Test Nový Renault Arkana E-tech

Do naší redakce jsme dostali k testu automobil  nový Renault Arkana E-tech. Jedná se o hybridní vůz bez nutnosti dobíjení baterií. Samotná činnost dobíjení probíhá automaticky během jízdy. Tedy další stupeň k plné elektrifikaci vozového parku současného světa.

První dojmy

Vozidla značky Renault vzbuzují vždy na první dojem robustním a bezpečným pocitem. Toto umocní i když usednete za volant, který v porovnání s vozy jiných výrobců je velký a mohutný. Jelikož jsme se po delší době opět usadili v automobilu tohoto výrobce, trvalo nám chvilku času se ve vozidle zorientovat. Avšak nebyl to velký problém. Intuitivně nastavené ovládání a jako extra páčka pod volantem k ovládání audia. Tento prvek je specifický pro vozidla Renault. Díky bohatému slunečnímu svitu nás zaujala lesklá plocha palubní desky a možnost si tlačítkem navíc regulovat, jak bude sedadlo nastaveno vůči bederní páteři. Bylo hned vidět, jak výrobce myslí na budoucnost i současnost dobíjení mobilních zařízení pomocí bezdotykové podložky umístěné ve středním panelu mezi řidičem a spolujezdcem. Prostě na první dojem Renault.

 

 

 

 

Nový Renault Arkana E-tech

 

 

 

Jízda po městě a okresních silnicích

Námi testovaný automobil umožňoval nastavení třech jízdních režimů: My Sense, Sport a Eco. Díky těmto volbám můžeme, a to i během jízdy volit styl naší cesty. Během testování jsme po většinu vystačili s nastavením My Sense. Výhodu sportovního režimu využijete při nutnosti rychleji předjet či na v určitém okamžiku potřeby zvýšené akcelerace. Vozidlo díky svému sportovnímu vzhledu a svažující se části zadního okna dokáže plynule projíždět zvlněnou českou krajinou a málokdy pocítíte nedostatek výkonu. Díky schopnosti automatické rekuperace můžete ovlivnit spotřebu vozidla a sledovat na proměnlivém panelu palubní desky, jak máte baterii nabitou. Zobrazení palubní desky se také mění se změnou jízdního režimu. Zvláště v městském provozu a po většinu jízdy po okresních komunikacích jsme využívali variantu „B“, což je zesílená schopnost dobíjení baterie. Jednu věc je třeba podotknout a sice, že zvláště v podzimních dnech, kdy jsou skla vozu orosena, trochu nám zde chyběl stěrač zadního okna. Ale zřejmě výrobce při tak velkém rozměru a sklonu, nepředpokládal nutnost stírání tohoto zadního okna.

Ve městě je automobil velice svižný, parkování bezproblémové, a hlavně spotřeba díky baterii nízká. Současně zavazadlový prostor poskytuje dostatek místa a v případě převážení většího nákladu i možnost složení zadních sedaček 2 + 1.

Na okresních silnicích získáváme velice svižný vůz, a to především díky elektrické pomoci motoru a tak se proplétáme rychlostí jezdce rallye a díky naprosto dobře vyladěnému podvozku, vnímáme jistotu od vozidla, které dobře sedí na silnici. Je třeba zmínit, že je zná účast automobilky Renault v seriálu závodů Formule 1 a to prostřednictvím stáje BWT Alpine F1, protože rekuperační schopnosti jsou skutečně vynikající. Pokud někdo není příznivcem seriálu závodů F1, připomeneme, že již několik let máme tzv. hybridní éru. Vozidla mají rekuperační schopnost a baterie a fungují stejně jako běžné hybridní automobily bez plug-in dobíjení. Při tomto stylu jízdy jak ve městě, tak na okresních silnicích dosahujeme spotřeby kolem 5 l/100 km.

 

 

 

 

 

 

Jízda po dálnici

Tento model disponuje řadou bezpečnostních prvků, které nejvíce využijeme při jízdě na dálnici. Je to především adaptabilní tempomat a služba hlídání jízdy v pruzích současně s možností aktivovat hlídání vybočení z jízdního pruhu. Tyto prvky nejvíce oceníme právě v dálničním provozu, kdy dlouhá monotónní jízda zvyšuje únavu řidiče a všichni ze svého řidičského života známe situaci, kdy se náhle můžeme objevit v jiném jízdním pruhu, aniž bychom si to uvědomili. Zde nás na takovou situaci upozorní vibrace volantu, a tak se rychle vrátíme a pokračujeme bezpečně v jízdě. Díky nastavení rychlosti na tempomatu se nemusíme obávat, pokut za rychlou jízdu a adaptabilnost tempomatu zabrání nárazu do vozidla jedoucího před námi. Velkou výhodou v době, kdy na dálnicích probíhají opravy a provoz je sveden do dvou úzkých pruhů, oceníme schopnost vozidla udržet nás uprostřed tohoto zúženého jízdního pruhu. Měli jsme možnost právě tuto variantu velice důkladně využít a zůstalo za námi několik vozidel, která si netroufala na manévr, kdy kamiony jely pomaleji a zanechávaly vedle sebe úzký jízdní pruh. I v dálničním provozu pozorujeme díky možnosti sledování toku energie vozidla na animaci v prostřední obrazovce mezi řidičem a spolujezdcem, že jsou úseky, kdy vůz jede na elektrický pohon. Automaticky nastavené dobíjení a vybírání, jaký pohon bude pro vozidlo výhodné, optimalizuje životnost pohonné jednotky a současně snižuje spotřebu vozidla. Dovedeme si představit s tímto vozidlem dlouhou cestu k jižním mořím. I během této jízdy se spotřeba pohybovala kolem 5,3 l/100 km.

