
Do naší redakce jsme dostali k testu automobil nový Renault Arkana E-tech. Jedná se o hybridní vůz bez nutnosti dobíjení baterií. Samotná činnost dobíjení probíhá automaticky během jízdy. Tedy další stupeň k plné elektrifikaci vozového parku současného světa.
První dojmy
Vozidla značky Renault vzbuzují vždy na první dojem robustním a bezpečným pocitem. Toto umocní i když usednete za volant, který v porovnání s vozy jiných výrobců je velký a mohutný. Jelikož jsme se po delší době opět usadili v automobilu tohoto výrobce, trvalo nám chvilku času se ve vozidle zorientovat. Avšak nebyl to velký problém. Intuitivně nastavené ovládání a jako extra páčka pod volantem k ovládání audia. Tento prvek je specifický pro vozidla Renault. Díky bohatému slunečnímu svitu nás zaujala lesklá plocha palubní desky a možnost si tlačítkem navíc regulovat, jak bude sedadlo nastaveno vůči bederní páteři. Bylo hned vidět, jak výrobce myslí na budoucnost i současnost dobíjení mobilních zařízení pomocí bezdotykové podložky umístěné ve středním panelu mezi řidičem a spolujezdcem. Prostě na první dojem Renault.










Jízda po městě a okresních silnicích
Námi testovaný automobil umožňoval nastavení třech jízdních režimů: My Sense, Sport a Eco. Díky těmto volbám můžeme, a to i během jízdy volit styl naší cesty. Během testování jsme po většinu vystačili s nastavením My Sense. Výhodu sportovního režimu využijete při nutnosti rychleji předjet či na v určitém okamžiku potřeby zvýšené akcelerace. Vozidlo díky svému sportovnímu vzhledu a svažující se části zadního okna dokáže plynule projíždět zvlněnou českou krajinou a málokdy pocítíte nedostatek výkonu. Díky schopnosti automatické rekuperace můžete ovlivnit spotřebu vozidla a sledovat na proměnlivém panelu palubní desky, jak máte baterii nabitou. Zobrazení palubní desky se také mění se změnou jízdního režimu. Zvláště v městském provozu a po většinu jízdy po okresních komunikacích jsme využívali variantu „B“, což je zesílená schopnost dobíjení baterie. Jednu věc je třeba podotknout a sice, že zvláště v podzimních dnech, kdy jsou skla vozu orosena, trochu nám zde chyběl stěrač zadního okna. Ale zřejmě výrobce při tak velkém rozměru a sklonu, nepředpokládal nutnost stírání tohoto zadního okna.
Ve městě je automobil velice svižný, parkování bezproblémové, a hlavně spotřeba díky baterii nízká. Současně zavazadlový prostor poskytuje dostatek místa a v případě převážení většího nákladu i možnost složení zadních sedaček 2 + 1.
Na okresních silnicích získáváme velice svižný vůz, a to především díky elektrické pomoci motoru a tak se proplétáme rychlostí jezdce rallye a díky naprosto dobře vyladěnému podvozku, vnímáme jistotu od vozidla, které dobře sedí na silnici. Je třeba zmínit, že je zná účast automobilky Renault v seriálu závodů Formule 1 a to prostřednictvím stáje BWT Alpine F1, protože rekuperační schopnosti jsou skutečně vynikající. Pokud někdo není příznivcem seriálu závodů F1, připomeneme, že již několik let máme tzv. hybridní éru. Vozidla mají rekuperační schopnost a baterie a fungují stejně jako běžné hybridní automobily bez plug-in dobíjení. Při tomto stylu jízdy jak ve městě, tak na okresních silnicích dosahujeme spotřeby kolem 5 l/100 km.
