
V současné době probíhají ve společnosti diskuse ohledně postupného přechodu na elektromobilitu. Jedním z velkých argumentů proti je krátká dojezdová vzdálenost a u hybridních vozidel vyšší spotřeba díky vyšší váze vozu. My jsme proto se rozhodli otestovat právě hybridní vůz, a to specielně model Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8 při cestě k Jaderskému moři.
První dojmy
Přebíráme automobil, kdy i v současném babím létu venkovní teplota dosahuje 35 stupňů a my po několika metrech díky kvalitní klimatizaci se cítíme ve voze pohodlně. Hybridní automobil Peugeot 408 je vybaven benzínovým motorem a současně elektrickým pohonem. Již po několika málo kilometrech jsme zjistili, že vozidlo je nastaveno tak, aby preferovalo elektrický pohon, pokud má dostatečně nabitou baterii. Na první dojem se jedná o velice kvalitní až luxusní automobil, kde bonusem v námi testované verzi byla otevíratelná prosklená střecha. Díky tomu, že jsme v minulosti testovali již několik modelů značky Peugeot, nebyl problém se jednoduše obeznámit s intuitivním řízením. Automobil disponuje třemi jízdními režimy a to: Sport, Hybrid a Elektro.

Vyrážíme na cesty
Rozhodli jsme se rozdělit cestu na dvě etapy: To znamená, že každá z částí zahrnovala zhruba 400 km, a to jak po dálnicích, tak po okresních silnicích s minimálním časem stráveným v městském provozu. Naše trasa směr Poreč vedla přes hraniční přechod Dolní Dvořiště a dále na Graz. Odtud jsme již pokračovali směrem na Koper a do Chorvatska. Tato trasa čítala zhruba 880 km.

Jízda ve městě a po okresních silnicích
Díky tomu, že jsme se snažili co nejvíce eliminovat městský provoz, sbírali jsme zkušenosti z jízdy v městském provozu spíše v projížděním malých městeček jako je Poreč, Novi Grad a okolí. Okresní silnice, těch jsme si užili poměrně dost a musíme ocenit vynikající schopnost automobilu rekuperovat a práce vozidla s elektrickou energií. Je velice důležité si zvláště na těchto komunikacích uvědomit, že je důležité mít alespoň z poloviny dobitou baterii. To jsme se snažili dodržovat po celou dobu našeho testu i když to někdy nebylo úplně jednoduché. Jízdní vlastnosti automobilu ve městském provozu i na okresních silnicích jsou vynikající, a zvláště ve složitých serpentýnách v horské části naší cesty jsme ocenili kvalitní vedení vozidla v zatáčkách. Díky dodržování pravidelného dobíjení baterie jsme se dostali na spotřebu pár desetin nad 5 l/100 km.
Jízda po dálnicích
Po opuštění České republiky, kde bohužel ještě není dokončena dálnice směr Dolní Dvořiště, jsme se po několika málo kilometrech napojili v Rakousku na dálniční síť a po dálnici jsme se zastávkou na přenocování dostali až několik málo kilometrů před cíl naší cesty. Je pravda, že v dálničním provozu není u hybridního automobilu až tolik využívaná elektrická složka motoru, ale podstatnou roli zde hraje při zrychlení a dalších funkcích, které může obsluhovat, aniž je snížena výkonnost benzínového motoru. Na dálnicích především ve Slovinsku jsme snadno nalezli dobíjecí stanice na řadě benzínových čerpadel, a to se zvýšeným výkonem 43 kW. Tedy během cesty po dálnicích a při odpočinku jsme si během relativně krátké doby mohli dobít částečnou kapacitu baterie. V dálničním provozu automobil Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8 díky celé řadě asistenčních prvků velice bezpečně a rychle polyká kilometry. Bonusem při dlouhé cestě je možnost využít masážní funkce předních sedadel. Bezpečnostní prvky usnadňují u tohoto automobilu řízení a speciálně na dlouhých dálničních úsecích pomáhají řidiči udržet déle pozornost. Automatické varování na možnou kolizi, změny rychlosti a reakce na vybočení z jízdního pruhu je zvláště nad dlouhých trasách velkou pomocí. I v těchto podmínkách jsme dokázali s automobilem Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8 dosáhnout spotřeby kolem 5 l/100 km.
Závěrem
Všem škarohlídům a ortodoxním vyznavačům klasických pohonů musí být výše uvedená spotřeba s ohledem na takto velký vůz jasnou odpovědí kam povede cesta automobilismu. Automobil Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8 poskytuje velký prostor v kabině pro cestující a velkorysý zavazadlový prostor. Kufr umístěný pod sešikmenou zádí můžeme otevírat třemi způsoby: tlačítkem u řidiče, optickým snímačem nohou a klasicky tlačítkem na kufru. Automobil disponuje také dvěma dobíjecími kabely, kdy je možné dobít z klasické zásuvky celou kapacitu baterie, která poskytuje dojezdovou vzdálenost až 38 km a to během zhruba pěti hodin. Druhý kabel je určený k dobíjení u stanic, jež nedisponují dobíjecím kabelem určeným pro tento typ zásuvky. Ve zemích jako je Slovinsko a Chorvatsko jsou dobíjecí stanice vybaveny kabelem pro dobíjení hybridních automobilů. Podle výkonu, jakou nám dodává dobíjecí stanice je doba dobití na plnou kapacitu baterie 1-2 hodiny.
Nedaleko cíle naší cesty byla dobíjecí stanice u prodejního řetězce Lidl ve velkém nákupním centru, kde bylo dobíjení zdarma. Také řetězec čerpacích stanic Petrol poskytuje dobíjení automobilu a to s českými čipy.

Na závěr našeho testu konstatujeme, že automobil Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8 je spolehlivý, přívětivý, bezpečný a pohodlný partner i na daleké cesty.
Více informací naleznete ZDE

















Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | vynikající |
Pocit z jízdy | 9 | skvělý |
Pohodlí | 9 | užasné |
Ovládání vozidla | 9 | skvělé |
Dojezdová vzdálenost | 9 | vynikající |
Design vozidla |
10 |
inovativní |
Průměr |
9 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Graz | 546 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Poreč | 358 km | okresní silnice, dálnice |
den pátý |
Poreč a okolí |
85 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Novi Grad |
60 km | městský provoz, , okresní silnice |
den sedmý |
Spielberg |
391 km | městský provoz, okresní silnice |
den osmý |
Praha | 437 km | městský provoz, okresní silnice |