Do naší redakce jsme dostali k testu automobil Citroën C5 X SHINE PACK PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8 . Jedná se o klasický vůz s baterií, který může být využíván v příměstském a městském provozu na čistě elektrický pohon.
První dojmy
Na první dojem tento automobil ohromí velkolepou délkou a ladnými tvary karoserie, které jsou podřízeny především aerodynamice. Po usednutí do vozidla, kdy posed je nízko nad vozovkou si prohlížíme ovládací prvky. Rychlé propojené mobilního telefonu je otázkou několika minut a seznámení s vozidlem můžeme absolvovat pomocí úvodních videí. Zde se také dovídáme možnosti nastavení zobrazování informací na čelním skle, což u tohoto vozidla je velice přívětivé a informativní. Trochu nám trvalo zvyknout si na délku vozidla, která činí téměř 5 metrů a tak před řidičem je velká část a podstatně větší je délka za řidičem. Po pár metrech jízdy jsme překvapeni, jak automobil krásně kopíruje terén a máme pocit, jako bychom pluli po moři. Nastavení ovládacích prvků je vstřícné k řidiči a v letošním parném létu potěší ventilovaná sedadla u řidiče a spolujezdce.
Jízda po městě a okresních silnicích
Jak již jsme výše zmínili, vozidlo disponuje velkými rozměry, především délkou. A tak při jízdě ve městě musíme velice dbát při parkování na výběr vhodného parkovacího místa. Pokud stojíme kolmo k chodníku, je důležité využít maximálně prostor, tedy dojet až k obrubníku, aby vozidlo nezasahovalo do ulice. Stejně je tomu i v nákupních centrech. Na druhou stranu je nám odměnou velkorysý zavazadlový prostor, který můžeme otvírat třemi způsoby, a to tlačítkem u řidiče, senzorem pod automobilem a nebo klasickým stiskem na zadních dveřích. Jízda v městském provozu s nabitou baterií je velice ekonomická a dedikovaná maximální vzdálenost 36 km se operativně navyšuje díky vysoké rekuperaci. Provedli jsme test v příměstském provozu s plně nabitou baterií, kdy dojezdová vzdálenost byla 36 km, vzdálenost do cíle činila 43 km a my jsme do cíle dojeli na plně elektrický pohon se smíšenou jízdou ve městě a po okresních silnicích a zbylo nám ještě 12 km na baterii. Toho jsme dosáhli maximálním využíváním rekuperace. Můžeme tedy konstatovat, že s tímto vozidlem, pokud denně dojíždíme vzdálenost do 40 km a máme možnost v zaměstnání baterii dobít, můžeme využívat v plně elektrickém režimu.
Vozidlo jsme podrobili poměrně náročnému testu a to také na okresních silnicích a to i v podhorském kraji Podorlicku, kdy jsme zkoušeli i limity v zatáčkách a automobil vždy držel stopu a neměli jsme ani jednou pocit, že silnici nezvládne. Dokonce nás navigace dovedla na silnice, o kterých můžeme říci, že kategorie třetí třída pro ně již neplatí a Citroën C5 X si s touto cestou hravě poradil. Právě na takových podhorských silnicích se velice dobře využijí rekuperační možnosti a při jízdě z kopce baterii vždy kvalitně dobijeme. Potom se můžeme dostat na průměrnou spotřebu pod 5 l/100 km. To je na tento dlouhý a těžký vůz více než vynikající spotřeba.
Jízda po dálnicích
Pokud si chceme vybrat kvalitní, pohodlný a bezpečný vůz na dlouhé cesty – je to právě Citroën C5X . díky řadě bezpečnostních prvků je jízda na dálnici pohodová, klidná, bezpečná a ekonomická. Zde velice dobře využijeme zobrazování informací na head up displeji, kdy máme před sebou stručné informace včetně toho, kdy se nám vozidlo jedoucí pomaleji před námi dostane do našeho zorného úhlu, a ještě než automobil začne automaticky zpomalovat, upozorní vás šedou čárou. Dostaneme-li se k vozidlu na určitou vzdálenost a začneme předjíždět, Citroën C5X ještě nezačne automaticky brzdit. Tyto situace dokáží ušetřit čas i energii i když u hybridního vozidla jakékoliv brzdění je z většiny části využito k rekuperaci energie do baterií. Ale samozřejmě pro plynulost a ekonomičnost jízdy je nejlepší nezpomalovat a jet stabilní rychlostí k cíli. Pro bezpečnost řidiče, který při takovém stylu jízdy zapomene pevně držet volant jsou upozorňující výzvy na nutnost uchopit pevně volant a věnovat se řízení. Další podstatnou výhodou je, že vozidlo čte značky a v případě nutnosti snížení rychlosti vás upozorní a potvrzení tlačítkem „OK“ se vozidlo přizpůsobí rychlosti uvedené na dané značce.
V současné době, kdy na některých úsecích dálnice je omezení rychlosti a převedení do užších jízdních pruhů, využijeme funkce „udržování v jízdním pruhu“ a zbavíme se tak strachu, že můžeme narazit do sousedních vozidel či do svodidel. Při tomto stylu jízdy se také dostáváme na spotřebu kolem 5 l/100 km. Je však velice důležité pravidelně, při každé možnosti, dobíjet baterii.
Závěrem
Po našem testu, kdy jsme vyzkoušeli všechny možné i nemožné povrchy silnic a najeli desítky až stovky kilometrů můžeme konstatovat, že se jedná o vynikající vůz. Citroën C5 X zde vyžil prvky, které jsou pro něho charakteristické a ještě je vylepšil. Testovali jsme dost automobilů a takto plynulou a pohodlnou jízdu jsme zažili jen v málo automobilech. Další podstatnou věcí je jeho ekonomičnost provozu, tedy nízká spotřeba benzínu v závislosti na dobité baterii. Nesmíme zapomenout na kvalitní a pohodlná sedadla, velkorysý zavazadlový prostor a v námi testovaném provedení i prosklená otevíratelná střecha. V současných tropických vedrech jsme ocenili kvalitní klimatizaci a možnost ventilování sedadel. Zároveň provedení v bílé barvě nepřitahovalo tolik slunečních paprsků. Podstatnou částí je i možnost využívat vůz v čistě elektrickém pohonu , což výrobce zdůrazňuje tím, že pokud je baterie nabitá, automaticky nabízí jízdu na výhradně elektrický pohon. Pro sportovně naladěné řidiče je zde k dispozici jízdní režim „Sport“, který jízdě dodá dynamičtější vlastnosti, avšak na úkor vyšší spotřeby. Dále můžeme volit jízdní režimy: Elektrický, Komfort, Hybrid.
Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 9 | skvělé |
Pocit z jízdy | 9 | vynikající |
Pohodlí | 9 | příjemné |
Ovládání vozidla | 10 | výborné |
Dojezdová vzdálenost | 9 | vynikající |
Design vozidla |
10 |
inovativní |
Průměr |
9 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí | 210 m | okresní silnice, městský provoz, |
den druhý |
Praha | 130km | okresní silnice, městský provoz, |
den třetí |
Praha a okolí |
185 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Choceň |
280 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den pátý |
Ústí nad Orlicí |
185km | městský provoz, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 120km | městský provoz, okresní silnice |