Jízda po dálnici
Tento model disponuje řadou bezpečnostních prvků, které nejvíce využijeme při jízdě na dálnici. Je to především adaptabilní tempomat a služba hlídání jízdy v pruzích současně s možností aktivovat hlídání vybočení z jízdního pruhu. Tyto prvky nejvíce oceníme právě v dálničním provozu, kdy dlouhá monotónní jízda zvyšuje únavu řidiče a všichni ze svého řidičského života známe situaci, kdy se náhle můžeme objevit v jiném jízdním pruhu, aniž bychom si to uvědomili. Zde nás na takovou situaci upozorní vibrace volantu, a tak se rychle vrátíme a pokračujeme bezpečně v jízdě. Díky nastavení rychlosti na tempomatu se nemusíme obávat, pokut za rychlou jízdu a adaptabilnost tempomatu zabrání nárazu do vozidla jedoucího před námi. Velkou výhodou v době, kdy na dálnicích probíhají opravy a provoz je sveden do dvou úzkých pruhů, oceníme schopnost vozidla udržet nás uprostřed tohoto zúženého jízdního pruhu. Měli jsme možnost právě tuto variantu velice důkladně využít a zůstalo za námi několik vozidel, která si netroufala na manévr, kdy kamiony jely pomaleji a zanechávaly vedle sebe úzký jízdní pruh. I v dálničním provozu pozorujeme díky možnosti sledování toku energie vozidla na animaci v prostřední obrazovce mezi řidičem a spolujezdcem, že jsou úseky, kdy vůz jede na elektrický pohon. Automaticky nastavené dobíjení a vybírání, jaký pohon bude pro vozidlo výhodné, optimalizuje životnost pohonné jednotky a současně snižuje spotřebu vozidla. Dovedeme si představit s tímto vozidlem dlouhou cestu k jižním mořím. I během této jízdy se spotřeba pohybovala kolem 5,3 l/100 km.
Závěrem
Většina soudných motoristů již chápe, že k elektrifikaci vozových parků postupně dojde. Tento způsob, kdy nemusíme automobil dobíjet z domácí zásuvky či z dobíjecích stanic, je prvním stupněm, jak přesvědčit zatím nepřesvědčené řidiče. Důkazem toho je velmi nízká spotřeba u takto velkého vozidla, a nejen příznivá spotřeba, ale i ochrana planety před vypouštěnými exhaláty. Potom už je jen krůček k zakoupení full hybridu s dobíjecím kabelem a dalším stupněm bude plně elektrický vůz. Jistě i u těchto typů vozidel bez nutnosti dobíjení se bude zvětšovat baterie a s vývojem rekuperačních technologií bude větší efektivita při jejich využívání. Když jsme se zmínili o Formuli 1, v nejbližších letech bude vyšší podíl elektrické pohonné jednotky než doposud.
U automobilu Renault Arkana E-tech jsme oceňovali pohodlné sedačky s možností elektrického nastavení předních sedadel, ovládací prvky dobře rozestavěné s intuitivním ovládáním, vysoce kvalitní navigaci a řadu bezpečnostních prvků. Také nás při prohlížení nastavení vozidla potěšila funkce čištění vzduchu, kdy byl vzduch v kabině optimalizován a upraven pro co nejlepší pohodlí cestujících. Také při jízdě čtyř cestujících jde v prostřední části zadního sedadla sklopit praktický držák na kelímek s nápojem. Vozidlo je také vybaveno USB připojením a stále ještě 12 V zásuvkou na zapalovač i na kameru.
Vozidlo provádí během jízdy samokontrolu všech bezpečných aspektů a nám se objevila na displeji výzva, abychom zkontrolovali tlak v pneumatikách. Toto hlášení jsme po zastavení a přezkoumání, zda jsou pneumatiky v pořádku, mohli v nastavení vozidla resetovat. Byl to pro nás důkaz, že palubní počítač sleduje průběh jízdy. Celkově můžeme automobil Renault Arkana E-tech doporučit pro sportovně laděné řidiče a také pro vyznavače rychlé a bezpečné jízdy.

























Ze stránek výrobce
Arkana E-Tech full hybrid jezdí ve městě v plně elektrickém režimu až 80 % času díky inovativní technologii převzaté z motosportu.
Více informací naleznete ZDE
Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | příjemné |
Pocit z jízdy | 8 | příjemný |
Pohodlí | 9 | pohodlný |
Ovládání vozidla | 9 | skvělé |
Dojezdová vzdálenost | 8 | vynikající |
Design vozidla |
9 |
aerodynamický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
146 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Beroun | 84 km | okresní silnice, dálnice |
den třetí |
Žatec a okolí |
225 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Praha a okolí | 60 km | městský provoz, , okresní silnice |
den páty |
Praha a okolí | 91 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 137 km | městský provoz, okresní silnice |