Test- Citroën ë-C4 X

Do naší redakce jsme dostali k testu automobil nový plně elektrický Citroën ë-C4X. Již na první pohled má toto vozidlo čisté aerodynamické křivky.  

První dojmy

Automobilka Citroën vždy dbá na eleganci svých vozidel. Proto při prvním pohledu vás zaujme aerodynamický tvar. Stejně je tak tomu i v interiéru, kdy přívětivé linky sedaček s kvalitně vytvořenou palubní deskou uvedou řidiče do pohodového stavu. A co teprve když se rozjedeme: absolutní klid bez hluku motoru, protože tento model je poháněn čistě elektricky. A jako bonus v současném přechodovém období tiché pneumaticky se zimním vzorem od výrobce Pirelli.  Při jízdě můžeme využít jízdní režimy „Sport“, „Normal“ a „Eco“.

ë-Citroën C4X

pop-up displej

Jízda po městě a okresních silnicích

Charakteristikou všech elektromobilů a není tomu jinak ani u automobilu Citroën ë-C4X, že v městském provozu umí velice kvalitně hospodařit s energií a velmi dobře rekuperovat. Další nedílnou výhodou elektrických pohonů v městských provozech je jejich ekologičnost. Díky tomu nezatěžují. Samozřejmě u tohoto typu v městském provozu je někdy trochu problém zaparkovat, jelikož rozměry vozu jsou větší.

Bonusem je velký zavazadlový prostor, který poskytuje dostatečné místo pro uložení nákupů. Jediné, na co si musíme u tohoto automobilu dávat pozor je, že díky tomu, že zavazadlový prostor je zešikmený a víko zavazadlového prostoru se sklápí, při uložení zavazadel je třeba brát ohled na to, že při sklopení víka se sklápí i držáky, které zajíždějí z boku do zavazadlového prostoru.

Jízda po okresních silnicích

Automobil je velice pohodlný a díky elektrickému pohonu tichý a klidný. Proplétá se tak složitým a členitým terénem českých okresních silnic. Díky vnitřnímu velkému prostoru poskytuje všem pasažérům dostatek pohodlí. Nemusíme se obávat žádného problému a díky tomu, že zde nalezneme kopce, můžeme je často využívat pro rekuperaci energie. Jízda krásnou českou krajinou s tichým vozidlem, kdy slyšíme jen vítr opírající se do kapoty, přináší pohodovou, klidnou a ekologickou jízdu. Další výhodou je, že když se zastavíme na benzínovém čerpadle s dobíjecí stanicí, po vypití kávy a krátké přestávce na oddych máme vůz dobitý na dalších mnoho kilometrů. Na těchto silnicích se pohybovala spotřeba kolem 16 kWh.

 

Jízda po dálnicích

Dříve bychom v tomto odstavci psali o tom, jak je jízda po dálnicích pro elektrická vozidla neekonomická a je třeba snižovat rychlost. Dnes můžeme uvést, že již tomu tak není. Elektrická vozidla díky svému vývoji udělaly velký krok vpřed a dnes při kombinované jízdě dálnice – okresní silnice – město se dostáváme na spotřebu kolem 16 kWh. Samozřejmě na dálnici při zrychlení a využití jízdního režimu „Sport“ musíme počítat se zvýšenou spotřebou energie, ale tomu je tak i u vozidel vybavených klasickými motory. Při našem testu, kdy jsme si určili 500 km vzdálenost, jsem se dostali při této kombinované jízdě na spotřebu 16,4 kWh. Samozřejmě, vozidlo je vybaveno řadou asistenčních prvků. Jízdě velmi pomáhá adaptabilní tempomat v kombinaci s udržováním v jízdních pruzích. Pro řidiče, kteří s tím nemají zkušenost je v nastavení vozidla určeno instruktážní video.

