Do naší redakce jsme dostali k otestování automobil francouzského výrobce DS a to model DS 7 E-TENSE.
První dojmy
Automobily DS v sobě snoubí eleganci a luxus, která je doplněna bezpečností. Na první dojem vás osloví specifický design uvnitř automobilu, a to speciálně u námi testované verze Esprit of Voyage s bílou kůží. Námi testovaná verze měla také otevíratelné střešní okno, které přinášelo světlo do interiéru vozu a výhled na oblohu. Na první dojem pohodlí a krása spojené s funkčností, což jsme během našeho testu ověřili, jelikož venkovní teplota se blížila ke čtyřiceti stupňům Celsia.
Jízda ve městě a po okresních silnicích
Námi testovaný model měl také možnost využít pohonu všech čtyř kol, což jsme během testu využili pouze krátkodobě v silném dešti. Kvalitu vozidla v městském provozu prověřila velká nehoda na Barrandovském mostě, kdy jsme byli nuceni více než hodinu popojíždět v koloně za neskutečného vedra a automobil obstál na výbornou. Adaptabilní tempomat udržoval v popojíždějící koloně optimální rychlost a v době, kdy jsme stáli a čekali, výborně fungující klimatizace chladila interiér vozidla na odpovídající teplotu. Současně dokázal vůz i velice šikovně rekuperovat. Takže jsme díky plně nabité baterii celou dopravní zácpou projeli na elektrický pohon. Vozidlo disponuje velkorysým zavazadlovým prostorem. Je tedy přímo předurčeno k cestování a velkým nákupům. Vybavenost automobilu otevíráním zavazadlového prostoru fotobuňkou na otevření nohou je velice praktické a ulehčuje nám nakládání nákupu bez nutnosti odemykat zadní dveře. Ve městě také oceníme automatické odsunutí sedačky řidiče a vybavení vozidla několika kamerami. Je však třeba mít na zřeteli, že se jedná o velké SUV s délkou téměř 5 m. Tedy v městském provozu být obezřetný a parkovací místa vybírat s ohledem na rozměry automobilu. Při každém testu hybridních vozidel zdůrazňujeme nutnost pravidelně dobíjet baterii, což jsme činili a s takto velkým automobilem jsme se dostali na průměrnou spotřebu kolem 5 l/100 km.
Tento námi testovaný automobil byl také vybaven alarmem, a tak v případě nezvyklého pohybu uvnitř vozidla či hýbáním s vozidlem se alarm automaticky spustí. To jsme si otestovali v praxi.
Jízda po dálnici
Speciálně tento povrch vozovky je jakoby ušit na míru automobilu DS 7 E-TENSE. Navolíme adaptabilní tempomat, hlídání jízdy v pruzích a uháníme maximální povolenou rychlostí po dálnici. Naší starostí se stává sledování provozu a poctivě držet volant. Protože v případě využití asistenčních prvků máme pocit, že není třeba vozidlo ovládat. Na to vše dohlíží ještě další bezpečnostní prvek, který sleduje a upozorňuje na únavu řidiče. Takže pokud systém vyhodnotí nepozornost řidiče, ihned upozorní zvukovým a vizuálním signálem a mělo by se tak zabránit mikrospánku. Velkou výhodou speciálně při jízdě na dálnici je také možnost využití jízdního režimu „Sport“. Poté vozidlo využívá maximálního výkonu dodávaného elektrickým motorem i benzínovým motorem. Jelikož se jedná o velké SUV, musíme brát při zrychlení i na toto zřetel.
Noční vidění
V případě, že chceme absolvovat dlouhou cestu, která v sobě zahrnuje jízdu v noci, má tento vůz ve výbavě další bonus a tím je noční vidění. Lesní zvěř, cyklisté, chodci jsou identifikování a řidič je na ně upozorněn zvukově i vizuálně. Je třeba zdůraznit, že tento automobil splňuje představy o ideálním vozu na dlouhé tratě, protože pokud pociťujeme únavu, máme ještě další bonus, který v letních měsících využijeme ventilaci sedadla řidiče a spolujezdce a jako třešničku na dortu masážní sedadla řidiče a spolujezdce s řadou režimů. Velkým plusem u tohoto automobilu je jeho nízká spotřeba. Díky pravidelného dobíjení baterie a využívání hybridního jízdního režimu jsme se i na dálnici dostali na průměrnou spotřebu 5,3 l/100 km.
Závěrem
Automobil DS 7 E-TENSE není určen pro širokou vrstvu uživatelů, přesto si najde svého kupce, a to především takového, který preferuje bezpečnost, pohodlí a ekonomičnost. Tyto aspekty jsou synonymem pro tento automobil a jsou budoucností automobilismu. Nikdo v současné době již nepochybuje, že elektromobilita je na vzestupu a mezistupněm je právě hybridní pohon vozidel. Můžeme se jen domnívat, že v dalším upgrade DS 7 bude elektrický pohon zabírat větší podíl. I s tímto relativně nízkým dojezdem čítajícím 38 km na elektrický pohon však můžeme v příměstském a městském provozu využívat vozidlo v čistě elektrickém módu.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | vynikající |
Pocit z jízdy | 10 | vynikající |
Pohodlí | 10 | užasné |
Ovládání vozidla | 10 | skvělé |
Dojezdová vzdálenost | 9 | vynikající |
Design vozidla |
10 |
inovativní |
Průměr |
9 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 52 m | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha | 110km | okresní silnice, městský provoz, |
den třetí |
Praha a okolí |
85 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Náchod |
380 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den pátý |
Náchod a okolí |
105km | městský provoz, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 120km | městský provoz, okresní silnice |