po zastavení vozidla na čerpací stanici či na parkovišti, na rozdíl od ostatních funkcí, deaktivuje. Musíme si tedy uvědomit, že navigace nás dále vede k cíli po zapnutí tempomatu udržuje rychlost, ale je třeba vždy mít na zřeteli, že funkci udržování v jízdních pruzích je třeba vždy aktivovat. Ostatní funkce, jako je automatické rozsvěcení světel, automatické zapínání stěračů jsou zapnuty permanentně. Pokud jsou jednou navoleny, nemusíme je znovu aktivovat.
Jízda po městě
Automobil Honda Jazz Crosstar e:HEV je svými rozměry velice vstřícný pro městský provoz a díky elektrickému pohonu i ekonomický. Po většinu času se v centrum měst proplétáme pomalu a tiše. Hledáme-li místo pro zaparkování, stačí nám velice malý prostor. Pro lepší orientaci je vozidlo vybaveno parkovací kamerou, která má více sledovacích míst a senzory nás upozorňují na vozidla před námi i za námi. Velkou výhodou je také skutečnost, že nemusíme vozidlo odmykat klíčem, a pokud chceme uložit do zavazadlového prostoru nákup a máme klíč u sebe, stačí jen otevřít kufr a naložit nákup. Dále rozměry tohoto automobilu jsou velkou výhodou v podzemních garážích, kde dokážeme v leckdy úzkých prostorách snadno projíždět. Spotřeba v tomto režimu město a okresní silnice se pohybovala kolem 4,5 l/100 km. Musíme upozornit, že jsme vždy stylem jízdy udržovali dobitou baterii alespoň z poloviny. Tento systém můžeme podpořit ještě zvolením jízdního režimu „B“, kdy rekuperace je podstatně efektivnější.
Jízda po dálnici
U tohoto typu automobilu by se dalo říci, že je to takový malý ďábel. Díky kombinaci benzínového motoru a dvou elektromotorů hravě dosáhneme maximální rychlosti povolené na dálnici a bez problémů se touto rychlostí pohybujeme, aniž bychom se potýkali s nižším výkonem. Jen si musíme zvyknout, a tak tomu bylo i u předchozích modelů, že v případě rychlejší akcelerace je motor hlučnější. Automobil Honda Jazz Crosstar e:HEV je pro delší jízdy velmi pohodlný, dobře se z něho nastupuje i vystupuje, sedadla jsou příjemná a díky bezpečnostním prvkům můžeme v pohodě absolvovat i delší trasy bez zvýšené únavy. Na dálnici se pohybovala spotřeba kolem 4,7 l/100 km.
Závěrem
Tento příjemný a vstřícný vůz si jistě najde na českém trhu své kupce. Také osloví část spotřebitelů, kteří uvažují o vstupu do nové éry hybridních a elektrických vozidel, protože jim poskytuje jednoduchý systém dobíjení baterií. Další nedílným plusem je pohodní a bezpečí, na které výrobce Honda dbá u všech svých modelů. Během naše více jak týdenního testu nás vozidlo velice mile překvapilo svojí vstřícností, velmi dobrými jízdními vlastnostmi a nízkou spotřebou. Dalo by se závěrem říci, že splnilo všechny naše podmínky na jízdu. Pokud to můžeme přirovnat k lidskému chování, je to asi tak jako když rozhodčí není na hřišti vidět a zápas plynule pokračuje a vy máte pocit, jako by tam ani nebyl. Tento automobil vás v pohodě a v klidu proveze jak ve městě, tak na okresních silnicích i na dálnici a tak nemáte potřebu uvažovat, proč tomu tak je. Prostě Honda vás veze.
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | výborné |
Pocit z jízdy | 7 | slušný |
Pohodlí | 8 | kvalitní |
Ovládání vozidla | 8 | výborné |
Dojezdová vzdálenost | 8 | vynikající |
Design vozidla |
7 |
Standardní |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 102 m | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha a okolí | 150 km | okresní silnice, městský provoz, |
den pátý |
Teplice | 220 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den sedmý |
Praha |
80 km | městský provoz, |
den desátý |
Harrachov |
260 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den jedenáctý |
Praha | 82 km | městský provoz, okresní silnice |