
Do naší redakce jsme dostali k testu automobil nový plně elektrický Citroën ë-C4X. Již na první pohled má toto vozidlo čisté aerodynamické křivky.
První dojmy
Automobilka Citroën vždy dbá na eleganci svých vozidel. Proto při prvním pohledu vás zaujme aerodynamický tvar. Stejně je tak tomu i v interiéru, kdy přívětivé linky sedaček s kvalitně vytvořenou palubní deskou uvedou řidiče do pohodového stavu. A co teprve když se rozjedeme: absolutní klid bez hluku motoru, protože tento model je poháněn čistě elektricky. A jako bonus v současném přechodovém období tiché pneumaticky se zimním vzorem od výrobce Pirelli. Při jízdě můžeme využít jízdní režimy „Sport“, „Normal“ a „Eco“.










Jízda po městě a okresních silnicích
Charakteristikou všech elektromobilů a není tomu jinak ani u automobilu Citroën ë-C4X, že v městském provozu umí velice kvalitně hospodařit s energií a velmi dobře rekuperovat. Další nedílnou výhodou elektrických pohonů v městských provozech je jejich ekologičnost. Díky tomu nezatěžují. Samozřejmě u tohoto typu v městském provozu je někdy trochu problém zaparkovat, jelikož rozměry vozu jsou větší.
Bonusem je velký zavazadlový prostor, který poskytuje dostatečné místo pro uložení nákupů. Jediné, na co si musíme u tohoto automobilu dávat pozor je, že díky tomu, že zavazadlový prostor je zešikmený a víko zavazadlového prostoru se sklápí, při uložení zavazadel je třeba brát ohled na to, že při sklopení víka se sklápí i držáky, které zajíždějí z boku do zavazadlového prostoru.
Jízda po okresních silnicích
Automobil je velice pohodlný a díky elektrickému pohonu tichý a klidný. Proplétá se tak složitým a členitým terénem českých okresních silnic. Díky vnitřnímu velkému prostoru poskytuje všem pasažérům dostatek pohodlí. Nemusíme se obávat žádného problému a díky tomu, že zde nalezneme kopce, můžeme je často využívat pro rekuperaci energie. Jízda krásnou českou krajinou s tichým vozidlem, kdy slyšíme jen vítr opírající se do kapoty, přináší pohodovou, klidnou a ekologickou jízdu. Další výhodou je, že když se zastavíme na benzínovém čerpadle s dobíjecí stanicí, po vypití kávy a krátké přestávce na oddych máme vůz dobitý na dalších mnoho kilometrů. Na těchto silnicích se pohybovala spotřeba kolem 16 kWh.
Jízda po dálnicích
Dříve bychom v tomto odstavci psali o tom, jak je jízda po dálnicích pro elektrická vozidla neekonomická a je třeba snižovat rychlost. Dnes můžeme uvést, že již tomu tak není. Elektrická vozidla díky svému vývoji udělaly velký krok vpřed a dnes při kombinované jízdě dálnice – okresní silnice – město se dostáváme na spotřebu kolem 16 kWh. Samozřejmě na dálnici při zrychlení a využití jízdního režimu „Sport“ musíme počítat se zvýšenou spotřebou energie, ale tomu je tak i u vozidel vybavených klasickými motory. Při našem testu, kdy jsme si určili 500 km vzdálenost, jsem se dostali při této kombinované jízdě na spotřebu 16,4 kWh. Samozřejmě, vozidlo je vybaveno řadou asistenčních prvků. Jízdě velmi pomáhá adaptabilní tempomat v kombinaci s udržováním v jízdních pruzích. Pro řidiče, kteří s tím nemají zkušenost je v nastavení vozidla určeno instruktážní video.
Závěrem
Elektromobilita pokračuje mílovými kroky a toto vozidlo dokazuje zvyšující se ekonomičnost provozu. Při testu jsme zjistili, že klesá spotřeba elektrické energie a zvyšuje se rychlost dobíjení. Není už žádným problémem za velice krátkou dobu cca 15 minut dobít podstatnou část baterie. Takže můžeme říci, že v dnešní době není problém dojezd, pouze dostatečná infrastruktura k dobíjení, která je v České republice dostatečná, jen podle vyjádření odborníků špatně rozložená po celém našem státě. My jsme během testování nezažili žádnou kritickou situaci s dobíjením, naopak jsme byli mile překvapeni, jak automobil rychle dobíjí a krásně rekuperuje.
Další odlišností od ostatních modelů automobilů je na sedadle spolujezdce možnost umístit počítač a to vysunutím šuplíku a držáku z palubní desky – viz foto. Samozřejmě tento šuplík lze použít i na jiné účely například na umístění improvizovaného oběda. Je vidět, jak aerodynamický tvar vozidla, kvalitní pneumatiky dokáží snížit spotřebu a zvýšit ekonomičnost provozu.
Chcete-li zažívat kvalitní, pohodlnou, ekologickou a tichou jízdu pořiďte si právě automobil Citroën ë-C4X.















Hodnotící parametr | Body | Poznámky |
Jízdní vlastnosti | 8 | Kvalitní |
Pocit z jízdy | 7 | tichý |
Pohodlí | 8 | skvělé |
Ovládání vozidla | 8 | kvalitní |
Dojezdová vzdálenost | 8 | dobrá |
Design vozidla |
9 |
aerodynamický |
Průměr |
8 |
1 – nejhorší , 10 – nejlepší |
Dny testu | Místa | Cca km | silnice , zajímavosti |
den první | Praha a okolí |
66 km | dálnice, městský provoz, |
den druhý |
Rakovník | 140km | okresní silnice, dálnice |
den třetí |
Praha |
125 km | městský provoz, dálnice, okresní silnice |
den čtvrtý |
Dobříš |
110 km | městský provoz, , okresní silnice |
den páty |
Praha a okolí | 91 km | městský provoz,, okresní silnice |
den šestý |
Praha | 137 km | městský provoz, okresní silnice |