Test: Citroën ë – C4

Do naší redakce jsme dostali v rámci testování a nárůstu vozidel s elektrickým pohonem automobil s plně elektrickým pohonem Citroën ë C4. Toto vozidlo v portfoliu francouzského výrobce doplňuje další modely, které jsou plně elektrické.

První dojmy

U všech elektrických modelů vás na první dojem překvapí tichý chod vozidla, kdy slyšíte při jízdě doslova jen šum pneumatik. Elektrické automobily od výrobce Citroën se interiérově neliší od klasické řady, a tak ovládací prvky jsou rozloženy intuitivně a jedinou změnou je zde elektrický pohon. Sportovní aerodynamický tvar vozidla je na první pohled velice příjemný, a tak se vydáváme na cesty po naší zemi.

Citroën ë C4

Zvolit můžeme ze tří režimů jízdy :

  • Normal tento režim zajišťuje nejlepší poměr mezi dojezdem a jízdními vlastnostmi.
  • Eco umožňuje optimalizovat spotřebu.
  • Sport můžete zvolit pokud chcete sportovnější zážitek z jízdy nebo v situacích, kdy potřebujete rychlejší akceleraci

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Díky výrobcem uváděnému dojezdu více než 350 km na jedno dobití si můžeme v klidu a v pohodě dovolit po České republice jakýkoliv výlet. Síť dobíjecích stanic je již dostatečně hustá a málokterý řidič má chuť ujet nepřetržitě vzdálenost delší než 350 km. Proto jsme se vydali na cestování za našimi cíli. V městském provozu jsme využívali také možnosti rekuperace a výborné ovládací prvky při parkování a samozřejmě také nesmíme zapomenout na výhody jako je bezplatné parkování v modrých zónách v našem hlavním městě. Jízda s vozidlem je velice ekonomická a za poslední dobu udělali výrobci elektromobilů velký pokrok, a tak spotřeba se dostává na nízkou úroveň. Po okresních silnicích se s tímto vozidlem proháníte jako závodník a můžete vnímat i v případě většího větru šum stromů u silnice. Opravdu díky tomu, že v naší redakci testujeme i klasická vozidla je to velký rozdíl při testování elektromobilu a benzínového motoru.

Výhodou v městském provozu u elektromobility v dnešní době je, že můžeme dobíjet u čerpacích stanic, dále také z některých sloupů veřejného osvětlení a v neposlední řadě v mnohých nákupních centrech a u některých hotelů a penzionů.

Jízdní vlastnosti vozidla na těchto površích byly vynikající a odpovídaly tomuto typu vozidla, které dle našeho testu je přesně určen k příměstskému dojíždění a jízdě v městském provozu.

Jízda po dálnicích

Automobil Citroën ë C4 dle našeho názoru není výrobcem určen k dlouhým cestám, a přesto v dálničním provozu se neztratí. Díky tomu, že elektro vozidla testujeme více než 3 roky, bylo pro nás překvapení, jak nízkou spotřebu elektrické energie při jízdě maximální povolenou rychlostí tento automobil vykazuje. Je vidět, že vývoj pokračuje mílovými kroky a již není velkým problémem překonávat velké vzdálenosti. Nesmíme zapomenout na asistenční prvky, které pomáhají udržovat řidiče v klidu a v pohodě, a to především adaptabilní tempomat, udržování vozidla při jízdě v pruzích a zde jako bonus upozorňování na dopravní značky.

Závěrem

V oblasti elektromobility se dostáváme do situace, kdy s nárůstem těchto vozidel bude třeba rozvíjet infrastrukturu. Roste mnoho dobíjecích stanic s velkým výkonem, které speciálně u plně elektrických vozidel jako je námi testovaný Citroën ë C4 zkrátí podstatně dobu strávenou dobíjením. Zvláště když dle výzkumu si čtvrtina Čechů dává při jízdě autem alespoň jednu kávu za tři hodiny jízdy *. Budeme-li tedy počítat, že se řidič elektromobilu zastaví na kávu a malé občerstvení může toho využít k dobití vozidla.

Můžeme tedy konstatovat, že jsme byli s automobilem Citroën ë C4 spokojeni a vřele ho lze doporučit  pro ty, kdo chtějí podporovat udržitelnost planety a rozvíjející se elektromobilitu.

*Výzkum společnosti MOL

 

Více informací naleznete na stránkách výrobce ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 8 příjemné
Pocit z jízdy 7 dobrý
Pohodlí 7 uspokojivé
Ovládání vozidla 8 kvalitní
Dojezdová vzdálenost 7 dobrá
Design vozidla
9
aerodymický
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší

 

 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí
146 km dálnice, městský provoz,
den druhý
Beroun 84 km okresní silnice, dálnice
den třetí
Praha
125 km městský provoz, dálnice, okresní silnice
den čtvrtý
Praha a okolí 60 km městský provoz, , okresní silnice
den páty
Praha a okolí 91 km městský provoz, dálnice, okresní silnice
den šestý
Praha  137 km městský provoz, okresní silnice

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV Ssang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Dacii Spring

Peugeot Rifter e-GT
Renault Megane E-tech electric

Citroën ë-Berlingo

Renault Arkana HEV
PEUGEOT e-Traveller – zimní test
Hyundai – Santa Fe. CITROËN ë-C4. – zimní test
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre VW ID.4. PRO
Citroën C5 Aircross DS 3

SsangYong Korando 1.5

DS 9 – TENSE 360 k 4×4

Peugeot 408

Honda Civic e:HEV

 

Dacia Jogger Extreme TCe 110

MG EHS DS 3 s benzínovým motorem
Nová DS 7 Opera E-Tense 300 EAT 4X4

Renault Austral

Honda Jazz Crosstar e: HEV

 

Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid

 

Mitsubishi ASX PHEV

 

Citroën C5 X SHINE PACK PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8

 

DS 7 E-TENSE

Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8

 

Renault Arkana E-tech