 

Závěrem

Elektromobilita pokračuje mílovými kroky a toto vozidlo dokazuje zvyšující se ekonomičnost provozu. Při testu jsme zjistili, že klesá spotřeba elektrické energie a zvyšuje se rychlost dobíjení. Není už žádným problémem za velice krátkou dobu cca 15 minut dobít podstatnou část baterie. Takže můžeme říci, že v dnešní době není problém dojezd, pouze dostatečná infrastruktura k dobíjení, která je v České republice dostatečná, jen podle vyjádření odborníků špatně rozložená po celém našem státě. My jsme během testování nezažili žádnou kritickou situaci s dobíjením, naopak jsme byli mile překvapeni, jak automobil rychle dobíjí a krásně rekuperuje.

Další odlišností od ostatních modelů automobilů je na sedadle spolujezdce možnost umístit počítač a to vysunutím šuplíku a držáku z palubní desky – viz foto. Samozřejmě tento šuplík lze použít i na jiné účely například na umístění improvizovaného oběda. Je vidět, jak aerodynamický tvar vozidla, kvalitní pneumatiky dokáží snížit spotřebu a zvýšit ekonomičnost provozu.

Chcete-li zažívat kvalitní, pohodlnou, ekologickou a tichou jízdu pořiďte si právě automobil Citroën ë-C4X.

 

 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 8 Kvalitní
Pocit z jízdy 7 tichý
Pohodlí 8 skvělé
Ovládání vozidla 8 kvalitní
Dojezdová vzdálenost 8 dobrá
Design vozidla
9
aerodynamický
Průměr
8
1 – nejhorší , 10 – nejlepší

 

 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí
66 km dálnice, městský provoz,
den druhý
Rakovník  140km okresní silnice, dálnice
den třetí
Praha
125 km městský provoz, dálnice, okresní silnice
den čtvrtý
Dobříš
110 km městský provoz, , okresní silnice
den páty
Praha a okolí 91 km městský provoz,, okresní silnice
den šestý
Praha  137 km městský provoz, okresní silnice

Testované automobily – www.cysnews.cz

 

Hybrid Elektromobil Klasický pohon +LPG
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Mitsubishi m ASX 4WD benzín+LPG.
Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV Ssang Yong Tivoli Grand 1,5 GDI
Honda Jazz Renault ZOE Peugeot 3008
Peugeot 2008 e-GT
Dacia Duster
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense Mitsubishi Space Star
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT Peugeot 5008
Renault Mégane ETECH Plug- in VW – ID.3. DS 9


Booking.com

Mitsubishi L200 Rock Proof EVO 02
Citroën C5 Aircross Citröen ëC4



Renault CLIO E-TECH Hybrid

Mazda MX-30

Mitubishi Outlander PHEV 4×4

KIA e-Niro

Peugeot 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8
PEUGEOT e-Traveller

Citroën C4 SHINE 1.2 PureTech 155 S&S EAT8

Honda Jazz Crosstar OPEL Mokka-e

DS 4

Subaru XV ES Executive Lineartonic- e-Boxer VW – ID.4.
MĚSÍČNÍ TEST – PRE Škoda Citigo e iV.

Citröen SUV C3 AIRCROSS C-SERIES 1.2 PureTech 130 S&S EAT6

Dacii Spring

Peugeot Rifter e-GT
Renault Megane E-tech electric

Citroën ë-Berlingo

Renault Arkana HEV
PEUGEOT e-Traveller – zimní test
Hyundai – Santa Fe. CITROËN ë-C4. – zimní test
Honda Jazz Crosstar HEV
DS 7 Crossback PHEV Louvre VW ID.4. PRO
Citroën C5 Aircross DS 3

SsangYong Korando 1.5

DS 9 – TENSE 360 k 4×4

Peugeot 408

Honda Civic e:HEV

 

Dacia Jogger Extreme TCe 110

MG EHS DS 3 s benzínovým motorem
Nová DS 7 Opera E-Tense 300 EAT 4X4
Renault Austral

Honda Jazz Crosstar e: HEV

 

Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid

 

Mitsubishi ASX PHEV

 

Citroën C5 X SHINE PACK PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8

 

DS 7 E-TENSE

Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8

 

Renault Arkana E-tech

Citroën ë – C4

Kia Niro HEV