 

 

 

Závěrem

Většina soudných motoristů již chápe, že k elektrifikaci vozových parků postupně dojde. Tento způsob, kdy nemusíme automobil dobíjet z domácí zásuvky či z dobíjecích stanic, je prvním stupněm, jak přesvědčit zatím nepřesvědčené řidiče. Důkazem toho je velmi nízká spotřeba u takto velkého vozidla, a nejen příznivá spotřeba, ale i ochrana planety před vypouštěnými exhaláty. Potom už je jen krůček k zakoupení full hybridu s dobíjecím kabelem a dalším stupněm bude plně elektrický vůz. Jistě i u těchto typů vozidel bez nutnosti dobíjení se bude zvětšovat baterie a s vývojem rekuperačních technologií bude větší efektivita při jejich využívání. Když jsme se zmínili o Formuli 1, v nejbližších letech bude vyšší podíl elektrické pohonné jednotky než doposud.  

U automobilu Renault Arkana E-tech jsme oceňovali pohodlné sedačky s možností elektrického nastavení předních sedadel, ovládací prvky dobře rozestavěné s intuitivním ovládáním, vysoce kvalitní navigaci a řadu bezpečnostních prvků. Také nás při prohlížení nastavení vozidla potěšila funkce čištění vzduchu, kdy byl vzduch v kabině optimalizován a upraven pro co nejlepší pohodlí cestujících. Také při jízdě čtyř cestujících jde v prostřední části zadního sedadla sklopit praktický držák na kelímek s nápojem. Vozidlo je také vybaveno USB připojením a stále ještě 12 V zásuvkou na zapalovač i na kameru.

Vozidlo provádí během jízdy samokontrolu všech bezpečných aspektů a nám se objevila na displeji výzva, abychom zkontrolovali tlak v pneumatikách. Toto hlášení jsme po zastavení a přezkoumání, zda jsou pneumatiky v pořádku, mohli v nastavení vozidla resetovat. Byl to pro nás důkaz, že palubní počítač sleduje průběh jízdy. Celkově můžeme automobil Renault Arkana E-tech doporučit pro sportovně laděné řidiče a také pro vyznavače rychlé a bezpečné jízdy.

 

 

 

 

 

Ze stránek výrobce

Arkana E-Tech full hybrid  jezdí ve městě v plně elektrickém režimu až 80 % času díky inovativní technologii převzaté z motosportu.

Více informací naleznete ZDE

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 8 příjemné
Pocit z jízdy 8 příjemný
Pohodlí 9 pohodlný
Ovládání vozidla 9 skvělé
Dojezdová vzdálenost 8 vynikající
Design vozidla
9
aerodynamický
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší

 

 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí
146 km dálnice, městský provoz,
den druhý
Beroun 84 km okresní silnice, dálnice
den třetí
Žatec a okolí
225 km městský provoz, dálnice, okresní silnice
den čtvrtý
Praha a okolí 60 km městský provoz, , okresní silnice
den páty
Praha a okolí 91 km městský provoz, dálnice, okresní silnice
den šestý
Praha  137 km městský provoz, okresní silnice

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV Ssang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Dacii Spring

Peugeot Rifter e-GT
Renault Megane E-tech electric

Citroën ë-Berlingo

Renault Arkana HEV
PEUGEOT e-Traveller – zimní test
Hyundai – Santa Fe. CITROËN ë-C4. – zimní test
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre VW ID.4. PRO
Citroën C5 Aircross DS 3

SsangYong Korando 1.5

DS 9 – TENSE 360 k 4×4

Peugeot 408

Honda Civic e:HEV

 

Dacia Jogger Extreme TCe 110

MG EHS DS 3 s benzínovým motorem
Nová DS 7 Opera E-Tense 300 EAT 4X4

Renault Austral

Honda Jazz Crosstar e: HEV

 

Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid

 

Mitsubishi ASX PHEV

 

Citroën C5 X SHINE PACK PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8

 

DS 7 E-TENSE

Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8